Digitale medier i uge 23 (2021)
Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.
Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.
Gør det let for dig selv.
Modtag opsamlingen i din indbakke:
Del 1: Sociale medier
Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.
🍿 Facebook ændrer i linkvisning for danske medier
Vi har fået en ny ophavsret, og det tager Facebook nu konsekvensen af. Jesper Doub og Martin Ruby, henholdsvis direktør for Facebooks nyhedspartnerskaber i EMEA og chef for public policy i Norden skriver i et debatindlæg hos Altinget:
“Facebook er som platform bygget op omkring det princip, at man som udgiver selv vælger, hvad man vil dele og med hvem, og derfor vil vi fortsat generere de velkendte forhåndsvisninger med overskrift og billede i de tilfælde, hvor medierne selv deler nyheder direkte til vores platform.
I de tilfælde, hvor et medie har valgt ikke at lægge en historie på Facebook, men en privatperson eller anden tredjepart deler den, vil vi under de nye regler gengive delingen som et rent hyperlink inklusiv overskrift, men altså uden billede og uddrag fra artiklen.”
Dermed er der nu lidt krig på kniven. Det kan du læse mere om i min analyse for Kommunikationsforum, hvor jeg til slut anbefaler dig at bestillte flere popcorn – for nu er handskerne taget af.
Læs også:
Medieforsker: Facebooks ændring af nyhedsvisning…
– MediaWatch
👍 Politikere får ikke længere specialbehandling på Facebook
“Facebook plans to end its controversial policy that mostly shields politicians from the content moderation rules that apply to other users, a sharp reversal that could have global ramifications for how elected officials use the social network.”
🤨 5 spørgsmål ifm. Facebooks blokering af Trump
MIT Technology Review skriver:
“On Friday, Facebook announced that it would suspend former president Donald Trump from the social network for two years, until at least January 7, 2023, and said he would ‘only be reinstated if conditions permit.’ […]
The news that Trump would be banned from Facebook for another 19 months was meant to provide some answers on the platform’s relationship with the former president—but instead it leaves many open questions.”
Trump Suspended From Facebook For 2 Years
– NPR
Deplatforming works, this new data on Trump tweets shows
– Nieman Lab
✉️ Twitter på vej med “abonnér på nyhedsbrev”-knap
I januar købte Twitter nyhedsbrevsplatformen Revue, og nu begynder det at blive interessant. Mashable kan nemlig fortælle, at det snart bliver muligt at få en knap på sin Twitter-profil, hvor folk kan tilmelde sig ens nyhedsbrev. Hvis man udgiver på Revue, selvfølgelig.
Twitter har ikke sat nogen dato på lanceringen, men det sker angiveligt snart. Først til web og Android – og derefter Apple-iOS-enheder.
Derudover er det værd at huske på, at nyhedsbreve og Revue angiveligt også er en del af et kommende Twitter-produkt, hvor Twitter-brugere kan lade andre betale for adgang til blandt andet særlige tweets, Spaces (Twitters Clubhouse-kopi) og nyhedsbreve.
Læs også:
Why you can’t write for Bulletin, Facebook’s new Substack clone
– Recode
✂️ Facebook vil ikke tage sit “cut” før 2023
Hvis du vil tjene penge på noget, du vil udgive eller distribuere via en Apple-tjeneste eller -kanal, er der en god chance for, at Apple tager et cut.
Mark Zuckerberg har sagt, at Facebook, derimod, først vil tage et cut i 2023, skriver Variety.
Han sætter ikke tal på, men det bliver mindre end de 30%, Apple generelt tager.
⌚️ Rygte: Facebook lancerer smartwatch til næste sommer
“Facebook is taking a novel approach to its first smartwatch, which the company hasn’t confirmed publicly but currently plans to debut next summer. The device will feature a display with two cameras that can be detached from the wrist for taking pictures and videos that can be shared across Facebook’s suite of apps, including Instagram, The Verge has learned.”
🧐 TikTok ændrede folks ansigtsform – ved en fejl?
En række TikTok-brugere opdagede pludselig, at app’en ændrede formen på deres ansigt en anelse – især omkring kæbelinjen. MIT Technology Review undersøger hvorfor, og det viser sig, at være en midlertidig fejl hos TikTok, der nu er væk igen.
De taler også med en PhD-kandidat, der fortæller, at nogle apps i Kina som udgangspunkt tilføjer et beauty-feature af den type, som brugerne ikke kan slå fra igen. Spændende, TikToks ejerskab taget i betragtning.
Mere TikTok:
“President Biden revoked and replaced three E.O.s that aimed to prohibit transactions with TikTok, WeChat, and eight other communications and financial technology software applications; two of these E.O.s are subject to litigation.”
– Det Hvide Hus
👻 Har vi glemt Snapchat?
Snapchat er efterhånden forsvundet ud af manges bevidsthed, men vi må ikke glemme den, skriver Vox:
“If the company’s statistics are to be taken at face value, however, these general assumptions underestimate the app’s active user base and its potential for growth. Snap is reportedly on about half of all American smartphones and reaches 90 percent of Americans ages 13 to 24. “
😐 Instagram forklarer, hvordan algoritmer fungerer
Instagram har udgivet et blogindlæg med overskriften “Shedding More Light on How Instagram Works“, og hvis du vil have lidt viden om, hvordan en sorteringsalgoritme grundlæggende fungerer, og lidt overfladisk viden om, hvad Instagram bruger som signaler, så er det lige noget for dig.
Hvis du vil dybere end det, er artiklen ikke værd at bruge tid på.
Del 2: Digitale tendenser
Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.
