Digitale medier i uge 39 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🙅‍♂️ Facebook svarer igen: Instagram er ikke "giftigt" for unge

Fra The Drum:

"Face­book has hit back at The Wall Street Journal’s cov­er­age of the ‘Face­book Files’, specif­i­cal­ly its impli­ca­tion that the com­pa­ny has known its Insta­gram plat­form has neg­a­tive effects on young women’s men­tal health."

Læs også:

Face­books pressemed­delelse som svar til WSJs afs­løringer

Fra Plat­former:
Why Face­book should release the Face­book Files

Fra The New York Times:
Face­book Down­plays Inter­nal Research Released on Eve of Hear­ing

Fra TechCrunch:
Seek­ing to respin Instagram’s tox­i­c­i­ty for teens, Face­book pub­lish­es anno­tat­ed slide decks

⏸ Instagram til børn er sat på pause

Fra TechCrunch:

"The head of Insta­gram has just announced that it’s “paus­ing” a planned ver­sion of the social media soft­ware aimed at those younger than 13. The devel­op­ment comes hard on the heels of crit­i­cal report­ing in The Wall Street Jour­nal which unearthed inter­nal doc­u­ments that sug­gest the Face­book-owned com­pa­ny was aware the social media ser­vice caused anx­i­ety and men­tal health issues in teenaged girls."

Læs også:

Fra Face­book selv:
Paus­ing “Insta­gram Kids” and Build­ing Parental Super­vi­sion Tools

Mere fra The Wall Street Jour­nal:
Facebook’s Effort to Attract Pre­teens Goes Beyond Insta­gram Kids, Doc­u­ments Show

🇦🇺 Dom: Medier kan være ansvarlige for indhold i kommentarer

En ny dom, der er blevet afsagt, efter en per­son (Dylan Voller) sagsøgte en række medi­er for ting, der var skrevet om ham i kom­mentar­er til deres Face­book-opslag, bety­der, at medierne kan være ans­varlige for det, der bliv­er skrevet i kom­mentar­erne.

Fra The New York Times:

"His vic­to­ry this month before the country’s top court could be a blow to Facebook’s abil­i­ty to draw eye­balls to its con­tent. It also fur­ther mud­dies the waters in a glob­al debate over who should be held liable for what is said on social media.

Mr. Voller must still prove he was defamed. But in response to the top court’s deci­sion that the media out­lets could be held liable for online com­ments from oth­ers, some Aus­tralian news out­lets are recon­sid­er­ing what kinds of con­tent they put on Face­book, poten­tial­ly lim­it­ing engage­ment with read­ers."

Ifølge The New York Times, kan per­son­er i Autralien sagsøge medi­er i andre lande (dog ikke USA, der har ved­taget en lov, der forhin­dr­er den slags – dog ikke mod amerikanske afdelinger etc. uden­for USA) med den nye dom i hån­den.

Gælder det i Dan­mark? Jes­per Lund, der er for­mand for IT-Poli­tisk Foren­ing, giv­er lidt per­spek­tiv i denne Twit­ter-tråd.

Inter­es­sant.

💉 YouTube vil stoppe misinformation om godkendte vacciner

Fra YouTubes selv:

"Vac­cines in par­tic­u­lar have been a source of fierce debate over the years, despite con­sis­tent guid­ance from health author­i­ties about their effec­tive­ness. Today, we're expand­ing our med­ical mis­in­for­ma­tion poli­cies on YouTube with new guide­lines on cur­rent­ly admin­is­tered vac­cines that are approved and con­firmed to be safe and effec­tive by local health author­i­ties and the WHO."

👍 Tips til medier på Facebook

Det er nok ikke raketv­i­den­skab, man jeg kan godt lide den slags opsam­lende his­to­ri­er, når de er lavet ordentligt.

Fra Journalism.co.uk:

"The plat­form looks to reward pos­i­tive posts with more vis­i­bil­i­ty and pun­ish those who spread click­bait and low-qual­i­ty jour­nal­ism. What does this mean for traf­fic-hun­gry media organ­i­sa­tions?"

Fra The Verge:
Face­book is start­ing to share more about what it demotes in News Feed

📽 Twitter forbedrer videokvaliteten

Fra Social Media Today:

"So what does that mean in prac­tice? Well, you know how some­times tweet­ed videos get pix­e­lat­ed back to Com­modore 64 times when they start play­ing in-stream? Now, that shouldn’t hap­pen, or it should hap­pen a lot less, with Twitter’s updat­ed for­mat­ting process now work­ing to pro­vide a bet­ter, smoother video play­back expe­ri­ence."

🇩🇰 9 ud af 10 har mindst én profil på et social medie

Fra Markeds­føring:

"13 sociale medi­er af slagsen indgår i under­søgelsen, herun­der Face­book, Insta­gram, LinkedIn, Pin­ter­est, Snapchat, Tik­Tok og Twit­ter, og tal­lene vis­er, at 90 pro­cent af befolknin­gen i alderen 12 år og derover har en pro­fil på mindst et af de sociale medi­er."

💸 LinkedIn overvejer betaling for online-events

Fra Bloomberg:

"LinkedIn is test­ing the idea of let­ting users charge for vir­tu­al events host­ed on its plat­form, poten­tial­ly cre­at­ing a new mon­ey­mak­er for both the social net­work and its users."

Det kunne umid­del­bart godt lyde som Twit­ters 'Tick­et­ed Spaces'. Men det vil da så også være første gang, LinkedIn kopier­er noget fra en anden plat­form... not.

😡 Rusland truer YouTube efter blokering af to tv-kanaler

Fra Medi­aWatch:

"Youtube beskyldes for cen­sur af..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🤬 Clubhouse får kritik for sponsorarbejde

Fra The Verge:

"The cre­ators wrote down lists of brands they want­ed to speak with and pre­pared one-sheets pitch­ing their live audio shows. But when the time came, it turned out they weren’t get­ting one-on-one meet­ings with the brands; instead, they would be pitch­ing their shows to a pub­lic room on Club­house, along­side dozens of oth­er cre­ators, where any­one on the app could join."

🤝 Influencer-bureau solgt for 55 millioner kroner

Fra Medi­aWatch:

"Influ­encer- og mar­ket­ing­bu­reauet Weare­cube er..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Læs også:

Fra Axios:
Every­one wants to be an influ­encer

🥳 TikTok når 1 milliard aktive brugere

Fra Axios:

"Tik­Tok has con­tin­ued to grow despite enor­mous pres­sure from reg­u­la­tors around the globe and increased com­pe­ti­tionfrom copy­cat prod­ucts built by its com­peti­tors.

There's no ques­tion that pan­dem­ic-dri­ven lock­downs helped boost the app's num­bers, espe­cial­ly as pro­fes­sion­al enter­tain­ment com­pa­nies strug­gled to pro­vide fresh con­tent to users amid pro­duc­tion paus­es."

Fra Digi­day:
Even with 1B active users, Tik­Tok still lacks lots of basics

Fra Social Media Today:
Tik­Tok Announces New Adver­tis­ing and Brand­ed Con­tent Part­ner­ship Options at Tik­Tok World Event

🎞 Facebook lancerer "Reels" til brugere i USA

Fra Social Media Today:

"Just days after Tik­Tok announced that it had reached a bil­lion active users, Face­book has today launched Reels on Face­book for all users in the US, bring­ing its short-form video com­peti­tor to many more peo­ple."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

😦 Den Store Danske er lukningstruet

Fra BT:

"Den fireårige bevilling til driften..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🕹 Version2 lancerer nyhedsbrev om gaming

"Her vil vi skrive om spilud­viklings mange facetter og ram­merne, som spilud­viklere må arbe­jde under. Lige­som vi vil dække spilkul­tur generelt og tage tem­per­a­turen på tidens trends," skriv­er Carl Juul Nielsen fra Version2/Gaming i en mail fra Version2.

Tilmeld dig nyheds­brevet

☑️ Spotify tester afstemninger og Q&A i podcasts via Anchor

Fra Anchor-bloggen:

"Q&A and Polls help cre­ators field com­ments, anec­dotes, and ques­tions with the tap of a but­ton. It’s nev­er been eas­i­er to build authen­tic con­nec­tions with fans—to invite them in and keep them involved. We’re beyond excit­ed to see where you take the con­ver­sa­tion with your lis­ten­ers (and what you reveal about each oth­er along the way!)."

Screen­shots:

🤨 Medier skal tænke mere som tech-giganter

Det er en modig vinkel (mildest talt), men der er nu noget sand­hed i det hos Journalism.co.uk:

"If they want to sur­vive and thrive, news com­pa­nies must focus on what peo­ple real­ly need from them and cre­ate prod­ucts that go beyond jour­nal­is­tic con­tent"

🎧 Her er podcast-lytning mest populært

Fra Sta­tista:

"Accord­ing to sur­veys of 1,000 to 5,700 respon­dents per coun­try, Swe­den sits in first place out of 54 coun­tries when it comes to pod­cast con­sump­tion, with 47 per­cent of respon­dents claim­ing they lis­tened to at least one pod­cast in the last 12 months."

🇺🇸 Unge mediebrugere vil have transparens og links

Fra Knight Foun­da­tion:

"When assess­ing the trust­wor­thi­ness of a news out­let, a major­i­ty of young adults believe how an out­let sources infor­ma­tion and its degree of trans­paren­cy in report­ing are “very impor­tant.”

Sev­en­ty-sev­en per­cent of young adults say that an outlet’s com­mit­ment to trans­paren­cy — includ­ing how it is fund­ed and how it makes deci­sions on what to report — is very impor­tant, com­pared to 68% of adults aged 55+.

It is also very impor­tant to young adults for news orga­ni­za­tions to pro­vide links to research and facts (83%, vs. 65% of those 55+) and to pro­vide fact-check­ing­when eval­u­at­ing the trust­wor­thi­ness of a news out­let. "

🌍 COP26 nærmer sig: Medier booster klimadækningen

Fra Digi­day:

"While there is still work to be done, some media com­pa­nies have invest­ed in new cli­mate ver­ti­cals in the past year. Finan­cial Times’ Cli­mate Cap­i­tal hub launched in Jan­u­ary, for exam­ple, and Bloomberg Green went live last year. A new dig­i­tal pub­li­ca­tion called Cipher ded­i­cat­ed to cov­er­ing the cli­mate cri­sis will launch on Sept. 29, backed by a cli­mate advo­ca­cy group called Break­through Ener­gy, cre­at­ed by Microsoft co-founder and phil­an­thropist Bill Gates.

Below is a round-up of what pub­lish­ers are work­ing on ahead of COP26."

🤔 Det skal du vide om de seneste ændringer i Google-søgninger

Google ændr­er løbende på såv­el algo­ritme som præsen­ta­tio­nen af søgere­sul­tater. Journalism.co.uk har sam­let op og giv­er dig et run­down på de sen­este, vigtig­ste ændringer.

For eksem­pel at dine over­skrifter kan se anderledes ud – og at det ser ud til, at Google (lige­som Face­book) går mere efter orig­i­nalitet og min­dre efter at kuratere.

Det siger sig selv, at det er nød­vendig læs­ning, hvis du eller dit medie afhænger af trafik fra Google.

🎓 Lea Korsgaard bliver bestyrelsesformand for DMJX

Jour­nal­is­ten skriv­er: Zet­land-chefredak­tøren tiltræder i still­in­gen fra 1. novem­ber, hvor hun afløs­er Lis­beth Knud­sen, der meldte sin afgang i decem­ber 2019.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

💰 Annoncer: Google, Facebook og LinkedIn står for 42%

Uden­landske tech-fir­maer fylder stadig mere i det danske annon­ce­marked. I den sen­este Mediernes udvikling i Dan­mark-rap­port fra Kul­tur­min­is­teri­et kan du læse, at Google, Face­book og LinkedIn står for 42 pro­cent af det sam­lede annonce­salg her­hjemme.

