Uge 6 på digitale medier og platforme

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbe­jder til daglig med audi­ence-udvikling i Berlingske-kon­cer­nen.

Gør som de andre. Få overb­likket allerede i ind­bakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

👎 Nu kommer "de-influencerne"

Fra Kom­mu­nika­tions­fo­rum:

"Den nye store trend på Tik­Tok er influ­enter, der mod­siger andre influ­enters anpris­ning af pro­duk­ter, som de er betalt for at reklamere for. Med andre ord: influ­enters kom­mer­cielle ind­hold bliv­er kri­tisk anmeldt af andre influ­enter. Forvir­ret? Hop med ned i kan­in­hul­let, hvor vi diskuter­er hvad der er mest aut­en­tisk: betalt reklameind­hold eller influ­enter der kri­tis­er­er andre influ­enter."

✅ Meta overvejer måske betaling for verifikationssymbol

(Hvis du er nys­ger­rig på, hvor­dan det går med Twit­ter Blue, hvor man kan betale for et lig­nende sym­bol på Twit­ter, kan du kigge i Busi­ness-delen af denne uges opsam­ling.)

Fra Social Media Today:

"Accord­ing to a new find­ing by reverse engi­neer­ing pro Alessan­dro Paluzzi, there’s a new men­tion in the code­base of both Face­book and Insta­gram of a ‘paid blue badge’."

🏆 Top 30 over europæiske medier på TikTok

Fra The Fix:

"Accord­ing to research by the Reuters Insti­tute over 80% of lead­ing pub­lish­ers in Spain, France and the UK oper­ate active accounts on Tik­Tok. Tik­Tok became so preva­lent that, despite the issues, you shouldn’t ignore it.

Let’s see what top media out­lets on Tik­Tok are at the start of the new year. "

📈 YouTube Shorts runder 50.000.000.000 daglige visninger

Fra Busi­ness Insid­er:

"YouTube Shorts has sur­passed 50 bil­lion dai­ly views, up from 30 bil­lion a year ago, Alpha­bet CEO Sun­dar Pichai said Thurs­day dur­ing Alphabet's fourth-quar­ter earn­ings call."

🤳 YouTube ruller 'Go Live Together' på iOS og Android

Fra The Verge:

"YouTube is rolling out a col­lab­o­ra­tion fea­ture that allows two users to livestream togeth­er. “Go Live Togeth­er” was first intro­duced in Novem­ber last year, but as per a recent tweet from YouTube (and our own tests), seems to now be avail­able more broad­ly across iOS and Android mobile devices. "

🤯 Musk fyrer Twitter-udviklere over lav reach

Cirkus Twit­ter fort­sæt­ter. Musk kunne ikke forstå, at hans række­v­id­de på Twit­ter er faldet. To udviklere gav ham deres bud, under­bygget med data fra bl.a. Google Trends: At Musk ikke læn­gere er så inter­es­sant at følge, som han var tidligere.

Musks svar ifølge Plat­former:

"'“You’re fired, you’re fired,' Musk told the engi­neer."

😧 Twitter Blue-abonnenter i USA kan nu tweete 4.000 tegn

Fra Social Media Today:

"Twit­ter has rolled out longer tweets to Twit­ter Blue sub­scribers in the US, with pay­ing users now able to post tweets up to 4,000 char­ac­ters in length."

😟 Twitter i modvind i Tyskland

Fra Bloomberg:

"Elon Musk has said he bought Twit­ter Inc. to ensure the sanc­ti­ty of free speech on the site. This week, his com­pa­ny faced one of the chal­lenges asso­ci­at­ed with oper­at­ing a glob­al social net­work in Ger­many, where cer­tain kinds of speech are ille­gal."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

📉 Antallet af nye podcasts falder med 80%

Det måtte jo ske på et eller andet tid­spunkt — og måske er det nu. Antallet af nye pod­casts er på ver­den­s­plan faldet med 80% sam­men­lignet med de to for­rige år.

Det skriv­er The Guardian med udgangspunkt i en analyse, Chartr (som jeg ikke havde hørt om tidligere) har lavet på data fra pod­cast-motoren Lis­ten Notes (som jeg… heller ikke havde hørt om — men jeg er heller ikke pod­cast­ing-spe­cial­ist.

Hvad er så årsagen? Det er der flere bud på:

"Some experts have argued the new decline is a post-pan­dem­ic effect, with the arti­fi­cial boom in pro­duc­tion caused by enforced lock­downs now com­ing to an end.

