Uge 23 i digitale medier, platforme og teknologi

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbe­jder til daglig med audi­ence-udvikling i Berlingske-kon­cer­nen.

Gør som de andre. Få overb­likket allerede i ind­bakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

I denne uge: skjul

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

😞 Meta afskediger den danske landechef

Fra Medi­et Markeds­føring:

"Meta har gen­nem­ført flere afskedi­gelser på sit danske kon­tor. Blandt andet stop­per Metas danske lan­dechef, Pia Tan­drup, der er ærg­erlig og ked af det."

🤦🏻‍♂️ Instagram tester chatbot

Stop nu bare, okay?

Fra Social Media Today:

"As you can see in this exam­ple, shared by app researcher Alessan­dro Paluzzi, Instagram’s cur­rent­ly devel­op­ing a new AI chat option that would enable you to ask ques­tions of an AI sys­tem with­in any chat thread. "

😳 Instagram er blevet vigtigt værktøj for pædofilt netværk

Fra The Wall Street Jour­nal:

"Pedophiles have long used the inter­net, but unlike the forums and file-trans­fer ser­vices that cater to peo­ple who have inter­est in illic­it con­tent, Insta­gram doesn’t mere­ly host these activ­i­ties. Its algo­rithms pro­mote them. Insta­gram con­nects pedophiles and guides them to con­tent sell­ers via rec­om­men­da­tion sys­tems that excel at link­ing those who share niche inter­ests, the Jour­nal and the aca­d­e­m­ic researchers found."

📣 Meta lancerer "Channels" i WhatsApp

Fra TechCrunch:

"Meta is rolling out a broad­cast-based mes­sag­ing fea­ture, called Chan­nels, on What­sApp, sim­i­lar to a recent update it sent out to Insta­gram, as the social jug­ger­naut exper­i­ments with giv­ing more con­ver­sa­tion­al avenues to its 2 bil­lion users. The com­pa­ny is also aim­ing to earn mon­ey from this fea­ture down the road."

👔 Her er de bedste CEOs på LinkedIn

Fra Medi­et Markeds­føring:

"Jens Bjørn Ander­sen fra DSV er den CEO fra de 25 største sel­sk­aber i Dan­mark, der er stærk­est til at akti­vere sine føl­gere på LinkedIn, vis­er ny analyse fra Prime­time. Du kan se hele top­pen her."

Mere:

🤔 Musk: Creators kan downloade abonnenters e‑mailadresser

Fra Social Media Today:

"First off, on sub­scriber data – Elon has announced that con­tent cre­ators will soon be able to down­load a list of info on their Twit­ter sub­scribers, so they can con­tact them off-plat­form if they choose."

✏️ Nu kan Blue-abonnenter redigere tweets i en time

Fra Social Media Today:

"Twit­ter Blue sub­scribers now have more time to edit their tweets, with Twit­ter qui­et­ly rolling out an expan­sion of its Tweet Edit win­dow from 30 min­utes to one hour."

🤨 Musk lægger Space til vaccine-modstander

Fra Rolling Stone:

"While it didn’t com­mence with 20 min­utes of tech­ni­cal dif­fi­cul­ties like the Twit­ter cam­paign kick­off of Flori­da Gov. Ron DeSan­tisRobert F. Kennedy Jr.’s Mon­day forum on the site’s audio Spaces plat­form was still a gar­bled affair.

The envi­ron­men­tal lawyer turned con­spir­a­cy the­o­rist — now attempt­ing to pri­ma­ry Pres­i­dent Biden for the 2024 Demo­c­ra­t­ic pres­i­den­tial nom­i­na­tion — made time to dis­cuss a wide range of his more out­landish and pseu­do­sci­en­tif­ic ideas through­out a con­ver­sa­tion that last­ed near­ly two and a half hours. "

Mere:

🐦 Tucker Carlson gør comeback på Twitter

Fra CNN:

"Near­ly a month after vow­ing a return to right-wing com­men­tary through a show on Elon Musk’s Twit­ter, the fired Fox News host made good on his promise Tues­day evening and post­ed a 10-minute mono­logue to the social media plat­form.

'As of today, we’ve come to Twit­ter [...] We’re told there are no gate­keep­ers here. If that turns out to be false, we’ll leave.'"