🎮 Kan Roblox gøre for spil, hvad YouTube gjorde for video?
“Similar to how YouTube brought video broadcasting to the masses, Roblox is doing the same for video game publishing — and that includes advertisers.
In fact, advertisers are more a priority now than ever.”
💬 Det skal du vide om “direct publishing”
“Direct publishing is an umbrella term for a new type of conversational journalism that is personal, interactive and that features rich content distributed via messaging services on smartphones.
If you want a more geeky definition, it uses the rich communications service (RCS) messaging, which is essentially an upgraded SMS protocol promoted by Google, Android, Samsung and other mobile phone manufacturers. The closest comparison is a newsletter sent via a direct messaging app — but that is still not the whole story.”
🚚 Hvorfor flytter mange fra Substack til Ghost?
Nyhedsbreve er blevet populære igen, og Substack er en af de mest hypede tjenester, hvor man kan udgive et nyhedsbrev – og endda kræve penge fra dem, der vil læse med.
På det seneste har der dog været skår i glæden for Substack. Et belønningsprogram, hvor man betaler nogle for at udgive, har skabt modvind, og det samme har moderationspolitikken.
Derfor er der nu flere, der flytter til Ghost-CMS’et, skriver Wired. Udover årsagerne herover, bliver det også hurtigt en bedre forretning, da Ghosts betalingsløsning koster et fast beløb (og ikke en andel af indtjeningen, som Substack gør), og CMS’et er gratis, hvis man selv kan og vil installere det på sin webserver.
(Jeg udgiver mit engelsksprogede nyhedsbrev om digital medieudvikling, Products in Publishing, på Ghost, og må sige, at det er et lean, clean og cool CMS, dog med enkle mangler; især hvis man udgiver på dansk.)
Is Ghost a real competitor to Substack?
– Simon Owens’s Media Newsletter
🚀 Frihedsbrevet er i luften
“Det gratis nyhedsbrev, som Mads…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
🔎 Google News Showcase skal undersøges i Tyskland
“The Google News Showcase will be examined by the Federal Cartel Office to check if Google’s terms offer “unreasonable conditions” to publishers involved and whether they hamper them using extra copyright introduced under a law passed last month, the German authority said in a statement on Friday.”
👊 Frankrig vil bekæmpe “fake news” med bureau
“The French government on Wednesday announced plans to set up an agency to combat foreign disinformation and fake news that aims to ‘undermine the state’.”
Artiklen skriver i øvrigt, at det seneste præsidentvalg i Frankrig var i 2012. Det er ikke korrekt – det var i 2017.
Del 3: Business
Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.
💸 Podads satser på programmatiske annoncer i podcasts
“Med inspiration fra udlandet – bl.a….”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
🎓 Flere medier vil tilbyde online-uddannelse
“The pandemic led to a surge of interest in online education programs, like Masterclass and Coursera. Now publishers, including The New York Times, The Wall Street Journal and Penske Media’s Rolling Stone and WWD, are adding more programs to their digital education portfolios.”
For to uger siden kunne du her i Ugerevyen læse, hvordan The Economist tilbyder deres første online-kursus.
🇫🇷 Google får bøde i Frankrig for misbrug af dominans
“The settlement with the French competition authority, which found that Google unfairly favoured its own tools for buying and selling adverts online over those of rivals, marks the first time the Silicon Valley company has agreed to make changes to its practices as a result of the investigation.”
🔨 Amazon står til kæmpebøde efter GDPR-brud
“…bøde på 2,6 mia. kr….”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
Del 4: Udvikling og tech
Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.
😱 Fastly-nedbrud lammede store dele af internettet
“A massive internet outage has affected websites including the Guardian, the UK government’s website gov.uk, Amazon and Reddit. The issue made the sites inaccessible to many users for more than an hour on Tuesday morning.”
Hos MediaWatch kan du læse, at også TV 2 var ramt.
Recode skriver om, hvordan “A company you’ve probably never heard of caused half the internet to go dark”
When all else fails: An internet outage sends news publishers scrambling for a backup plan
– Nieman Lab
🔒 Apple strammer for privatlivet i Mail
Mens vores digitale privatliv er blevet styret, når vi besøger hjemmesider og bruger apps, er der ikke sket det hele store. Hvis du tilmelder dig et nyhedsbrev, kan afsenderen let se, hvilke mails du åbner, og hvad du klikker på.
Der er dog en tendens den anden vej. For eksempel blokerer den nye mailtjeneste Hey for det, der hedder “tracking pixels”, som måler, om du åbner en mail eller ej – og nu vil Apple gøre det samme med deres mail-applikation, skriver The Verge.
Det betyder, at afsendere af eksempelvis nyhedsbreve ikke vil kunne se, om en modtager, der blokerer tracking pixels, åbner en e-mail eller ej.
Det betyder måske ikke så meget på computere, hvor mange læser mails i browseren hos Gmail og andre. Men på mobiltelefoner er det noget andet.
“93.5% of all email opens on phones come in Apple Mail on iPhones or iPads,” skriver Casey Newton i sit Platformer-nyhedsbrev og spørger: Will Apple Mail threaten the newsletter boom?
Præsentationen var en del af Apples WWDC, hvor de også præsenterede en række andre nyheder. Læs mere:
A packed set of Apple announcements could have big impacts on news publishers — for good and for ill
– Nieman Lab
Apple WWDC 2021: What publishers need to know
– What’s New in Publishing
Live from Apple’s WWDC 2021 keynote
– TechCrunch
Apple defends the walled garden
– Protocol
📲 Nu kan Android-brugere selv vælge søgemaskine
“Google bøjer sig nu…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)