But the fig­ures reveal more com­plex­i­ty, since almost the same num­ber of new shows end­ed dur­ing the pan­dem­ic peri­od as start­ed up. What­ev­er the root, stalling pro­duc­tion lev­els pose some wor­ry­ing ques­tions for those who make pod­casts and those who invest in them."

Relateret:

🎧 Hvad laver podcast-lyttere, mens de lytter?

En af de mest inter­es­sante aspek­ter ved audio (og årsagen til, det er blevet så inter­es­sant for mange udgi­vere) er, at lyt­terne kan lave andre ting, mens de lyt­ter.

Det er der sådan set slet ikke noget nyt i, men det er selvføl­gelig inter­es­sant, hvis man udgiv­er lyd (eller overve­jer det) — eller inter­esser­er sig for at forstå sine brugere, fx gen­nem Jobs To Be Done etc.

Vi har nok alle en masse fornem­melser af og antagelser omkring, hvad folk laver, mens de lyt­ter.

Men hvad laver de egentlig?

Det har YouGov spurgt en masse amerikanere om — og svaret er ikke langt fra, hvad vi går rundt og siger til os selv og hinan­den:

"About half of Amer­i­cans (49%) who lis­ten to pod­casts do so while doing house­hold chores, the most pop­u­lar pod­cast-lis­ten­ing sit­u­a­tion.

Com­mut­ing to work, anoth­er activ­i­ty that requires eyes and not quite all of one’s atten­tion, is sec­ond at 42%.

This is fol­lowed by work­ing out and cooking/baking, both at 29%."

Der er også forskelle afhængig af lyt­terens køn og alder. Men hvis du vil læse mere om det, må du hoppe ind hos YouGov — jeg skal ikke give det hele væk her 😉

🤖 Google: AI-indhold er ikke imod vores retningslinjer

Fra Social Media Today:

"Today, Google has clar­i­fied that AI-gen­er­at­ed con­tent is not against its guide­lines, revis­ing its pre­vi­ous stance on AI-cre­at­ed mate­r­i­al, and how it will, or won’t be ranked by Google Search."

✉ WSJ lancerer nyhedsbrev kun til de store nyheder

Fra Media Voic­es:

"The Wall Street Jour­nal has launched a new newsletter…with a dif­fer­ence. Rather than a reg­u­lar pub­lish­ing sched­ule, WSJ News Debrief will only be sent when big news events hap­pen."

📉 Færre skrevne medier

Fra Medi­aWatch:

"Nyhedsme­di­er kom­mer og går med jævne mellem­rum, men de sen­este fire år er der forsvun­det flere, end der er kom­met til i Dan­mark. Det vis­er en rap­port om alle skrevne medi­er i Dan­mark fore­taget af Patrick Aren­dal Fahlström, stifter af Mediascale.dk. "

👪 Roskilde Festival lancerer medlemsunivers

Fra Medi­et Markeds­føring:

"Roskilde Fes­ti­val lancer­er i dag et nyt dig­i­talt medlem­sunivers, Orange Orbit. Det skal gøre fes­ti­val-oplevelsen nem­mere og give Roskilde-fans mulighed for bedre at påvirke fes­ti­valen."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🤝 NYTimes indgår kommerciel aftale med Google

Fra Press Gazette:

"The pub­lish­er said in an announce­ment on Mon­day that the com­pa­nies will “work togeth­er on tools for con­tent dis­tri­b­u­tion and sub­scrip­tions, using Google tools for mar­ket­ing, ad prod­uct exper­i­men­ta­tion, and fur­ther on Sub­scribe with Google and Google Ad Man­ag­er”."

😬 Vid&Sans jagter fondsmidler i kampen for overlevelse

Fra Medi­aWatch:

"Medi­et er gået på jagt efter fondsmi­dler og har brug for 'en hånd­fuld mil­lion­er' om året for at kunne dri­ve en bæredygtig for­ret­ning baseret på ny gratismod­el, vur­der­er adm. direk­tør."

🤝 Twitter vil dele penge fra annoncer i svartråden

Fra The Verge:

"Elon Musk says that Twit­ter will start shar­ing rev­enue from reply-thread ads with cre­ators who are sub­scribed to Twit­ter Blue Ver­i­fied. (Accord­ing to Musk, “lega­cy” ver­i­fied marks will be going away in “a few months.”) He says the pro­gram will start today, though there are cur­rent­ly very few details about how it will work."

