Digitale medier i uge 17 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🤝 Instagram vil selv forbinde brands med influencere

Det her er mildest talt inter­es­sant. Mark Zucker­berg har præsen­teret forskel­lige tilt­ag, der skal gøre det let­tere at tjene penge på Insta­gram for de cre­ators, der skaber ind­hold på plat­for­men.

Det inklud­er­er blandt andet en form for marked­splads, der skal "help match brands with cre­ators whose con­tent fits the audi­ences that they are try­ing to reach", skriv­er CNBC.

🤑 Nu tester Twitter knapper til bl.a. Super Follows

Social Media Today skriv­er:

"And it seems that Twitter's now clos­ing in on the next stage of the project, with reverse engi­neer­ing super­star Jane Manchun Wong uncov­er­ing these new pro­file lay­outs, incor­po­rat­ing both new options, with­in the back-end code of the app."

⚠️ Twitter tilføjer faktaboks om COVID-19

The Verge skriv­er:

"Twit­ter is adding a new prompt to users’ time­lines to help pro­mote the ongo­ing COVID-19 vac­ci­na­tion effort, pro­vid­ing users around the world with the “lat­est vac­cine info” in their par­tic­u­lar coun­try."

😲 DR har 900 millioner afspilninger på YouTube

Medi­aWatch skriv­er:

"Inden året er omme kan..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

😮 YouTube kan snart tjene lige så mange penge som Netflix

CNBC skriv­er:

"In its first-quar­ter earn­ings report Tues­day, Google par­ent com­pa­ny Alpha­bet said YouTube brought in rev­enue of $6.01 bil­lion in adver­tis­ing rev­enue dur­ing the quar­ter — up from $4 bil­lion from a year ago, for a growth rate of 49%. That’s an accel­er­a­tion over its 46% growth in Q4. It’s also near­ly twice the growth rate of Net­flix, which report­ed 24% rev­enue growth in Q1, and expects growth to slow to 19% next quar­ter."

👦 Facebook sælger teenageres data

Version2 skriv­er:

"En aus­tral­sk lob­by­gruppe har afprøvet..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

⛑ Første måling af brand safety på tværs af platforme

Danske Annon­cør­er og Markeds­førere skriv­er:

"Glob­al Alliance for Respon­si­ble Media (GARM) har lanceret en rap­port, som for første gang måler og sam­men­lign­er brand safe­ty ud fra fælles stan­dard­er på tværs af syv social media-plat­forme inklu­sive Face­book, Insta­gram, Twit­ter og YouTube."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

📚 Ny bog sår tvivl om ekkokamre og filterbobler

Zet­land har talt med for­fat­teren:

"Den største over­raskelse for mig, da jeg under­søgte det her, var, hvor­dan den fremhersk­ende viden måske slet ikke pass­er i virke­lighe­den,” siger Chris Bail over en Skype-forbindelse fra North Car­oli­na i USA. “Lige nu er en stor del af debat­ten i medierne og i poli­tik ledet af en meget lille gruppe, som oper­erer ud fra uaf­prøvede antagelser om, hvor­dan sociale medi­er split­ter os."

🛠 Vigtige digitale værktøjer og tendenser

Det virkede som det letteste at slå disse to What's New in Pub­lis­ing-his­to­ri­er sam­men til én opda­ter­ing:

💰 Spotify lancerer (også) betalingsløsning til podcasts

I sid­ste uge var det Apple, der præsen­teres deres mulighed for at tage penge for pod­casts, og nu er det Spo­ti­fys tur:

"Today begins the roll­out of our mon­e­ti­za­tion options for all cre­ators: with Paid Sub­scrip­tions, Spotify’s Open Access Plat­form, and bring­ing inde­pen­dent cre­ators into our Spo­ti­fy Audi­ence Net­work."

Læs mere hos TechCrunch.

Læs også:

📨 Hvad er det, Substack gør ved medierne?

En af mine yndlings-tech-jour­nal­is­ter, Will Ore­mus, er tilbage på Slate, og han skuf­fer ikke:

"But if Sub­stack keeps boom­ing, the best response for news orga­ni­za­tions might be to embrace more diverse per­spec­tives in their op-ed pages, view­ing them more as a plat­form for out­side experts than a home for famil­iar columnists—and to refo­cus their pitch to read­ers around the one thing that can nev­er be unbun­dled from the news: the news itself."

🔀 Netflix lancerer shuffle-funktion

Det er ikke fuld shuf­fle, som TechCrunch skriv­er:

"In oth­er words, it won’t play ran­dom con­tent, but will instead bring up either a movie or show you’re already watch­ing, a series or movie on your list, an unfin­ished series or movie you may want to revis­it or a brand new series or film that Netflix’s per­son­al­iza­tion algo­rithms sug­gest."

Gad vide, om vi kom­mer til at se nogle medi­er og andre udgi­vere forsøge sig med noget lig­nende?

😫 Insiders målemetoder frustrerer journalisterne

Digi­day skriv­er:

"At Insid­er, where each reporter must earn a spe­cif­ic amount of page views, unique vis­i­tors or sub­scrip­tions every month, that respon­si­bil­i­ty — and the sys­tem that enforces it — has gone from drain­ing to con­fus­ing as the Axel Springer-owned pub­lish­er has shift­ed more of its focus to sub­scrip­tions."