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🏆 TV 2 Play nærmer sig Netflix på uundværlighed

Fra Medi­aWatch:

"Net­flix er blevet detro­n­is­eret som den kom­mer­cielle stream­ingt­jen­este, flest danskere ser som must have, mens TV 2 har holdt nogen­lunde niveau i udfor­dret marked. Net­flix er fort­sat mest udbredt."

🎧 Spotify gør muligvis flere podcasts tilgængelige på andre platforme

Fra Bloomberg:

"Spo­ti­fy Tech­nol­o­gy SA is in talks to make the pop­u­lar pod­casts Arm­chair Expert and Any­thing Goes avail­able on oth­er stream­ing plat­forms, revers­ing its strat­e­gy in order to attract more lis­ten­ers and boost rev­enue for the shows."

💁‍♀️ Ny portal skal skabe bedre kønsmæssig repræsentation i medierne

Fra Medi­aWatch:

"Næste måned bliv­er mediebranchen et søgeværk­tøj rigere. Målet er, at det ved slut­nin­gen af året skal rumme tusin­de­vis af kvin­delige og non-binære eksperte"

🇺🇸 Det vil amerikanere have fra deres lokalmedier

Fra Journalism.co.uk:

"As ven­ture phil­an­thropy invest­ed in rebuild­ing local news, the Amer­i­can Jour­nal­ism Project has a keen inter­est in under­stand­ing what peo­ple need from their local news out­lets.

That is why, as part of our local phil­an­thropic part­ner­ship work, we have heard from near­ly 5,000 res­i­dents in eight local mar­kets across the coun­try about their expe­ri­ence with jour­nal­ism in their com­mu­ni­ties and what kinds of local infor­ma­tion would be most use­ful to them."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🤼 Nu skal der mægles mellem DPCMO og Meta

Afsæt­tet lig­ger i den opdaterede ophavs­ret fra 2021, der er en imple­menter­ing af EUs nye copy­right­di­rek­tiv. Her giv­er §69a medi­er mulighed for at søge kom­pen­sa­tion for, når andre bringer deres ind­hold — med min­dre der er tale om "meget korte uddrag", hvilket dog ikke er defineret nærmere.

Med udgangspunk­tet i den lov er en række danske medievirk­somhed­er gået sam­men i DPCMO, en engel­sk forko­r­telse af Danske Pressepub­lika­tion­ers Kollek­tive For­valt­ning­sor­gan­i­sa­tion.

Den 2. juli 2021 holdt DPCMO sin stif­tende gen­er­al­for­sam­ling:

"Loven giv­er desu­den danske medievirk­somhed­er mulighed for kollek­tiv for­valt­ning af deres ret­tighed­er. Det var ikke givet i selve EU-direk­tivet, men kul­tur­min­is­teri­et beslut­tede efter forslag fra Danske Medi­er at sikre, at medierne kan vælge at stå sam­men i kom­mende forhan­dlinger med gigan­terne."

Fra lov­forslaget:

"Det fores­lås yderligere, at der i § 52 d ind­føres en speci­fik aftaleli­cens for infor­ma­tion­ssam­fund­st­jen­esters brug af pressepub­lika­tion­er, således at ret­tighed­erne kan klar­eres kollek­tivt hos en ret­tighed­sor­gan­i­sa­tion, der omfat­ter en væsentlig del af ophavs­mæn­dene til de værk­er, der anven­des i pressepub­lika­tion­er.

Forslaget går ud over direk­tivet, men det er Kul­tur­min­is­teri­ets vur­der­ing, at aftaleli­censsys­temet er veleg­net til at sikre en sim­pel og ubu­reaukratisk mulighed for at indgå aftale for infor­ma­tion­ssam­fund­st­jen­ester om brug af pressepub­lika­tion­er efter den fores­låede § 52 c, idet der vil være tale om et højt antal værk­er, som kan være meget admin­is­tra­tivt tungt og i prak­sis ikke muligt for infor­ma­tion­ssam­fund­st­jen­esterne at klarere med hver enkelt presseud­giv­er."

I feb­ru­ar 2023 indgik DPCMO en betal­ingsaf­tale med Microsoft, og i maj måned kom en aftale med Google i hus.

Meta (der blandt andet ejer Face­book og Insta­gram) har dog vist sig mere mod­stri­dende. Når man ikke blive enige, kan man med udgangspunkt i ophavs­ret­sloven gå til kul­tur­min­is­teren og bede om mægling — og her den 8. juni god­k­endte kul­tur­min­is­ter Jakob Engel-Schmidt en mægling mellem Meta og DPCMO.

