Ugens digitale tendenser: #35, 2020

Velkom­men til den første Dig­i­tal Ugerevy-opsam­ling efter som­mer­fe­rien... Det er især Apple og deres kampe med Epic (der står bag Fort­nite), Face­book og Word­Press, der har fyldt meget – sam­men med alle his­to­ri­erne om Tik­Tok naturligvis.

I denne uges opsam­ling får du de his­to­ri­er samt overb­likket over resten.


Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

? Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

Facebook-familien

Facebook slår ned på QAnon

Flere har længe ven­tet på, hvornår Face­book for alvor ville tage hul på prob­lemet med QAnon. NBC News skriv­er:

"Face­book on Wednes­day banned about 900 pages and groups and 1,500 ads tied to the pro-Trump con­spir­a­cy the­o­ry QAnon, part of a sweep­ing action that also restrict­ed the reach of over 10,000 Insta­gram pages and almost 2,000 Face­book groups push­ing the base­less con­spir­a­cy the­o­ry, which has spawned real-world vio­lence."

Deru­dover har Face­book også fjer­net flere tusinde pro­fil­er, sider og grup­per omkring QAnon.

Inside Media har stil­let spørgsmålet, om det reelt er for sent for medierne at stoppe spred­nin­gen af QAnons mis­in­for­ma­tion. Og hvad skal vi gøre, nu QAnon er main­stream, spørg­er Math­ew Ingram hos Colum­bia Jour­nal­ism Review.

NBC News har tidligere skrevet om, hvor­dan Twit­ter slet­tede 7000 QAnon-kon­ti i juli.

Skal medier tage imod Facebooks penge?

Face­book er ved at rulle en større udgave af deres 'News'-faneblad ud – der blandt andet kan invol­vere betal­ing til medi­er. Men bør medierne spille med og tage imod de penge?

Det har BBC talt med Ras­mus Kleis Nielsen om – lyt med.

Rygte: Facebook arbejder på "afbryder" til misinformation

Et af prob­le­merne i kam­p­en mod mis­in­for­ma­tion på de sociale plat­forme er, at det bliv­er opdaget for sent. Det bety­der, at skønt der kom­mer en nydelig advarsel på ind­hold­et, så har mass­er af men­nesker allerede set det.

Der­for er det inter­es­sant, at nyheds­brevet The Inter­face (der udgives af The Verges Casey New­ton) nu skriv­er, at Face­book angiveligt arbe­jder på en slags "afbry­der", der kan gribe hur­tigere ind.

Begre­bet "afbry­der" (på engel­sk "cir­cuit break­er") kom­mer fra en rap­port fra Cen­ter for Amer­i­can Progress kaldet 'Fight­ing Coro­n­avirus Mis­in­for­ma­tion and Dis­in­for­ma­tion':

"Viral­i­ty cir­cuit break­ers. Plat­forms should detect, label, sus­pend algo­rith­mic ampli­fi­ca­tion, and pri­or­i­tize rapid review and fact-check­ing of trend­ing coro­n­avirus con­tent that dis­plays reli­able mis­in­for­ma­tion mark­ers, which can be drawn from the exist­ing body of coro­n­avirus mis/disinformation."

Facebook frygter ny iOS

Digi­day:
"In iOS14, Apple will require users to give con­sent for apps to share their data — held on its anonymized iden­ti­fi­er for adver­tis­ers, known as the IDFA — with oth­er apps and web­sites. Experts expect opt-in rates to be low, which will ham­per ad tar­get­ing and mea­sure­ment of iOS audi­ences."

Læs artiklen

"Face­book tus­sles with Apple"
The Inter­face (Casey Newton/The Verge

"Pub­lish­ers Brace for Impact From Apple’s New Pri­va­cy Con­trols"
The Wall Street Jour­nal

"Peter Kaf­ka spoke with a num­ber of pub­lish­ers to get a read on how Apple's ad changes will upend not only big social media com­pa­nies but also your favorite news­pa­per."
Recode

Facebook beskyldes for at overse Kenosha-advarsler

Det vides i skrivende stund ikke, om 'Kenosha Guard' har nogen forbindelse til sky­derierne.

