Opsamling på uge 22, 2020

Her har du Dan­marks mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

? Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

Facebook

Medier sletter lovlige kommentarer på Facebook

Medi­aWatch:
"En kortlægn­ing af karak­teren af kom­mentar­er, der er slet­tet på fem danske nyhedsme­diers Face­book-pro­fil­er – DR Nyhed­erne, TV 2 Nyhed­erne, Poli­tiken, Ekstra Bladet og Den Korte Avis – vis­er, at der markant hyp­pigere slettes lovlige kom­mentar­er fra brugere end ulovlige. Det skriv­er Berlingske."

Læs artiklen

Facebook tester ny app til gruppevideokald

Social Media Today:
"Called CatchUp, the new app is essen­tial­ly Mes­sen­ger Rooms for voice calls, pro­vid­ing the capac­i­ty to see when your friends are online and up for a voice call, as well as in-progress group chats that you can join."

Læs artiklen

Investorer vil udskyde kryptering på Facebook og Instagram

Version2:
"Face­book har plan­er om at end-to-end-kryptere alle sam­taler på Face­book og Insta­gram. Dårlig ide, siger flere inve­stor­er, der ser en risiko for, at plat­formene i så fald vil blive brugt til for eksem­pel mis­brug af børn."

Læs artiklen

Messenger-brugere får sikkerhedsadvarsler på iOS også

The Verge:
"Face­book today announced new fea­tures for Mes­sen­ger that will alert you when mes­sages appear to come from finan­cial scam­mers or poten­tial child abusers, dis­play­ing warn­ings in the Mes­sen­ger app that pro­vide tips and sug­gest you block the offend­ers."

Læs artiklen

Instagram

Sådan arbejder TV 2 Østjylland med "memes" på Instagram

TV 2 Østjyl­lands udviklings­blog:
"Der er mange def­i­n­i­tion­er af ‘meme’, og størst­ede­len er så brede som “et billede eller video på inter­net­tet med en sjov tekst”. Det er dog svært at snakke om memes uden også at snakke om ung­dom­skul­tur, for memes har tra­di­tionelt — om man så må sige — været en ung udtryks­form, der trækker på pop­ulærkul­turelle ref­er­encer og sæt­ter dem i en ny kon­tekst."

Læs artiklen

Nu kan du også lave Messenger Rooms på Instagram

Social Media Today:
"Mes­sen­ger Rooms are, log­i­cal­ly, host­ed on Mes­sen­ger, so while you can cre­ate a room with­in Insta­gram, you'll still have to switch to Mes­sen­ger to engage in the video chat. But it does pro­vide anoth­er way to use Facebook's new mul­ti-par­tic­i­pant video chat option — though active Rooms won't be dis­played in Insta­gram, so you won't be able to use it as a drop-in video chat tool, as it's designed on Face­book."

Læs artiklen

Instagram tester nye indtjeningsmuligheder

TechCrunch:
"Insta­gram today is launch­ing new tools that enable video cre­ators to make mon­ey, includ­ing badges that view­ers can pur­chase dur­ing Insta­gram Live videos and the intro­duc­tion of IGTV ads. Both launch­es are con­sid­ered a test, as the com­pa­ny is lim­it­ing the fea­tures’ avail­abil­i­ty dur­ing its exper­i­men­ta­tion phase, it says."

Læs artiklen

"Insta­gram Will (Final­ly) Pay Influ­encers"
Wired

YouTube

YouTube kalder sletning af kinesiske kommentarer "en fejl"

– Jeg havde his­to­rien om, at YouTube automa­tisk slet­tede kom­mentar­er, der kri­tis­erede det kine­siske styre, med i sid­ste uges opsam­ling. Jeg var dog lidt var­som, da kilderne til his­to­rien ikke var helt upar­tiske. Det ser dog ud til, at der var hold i his­to­rien.

The Verge:
"'Upon review by our teams, we have con­firmed this was an error in our enforce­ment sys­tems and we are work­ing to fix it as quick­ly as pos­si­ble,' said a YouTube spokesper­son. The com­pa­ny did not elab­o­rate on how or why this error came to be, but said it was not the result of any change in its mod­er­a­tion pol­i­cy."

