Uge 15, 2025

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbe­jder til daglig med audi­ence-udvikling i Berlingske-kon­cer­nen.

Gør som de andre. Få overb­likket allerede i ind­bakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🤔 Er Facebook tilbage som trafikkilde?

Fra Digi­day:

It’s noth­ing like the hey­day of Face­book refer­ral traf­fic in the late 2010s. But this new wave of growth is note­wor­thy, accord­ing to five pub­lish­ing exec­u­tives.

Mere:

Why pub­lish­ers' Face­book traf­fic is surg­ing
Simon Owens

👋 Mød Influentnævnet

Fra Medi­aWatch:

Fire nævns­medlem­mer og en juridisk for­per­son skal hånd­hæve etiske ret­ningslin­jer for influ­enter.

Læs mere:

Nyt nævn kan give advarsler til uans­varlige influ­enter
Jour­nal­is­ten

🔮 YouTubes "big bets" i 2025

Fra hes­tens mund

YouTube will remain the epi­cen­ter of cul­ture

YouTu­bers are becom­ing the star­tups of Hol­ly­wood

YouTube is the new tele­vi­sion

AI will make it eas­i­er to cre­ate and enhance the YouTube expe­ri­ence for every­one

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🏆 Kan Danmark vinde en "Webby"

Fra Medi­et Markeds­føring:

Der er indtil flere danske vin­der­chancer ved årets Web­by Awards – ofte kaldet “the Oscars of the Inter­net”.

Del 3: Business og strategi

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

👪 Sådan vil Nordjyske nå småbørnsforældre

Fra Medi­aWatch:

”Vi udgiv­er ind­hold til en mål­gruppe, der umid­del­bart ikke er der i dag,” fortæller redak­tion­schef Kathrine Lykkegaard Jeppe­sen, der er skrivende chef for redak­tio­nen, der inklu­sive en prak­tikant tæller fem jour­nal­is­ter.

Del 4: Teknologi og AI

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🤝 Dansk Sprogmodel Konsortium i aftale med danske medier

Fra Medi­aWatch:

Dan­sk Sprog­mod­el Kon­sor­tium og Danske Pressepub­lika­tion­ers Kollek­tive For­valt­ning­sor­gan­i­sa­tion (DPCMO — danske mediers ret­tighed­sor­gan­i­sa­tion) har under­skrevet et let­ter of intent om blandt andet at under­søge finan­sier­ingsmu­lighed­er, som kan sikre, at medierne kom­penseres ret­færdigt for deres ret­tighed­er i forbindelse med at bruge mediernes ind­hold som træn­ings­da­ta.

🤖 AI-modeller kan vilde ting — men ingen ved rigtig hvorfor

Fra MIT Tech­nol­o­gy Review:

But fig­ur­ing out why deep learn­ing works so well isn’t just an intrigu­ing sci­en­tif­ic puz­zle. It could also be key to unlock­ing the next gen­er­a­tion of the technology—as well as get­ting a han­dle on its for­mi­da­ble risks.

🙅‍♂️ Meta nægter at have snydt med Llama 4‑scores

Fra TechCrunch:

A Meta exec on Mon­day denied a rumor that the com­pa­ny tuned its new AI mod­els to present well on spe­cif­ic bench­marks while con­ceal­ing the mod­els’ weak­ness­es.

Bag­grun­den:

Meta Launch­es Lla­ma 4 Mod­els, Dri­ving Improved AI Per­for­mance
Social Media Today

The Lla­ma 4 herd: The begin­ning of a new era of native­ly mul­ti­modal AI inno­va­tion
Meta selv