Digitale medier i uge 17 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🤝 Instagram vil selv forbinde brands med influencere

Det her er mildest talt interessant. Mark Zuckerberg har præsenteret forskellige tiltag, der skal gøre det lettere at tjene penge på Instagram for de creators, der skaber indhold på platformen.

Det inkluderer blandt andet en form for markedsplads, der skal “help match brands with creators whose content fits the audiences that they are trying to reach”, skriver CNBC.

🤑 Nu tester Twitter knapper til bl.a. Super Follows

Social Media Today skriver:

“And it seems that Twitter’s now closing in on the next stage of the project, with reverse engineering superstar Jane Manchun Wong uncovering these new profile layouts, incorporating both new options, within the back-end code of the app.”

⚠️ Twitter tilføjer faktaboks om COVID-19

The Verge skriver:

“Twitter is adding a new prompt to users’ timelines to help promote the ongoing COVID-19 vaccination effort, providing users around the world with the “latest vaccine info” in their particular country.”

😲 DR har 900 millioner afspilninger på YouTube

MediaWatch skriver:

“Inden året er omme kan…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

😮 YouTube kan snart tjene lige så mange penge som Netflix

CNBC skriver:

“In its first-quarter earnings report Tuesday, Google parent company Alphabet said YouTube brought in revenue of $6.01 billion in advertising revenue during the quarter — up from $4 billion from a year ago, for a growth rate of 49%. That’s an acceleration over its 46% growth in Q4. It’s also nearly twice the growth rate of Netflix, which reported 24% revenue growth in Q1, and expects growth to slow to 19% next quarter.”

👦 Facebook sælger teenageres data

Version2 skriver:

“En australsk lobbygruppe har afprøvet…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

⛑ Første måling af brand safety på tværs af platforme

Danske Annoncører og Markedsførere skriver:

“Global Alliance for Responsible Media (GARM) har lanceret en rapport, som for første gang måler og sammenligner brand safety ud fra fælles standarder på tværs af syv social media-platforme inklusive Facebook, Instagram, Twitter og YouTube.”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

📚 Ny bog sår tvivl om ekkokamre og filterbobler

Zetland har talt med forfatteren:

“Den største overraskelse for mig, da jeg undersøgte det her, var, hvordan den fremherskende viden måske slet ikke passer i virkeligheden,” siger Chris Bail over en Skype-forbindelse fra North Carolina i USA. “Lige nu er en stor del af debatten i medierne og i politik ledet af en meget lille gruppe, som opererer ud fra uafprøvede antagelser om, hvordan sociale medier splitter os.”

🛠 Vigtige digitale værktøjer og tendenser

Det virkede som det letteste at slå disse to What’s New in Publising-historier sammen til én opdatering:

💰 Spotify lancerer (også) betalingsløsning til podcasts

I sidste uge var det Apple, der præsenteres deres mulighed for at tage penge for podcasts, og nu er det Spotifys tur:

“Today begins the rollout of our monetization options for all creators: with Paid Subscriptions, Spotify’s Open Access Platform, and bringing independent creators into our Spotify Audience Network.”

Læs mere hos TechCrunch.

Læs også:

📨 Hvad er det, Substack gør ved medierne?

En af mine yndlings-tech-journalister, Will Oremus, er tilbage på Slate, og han skuffer ikke:

“But if Substack keeps booming, the best response for news organizations might be to embrace more diverse perspectives in their op-ed pages, viewing them more as a platform for outside experts than a home for familiar columnists—and to refocus their pitch to readers around the one thing that can never be unbundled from the news: the news itself.”

🔀 Netflix lancerer shuffle-funktion

Det er ikke fuld shuffle, som TechCrunch skriver:

“In other words, it won’t play random content, but will instead bring up either a movie or show you’re already watching, a series or movie on your list, an unfinished series or movie you may want to revisit or a brand new series or film that Netflix’s personalization algorithms suggest.”

Gad vide, om vi kommer til at se nogle medier og andre udgivere forsøge sig med noget lignende?

😫 Insiders målemetoder frustrerer journalisterne

Digiday skriver:

“At Insider, where each reporter must earn a specific amount of page views, unique visitors or subscriptions every month, that responsibility — and the system that enforces it — has gone from draining to confusing as the Axel Springer-owned publisher has shifted more of its focus to subscriptions.”

Men skønt metoderne har skabt større fokus på abonnementsbetalinger og forretningsiden af virksomheden, føler nogle, at der går en del nuancer i det journalistiske arbejde tabt. Det er der nok andre, der kan genkende 🙂

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🤨 Store medier uenige i tilgangen til Googles FLoC

Digiday skriver:

“Privacy concerns, potential discriminatory categorization of people and data control have some publishers including The Guardian joining web browsers in blocking Google’s cookieless tracking and ad targeting method, FLoC. Meanwhile, The New York Times is among publishers open to testing FLoC, or Federated Learning of Cohorts”

🧭 Hvad kan vi lære af WSJ’s lækkede strategirapport

Jeg har læst den 142 sider lange rapport, så du ikke behøver. Læs min gennemgang hos Kommunikationsforum:

“Interne analyser viser, at avisen fokuserer alt for meget på en snæver kernemålgruppe, der ikke er nogen fremtid i. En intern joke lyder, at den primære årsag til, “The Journal” taber abonnenter, er, at de dør, skrev The New York Times, da de for nylig fortalte om den magtkamp, der udspiller sig mellem chefredaktør Matt Murray og udgiver Almar Latour. En magtkamp, som efter sigende holder avisen fast i et dødvande uden den nødvendige innovation.”

🏷 Sådan pitchede Apples deres annonceforretning

Digiday skriver:

“Launched in 2010, iAd was a mobile advertising platform for in-app advertising. At the time, it was sold to marketers as a way for them to reach premium audiences on Apple devices, according to a pitch deck obtained by Digiday and verified by three different agency execs who worked on iAd campaigns.”

Vi havde den også i sidste uge, men lad os tage den igen:

Apple’s Privacy Changes Are Poised to Boost Its Ad Products
The Wall Street Journal

Apple’s ATT power play: the hard truths of throttled competition and concentrated leverage
Digiday

🎧 Nu begynder (US) medier at tjene på deres podcast-popularitet

PressGazette skriver:

“One of the major drivers behind the growth of the US podcast advertising market is advancing programmatic technology for the sector, according to eMarketer forecasting analyst Peter Vahle.”

💳 Sådan lykkes The Telegraph med abonnementer

Press Gazette skriver:

“The Telegraph could generate most of its revenue from subscriptions this year, according to chief executive Nick Hugh, who spoke to Press Gazette about the group’s 2020 financial results.

And he said that while online subscriptions growth is helping to secure the future of the 165-year-old title, print will remain an essential part of the mix for the long-term.”

↕️ Politiken udvider fra native til “Story”-studie

Markedsføring skriver:

“Politiken har gennem de seneste år støt udvidet sin produktion af native advertising under ledelse af kreativ chef, Mads Elsøe. […]

Navnet bliver Politiken Brand Studio, og til at drive brand- og distributions strategi samt forretningsudvikling og kommunikation har Politiken hentet den tidligere VICE-profil, Esben Elborne, ind.”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

😡 Mere kritik af Apples App Store-metoder

Når man er i Apples App Store er det på Apples nåde. Og det forspilder Apple ikke en chance for at fortælle til udviklere og udgivere af apps, lyder det som på baggrund af en høring, Protocol har skrevet om.

🇪🇺 EUs privacy-vagthund vil forbyde ansigtsgenkendelse

VentureBeat skriver:

Facial recognition should be banned in Europe because of its “deep and non-democratic intrusion” into people’s private lives, EU privacy watchdog the European Data Protection Supervisor (EDPS) said on Friday.”

Læs mere hos Europa-Kommissionen:

Proposal for a Regulation laying down harmonised rules on artificial intelligence (Artificial Intelligence Act)

📵 Sådan blokerer du for tracking i apps i iOS 14.5

Den seneste version af Apples styresystem til iPhones indeholder muligheden for at forhindre, at du bliver tracket på tværs af apps, hvilket kan bruges i annoncer på for eksempel Facebook. Wired har opskriften på, hvordan du gør.

Recode har også en guide: Here’s the nuclear option to opt out of tracking on iOS

Læs også:

Apples iOS 14.5 er lige på trapperne: Her er de nye funktioner
Computerworld