The Verge:
"At least two sep­a­rate Face­book users report­ed the account for incit­ing vio­lence pri­or to the shoot­ing, The Verge has learned. In each case, the group and its counter-protest event were exam­ined by Face­book mod­er­a­tors and found not to be in vio­la­tion of the platform’s poli­cies."

Læs artiklen

"How Twit­ter detec­tives and cit­i­zen jour­nal­ists iden­ti­fied the alleged Kenosha shoot­er"
The Verge

Alle får det nye Facebook-design til september

The Verge:
"Facebook’s “clas­sic” expe­ri­ence, the inter­face with the icon­ic blue nav­i­ga­tion bar at the top, is dis­ap­pear­ing for good in Sep­tem­ber. Engad­get reports that a Face­book sup­port page has been updat­ed say­ing every­one will soon have the new design. Although you can tem­porar­i­ly switch back to the old inter­face on Facebook’s site, the but­ton warns that “the clas­sic Face­book will no longer be avail­able start­ing in Sep­tem­ber.”"

Læs artiklen

Facebook betaler restskat i Frankrig

Medi­aWatch:
"Den amerikanske kon­cern Face­book har accepteret at betale en rest­skat på 106 mio. euro i Frankrig. Det opl­yser en tals­mand for sel­sk­a­bet mandag.

Belø­bet, der svar­er til 789 mio. kr., dækker ti år til og med 2018. Aftal­en kom­mer, efter at skat­te­myn­dighed­erne har grans­ket det sociale medies for­ret­nings­drift i Frankrig i den tiårige peri­ode."

Læs artiklen

Facebook tester TikTok-kopi i Indien

"Face­book is deter­mined to heap the pres­sure onto Tik­Tok wher­ev­er it can, and this week, The Social Net­work has launched a new test of a feed of short-form video clips in its main app, exclu­sive­ly in the Indi­an mar­ket, where Tik­Tok is cur­rent­ly banned"

Læs mere hos Social Media Today

Instagram lancerer snart anbefalinger i feed'et

De sociale plat­formes største frygt er, at vi nogensinde skulle føle, at vi har gen­nem­ført det og føler, vi har set det, vi skulle se. Social Media Today skriv­er:

"After test­ing out dif­fer­ent vari­a­tions of the option, Insta­gram has now offi­cial­ly added a new list­ing of sug­gest­ed posts at the end of your main feed, for when­ev­er you scroll through all of the lat­est updates from the peo­ple and pro­files that you're fol­low­ing."

YouTube

YouTube fjernede dobbelt så mange videoer

Pro­to­col:
"When YouTube sent con­tent mod­er­a­tors home in March due to the COVID-19 pan­dem­ic, it dra­mat­i­cal­ly expand­ed its use of auto­mat­ed fil­ters — and that led to twice as many videos being tak­en down in the sec­ond quar­ter of 2020 as the first. The spike stems from YouTube's deci­sion to "cast a wider net" for poten­tial­ly viola­tive videos in the absence of human mod­er­a­tors, and high­lights the imper­fect sci­ence of auto­mat­i­cal­ly polic­ing con­tent."

Læs artiklen

Plandemic-opfølger fik 100.000 visninger på YouTube

Media Mat­ters:
"YouTube has allowed mul­ti­ple uploads of a sequel to a coro­n­avirus con­spir­a­cy the­o­ry film to rack up well over 100,000 com­bined views, even though the plat­form claimed it would take down copies of the film for vio­lat­ing its coro­n­avirus mis­in­for­ma­tion rules."

Læs artiklen

Twitter

Twitter skjuler Trump-tweet

"Twit­ter flagged one of Pres­i­dent Don­ald Trump’s tweets on Mon­day, plac­ing it behind a notice that warns users it vio­lates the platform’s rules against dis­suad­ing peo­ple from vot­ing."

