Uge 41, 2024

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbe­jder til daglig med audi­ence-udvikling i Berlingske-kon­cer­nen.

Gør som de andre. Få overb­likket allerede i ind­bakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

I denne uge: skjul

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

👦 Facebook vil nå de unge med redesign

Fra Plat­former:

On Fri­day, at an event in Austin, Meta showed off its biggest ini­tia­tive yet to win back young peo­ple: a redesign of the app focused on appeal­ing to Gen­er­a­tion Z.

Mere:

📷 Tilladelse til at bruge — nogle — privatbilleder fra Facebook

Fra Jour­nal­is­ten:

I sin kendelse, der afvis­er kla­gen, skriv­er Pressenævnet, at det ganske rigtigt er nævnets opfat­telse, at ind­hold på lukkede Face­book-pro­fil­er som udgangspunkt kun er tiltænkt inde­hav­erens ven­ner, og at medi­er der­for ikke må bringe det.

I den konkrete sag vur­der­er nævnet dog, at offent­lighe­dens inter­esse i at få doku­menteret rela­tio­nen mellem per­son­er i artiklen, over­stiger hen­synet til pri­vatlivets fred.

🤔 TikTok vil i højere grad moderere via AI

Fra Medi­aWatch:

Kon­trollen med ind­hold­et på Tik­tok skal fre­mover i højere grad udføres ved hjælp af kun­stig intel­li­gens.

😟 Instagram og Threads har et moderationsproblem

Fra The Verge:

Adam Mosseri says he’s ‘look­ing into it,’ as posts and accounts dis­ap­pear — includ­ing mine.

🫤 Threads ved, de har et "engagement bait"-problem

Fra The Verge:

Meta is try­ing to get the flood of bait posts in your Threads feed ‘under con­trol,’ accord­ing to Adam Mosseri.

🤳 ...og lettere krydsposting med Instagram

Fra Social Media Today:

Threads is work­ing on stream­lined Insta­gram inte­gra­tion, which would make it eas­i­er to share your IG con­tent direct to Threads.

🔁 ...og arbejder på "Loops"

Fra Social Media Today:

It looks like Threads is try­ing to help users find more rel­e­vant dis­cus­sions in the app, via a new, in-devel­op­ment fea­ture called “Loops,” which could make it eas­i­er to uncov­er top­ic-based com­mu­ni­ties.

📍 Facebook tester "Local"-faneblad

Fra Bloomberg:

Meta Plat­forms Inc. is test­ing a new “Local” tab on Face­book that will sur­face con­tent for users based on their loca­tion, part of the company’s broad­er effort to rec­om­mend posts that users may not oth­er­wise see.

💲 X ændrer på udbetalinger

Fra Social Media Today:

X is mak­ing a sig­nif­i­cant change to its cre­ator mon­e­ti­za­tion pro­gram, switch­ing from ad rev­enue share to a per­cent­age of Pre­mi­um user pay­ments as the finan­cial pool for its par­tic­i­pat­ing cre­ator pay­outs. 

🇧🇷 ...og kan vende tilbage til Brasilien

Fra Bloomberg:

Brazil’s Supreme Court autho­rized the return of X after Elon Musk com­plied with its demands, includ­ing tak­ing down some user accounts and appoint­ing a legal rep­re­sen­ta­tive for the plat­form in the coun­try.

🦹‍♂️ Truth Social er plaget af scammere

Fra Giz­mo­do:

But the com­plaints about scams are the most shock­ing, if only because there are such large sums of mon­ey involved. And we’re pub­lish­ing a sam­ple of the full, unedit­ed com­plaints below.

🤔 Er der politisk potentiale i LinkedIn?

Fra Kfo­rum:

Flere socialdemokratiske pro­fil­er som f.eks. Mette Fred­erik­sen, Kaare Dyb­vad, Nico­lai Wammen og Mat­tias Tes­faye har end­nu ikke LinkedIn-pro­fil­er.

📱 Hvem følger voksne amerikanere på TikTok?

