Digitale medier i uge 39 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

In this edition:

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🙅‍♂️ Facebook svarer igen: Instagram er ikke “giftigt” for unge

Fra The Drum:

“Facebook has hit back at The Wall Street Journal’s coverage of the ‘Facebook Files’, specifically its implication that the company has known its Instagram platform has negative effects on young women’s mental health.”

Læs også:

Facebooks pressemeddelelse som svar til WSJs afsløringer

Fra Platformer:
Why Facebook should release the Facebook Files

Fra The New York Times:
Facebook Downplays Internal Research Released on Eve of Hearing

Fra TechCrunch:
Seeking to respin Instagram’s toxicity for teens, Facebook publishes annotated slide decks

⏸ Instagram til børn er sat på pause

Fra TechCrunch:

“The head of Instagram has just announced that it’s “pausing” a planned version of the social media software aimed at those younger than 13. The development comes hard on the heels of critical reporting in The Wall Street Journal which unearthed internal documents that suggest the Facebook-owned company was aware the social media service caused anxiety and mental health issues in teenaged girls.”

Læs også:

Fra Facebook selv:
Pausing “Instagram Kids” and Building Parental Supervision Tools

Mere fra The Wall Street Journal:
Facebook’s Effort to Attract Preteens Goes Beyond Instagram Kids, Documents Show

🇦🇺 Dom: Medier kan være ansvarlige for indhold i kommentarer

En ny dom, der er blevet afsagt, efter en person (Dylan Voller) sagsøgte en række medier for ting, der var skrevet om ham i kommentarer til deres Facebook-opslag, betyder, at medierne kan være ansvarlige for det, der bliver skrevet i kommentarerne.

Fra The New York Times:

“His victory this month before the country’s top court could be a blow to Facebook’s ability to draw eyeballs to its content. It also further muddies the waters in a global debate over who should be held liable for what is said on social media.

Mr. Voller must still prove he was defamed. But in response to the top court’s decision that the media outlets could be held liable for online comments from others, some Australian news outlets are reconsidering what kinds of content they put on Facebook, potentially limiting engagement with readers.”

Ifølge The New York Times, kan personer i Autralien sagsøge medier i andre lande (dog ikke USA, der har vedtaget en lov, der forhindrer den slags – dog ikke mod amerikanske afdelinger etc. udenfor USA) med den nye dom i hånden.

Gælder det i Danmark? Jesper Lund, der er formand for IT-Politisk Forening, giver lidt perspektiv i denne Twitter-tråd.

Interessant.

💉 YouTube vil stoppe misinformation om godkendte vacciner

Fra YouTubes selv:

“Vaccines in particular have been a source of fierce debate over the years, despite consistent guidance from health authorities about their effectiveness. Today, we’re expanding our medical misinformation policies on YouTube with new guidelines on currently administered vaccines that are approved and confirmed to be safe and effective by local health authorities and the WHO.”

👍 Tips til medier på Facebook

Det er nok ikke raketvidenskab, man jeg kan godt lide den slags opsamlende historier, når de er lavet ordentligt.

Fra Journalism.co.uk:

“The platform looks to reward positive posts with more visibility and punish those who spread clickbait and low-quality journalism. What does this mean for traffic-hungry media organisations?”

Fra The Verge:
Facebook is starting to share more about what it demotes in News Feed

📽 Twitter forbedrer videokvaliteten

Fra Social Media Today:

“So what does that mean in practice? Well, you know how sometimes tweeted videos get pixelated back to Commodore 64 times when they start playing in-stream? Now, that shouldn’t happen, or it should happen a lot less, with Twitter’s updated formatting process now working to provide a better, smoother video playback experience.”

🇩🇰 9 ud af 10 har mindst én profil på et social medie

Fra Markedsføring:

“13 sociale medier af slagsen indgår i undersøgelsen, herunder Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok og Twitter, og tallene viser, at 90 procent af befolkningen i alderen 12 år og derover har en profil på mindst et af de sociale medier.”

💸 LinkedIn overvejer betaling for online-events

Fra Bloomberg:

“LinkedIn is testing the idea of letting users charge for virtual events hosted on its platform, potentially creating a new moneymaker for both the social network and its users.”

Det kunne umiddelbart godt lyde som Twitters ‘Ticketed Spaces’. Men det vil da så også være første gang, LinkedIn kopierer noget fra en anden platform… not.