Læs mere hos TechCrunch

Twitter tester simplere "citat"-optælling

Social Media Today:
"After recent­ly rolling out a new, sep­a­rate list­ing of 'Retweets' and 'Retweets with Com­ment' in each tweet, in order to pro­vide more trans­paren­cy on engage­ment, Twit­ter is now exper­i­ment­ing with a sim­pli­fied 'Quotes' list­ing which would replace the 'Retweets and com­ments' note on the main pre­sen­ta­tion screen."

Læs artiklen

TikTok

TikTok går til modangreb mod Trump — sagsøger regeringen

Social Media Today:
"After assess­ing its options fol­low­ing the Trump administration's Exec­u­tive Order, which will essen­tial­ly force it to sell to a US com­pa­ny, or face a ban in the Amer­i­can mar­ket, Tik­Tok has now con­firmed that it will indeed be pur­su­ing legal action against the US Gov­ern­ment over the offi­cial direc­tive."

Læs artiklen

"We sim­ply have no choice," skriv­er Tik­Tok i et blogindlæg.

Og så har chefen sagt op midt i det hele. Det skriv­er Bloomberg:

"Tik­Tok Chief Exec­u­tive Offi­cer Kevin May­er has resigned just months after tak­ing the helm of the viral short video app, step­ping out of the cross­fire as the Trump admin­is­tra­tion tar­gets the busi­ness owned by China’s ByteDance Ltd."

Der sker meget omkring Tik­Tok lige nu. Nu ser det ud til, at amerikanske Wal­mart overve­jer at gå sam­men med Microsoft (der angliveligt i forve­jen er lune på at købe Tik­Tok).

Hvor­for i alver­den er Wal­mart inter­esserede i Tik­Tok, tænker du nok. Ifølge The New York Times skal svaret find­es i den kine­siske udgave af Tik­Tok, kaldet 'Douyin'. Det er nem­lig ikke blot et sted, man udvek­sler video­er, men også en plat­form for e‑handel, som især de unge bruger. Og det aspekt er selvføl­gelig inter­es­sant for Wal­mart.

Det for­ventes at blive Microsoft+Walmart eller et kon­sor­tium bestående af blandt andet Ora­cle, der køber Tik­Tok – eller ret­teligt, den amerikanske del af for­ret­nin­gen.

Mere Tik­Tok:

"Hearst UK part­ners with Tik­Tok, boost­ing belea­guered social media plat­form"
What's New In Pub­lish­ing

The Telegraph foretrækker Snapchat fremfor TikTok

Journalism.co.uk:
"Unlike oth­er social net­works, Snapchat curates and mod­er­ates con­tent before it reach­es its 229m users, rather than hav­ing an open feed where unchecked con­tent can go viral. This allows the plat­form to effec­tive­ly com­bat mis­in­for­ma­tion as it pri­ori­tis­es work­ing with trust­wor­thy organ­i­sa­tions. Anoth­er advan­tage of the curat­ed envi­ron­ment is that there are few­er dis­trac­tions on the app which makes estab­lish­ing a habit-form­ing rela­tion­ship with read­ers much eas­i­er."

Læs artiklen

Generelt

Rapport: Sociale medier efter COVID-19

Glob­al Web Index:
"In this report, we bring togeth­er the most impor­tant insights on the world of social media. Under­stand how coro­n­avirus has impact­ed social media behav­ior, and get to know the facts that mat­ter."

Læs artiklen

? Digitale medietendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

Berlingske går ind i lydmediet Listen To News

Medi­aWatch:
"Lis­ten to News arbe­jder med nyheds­formidling på lyd og samar­be­jder med en række medi­er som B.T. og Altinget, som Lis­ten to News bringer oplæste nyhed­er fra. Sel­sk­a­bet fort­sæt­ter med at være uafhængigt og bliv­er således ikke flet­tet sam­men med Berlingske Medias andre udgivelser. Det bliv­er ikke oplyst, hvor meget Berlingske Media har betalt for ejeran­de­len."