Læs artiklen

Twitter

Så skete det: Twitter markerer Trump-tweet som vildledende

– Dette har uden tvivl været ugens his­to­rie på de sociale medi­er. Det start­ede med, at Twit­ter omsåder måtte markere et tweet fra den amerikanske præsi­dent som vil­dle­dende. Plat­for­men med de korte opda­teringer har længe gået en bal­ance­gang, hvor man på samme tid forsvar­er og bevar­er ret­ningslin­jer, mens nogle (måske) skal have lov til at gå læn­gere end andre, da det kan være i offent­lighe­dens inter­esse.

Mark­erin­gen har angiveligt gjort Trump rasende, og han har siden under­skrevet en Exec­u­tive Order, der kan betyde, at sociale medi­er ikke læn­gere kan blive fritaget for ans­var for, hvad der bliv­er udgivet på deres plat­forme. Iro­nisk nok en sit­u­a­tion netop Trump har haft stor nytte af.

Medi­aWatch:
"Under opslaget har Twit­ter sat et udråb­stegn og en blå tekst, hvor man opfor­dres til at få 'fak­ta om brevstem­mer'.

Den hen­vis­er til en ny tekst, hvor der står, at præsi­den­ten 'fejlagtigt påstår, at brevstem­mer vil føre til val­gsvin­del", og at brevstem­mer ifølge ekspert­er kun sjældent er for­bun­det med val­gsvin­del.'"

Læs artiklen

De vigtig­ste his­to­ri­er:

"Trump Pre­pares Order to Lim­it Social Media Com­pa­nies’ Pro­tec­tions"
The New York Times

"Trump’s Social Media Exec­u­tive Order Is Pure­ly for Show"
Wired

"Jack Dorsey explains why Twit­ter fact-checked Trump’s false vot­ing claims"
TechCrunch

"Twit­ter labels Trump tweet as ‘glo­ri­fy­ing vio­lence’"
Politi­co

Der er en fin gen­nem­gang med en række links til andre his­to­ri­er her:

"Twit­ter fact-checks Trump, but will it do any good?"
Colum­bia Jour­nal­ism Review

Andre his­to­ri­er om sagen fra ugens løb:

"Facebook's polar­iza­tion fight; Trump blasts Twit­ter"
Casey New­ton / The Inter­face (The Verge)

"Trump wants to fight Twit­ter more than reg­u­late it"
The Verge

"Trump vs. Twit­ter vs. Face­book"
Casey New­ton / The Inter­face (The Verge)

"Face­book is an arbiter of truth, whether Mark Zucker­berg likes it or not"
Ven­ture Beat

"White House orga­nizes harass­ment of Twit­ter employ­ee as Trump threat­ens com­pa­ny"
The Verge

"Trump sup­port­ers are on the attack against Yoel Roth. Twit­ter is stand­ing by him."
Pro­to­col

"Twit­ter takes on Trump"
Casey New­ton / The Inter­face (The Verge)

"Twit­ter Must Cleanse the Trump Stain"
Kara Swish­er (debatindlæg hos The New York Times)

Nu kan du planlægge dine tweets på twitter.com

Flere af dem, der bruger tred­jepart­sløs­ninger til at udgive på Twit­ter, gør det blandt andet for­di, de gør det muligt at plan­lægge (time), hvornår et tweet skal udgives. Nu tager Twit­ter det brød ud af munden på dem, for nu kan vi plan­lægge tweets direk­te på Twitter.com:

Det er en funk­tion, Twit­ter har testet siden novem­ber måned.

(PS: Man har i læn­gere tid også kun­net plan­lægge tweets via Twit­ters annon­ceværk­tøj.)

"Twit­ter Rolls Out Native Sched­ul­ing With­in the Tweet Com­pos­er Win­dow on Desk­top"
Social Media Today

Twitter udvider test af chatvindue

Social Media Today:
"Twit­ter has begun live test­ing of its new DM chat win­dow on desk­top, which pro­vides a Mes­sen­ger-style, pic­ture-in-pic­ture dis­play for your mes­sag­ing dis­cus­sions on the plat­form."

