Uge 15, 2025

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.
Digital Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbejder til daglig med audience-udvikling i Berlingske-koncernen.

Gør som de andre. Få overblikket allerede i indbakken:
Del 1: Sociale medier

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.
🤔 Er Facebook tilbage som trafikkilde?
It’s nothing like the heyday of Facebook referral traffic in the late 2010s. But this new wave of growth is noteworthy, according to five publishing executives.
Mere:
Why publishers' Facebook traffic is surging
Simon Owens
👋 Mød Influentnævnet
Fire nævnsmedlemmer og en juridisk forperson skal håndhæve etiske retningslinjer for influenter.
Læs mere:
Nyt nævn kan give advarsler til uansvarlige influenter
Journalisten
🔮 YouTubes "big bets" i 2025
YouTube will remain the epicenter of culture
YouTubers are becoming the startups of Hollywood
YouTube is the new television
AI will make it easier to create and enhance the YouTube experience for everyone
Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.
🏆 Kan Danmark vinde en "Webby"
Der er indtil flere danske vinderchancer ved årets Webby Awards – ofte kaldet “the Oscars of the Internet”.
Del 3: Business og strategi

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.
👪 Sådan vil Nordjyske nå småbørnsforældre
”Vi udgiver indhold til en målgruppe, der umiddelbart ikke er der i dag,” fortæller redaktionschef Kathrine Lykkegaard Jeppesen, der er skrivende chef for redaktionen, der inklusive en praktikant tæller fem journalister.
Del 4: Teknologi og AI

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.
🤝 Dansk Sprogmodel Konsortium i aftale med danske medier
Dansk Sprogmodel Konsortium og Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation (DPCMO — danske mediers rettighedsorganisation) har underskrevet et letter of intent om blandt andet at undersøge finansieringsmuligheder, som kan sikre, at medierne kompenseres retfærdigt for deres rettigheder i forbindelse med at bruge mediernes indhold som træningsdata.
🤖 AI-modeller kan vilde ting — men ingen ved rigtig hvorfor
But figuring out why deep learning works so well isn’t just an intriguing scientific puzzle. It could also be key to unlocking the next generation of the technology—as well as getting a handle on its formidable risks.
🙅♂️ Meta nægter at have snydt med Llama 4‑scores
A Meta exec on Monday denied a rumor that the company tuned its new AI models to present well on specific benchmarks while concealing the models’ weaknesses.
Baggrunden:
Meta Launches Llama 4 Models, Driving Improved AI Performance
Social Media Today
The Llama 4 herd: The beginning of a new era of natively multimodal AI innovation
Meta selv