😡 Rusland truer YouTube efter blokering af to tv-kanaler

Fra MediaWatch:

“Youtube beskyldes for censur af…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

🤬 Clubhouse får kritik for sponsorarbejde

Fra The Verge:

“The creators wrote down lists of brands they wanted to speak with and prepared one-sheets pitching their live audio shows. But when the time came, it turned out they weren’t getting one-on-one meetings with the brands; instead, they would be pitching their shows to a public room on Clubhouse, alongside dozens of other creators, where anyone on the app could join.”

🤝 Influencer-bureau solgt for 55 millioner kroner

Fra MediaWatch:

“Influencer- og marketingbureauet Wearecube er…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Læs også:

Fra Axios:
Everyone wants to be an influencer

🥳 TikTok når 1 milliard aktive brugere

Fra Axios:

“TikTok has continued to grow despite enormous pressure from regulators around the globe and increased competitionfrom copycat products built by its competitors.

There’s no question that pandemic-driven lockdowns helped boost the app’s numbers, especially as professional entertainment companies struggled to provide fresh content to users amid production pauses.”

Fra Digiday:
Even with 1B active users, TikTok still lacks lots of basics

Fra Social Media Today:
TikTok Announces New Advertising and Branded Content Partnership Options at TikTok World Event

🎞 Facebook lancerer “Reels” til brugere i USA

Fra Social Media Today:

“Just days after TikTok announced that it had reached a billion active users, Facebook has today launched Reels on Facebook for all users in the US, bringing its short-form video competitor to many more people.”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

😦 Den Store Danske er lukningstruet

Fra BT:

“Den fireårige bevilling til driften…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

🕹 Version2 lancerer nyhedsbrev om gaming

“Her vil vi skrive om spiludviklings mange facetter og rammerne, som spiludviklere må arbejde under. Ligesom vi vil dække spilkultur generelt og tage temperaturen på tidens trends,” skriver Carl Juul Nielsen fra Version2/Gaming i en mail fra Version2.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

☑️ Spotify tester afstemninger og Q&A i podcasts via Anchor

Fra Anchor-bloggen:

“Q&A and Polls help creators field comments, anecdotes, and questions with the tap of a button. It’s never been easier to build authentic connections with fans—to invite them in and keep them involved. We’re beyond excited to see where you take the conversation with your listeners (and what you reveal about each other along the way!).”

Screenshots:

🤨 Medier skal tænke mere som tech-giganter

Det er en modig vinkel (mildest talt), men der er nu noget sandhed i det hos Journalism.co.uk:

“If they want to survive and thrive, news companies must focus on what people really need from them and create products that go beyond journalistic content”

🎧 Her er podcast-lytning mest populært

Fra Statista:

“According to surveys of 1,000 to 5,700 respondents per country, Sweden sits in first place out of 54 countries when it comes to podcast consumption, with 47 percent of respondents claiming they listened to at least one podcast in the last 12 months.”

🇺🇸 Unge mediebrugere vil have transparens og links

Fra Knight Foundation:

“When assessing the trustworthiness of a news outlet, a majority of young adults believe how an outlet sources information and its degree of transparency in reporting are “very important.”

Seventy-seven percent of young adults say that an outlet’s commitment to transparency — including how it is funded and how it makes decisions on what to report — is very important, compared to 68% of adults aged 55+.

It is also very important to young adults for news organizations to provide links to research and facts (83%, vs. 65% of those 55+) and to provide fact-checkingwhen evaluating the trustworthiness of a news outlet. “

🌍 COP26 nærmer sig: Medier booster klimadækningen

Fra Digiday:

“While there is still work to be done, some media companies have invested in new climate verticals in the past year. Financial Times’ Climate Capital hub launched in January, for example, and Bloomberg Green went live last year. A new digital publication called Cipher dedicated to covering the climate crisis will launch on Sept. 29, backed by a climate advocacy group called Breakthrough Energy, created by Microsoft co-founder and philanthropist Bill Gates.

Below is a round-up of what publishers are working on ahead of COP26.”

🤔 Det skal du vide om de seneste ændringer i Google-søgninger

Google ændrer løbende på såvel algoritme som præsentationen af søgeresultater. Journalism.co.uk har samlet op og giver dig et rundown på de seneste, vigtigste ændringer.

For eksempel at dine overskrifter kan se anderledes ud – og at det ser ud til, at Google (ligesom Facebook) går mere efter originalitet og mindre efter at kuratere.