Læs artiklen

? Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

Journalistforbundet klar med nye retningslinjer for influencere

Jour­nal­is­ten:
"Blog­gerne skal selv tjekke kvaliteten af de pro­duk­ter, de omtaler. Og unge men­nesker skal ikke fristes til kos­metiske oper­a­tioner. Hov­edbestyrelsen i DJ har netop ved­taget nye ret­ningslin­jer for blog­gere i DJ – men hånd­hævelsen af reglerne hal­ter, advar­er blog­ger­for­mand"

Læs artiklen

"Direk­tør advar­er mod kun at skyde på influ­encere efter sug­ar­dat­ing-debat"
Medi­aWatch

Her er vinderne og taberne indenfor podcasting under krisen

Digi­day:
"Pod­cast lis­ten­ing has grown by 14% on mobile and 5% on smart speak­ers dur­ing April com­pared with Feb­ru­ary, accord­ing to media com­pa­ny Global’s audio plat­form Dax. Lis­tens are up 5% over the last four weeks on pod­cast plat­form Acast com­pared with the four weeks begin­ning March 23. Pod­cast net­works like Enter­com and Vox Media have also showed increased lis­ten­ing in April. [...]

Here are some of the win­ners and losers. "

Læs artiklen

Nyt forsøg giver brugerne kontrol over lydfortællinger

– Her er det værd at bemærke, at noget af det, der fun­ger­er ved lyd (pod­cast etc.) er netop, at det er lineært, og at det bare kan sætte til at spille, mens man laver alt muligt andet. Det kræver ikke ens tilst­ede­værelse.

RJI Online:
"Expand­able audio jour­nal­ism allows lis­ten­ers to respond to prompts. Struc­tural­ly, the most basic mod­el con­sists of only two ele­ments: the main sto­ry­line and bonus loops. The main sto­ry­line is the most impor­tant infor­ma­tion, the back­bone of the project. The bonus loops are meant to allow the read­er to pur­sue an option­al top­ic if they are inter­est­ed and skip over if not. In a dai­ly news for­mat, the main sto­ry­line could be a 1–2 sen­tence syn­op­sis of the day’s top head­lines."

Læs artiklen

The Information laver "nyhedsskole" på Zoom

Nie­man Lab:
"In-per­son intern­ships may be off for this sum­mer but for those who want to brush up on their jour­nal­ism skills any­way, The Infor­ma­tion is offer­ing a free “news sum­mer school” in July. It will con­sist of eight hour-long ses­sions over four weeks — on Zoom, of course, and with vir­tu­al break­out groups. And, again, the price is $0."

Læs artiklen

Den Store Danske vender tilbage

Medi­aWatch:
"Efter tre år som skindød bliv­er opslagsvær­ket Den Store Danske Encyk­lopæ­di mandag vækket til live på inter­net­tet igen.

Det sker, når den sprit­nye dig­i­tale plat­form lex.dk åbn­er sluserne til de mange tusin­der artik­ler i Den Store Danske, Trap Dan­mark og ni andre opslagsværk­er om dan­sk his­to­rie, kul­tur, geografi og natur."

Læs artiklen

Datatilsynet går ind i Tamoco-sagen

– Sagen start­ede med, at norske NRK købte et datasæt fra det britiske fir­ma Tamo­co og kunne afløre enkeltin­di­vider, selvom dataene blev sol­gt som anonymis­erede. Senere kunne dataene afs­løre norske mil­itærhem­me­lighed­er, og nu ruller sagen også ind i Dan­mark. Det skal nem­lig under­søges, om Tamo­co også sæl­ger data på danskere:

DR Nyhed­er:
"'I en sag som denne her, hvor vi får mis­tanke om, at der ind­sam­les oplysninger om danskere, så kan vi godt frygte, at oplysningerne bruges på en måde — og til for­mål — som lig­ger langt udover, hvad almin­delige brugere kan for­vente. Og der­for væl­ger vi at gå ind i sådan en sag her,' siger Fred­erik Siegum­feldt, tilsyn­schef i Datatil­synet."

Læs artiklen

Gyldendal lancerer streaming-tjeneste

Medi­aWatch:
"Tre for­lag med Gylden­dal i spid­sen går i konkur­rence med bl.a. Mofi­bo og Saxo.com og vil senere på året lancere en stream­ingt­jenete med e- og lydøger. Investerin­gen løber sam­let op i 30–40 mio. kr."