"Vi håber vi kan finde en løs­ning inden­for dette frame­work," skriv­er Karen Rønde, der er CEO for DPCMO i en LinkedIn-opda­ter­ing. Til Medi­aWatch siger hun, at "Meta kan afvise at tage del i mægling om betal­ing".

Og Meta er ikke nemme at lægge arm med. Det mærk­er de også i Cana­da og Cal­i­fornien i øje­b­likket, hvor de med en aus­tral­sk lov som for­billede forsøger at få de store tech-fir­maer til at betale for at betale for at bruge mediernes ind­hold.

Her er det vigtigt at ind­skyde, at den aus­tralske lov tog sin afsæt i konkur­rencelov­givn­ing, hvor vi i EU tager udgangspunkt i ophavs­ret.

Som nævnt Face­book er stædi­ge og i Math­ew Ingrams artikel "Meta ramps up its threats to block the news" får du en fin gen­nem­gang af Metas arm­lægn­ing med mediebranchen.

Long sto­ry short så skal medi­er nok ikke reg­ne med, at den organ­iske trafik fra Face­book kom­mer til at fly­de igen lige foreløbig.

📈 Zetland når 40.000 betalende

Fra Medi­aWatch:

"Ved hjælp af bl.a. tro­faste abon­nen­ter og en abon­nementsjus­ter­ing i slut­nin­gen af sid­ste år har medi­et run­det 40.000 betal­ende abon­nen­ter — eller medlem­mer, som Zet­land kalder dem."

📈 ...og Mediano når 2.500

Fra Medi­aWatch:

"1858 nye brugere har fra jan­u­ar i år til juni meldt sig ind i pro­jek­tet 'Støt Medi­ano'. Målet er, at der dagligt skal tre nye medlem­mer ind i fold­en hver dag fre­mover."

👎 Flere medier tror, alle vil tabe, når tredjeparts-cookien forsvinder

Fra Digi­day:

"On the oth­er end of the scale, pub­lish­ers think pret­ty much every­one will lose after the cook­ie goes away. To be exact, 62% of pub­lish­er pros said in Q2 that ven­dors will lose a lot or a lit­tle, 63% said agen­cies will lose a lot or a lit­tle, 64% said pub­lish­ers them­selves will lose and 68% said adver­tis­ers will lose.

To be fair, Digiday’s sur­vey found that pub­lish­ers large­ly think that the loss will be small, rather than large — which is actu­al­ly a shift from a year ago."

🎙️ Spotify lukker seks true crime-podcasts i sammenlægning

Fra Digi­day:

"Spo­ti­fy is can­cel­ing six shows and lay­ing off 200 peo­ple (2% of Spotify’s over­all work­force) as it merges its Gim­let and Par­cast pod­cast units into a com­bined Spo­ti­fy Stu­dios oper­a­tion and tries to become prof­itable. [...]

These cuts are in addi­tion to the 11 pod­casts from Gim­let and Par­cast that Spo­ti­fy can­celed last year. Near­ly one-third of Par­cast and Gim­let union mem­bers were laid off in Octo­ber last year. In Jan­u­ary, Spo­ti­fy let go of 6% of its staff."

📉 Twitters reklameindtægter er halveret

Inter­es­sant at spille overko­rtet...

Fra Medi­aWatch:

"På blot et år er mere end halvde­len af Twit­ters annon­cekro­ner forsvun­det. Ifølge rig­man­den Elon Musk, der har ejet medi­et siden okto­ber, forsøger annon­cør­er at dri­ve plat­for­men ud i konkurs."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

⚠️ EU vil have Google og Facebook til at markere AI-skabt indhold

Fra The Guardian:

"Social media com­pa­nies includ­ing Google and Face­book have been urged by the EU to “imme­di­ate­ly” start labelling con­tent and images gen­er­at­ed by arti­fi­cial intel­li­gence as part of a pack­age of moves to com­bat fake news and dis­in­for­ma­tion from Rus­sia."

🤖 Hvordan ser forskellige medier på AI?

Fra Press Gazette:

"Chat­G­PT six months on: Insight from 12 news lead­ers on gen­er­a­tive AI and jour­nal­ism

News lead­ers from the likes of the New York Times, News Corp, Schib­st­ed and Medi­ahuis give their takes on AI."