Læs artiklen

"Berlingske Media har ikke travlt med at få opkøbt lydme­die til at nå sorte tal"
Medi­aWatch

"Mar­ket­ingdi­rek­tør i Berlingske Media bliv­er for­mand for Lis­ten to News"
Medi­aWatch

Er der en fremtid for medier på Apple News+?

"Apple News+ was deeply flawed from the start," skriv­er What's New In Pub­lish­ing:

"The root of the issue is that mag­a­zines and news are not the same thing. The mind­set a con­sumer approach­es news arti­cles with is dif­fer­ent from how they sit back and read a mag­a­zine or news­pa­per edi­tion (print or dig­i­tal), and the UX of news and mag­a­zine apps usu­al­ly dif­fer accord­ing­ly."

Hvordan er det med automatiseret indhold og ophavsret?

Medi­aS­cale:
"Speci­fikt er der to mulighed­er for, at rob­o­tar­tik­lerne muligvis kan være beskyt­tede værk­er. De knyt­ter sig til de per­son­er, som er involveret i processen: (1) Udvikleren af robot­ten eller (2) den redaktør/journalist/ekspert, som bet­jen­er eller træn­er robot­ten."

Læs artiklen

Er du DJ-medlem? Så får du snart en ny bog ?

Medi­etrends:
"Bogen er resul­tatet af Andreas Mar­ck­mann Andreassens fel­low­ship på SDU fra juni 2019 til marts 2020. Den byg­ger på omfat­tende researchre­js­er og over 70 inter­views i ind- og udland med førende mediefolk, ekspert­er og teknologer – fra New York Times, NTB og BBC til Ritzau, Jysk Fynske Medi­er og Ingeniøren."

Læs artiklen

Hvad kræver det at drive et betalt nyhedsbrev?

Betalte nyheds­breve (alt­så nyheds­breve, hvor betaler for at mod­tage på abon­nement) er all the rage i mediebran­cen. Men hvad kræver det egentlig at dri­ve sådan et mask­ineri?

Det skriv­er Simon Owens om i denne post. Han udgiv­er netop et betalt nyheds­brev – nogle af artik­lerne kan dog også læs­es gratis, såsom den om Audi­ble herun­der – og han skriv­er klogt og reflek­terende om arbe­jdet med nyheds­brevet. Og den tid, det tager – for det tager tid.

Audible bliver mere som Amazon Prime Video

Simon Owens:
"And then this week the com­pa­ny announced it’s debut­ing a new sub­scrip­tion offer­ing: for $7.95, sub­scribers get all-you-can-eat access to orig­i­nal pod­casts and 11,000 audio­books. While quite a few of those books are them­selves Audi­ble orig­i­nals, I’m guess­ing the vast major­i­ty are licensed from out­side pub­lish­ers in some capac­i­ty — in the same sense that Net­flix licens­es sea­sons of Break­ing Bad or Friends."

Læs artiklen

"Ama­zon lancer­er prisven­ligt alter­na­tiv til sin lyd­bogst­jen­este"
Medi­aWatch

Spotify søger chef for lydbøger

Først rev­o­lu­tionerede de, hvor­dan vi lyt­ter til (og betaler for) musik. Så gik de efter pod­cast-markedet, hvor de har taget meget store bid­der af kagen fra Apple – og nu er det angiveligt lyd­bøger, Spo­ti­fy har i sigteko­r­net.

Tube­filter skriv­er:

"The role will report direct­ly to Spotify’s head of new initiatives/partnerships, with the exec over­see­ing all audio­book-relat­ed endeav­ors, includ­ing cre­ative, con­tent strat­e­gy, edi­to­r­i­al, and pro­gram­ming — includ­ing licens­ing third-par­ty audio­books as well as devel­op­ing orig­i­nal con­tent for Spo­ti­fy."