Læs artiklen

Nu kommer YouTube Kids til Apple TV

TechCrunch:
"Videos on YouTube Kids is still most­ly fil­tered through algo­rithms, how­ev­er, which means inap­pro­pri­ate con­tent can still appear on the app. But while it is not per­fect, YouTube Kids still offers more fea­tures that can help care­tak­ers pre­vent harm­ful con­tent from being viewed by chil­dren, includ­ing one that lets them whitelist spe­cif­ic videos or chan­nels."

Læs artiklen

Wikimedia vil skabe et bedre community

Giz­mo­do:
"The Wiki­me­dia Foun­da­tion has been asked by its board to over­haul its safe­ty and com­pli­ance stan­dards to bet­ter address “harass­ment and inci­vil­i­ty” on Wikipedia and relat­ed Wiki­me­dia com­mu­ni­ties."

Læs artiklen

? Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

Guide til abonnementsstrategier

Digi­day:
"Pub­lish­ers have beat­en the rev­enue diver­si­fi­ca­tion drum for years. Sub­scrip­tions and direct read­er rev­enue are some of the health­i­est ways to oper­ate com­mer­cial pub­lish­ing busi­ness­es, espe­cial­ly as the ad busi­ness gets more dif­fi­cult."

Læs artiklen

"'Give the cus­tomer many rea­sons to come back': Insights from FIPP’s report on pay­wall strat­e­gy"
What's New In Pub­lish­ing

"What’s ‘up’ for pub­lish­ers? Traf­fic, sub­scrip­tions, and com­merce rev­enue."
What's New In Pub­lish­ing

Indiegraf vil sælge teknologi og markedsføring til abonnementsmedier

Nie­man Lab:
"Found­ed by sis­ters Erin Mil­lar and Caitlin Havlak of The Dis­course, Indiegraf will pro­vide pub­li­ca­tions with pooled resources — includ­ing tech­nol­o­gy and mar­ket­ing staff — to launch or grow sub­scriber-based busi­ness­es. The net­work thinks of itself as “the tech and busi­ness engine” for entre­pre­neur­ial jour­nal­ists who want to launch a dig­i­tal news oper­a­tion, but don’t have the resources to hire their own devel­op­ers or wage exten­sive mar­ket­ing cam­paigns."

Læs artiklen

Sådan går det på annoncemarkederne rundt om i verden

– Bemærk: Dan­mark er ikke på lis­ten, men bliv­er nævnt i en bisæt­ning i afs­nit­tet om Sverige.

Digi­day:
"With lock­down restric­tions now being eased by some gov­ern­ments, small green shoots of recov­ery are begin­ning to emerge. Digi­day reporters took a (vir­tu­al) trip around the world to see where activ­i­ty is begin­ning to restart."

Læs artiklen

Skal Facebook og Google tvinges til at betale for indhold?

Colum­bia Jour­nal­ism Review:
"[Ben Thomp­son, Strat­e­ch­ery] reit­er­at­ed some of the points he made in his newslet­ter on the top­ic, includ­ing the argu­ment that the val­ue Face­book and Google pro­vide to the media in return for their con­tent 'is objec­tive­ly mea­sur­able: when their con­tent is linked to by Google or Face­book, the media enti­ties make more mon­ey, and when it is not, they do not. That is why France had to include a pro­vi­sion forc­ing Google to not sim­ply exit the mar­ket.'"

Læs artiklen

Det ser ud til, at de nye abonnenter fra krisen bliver

– Der er naturligvis en del bekym­ring i mediebranchen om, hvorvidt de abon­nen­ter, der er kom­met til under coro­n­akrisen, også bliv­er hæn­gende, eller om de smut­ter igen, når nor­male til­stande igen nærmer sig.

Digi­day:
"Pub­lish­ers mea­sure churn in their own ways and dis­count­ed month­ly tri­al peri­ods often need longer for data col­lec­tion. Aggre­gate data from sub­scrip­tion plat­forms give an ear­ly indi­ca­tion that these read­ers are more like­ly to stick around."

Læs artiklen

"Coro­n­avirus: News­pa­pers 'strug­gling to sur­vive' pan­dem­ic"
BBC News

Sådan har Bloomberg ændret deres arrangementsforretning

Digi­day:
"Inter­ac­tion data is the main advan­tage over in-per­son gath­er­ings. These can be used to dri­ve sales instant­ly if a spon­sor pro­motes a relat­ed offer, like a demo or sales meet­ing, and uses the con­ver­sion rate as their met­ric."

Læs artiklen

Indikerer The Atlantic-fyringer døden for video og events?

Nie­man Lab:
"In his memo, chair­man David Bradley not­ed three areas where The Atlantic is hav­ing trou­ble: Adver­tis­ing, events, and video. Adver­tis­ing is no sur­prise — it’s been dec­i­mat­ed for near­ly every­one, with loss­es accel­er­at­ing in the last cou­ple months — but events and video were once seen as poten­tial bright spots for dig­i­tal pub­lish­ers — ways to diver­si­fy their rev­enue and reach new audi­ences. If there was any doubt, it’s now gone: Video and events will not save us."

Læs artiklen

"The pre­ma­ture funer­al for events"
Digi­day

Podimo henter 112 mio. kr.

Medi­aWatch:
"Morten Strunges pod­cast­plat­form er end­nu ikke fyldt ét år, men med­del­er nu, at sel­sk­a­bet har fået en kap­i­talind­sprøjt­ning på et tre­cifret mil­lion­beløb fra både danske og uden­landske inve­stor­er."

Læs artiklen

? Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

Sådan fungerer en søgealgoritme

Search Engine Jour­nal:
"A search algo­rithm is a mas­sive col­lec­tion of oth­er algo­rithms, each with its own pur­pose and task. Here's how it all works."

Læs artiklen

Google Assistant får betalingsfunktion

Mar­ket­ing Land:
"Sup­port­ed by an exist­ing cred­it card on file, con­firm with voice match is appar­ent­ly not avail­able for all pur­chas­es. Google does not indi­cate the pur­chase cat­e­gories or lim­its tied to the capa­bil­i­ty. On a sup­port page, Google says, “When you autho­rize pay­ments with Voice Match, you can make pur­chas­es with your Google Assis­tant, like in-action upgrades through Google Play dig­i­tal goods . . . What you can pur­chase with Voice Match might change depend­ing on the good or ser­vice.”"

Læs artiklen

RettighedsAlliancen gør blokering dynamisk

Version2:
"En ny aftale mellem Ret­tighed­sal­lian­cen og Telein­dus­trien bety­der, at det ikke kun er én hjemmesidead­resse, der er gen­stand for blok­er­ing, men at blok­eringerne føl­ger med, når de ulovlige tjen­ester skifter til nye hjemmesidead­ress­er."

Læs artiklen

Her er AI'en bag Facebooks shopping

Ven­ture­Beat:
"Face­book says its AI-pow­ered shop­ping sys­tems seg­ment, detect, and clas­si­fy images to know where prod­ucts appear and deliv­er shop­ping sug­ges­tions. One of those sys­tems — GrokNet — was trained on sev­en data sets con­tain­ing images of prod­ucts that mil­lions of users post, buy, and sell in dozens of cat­e­gories, rang­ing from SUVs to stilet­to heels to side tables."

Læs artiklen

Facebook omdøber sin digitale pengepung

– Val­u­taen hed­der stadig 'Libra', er det værd at bemærke.

CNBC:
"Face­book announced Tues­day it’s renam­ing and rebrand­ing its dig­i­tal wal­let from Cal­i­bra to Novi.

The effort, which debuted last year, is part of the company’s ambi­tious plan to ven­ture into the dig­i­tal cur­ren­cy space."

Læs artiklen

Sådan blev Australiens COVID-19-app irrelevant

The Guardian:
"The PM told Aus­tralians in April the con­tact trac­ing app was key to get­ting back to nor­mal but just one per­son has been iden­ti­fied using its data"

Læs artiklen

✨ Nyt på backloggen

Back­log er den del af Dig­i­tal Ugerevy, hvor du kan læse om nyhed­er, tips og ten­denser.

De første erfaringer med Ghost-CMS'et

"Overve­jer du at starte en udgivelse, bør Ghost være et af de CMS'er, du kig­ger på. Her får du mine første indtryk og erfaringer."

Læs artiklen

Nu viser LinkedIn læsetid på artikler

"Efter at have eksper­i­menteret med flere designs, vis­er LinkedIn nu, hvor lang tid det – cir­ka – vil tage dig at læse den artikel, du ser i dit feed. Men pay­walls forstår den ikke."

Læs artiklen