Mere:

🤔 Artifact: Sådan omskriver vi clickbaits med AI

Fra Arti­fact News:

"At Arti­fact, we har­ness the pow­er of AI and com­bine it with cre­ative prod­uct design to improve the news & con­tent expe­ri­ence for our users. Late­ly, we’ve been look­ing at reduc­ing click­bait titles in our feed, and we have some­thing excit­ing to show you."

Bag­grun­den:

Her­hjemme har vi Unbait-udvidelsen til Chrome, der gør noget lig­nende for udval­gte medi­er. Efter Ekstra Bladets chefredak­tør Knud Brix har bek­endt­gjort, at han ser det som et brud på ophavs­ret­ten, har udvikleren val­gt at lukke Chrome-udvidelsen.

Det min­der mig om AidOn­line-sagen, som nogle af jer måske kan huske. Ellers kan I læse om det på Wikipedia. Kort for­t­alt var det en brows­er-udvidelse, der erstat­tede mediernes annon­cer med annon­cer fra vel­gørende organ­i­sa­tion­er, der var med i samar­be­jdet.

Mediebranchen lev­erede et heftigt mod­tryk, der førte til et foged­for­bud mod AidOn­line, der kort efter lukkede.

AidOn­line og Unbait har det til­fælles, at de ændr­er en web­side lokalt på brugerens com­put­er. Så måske vil der være præce­dens der.

Deru­dover har JP/Politikens Hus (som Ekstra Bladet er en del af) og Berlingske Media meldt ud, at de vil for­byde AI's adgang til ind­hold­et.

Læs også:

💰 Adobe er klar til at betale Enterprise-kunders advokatregninger

Fra Fast Com­pa­ny:

"Adobe is so con­fi­dent in Firefly’s abil­i­ty to respect cre­ators’ copy­right­ed images that it’ll legal­ly com­pen­sate busi­ness­es if they’re sued for copy­right infringe­ment over any images its tool cre­ates."

✨ Google præsenterer generative AI-værktøjer til annoncører

Fra Social Media Today:

"Google’s announced a range of new gen­er­a­tive AI tools for brands at its Google Mar­ket­ing Live event, includ­ing new ad cre­ation options, cus­tomized Search ads based on your web­site text, and more."

🤖 JPPOL præsenterer egen transkriberings-service

Den skal ikke lanceres uden­for husets vægge og skal gerne betyde, at de ansat­te ikke bruger andres tjen­ester, såsom Zet­lands Good Tape. Alle medi­er i kon­cer­nen und­ta­gen Ekstra Bladet er med i samar­be­jdet.

Læs mere hos Medi­aWatch

🤳 Google bruger AI til YouTube Shorts-beskrivelser

Fra The Verge:

"The Flamin­go visu­al lan­guage mod­el is being put to work to gen­er­ate descrip­tions, which can help with dis­cov­er­abil­i­ty."

🦒 ...og ruller billedgenerering ud i Slides

Fra 9 to 5 Google:

"As announced at I/O 2023 last month, Google is rolling out image gen­er­a­tion in Slides, which will help users cre­ate cus­tom back­grounds for pre­sen­ta­tions. There will be a “Help me visu­al­ize” side pan­el to enter a prompt."

🔎 AP bygger kunstig intelligens ind i søgning

Vi er nok ved grænse­landet for om noget egentlig kan kaldes kun­stig intel­li­gens, men det lyder smart.

Fra hes­tens mund:

"AI-pow­ered search makes it eas­i­er for users to find the best pho­tos and videos that meet their search cri­te­ria. Rather than a tra­di­tion­al meta­da­ta search, the tool under­stands descrip­tive lan­guage and pro­duces search results based on the descrip­tion a user pro­vides."

🤨 Senatorer har spørgsmål til Zuckerberg efter LLaMa-læk

Fra Ven­ture­Beat:

"Two U.S. Sen­a­tors sent a let­ter today to Meta CEO Mark Zucker­berg that ques­tions the leak of Meta’s pop­u­lar open-source large lan­guage mod­el LLa­MA, say­ing they are con­cerned about the “poten­tial for its mis­use in spam, fraud, mal­ware, pri­va­cy vio­la­tions, harass­ment, and oth­er wrong­do­ing and harms.” 

🕶️ Apple præsenterede headset og andet godt

Fra MarTech:

"The new head­set hits the mar­ket in ear­ly 2024 and will cost $3,499. Will enough con­sumers and busi­ness­es adopt it to inter­est mar­keters?"

Mere: