Digitale medier i uge 23 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Gør det let for dig selv.
Mod­tag opsam­lin­gen i din ind­bakke:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🍿 Facebook ændrer i linkvisning for danske medier

Vi har fået en ny ophavs­ret, og det tager Face­book nu kon­sekvensen af. Jes­per Doub og Mar­tin Ruby, hen­holdsvis direk­tør for Face­books nyhedspart­ner­sk­aber i EMEA og chef for pub­lic pol­i­cy i Nor­den skriv­er i et debatindlæg hos Altinget:

"Face­book er som plat­form bygget op omkring det prin­cip, at man som udgiv­er selv væl­ger, hvad man vil dele og med hvem, og der­for vil vi fort­sat generere de velk­endte forhåndsvis­ninger med over­skrift og billede i de til­fælde, hvor medierne selv del­er nyhed­er direk­te til vores plat­form.

I de til­fælde, hvor et medie har val­gt ikke at lægge en his­to­rie på Face­book, men en pri­vat­per­son eller anden tred­jepart del­er den, vil vi under de nye regler gen­give delin­gen som et rent hyper­link inklu­siv over­skrift, men alt­så uden billede og uddrag fra artiklen."

Dermed er der nu lidt krig på kniv­en. Det kan du læse mere om i min analyse for Kom­mu­nika­tions­fo­rum, hvor jeg til slut anbe­faler dig at bestillte flere pop­corn – for nu er handskerne taget af.

Læs også:

Medieforsker: Face­books ændring af nyhedsvis­ning...
- Medi­aWatch

👍 Politikere får ikke længere specialbehandling på Facebook

The Verge skriv­er:

"Face­book plans to end its con­tro­ver­sial pol­i­cy that most­ly shields politi­cians from the con­tent mod­er­a­tion rules that apply to oth­er users, a sharp rever­sal that could have glob­al ram­i­fi­ca­tions for how elect­ed offi­cials use the social net­work."

🤨 5 spørgsmål ifm. Facebooks blokering af Trump

MIT Tech­nol­o­gy Review skriv­er:

"On Fri­day, Face­book announced that it would sus­pend for­mer pres­i­dent Don­ald Trump from the social net­work for two years, until at least Jan­u­ary 7, 2023, and said he would 'only be rein­stat­ed if con­di­tions per­mit.' [...]

The news that Trump would be banned from Face­book for anoth­er 19 months was meant to pro­vide some answers on the platform’s rela­tion­ship with the for­mer president—but instead it leaves many open ques­tions."

Trump Sus­pend­ed From Face­book For 2 Years
- NPR

Deplat­form­ing works, this new data on Trump tweets shows
- Nie­man Lab

✉️ Twitter på vej med "abonnér på nyhedsbrev"-knap

I jan­u­ar købte Twit­ter nyheds­brevs­plat­for­men Revue, og nu beg­y­n­der det at blive inter­es­sant. Mash­able kan nem­lig fortælle, at det snart bliv­er muligt at få en knap på sin Twit­ter-pro­fil, hvor folk kan tilmelde sig ens nyheds­brev. Hvis man udgiv­er på Revue, selvføl­gelig.

Twit­ter har ikke sat nogen dato på lancerin­gen, men det sker angiveligt snart. Først til web og Android – og derefter Apple-iOS-enhed­er.

Deru­dover er det værd at huske på, at nyheds­breve og Revue angiveligt også er en del af et kom­mende Twit­ter-pro­dukt, hvor Twit­ter-brugere kan lade andre betale for adgang til blandt andet særlige tweets, Spaces (Twit­ters Club­house-kopi) og nyheds­breve.

Læs også:

Why you can’t write for Bul­letin, Facebook’s new Sub­stack clone
- Recode

✂️ Facebook vil ikke tage sit "cut" før 2023

Hvis du vil tjene penge på noget, du vil udgive eller dis­tribuere via en Apple-tjen­este eller ‑kanal, er der en god chance for, at Apple tager et cut.

Mark Zucker­berg har sagt, at Face­book, der­i­mod, først vil tage et cut i 2023, skriv­er Vari­ety.

Han sæt­ter ikke tal på, men det bliv­er min­dre end de 30%, Apple generelt tager.

⌚️ Rygte: Facebook lancerer smartwatch til næste sommer

The Verge skriv­er:

"Face­book is tak­ing a nov­el approach to its first smart­watch, which the com­pa­ny hasn’t con­firmed pub­licly but cur­rent­ly plans to debut next sum­mer. The device will fea­ture a dis­play with two cam­eras that can be detached from the wrist for tak­ing pic­tures and videos that can be shared across Facebook’s suite of apps, includ­ing Insta­gram, The Verge has learned."

🧐 TikTok ændrede folks ansigtsform – ved en fejl?

En række Tik­Tok-brugere opdagede plud­selig, at app'en ændrede for­men på deres ansigt en anelse — især omkring kæbe­lin­jen. MIT Tech­nol­o­gy Review under­søger hvor­for, og det vis­er sig, at være en midler­tidig fejl hos Tik­Tok, der nu er væk igen.

De taler også med en PhD-kan­di­dat, der fortæller, at nogle apps i Kina som udgangspunkt til­fø­jer et beau­ty-fea­ture af den type, som brugerne ikke kan slå fra igen. Spæn­dende, Tik­Toks ejer­skab taget i betragt­ning.

Mere Tik­Tok:

"Pres­i­dent Biden revoked and replaced three E.O.s that aimed to pro­hib­it trans­ac­tions with Tik­Tok, WeChat, and eight oth­er com­mu­ni­ca­tions and finan­cial tech­nol­o­gy soft­ware appli­ca­tions; two of these E.O.s are sub­ject to lit­i­ga­tion."
- Det Hvide Hus

👻 Har vi glemt Snapchat?

Snapchat er efter­hån­den forsvun­det ud af manges bev­id­s­thed, men vi må ikke glemme den, skriv­er Vox:

"If the company’s sta­tis­tics are to be tak­en at face val­ue, how­ev­er, these gen­er­al assump­tions under­es­ti­mate the app’s active user base and its poten­tial for growth. Snap is report­ed­ly on about half of all Amer­i­can smart­phones and reach­es 90 per­cent of Amer­i­cans ages 13 to 24. "

😐 Instagram forklarer, hvordan algoritmer fungerer

Insta­gram har udgivet et blogindlæg med over­skriften "Shed­ding More Light on How Insta­gram Works", og hvis du vil have lidt viden om, hvor­dan en sor­ter­ingsal­go­ritme grundlæggende fun­ger­er, og lidt over­fladisk viden om, hvad Insta­gram bruger som sig­naler, så er det lige noget for dig.

Hvis du vil dybere end det, er artiklen ikke værd at bruge tid på.

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🎮 Kan Roblox gøre for spil, hvad YouTube gjorde for video?

Digi­day skriv­er:

"Sim­i­lar to how YouTube brought video broad­cast­ing to the mass­es, Roblox is doing the same for video game pub­lish­ing — and that includes adver­tis­ers. 

In fact, adver­tis­ers are more a pri­or­i­ty now than ever."

💬 Det skal du vide om "direct publishing"

Journalism.co.uk skriv­er:

"Direct pub­lish­ing is an umbrel­la term for a new type of con­ver­sa­tion­al jour­nal­ism that is per­son­al, inter­ac­tive and that fea­tures rich con­tent dis­trib­uted via mes­sag­ing ser­vices on smart­phones.

If you want a more geeky def­i­n­i­tion, it uses the rich com­mu­ni­ca­tions ser­vice (RCS) mes­sag­ing, which is essen­tial­ly an upgrad­ed SMS pro­to­col pro­mot­ed by Google, Android, Sam­sung and oth­er mobile phone man­u­fac­tur­ers. The clos­est com­par­i­son is a newslet­ter sent via a direct mes­sag­ing app — but that is still not the whole sto­ry."

🚚 Hvorfor flytter mange fra Substack til Ghost?

Nyheds­breve er blevet pop­ulære igen, og Sub­stack er en af de mest hypede tjen­ester, hvor man kan udgive et nyheds­brev – og end­da kræve penge fra dem, der vil læse med.

På det sen­este har der dog været skår i glæ­den for Sub­stack. Et beløn­ning­spro­gram, hvor man betaler nogle for at udgive, har skabt mod­vind, og det samme har mod­er­a­tionspoli­tikken.

Der­for er der nu flere, der fly­t­ter til Ghost-CMS'et, skriv­er Wired. Udover årsagerne herover, bliv­er det også hur­tigt en bedre for­ret­ning, da Ghosts betal­ingsløs­ning koster et fast beløb (og ikke en andel af indt­jenin­gen, som Sub­stack gør), og CMS'et er gratis, hvis man selv kan og vil installere det på sin web­serv­er.

(Jeg udgiv­er mit engel­sksprog­ede nyheds­brev om dig­i­tal medieud­vikling, Prod­ucts in Pub­lish­ing, på Ghost, og må sige, at det er et lean, clean og cool CMS, dog med enkle man­gler; især hvis man udgiv­er på dan­sk.)