...og eksperimenterer med virtuelle events

TechCrunch:
"An upcom­ing fea­ture in devel­op­ment at Spo­ti­fy could help turn things around, by again con­nect­ing artists with their fans through tick­et­ed live music events. This time, how­ev­er, instead of help­ing fans find live con­certs, as in the pre-pan­dem­ic days, the new fea­ture will alert fans to the artist’s upcom­ing “vir­tu­al events.”"

Læs artiklen

...og kæmper med falske podcasts

"Spo­ti­fy has a coun­ter­feit pod­cast prob­lem," skriv­er Digi­day. Prob­lematikken går ud på, at Spo­ti­fy har tilladt, at nogle brugere via Anchor (som Spo­ti­fy købte i 2019) har opret­tet pod­casts med samme navne som pop­ulære pod­casts.

Eksem­plerne tæller blandt andet 'Ser­i­al' og 'The Joe Rogan Expe­ri­ence'. Spo­ti­fy melder, at de pågældende pod­casts nu er taget ned. Flere er dog bekym­rede over, hvorvidt Spo­ti­fy er klar til at løse sådanne udfor­dringer i fremti­den.

The Guardian angriber overskrift-generator

Press Gazette:
"The pub­lish­er of The Guardian has tak­en legal action to shut down a par­o­dy head­line gen­er­a­tor which it claims has infringed its copy­right by using pho­tographs of its jour­nal­ists and con­trib­u­tors."

Læs artiklen

? Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

Godt nyt: Medierne holder på abonnenterne

Medi­aWatch:
"Over halvde­len af nye abon­nen­ter hos Jyl­lands-Posten, som er kom­met ind i butikken under coro­n­akrisen, væl­ger at gen­teg­ne abon­nementet, når prisen stiger til fuld pris, og generelt er der godt gang i abon­nementssal­get, melder Jyl­lands-Posten, Poli­tiken og Berlingske til Finans."

Læs artiklen

Rapport: Abonnement fylder mere og mere

What's New In Pub­lish­ing:
“Ten years ago, dis­play adver­tis­ing made up 58% of dig­i­tal pub­lish­er rev­enue and sub­scrip­tions only 7%. Sub­scrip­tions now account for 22% of total rev­enue; with dis­play adver­tis­ing hav­ing shrunk to 42%. As income from dis­play con­tin­ues to decline, the shift towards sub­scrip­tions and oth­er diverse rev­enue sources is only set to grow, accel­er­at­ed in part by the pan­dem­ic. The pub­lish­ers that adapt to this change will be the ones that have the most to gain when the storm pass­es.”

Læs artiklen

Apples karambolage med Epic, Facebook og WordPress

Det har været nogle vilde uger for Apple, der har lagt sig ud med blandt andet Epic (der står bag det van­vit­tigt pop­ulære 'Fort­nite') Face­book og folkene bag ver­dens mest pop­ulære CMS, Word­Press.

Kort for­t­alt drejer det hele sig om Apples 30% cut af alt, hvad der bliv­er sol­gt i apps, der lig­ger i Apples App Store – de såkaldte "in-app pur­chas­es".

I stedet for at linke til en masse artik­ler, vil jeg anbe­fale dig at læse denne Twit­ter-tråd af Claes Holtz­mann, der er data- og analy­seredak­tør hos Jysk Fynske medi­er.

Mediebranchen føl­ger selvføl­gelig med fra sidelin­jen. Og de efter­spørg­er nu samme mod­el, som Apple har tilbudt Ama­zon i deres Prime Video-app:

"News indus­try body Dig­i­tal Con­tent Next has writ­ten to Apple ask­ing how its mem­bers could qual­i­fy for a spe­cial deal like one giv­en to Ama­zon in 2017.Under that arrange­ment, Apple offered Ama­zon a 15% fee on sub­scrip­tions for Amazon’s Prime Video app via the App Store, low­er than a cus­tom­ary 30% fee."

"Apple Inc. was spared from hav­ing to imme­di­ate­ly rein­state Epic Games Inc.’s Fort­nite on its App Store," skrev Bloomberg ons­dag. Apple får dog ikke lov at blokere Unre­al-motoren, skriv­er blandt andet TechCrunch.