Men skønt metoderne har skabt større fokus på abon­nements­be­talinger og for­ret­ningsi­den af virk­somhe­den, føler nogle, at der går en del nuancer i det jour­nal­is­tiske arbe­jde tabt. Det er der nok andre, der kan genk­ende 🙂

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🤨 Store medier uenige i tilgangen til Googles FLoC

Digi­day skriv­er:

"Pri­va­cy con­cerns, poten­tial dis­crim­i­na­to­ry cat­e­go­riza­tion of peo­ple and data con­trol have some pub­lish­ers includ­ing The Guardian join­ing web browsers in block­ing Google’s cook­ie­less track­ing and ad tar­get­ing method, FLoC. Mean­while, The New York Times is among pub­lish­ers open to test­ing FLoC, or Fed­er­at­ed Learn­ing of Cohorts"

🧭 Hvad kan vi lære af WSJ's lækkede strategirapport

Jeg har læst den 142 sider lange rap­port, så du ikke behøver. Læs min gen­nem­gang hos Kom­mu­nika­tions­fo­rum:

"Interne analyser vis­er, at avisen fokuser­er alt for meget på en snæver kernemål­gruppe, der ikke er nogen fremtid i. En intern joke lyder, at den primære årsag til, “The Jour­nal” taber abon­nen­ter, er, at de dør, skrev The New York Times, da de for nylig for­t­alte om den magtkamp, der udspiller sig mellem chefredak­tør Matt Mur­ray og udgiv­er Almar Latour. En magtkamp, som efter sigende hold­er avisen fast i et død­vande uden den nød­vendi­ge inno­va­tion."

🏷 Sådan pitchede Apples deres annonceforretning

Digi­day skriv­er:

"Launched in 2010, iAd was a mobile adver­tis­ing plat­form for in-app adver­tis­ing. At the time, it was sold to mar­keters as a way for them to reach pre­mi­um audi­ences on Apple devices, accord­ing to a pitch deck obtained by Digi­day and ver­i­fied by three dif­fer­ent agency execs who worked on iAd cam­paigns."

Vi havde den også i sid­ste uge, men lad os tage den igen:

Apple’s Pri­va­cy Changes Are Poised to Boost Its Ad Prod­ucts
- The Wall Street Jour­nal

Apple’s ATT pow­er play: the hard truths of throt­tled com­pe­ti­tion and con­cen­trat­ed lever­age
- Digi­day

🎧 Nu begynder (US) medier at tjene på deres podcast-popularitet

PressGazette skriv­er:

"One of the major dri­vers behind the growth of the US pod­cast adver­tis­ing mar­ket is advanc­ing pro­gram­mat­ic tech­nol­o­gy for the sec­tor, accord­ing to eMar­keter fore­cast­ing ana­lyst Peter Vahle."

💳 Sådan lykkes The Telegraph med abonnementer

Press Gazette skriv­er:

"The Tele­graph could gen­er­ate most of its rev­enue from sub­scrip­tions this year, accord­ing to chief exec­u­tive Nick Hugh, who spoke to Press Gazette about the group’s 2020 finan­cial results.

And he said that while online sub­scrip­tions growth is help­ing to secure the future of the 165-year-old title, print will remain an essen­tial part of the mix for the long-term."

↕️ Politiken udvider fra native til "Story"-studie

Markeds­føring skriv­er:

"Poli­tiken har gen­nem de sen­este år støt udvidet sin pro­duk­tion af native adver­tis­ing under ledelse af kreativ chef, Mads Elsøe. [...]

Navnet bliv­er Poli­tiken Brand Stu­dio, og til at dri­ve brand- og dis­tri­b­u­tions strate­gi samt for­ret­ning­sud­vikling og kom­mu­nika­tion har Poli­tiken hen­tet den tidligere VICE-pro­fil, Esben Elborne, ind."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

😡 Mere kritik af Apples App Store-metoder

Når man er i Apples App Store er det på Apples nåde. Og det for­spilder Apple ikke en chance for at fortælle til udviklere og udgi­vere af apps, lyder det som på bag­grund af en høring, Pro­to­col har skrevet om.

🇪🇺 EUs privacy-vagthund vil forbyde ansigtsgenkendelse

Ven­ture­Beat skriv­er:

"Facial recog­ni­tion should be banned in Europe because of its “deep and non-demo­c­ra­t­ic intru­sion” into people’s pri­vate lives, EU pri­va­cy watch­dog the Euro­pean Data Pro­tec­tion Super­vi­sor (EDPS) said on Fri­day."

Læs mere hos Europa-Kom­mis­sio­nen:

Pro­pos­al for a Reg­u­la­tion lay­ing down har­monised rules on arti­fi­cial intel­li­gence (Arti­fi­cial Intel­li­gence Act)

📵 Sådan blokerer du for tracking i apps i iOS 14.5

Den sen­este ver­sion af Apples styresys­tem til iPhones inde­hold­er mulighe­den for at forhin­dre, at du bliv­er track­et på tværs af apps, hvilket kan bruges i annon­cer på for eksem­pel Face­book. Wired har opskriften på, hvor­dan du gør.

Recode har også en guide: Here’s the nuclear option to opt out of track­ing on iOS

Læs også:

Apples iOS 14.5 er lige på trap­perne: Her er de nye funk­tion­er
- Com­put­er­world