Fra Pew Research Cen­ter:

Adult Tik­Tok users in the U.S. use the plat­form to fol­low pop cul­ture and enter­tain­ment accounts much more than news and pol­i­tics

Læs også:

  • Insta­gram and Tik­Tok Remain the Most Pop­u­lar Social Apps Among Teens [Social Media Today]

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

✨ NYTimes tester nye ting på forsiden

Fra Medi­aWatch:

Den amerikanske avis arbe­jder med at lade upop­ulære artik­ler forsvin­de, når brugerne ikke klikker på dem, men sam­tidig undgå en ind­hold­skar­rusel for hyp­pige brugere.

Mere:

  • How The New York Times incor­po­rates edi­to­r­i­al judg­ment in algo­rithms to curate its home page [Nie­man Lab]

🎨 Fast Company redesigner forsiden i anerkendelse af ændret trafikbillede

Fra Medi­a­Post:

Fast Com­pa­ny has absorbed the les­son that out­side refer­rals like those from Facebook’s now-dead news tab and Google’s algo­rithm no longer pro­duce the bulk of web traf­fic. Accord­ing­ly, the pub­li­ca­tion has redesigned its home­page for the first time since 2018. 

🆕 Danmark har fået et nye medie om kommunikation

Fra Medi­aWatch:

Knap et år efter Timme Bis­gaard Munk for­lod sin post som redak­tør på Kfo­rum, har han nu med­s­tiftet et nyt medie om kom­mu­nika­tions­branchen. 

🛡️ Her er dem, der beskytter Wikipedia med dårligt AI-indhold

Fra 404 Media:

A group of Wikipedia edi­tors have formed WikiPro­ject AI Cleanup, “a col­lab­o­ra­tion to com­bat the increas­ing prob­lem of unsourced, poor­ly-writ­ten AI-gen­er­at­ed con­tent on Wikipedia.”

👩‍⚖️ Her er, hvad du skal vide om EUs nye datalov

Fra Com­put­er­world:

Få et overb­lik over EU’s Data Act. Se, hvem der bliv­er påvir­ket, og hvor­dan loven ram­mer.

✉️ Her er, hvad du skal vide om e‑mail-"deliverability"

Fra MarTech:

Your guide to every­thing from new bulk email require­ments to deliv­er­abil­i­ty best prac­tices. Updat­ed with Google's new sum­ma­ry card fea­ture.

📱 Dom: Google skal give adgang til andre app stores

Fra The Verge:

Google must give rival third-par­ty app stores access to the full cat­a­log of Google Play apps — and dis­trib­ute third-par­ty stores.

👎 Lydudbud skal ikke gå om

Fra Medi­aWatch:

Lan­dets fun­gerende kul­tur­min­is­ter, Christi­na Egelund (M), vil ikke lade ansøgn­ingsrun­den til udbud­det om et nyt pub­lic ser­vice lydtil­bud til børn gå om.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

💵 The Economists erfaringer med podcasts bag paywall

Fra Media Voic­es:

On this week’s episode of The Pub­lish­er Pod­cast by Media Voic­es, we speak to John Shields, Direc­tor of Pod­casts at The Econ­o­mist. They made the bold move last year to put almost all their pod­casts behind a pay­wall, cre­at­ing a sep­a­rate Econ­o­mist Pod­casts+ sub­scrip­tion option.

Mere The Econ­o­mist:

  • How The Econ­o­mist reached young audi­ences through new for­mats and brand mar­ket­ing [Journalism.co.uk]

📊 Nyt Google-værktøj baserer sig på førstepartsdata

Fra Medi­aWatch:

Med et nyt værk­tøj forsøger Google at posi­tionere sig bedst muligt i en dig­i­tal annon­cever­den baseret på førsteparts­da­ta, vur­der­er flere aktør­er.

Mere Google:

  • What Google’s U‑Turn on Third-Par­ty Cook­ies Means for Chrome Pri­va­cy [Wired]

👊 Sådan vil DoJ bryde Googles søgemonopol

Fra The Verge:

The gov­ern­ment laid out how it wants a judge to con­sid­er undo­ing Google’s monop­oly pow­er, includ­ing break­ing up the com­pa­ny.

Mere:

  • The like­li­est out­comes from the Google antitrust tri­al [Plat­former]

✨ TikTok lancerer AI-annonceværktøj

Fra Digi­day:

TikTok’s cul­tur­al clout is unde­ni­able, but the ad dol­lars? Not quite there — yet

That’s where Smart+ comes in — TikTok’s answer to Google’s Per­for­mance Max and Meta’s Advan­tage+

💳 Substack vil også være betalingsplatform

Fra Semafor:

Sev­en years since its launch, the newslet­ter plat­form Sub­stack has con­sol­i­dat­ed its dom­i­nance of the inde­pen­dent news busi­ness. Now, it’s try­ing to posi­tion itself as some­thing more: a cen­tral plat­form for pay­ing cre­ators of all kinds, unteth­ered to the news cycle and beyond the tough-to-mon­e­tize medi­um of text.

😟 Googles cookie-beslutning vækker bekymring

Fra MarTech:

The move has sparked spec­u­la­tion about the future of pri­va­cy-focused adver­tis­ing and the impact on busi­ness­es that have been prepar­ing for a cook­ie­less future.

🫰 Nu vil New Zealand have Google til at betale for links

Fra Medi­aWatch:

Poli­tik­erne i New Zealand vil have Google og andre techvirk­somhed­er til at betale for at linke til nyhedsind­hold. Kon­sekvensen kan være, at der ikke er noget at betale for.

🇪🇸 El País sælger fuld adgang til The New York Times

Fra Nie­man Lab:

Pre­mi­um sub­scribers to the Span­ish dai­ly news­pa­per El País will now get full access to The New York Times and its sup­ple­men­tal prod­ucts like Wire­cut­ter, Cook­ing, and The Ath­let­ic.

🤝 Børsen og Financial Times i indholdssamarbejde

Fra Medi­aWatch:

Et nyheds­brev og topar­tik­ler fra den britiske erhvervsavis vil med samar­be­jdet være at finde hos Børsen.

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🎙️ Podcasts lavet med Googles NotebookLM imponerer

Fra The Wall Street Jour­nal:

With this Google tool, you can make a show about any top­ic you could pos­si­bly imag­ine. The hosts aren’t human. You won’t believe your ears.

Mere:

🎥 Meta præsenterer AI-værktøjer til video

Fra MarTech:

Today, Meta announced new gen­er­a­tive AI video cre­ation tools for adver­tis­ers on Face­book and Insta­gram. The tools are rolling out in Advan­tage+ cre­ative and will be more wide­ly avail­able to adver­tis­ers ear­ly next year.

👨‍💻 Nu kan du købe AI-redaktør hos dansk forlag

Fra Medi­aWatch:

Skrive­for­laget har sat sin redak­tør-robot Edi­son i søen. Den kan læse manuskripter og give feed­back til for­fat­tere.

🇬🇧 Metas AI-chatbot er nået til UK

Fra The Guardian:

Meta, the own­er of Face­book and Insta­gram, has launched its arti­fi­cial intel­li­gence assis­tant in the UK, along­side AI-boost­ed sun­glass­es mod­elled by Mark Zucker­berg.

🫸 Kampen for at blokere OpenAI-crawlere mister fart

Fra Wired:

OpenAI’s spree of licens­ing agree­ments is pay­ing off already—at least in terms of get­ting pub­lish­ers to low­er their guard.

🤖 AI-redaktører koster stillinger hos Bonnier News

Fra Medi­aWatch:

Det har indtil videre kostet 20 still­inger, skriv­er medi­et Dagens Media, der imi­dler­tid ikke kan opl­yse, om hvor mange af medar­be­jderne som har fået nyt arbe­jde på deres arbe­jd­splad­er.