Og der er virke­lig krig på den store klinge nu, hvis man skulle være i tvivl:

Apple blocked Face­book from inform­ing users that Apple would col­lect 30 per­cent of in-app pur­chas­es made through a planned new fea­ture, Face­book tells Reuters. Apple said the update vio­lat­ed an App Store rule that doesn’t let devel­op­ers show “irrel­e­vant” infor­ma­tion to users.

Læs mere hos The Verge

Er adblocking på tilbagetog?

The Audi­ence Project:
"Whether this devel­op­ment has had an impact on the use of ad block­ing is hard to tell. How­ev­er, when look­ing at how many are using ad block­ers, we also see that these num­bers are decreas­ing. From 2016 to 2020, the share of the online pop­u­la­tion using ad block­ers has decreased across all coun­tries. Today, less than one-third in the Nordics are using ad block­ers, while Ger­many – with close to half of the online pop­u­la­tion (48%) using ad block­ers – is the coun­try where ad block­ing is most wide­spread. In the US and UK, 41% and 36% are using ad block­ers, respec­tive­ly."

Læs artiklen

Ny Chrome-adblocker overrasker medier

Google har rul­let en ny stærk annon­ce­blok­er­ing ud i Chrome-browseren. Flere medi­er er angiveligt blevet over­ras­ket over timin­gen, skriv­er Digi­day:

Four senior pro­gram­mat­ic man­agers and exec­u­tives at glob­al pub­lish­ers con­tact­ed for this sto­ry said they hadn’t heard about the new Chrome fil­ter — or hadn’t received infor­ma­tion about it from their Google reps about it since the Chrome announced the roll­out was com­ing in May.

Flere kigger på kontekstuel annoncering

Digi­day:
"Behind the scenes, some adver­tis­ers are busy weigh­ing the pros and cons of divert­ing some of those media dol­lars into con­tex­tu­al tar­get­ing. While con­tex­tu­al tar­get­ing has pre­vi­ous­ly seemed too far from pre­cise user-lev­el tar­get­ing, adver­tis­ers are reassess­ing that stance giv­en the lack of alter­na­tives.

“Con­tex­tu­al tar­get­ing is going to be the new black in mobile adver­tis­ing,” said Devon DeBla­sio, prod­uct mar­ket­ing direc­tor at ad tech ven­dor Neustar. “One-to-one adver­tis­ing was a mis­nomer that mar­keters thought they were get­ting in place of just automa­tion and effi­cien­cy from a media buy­ing stand­point.”"

Læs artiklen

? Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

Nu kommer 5G til Danmark

5G er den næste udgave af vores mobile netværk, der blandt andet byder på langt højere data­hastighed­er på din mobil­tele­fon.

Medi­aWatch skriv­er, at TDC åbn­er for 5G her­hjemme som de første. Det sker den 7. sep­tem­ber – og det kræver, at du har en tele­fon, der under­støt­ter 5G. Hvis du har en iPhone, kan du ikke bruge 5G

Ny Firefox til Android forbedrer tracking-beskyttelse

Ven­ture­Beat:
"The new ver­sion is “an entire­ly over­hauled, faster, and more con­ve­nient prod­uct.” Fire­fox Day­light includes Enhanced Track­ing Pro­tec­tion on by default, a new user inter­face, Mozilla’s own mobile brows­er engine Geck­oView, and a slew of new fea­tures. Mozil­la is rolling out the new Fire­fox for Android glob­al­ly, start­ing in Ger­many, France, and the U.K. today and in North Amer­i­ca from August 27."

Læs artiklen

Google Jetpack Compose: Byg apps med meget mindre kode

Ven­ture­Beat:
"Jet­pack Com­pose, which Google first showed off at its I/O 2019 devel­op­er con­fer­ence, is an unbun­dled toolk­it meant to sim­pli­fy UI devel­op­ment by com­bin­ing a reac­tive pro­gram­ming mod­el with Kotlin."

Læs artiklen