Kig­ger vi på omsæt­nin­gen inden­for dig­i­tale annon­cer, er tal­let 64 pro­cent.

Fra rap­porten:

Læs også:

Fra Medi­aWatch:
Sådan udviklede det danske annon­ce­marked...

Fra Version2:
Tech-gigan­ters frem­gang bekym­r­er den nye...

Fra Cam­paign:
Google adtech dom­i­nance exposed; Aus­tralia watch­dog plots reg­u­la­to­ry crack­down

Fra Medi­aWatch (og samme rap­port):
Ældre strømmede til stream­ing i...

🤫 Sådan fungerer Google News Showcase

News Show­case (der er en Google-tjen­este, hvor medi­er får penge for at stille ind­hold til rådighed – og som dermed indgår som en del af forhan­dlin­gen for betal­ing for ind­hold mellem Google og medi­er) består af nogle aftaler, som kun ganske få kender ind­hold­et af.

Press Gazette har talt med en række kilder på tværs af fem lande og kan afs­løre nogle af "hem­me­lighed­erne" omkring Google News Show­case og aftalerne bag.

Blandt andet, at medierne i Aus­tralien (hvor der er et stort poli­tisk pres) generelt får bedre tilbud end medi­er i andre lande – og at News Show­case ikke fun­ger­er så godt som pro­dukt og ikke sender meget trafik (hvilket ikke burde over­raske nogen, da det for­mentlig er meget få men­nesker, der bruger det).

🙏 Mediano åbner for støttemulighed

Fra Medi­ano selv:

"Vi har flere andre nyhed­er i dag. Vi kan fortælle om pro­jek­tet ’Støt Medi­ano’, hvor man friv­il­ligt kan støtte Medi­ano og sikre mere og bedre ind­hold på ordentlige vilkår for vores ekspert­er og medar­be­jdere. Vi læg­ger et loft over mæng­den af det kom­mer­cielle i Medi­anos udsendelser. Og så fokuser­er Medi­ano mere end vi nogensinde har gjort på fod­bold og på lyd. Medi­ano er først og fremmest et pod­castmedie om kærlighe­den til fod­bold."

👊 IAB sætter ind overfor vildledende brug af samtykker

Flere medi­er er beg­y­n­dt at arbe­jde med såkaldte "cook­iewalls", hvor en bruger i stedet for at betale (som ved en pay­wall) giv­er mediet/websitet lov til at sætte en masse cook­ies for at få adgang til ind­hold­et.

Der er dog en række kreative og vil­dle­dende metoder i brug (såsom "dark pat­terns", som det kaldes) for at få folk til at give sam­tykket, så trackin­gen kan fort­sætte uhin­dret.

Det bliv­er der nu sat ind over­for.

G7-lan­dende vil have gjort noget ved den vil­dle­dende brug af sam­tykkesys­te­merne, og bran­cheo­r­gan­i­sa­tio­nen IAB (The Inter­ac­tive Adver­tis­ing Bureau) har i løbet af det sen­este halve år sendt breve ud til en række leverandør­er af sam­tykkesys­te­mer og advaret dem om, at de ikke er i overensstem­melse med Trans­paren­cy and Con­sent Frame­wor­ket.

Læs his­to­rien hos Digi­day ›››

💲 The Washington Post lancerer annoncenetværk

Fra Axios:

"Mar­keters have long said they want to buy ads with the ease and effi­cien­cy of plat­forms like Google and Face­book, but on trust­ed web­sites like pre­mi­um news pub­lish­ers. This ad net­work solves that."

📍 Axios' lokaljournalistik: Små teams i mange byer + nyhedsbreve

Fra Digi­day:

"Axios is pop­ping up local news-focused newslet­ters across the coun­try, with ambi­tious plans to be in 25 mar­kets in 2022. But local news is a chal­leng­ing under­tak­ing, and many have failed before it. How is Axios dif­fer­en­ti­at­ing itself? “A lean, prag­mat­ic approach,” said Ted Williams, gm of Axios Local. That means small teams, in many cities."

🧑‍💻 Sådan fik TechCrunch succes med virtuelle arrangementer

Coro­n­akrisen har især ramt de mediefor­ret­ninger, der har været afhængige af fysiske møder og arrange­menter, blandt andet techme­di­et TechCrunch.

Adweek fortæller, hvor­dan TechCrunch har arbe­jdet – og haft suc­ces – med virtuelle arrange­menter i stedet for de fysiske. Du kan blandt andet læse, hvor­dan de har talt med annon­cør­er om deres behov og bagt de rette per­mis­sions ind i tilmeldingerne og derefter har seg­menteret i tilmeldingerne.

Det bev­id­ner om, at en suc­ces med dig­i­tale arrange­menter ikke er noget, man bare får.

📚 Tales.dk udvider med streamingtjeneste

Fra Medi­aWatch:

"[...] baseret på at sælge bøger [...]"

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🔩 Sådan arbejder Washington Post med Googles Core Web Vitals

Core Web Vitals (CWV) er Googles navn for at et web­sites tekniske per­for­mance nu også for ind­fly­delse på rankin­gen i søgere­sul­tater­ne.

Fra Dig­i­tal Con­tent Next – og for­t­alt af WaPos egne folk:

"For pub­li­ca­tions like The Post, which need to bal­ance rich adver­tis­ing, rich con­tent and page speed, CWV pos­es an inter­est­ing chal­lenge: How do we ensure a per­for­mant expe­ri­ence on all pages across our domain in the short term? And, look­ing ahead, how can we bake good per­for­mance and atten­tion to UX into our long-term process­es and cul­ture?"

🔒 7 privacy-venlige Google-alternativer, du bør prøve

Hvis du i forve­jen sæt­ter pris på dit dig­i­tale pri­vatliv, er dette måske ikke så nyt for dig – skønt der er nogle på lis­ten, jeg ikke kendte i forve­jen.

💡 Google-algoritmer kombinerer sproget med det visuelle

Fra Ven­ture­Beat:

"The upgrades are the fruit of a mul­ti­year effort at Google to improve Search and Lens’ under­stand­ing of how lan­guage relates to visu­als from the web. Accord­ing to Google VP of Search Pan­du Nayak, MUM*, which Google detailed at a devel­op­er con­fer­ence last June, could help bet­ter con­nect users to busi­ness­es by sur­fac­ing prod­ucts and reviews and improv­ing “all kinds” of lan­guage under­stand­ing, whether at the cus­tomer ser­vice lev­el or in a research set­ting."

* MUM er Googles Machine Learn­ing-algo­ritme, og det står for "Mul­ti­task Uni­fied Mod­el".

Fra Wired:
Soon Your Google Search­es Can Com­bine Text and Images

Fra The Verge:
Google search’s next phase: con­text is king

📱 Apple vil opdage depression via iPhones

Fra The Wall Street Jour­nal:

"Apple Inc. is work­ing on tech­nol­o­gy to help diag­nose depres­sion and cog­ni­tive decline, aim­ing for tools that could expand the scope of its bur­geon­ing health port­fo­lio, accord­ing to peo­ple famil­iar with the mat­ter and doc­u­ments reviewed by The Wall Street Jour­nal."

🪄 8 Chrome-udvidelser, der kan forbedre din produktivitet

Det er Fast Com­pa­ny, der har val­gt ud og sam­let op:

  • Type less with text short­cuts
  • Lim­it access to dis­tract­ing sites
  • Quick Zoom sched­ul­ing
  • Pop out a pic­ture-in-pic­ture tab
  • High­light web­sites and PDFs with ease
  • Sim­u­late two mon­i­tors on the cheap
  • Built-in breaks
  • Save tabs for lat­er

😮 Her er alle Amazons hardward-nyheder

Fra TechCrunch:

"Ama­zon held an event this morn­ing, and wow-oh-wow did they announce a lot. Smart ther­mostats! Fly­ing secu­ri­ty cam­eras! Robot com­pan­ions!"

Fra Vices Moth­er­board:
Leaked Doc­u­ments Show How Amazon’s Astro Robot Tracks Every­thing You Do