Is Ghost a real com­peti­tor to Sub­stack?
- Simon Owens's Media Newslet­ter

🚀 Frihedsbrevet er i luften

Medi­aWatch skriv­er:

"Det gratis nyheds­brev, som Mads..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🔎 Google News Showcase skal undersøges i Tyskland

Bloomberg skriv­er:

"The Google News Show­case will be exam­ined by the Fed­er­al Car­tel Office to check if Google’s terms offer “unrea­son­able con­di­tions” to pub­lish­ers involved and whether they ham­per them using extra copy­right intro­duced under a law passed last month, the Ger­man author­i­ty said in a state­ment on Fri­day."

👊 Frankrig vil bekæmpe "fake news" med bureau

Yahoo News skriv­er:

"The French gov­ern­ment on Wednes­day announced plans to set up an agency to com­bat for­eign dis­in­for­ma­tion and fake news that aims to 'under­mine the state'."

Artiklen skriv­er i øvrigt, at det sen­este præsi­dent­valg i Frankrig var i 2012. Det er ikke kor­rekt – det var i 2017.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

💸 Podads satser på programmatiske annoncer i podcasts

Medi­aWatch skriv­er:

"Med inspi­ra­tion fra udlan­det — bl.a...."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🎓 Flere medier vil tilbyde online-uddannelse

Digi­day skriv­er:

"The pan­dem­ic led to a surge of inter­est in online edu­ca­tion pro­grams, like Mas­ter­class and Cours­era. Now pub­lish­ers, includ­ing The New York Times, The Wall Street Jour­nal and Penske Media’s Rolling Stone and WWD, are adding more pro­grams to their dig­i­tal edu­ca­tion port­fo­lios."

For to uger siden kunne du her i Ugerevyen læse, hvor­dan The Econ­o­mist tilby­der deres første online-kur­sus.

🇫🇷 Google får bøde i Frankrig for misbrug af dominans

The Guardian skriv­er:

"The set­tle­ment with the French com­pe­ti­tion author­i­ty, which found that Google unfair­ly favoured its own tools for buy­ing and sell­ing adverts online over those of rivals, marks the first time the Sil­i­con Val­ley com­pa­ny has agreed to make changes to its prac­tices as a result of the inves­ti­ga­tion."

🔨 Amazon står til kæmpebøde efter GDPR-brud

MediaWatch/Ritzau skriv­er:

"...bøde på 2,6 mia. kr...."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

😱 Fastly-nedbrud lammede store dele af internettet

The Guardian skriv­er:

"A mas­sive inter­net out­age has affect­ed web­sites includ­ing the Guardian, the UK government’s web­site gov.uk, Ama­zon and Red­dit. The issue made the sites inac­ces­si­ble to many users for more than an hour on Tues­day morn­ing."

Hos Medi­aWatch kan du læse, at også TV 2 var ramt.

Recode skriv­er om, hvor­dan "A com­pa­ny you’ve prob­a­bly nev­er heard of caused half the inter­net to go dark"

When all else fails: An inter­net out­age sends news pub­lish­ers scram­bling for a back­up plan
- Nie­man Lab

🔒 Apple strammer for privatlivet i Mail

Mens vores dig­i­tale pri­vatliv er blevet styret, når vi besøger hjemmesider og bruger apps, er der ikke sket det hele store. Hvis du tilmelder dig et nyheds­brev, kan afsenderen let se, hvilke mails du åbn­er, og hvad du klikker på.

Der er dog en ten­dens den anden vej. For eksem­pel blok­er­er den nye mailt­jen­este Hey for det, der hed­der "track­ing pix­els", som måler, om du åbn­er en mail eller ej – og nu vil Apple gøre det samme med deres mail-app­lika­tion, skriv­er The Verge.

Det bety­der, at afsendere af eksem­pelvis nyheds­breve ikke vil kunne se, om en mod­tager, der blok­er­er track­ing pix­els, åbn­er en e‑mail eller ej.

Det bety­der måske ikke så meget på com­put­ere, hvor mange læs­er mails i browseren hos Gmail og andre. Men på mobil­tele­fon­er er det noget andet.

"93.5% of all email opens on phones come in Apple Mail on iPhones or iPads," skriv­er Casey New­ton i sit Plat­former-nyheds­brev og spørg­er: Will Apple Mail threat­en the newslet­ter boom?

Præsen­ta­tio­nen var en del af Apples WWDC, hvor de også præsen­terede en række andre nyhed­er. Læs mere:

A packed set of Apple announce­ments could have big impacts on news pub­lish­ers — for good and for ill
- Nie­man Lab

Apple WWDC 2021: What pub­lish­ers need to know
- What's New in Pub­lish­ing

Live from Apple’s WWDC 2021 keynote
- TechCrunch

Apple defends the walled gar­den
- Pro­to­col

📲 Nu kan Android-brugere selv vælge søgemaskine

Berlingske skriv­er:

"Google bøjer sig nu..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)