Mere Twit­ter Blue og andre abon­nementer:

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🧠 Google lancerer Bard — og andet om AI-chatbots

Så kom den: Googles modsvar til Chat­G­PT, der er udviklet af Ope­nAI, og som Microsoft har investeret heftigt i. Eller.. modsvar og modsvar — Bard (som Googles nye AI-chat­bot hed­der) og de under­liggende teknolo­gi­er har været under udvikling i læn­gere tid.

Fra Google-CEO'en:

"Bard seeks to com­bine the breadth of the world’s knowl­edge with the pow­er, intel­li­gence and cre­ativ­i­ty of our large lan­guage mod­els. It draws on infor­ma­tion from the web to pro­vide fresh, high-qual­i­ty respons­es. Bard can be an out­let for cre­ativ­i­ty, and a launch­pad for curios­i­ty, help­ing you to explain new dis­cov­er­ies from NASA’s James Webb Space Tele­scope to a 9‑year-old, or learn more about the best strik­ers in foot­ball right now, and then get drills to build your skills."

Til at starte med er Bard i en begrænset test. Med tiden kom­mer det også ind i Googles søgere­sul­tater, skriv­er TechCrunch:

"AI will be com­ing to Google Search more direct­ly in the form of sev­er­al new fea­tures 'which can help syn­the­size insights for ques­tions where there is no one right answer. Soon, you’ll see these AI-pow­ered fea­tures in Search that dis­till com­plex infor­ma­tion and mul­ti­ple view­points into easy-to-digest for­mats, so you can quick­ly under­stand the big pic­ture and learn more from the web,' the com­pa­ny said in a sep­a­rate email. Nuance but bul­let point for­mat, got it."

Sam­tidig arbe­jder Microsoft på at bygge Chat­G­PT ind i Bing-søge­mask­i­nen. Det er kom­met min­dre godt fra start, men­er nogle.

"The ‘race starts today’ in search," skriv­er Ven­ture­Beat.

Er det godt eller dårligt for medi­er og udgi­vere, at søge­mask­in­er bliv­er udvidet med kun­stig intel­li­gens som Chat­G­PT og Bard? Casey New­ton spørg­er:

"Depen­dence on search traf­fic has already kick­start­ed a race to the bot­tom for pub­lish­ers. Will Google's new AI tools accel­er­ate it?"

Mere om den vinkel:

Mere AI-chat­bot-nyt:

📹 Startup bag Stable Diffusion præsenterer AI til videogenerering

Fra MIT Tech­nol­o­gy Review:

"Run­way, the gen­er­a­tive AI start­up that co-cre­at­ed last year’s break­out text-to-image mod­el Sta­ble Dif­fu­sion, has released an AI mod­el that can trans­form exist­ing videos into new ones by apply­ing any style spec­i­fied by a text prompt or ref­er­ence image."

🤖 Nu starter kampen indenfor AI-baserede annoncer

Fra Digi­day:

"The ways in which arti­fi­cial intel­li­gence will under­pin online ad growth are com­ing into sharp­er focus. [...]

Indeed, GroupM recent­ly esti­mat­ed that 90% of dig­i­tal ad cam­paigns will be influ­enced by AI by 2027, per an ana­lyst note from New Street Research’s Dan Salmon."

🤔 Musk åbner døren for light-udgave af Twitter-API

Fra TechCrunch:

"Last week, Twit­ter said it is shut­ting down free access to its APIs start­ing Feb­ru­ary 9. Now, days before the dead­line, Elon Musk said that after get­ting feed­back from devel­op­ers, Twit­ter will pro­vide a write-only API for 'bots pro­vid­ing good con­tent that is free.'"

😎 Er dampen gået af metaverset?

Fra Fast Com­pa­ny:

"The meta­verse could bounce back, too. But for the moment, it’s worth con­sid­er­ing why excite­ment over it has tapered off. Rather than there being one tidy expla­na­tion, I think numer­ous fac­tors are in play."

💭 Hvordan kan man regulere metaverset?

Fra Politi­co:

"The Euro­pean Union is get­ting increas­ing­ly proac­tive about the meta­verse — plan­ning a full pol­i­cy ini­tia­tive this year on the top­ic and launch­ing a slew of com­mis­sions along with a “cit­i­zens assem­bly” to estab­lish its pri­or­i­ties for (even­tu­al­ly) reg­u­lat­ing the nascent field."