Det siger sig selv, at det er nødvendig læsning, hvis du eller dit medie afhænger af trafik fra Google.

🎓 Lea Korsgaard bliver bestyrelsesformand for DMJX

Journalisten skriver: Zetland-chefredaktøren tiltræder i stillingen fra 1. november, hvor hun afløser Lisbeth Knudsen, der meldte sin afgang i december 2019.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

💰 Annoncer: Google, Facebook og LinkedIn står for 42%

Udenlandske tech-firmaer fylder stadig mere i det danske annoncemarked. I den seneste Mediernes udvikling i Danmark-rapport fra Kulturministeriet kan du læse, at Google, Facebook og LinkedIn står for 42 procent af det samlede annoncesalg herhjemme.

Kigger vi på omsætningen indenfor digitale annoncer, er tallet 64 procent.

Fra rapporten:

Læs også:

Fra MediaWatch:
Sådan udviklede det danske annoncemarked…

Fra Version2:
Tech-giganters fremgang bekymrer den nye…

Fra Campaign:
Google adtech dominance exposed; Australia watchdog plots regulatory crackdown

Fra MediaWatch (og samme rapport):
Ældre strømmede til streaming i…

🤫 Sådan fungerer Google News Showcase

News Showcase (der er en Google-tjeneste, hvor medier får penge for at stille indhold til rådighed – og som dermed indgår som en del af forhandlingen for betaling for indhold mellem Google og medier) består af nogle aftaler, som kun ganske få kender indholdet af.

Press Gazette har talt med en række kilder på tværs af fem lande og kan afsløre nogle af “hemmelighederne” omkring Google News Showcase og aftalerne bag.

Blandt andet, at medierne i Australien (hvor der er et stort politisk pres) generelt får bedre tilbud end medier i andre lande – og at News Showcase ikke fungerer så godt som produkt og ikke sender meget trafik (hvilket ikke burde overraske nogen, da det formentlig er meget få mennesker, der bruger det).

🙏 Mediano åbner for støttemulighed

Fra Mediano selv:

“Vi har flere andre nyheder i dag. Vi kan fortælle om projektet ’Støt Mediano’, hvor man frivilligt kan støtte Mediano og sikre mere og bedre indhold på ordentlige vilkår for vores eksperter og medarbejdere. Vi lægger et loft over mængden af det kommercielle i Medianos udsendelser. Og så fokuserer Mediano mere end vi nogensinde har gjort på fodbold og på lyd. Mediano er først og fremmest et podcastmedie om kærligheden til fodbold.”

👊 IAB sætter ind overfor vildledende brug af samtykker

Flere medier er begyndt at arbejde med såkaldte “cookiewalls”, hvor en bruger i stedet for at betale (som ved en paywall) giver mediet/websitet lov til at sætte en masse cookies for at få adgang til indholdet.

Der er dog en række kreative og vildledende metoder i brug (såsom “dark patterns”, som det kaldes) for at få folk til at give samtykket, så trackingen kan fortsætte uhindret.

Det bliver der nu sat ind overfor.

G7-landende vil have gjort noget ved den vildledende brug af samtykkesystemerne, og brancheorganisationen IAB (The Interactive Advertising Bureau) har i løbet af det seneste halve år sendt breve ud til en række leverandører af samtykkesystemer og advaret dem om, at de ikke er i overensstemmelse med Transparency and Consent Frameworket.

Læs historien hos Digiday ›››

💲 The Washington Post lancerer annoncenetværk

Fra Axios:

“Marketers have long said they want to buy ads with the ease and efficiency of platforms like Google and Facebook, but on trusted websites like premium news publishers. This ad network solves that.”

📍 Axios’ lokaljournalistik: Små teams i mange byer + nyhedsbreve

Fra Digiday:

“Axios is popping up local news-focused newsletters across the country, with ambitious plans to be in 25 markets in 2022. But local news is a challenging undertaking, and many have failed before it. How is Axios differentiating itself? “A lean, pragmatic approach,” said Ted Williams, gm of Axios Local. That means small teams, in many cities.”

🧑‍💻 Sådan fik TechCrunch succes med virtuelle arrangementer

Coronakrisen har især ramt de medieforretninger, der har været afhængige af fysiske møder og arrangementer, blandt andet techmediet TechCrunch.

Adweek fortæller, hvordan TechCrunch har arbejdet – og haft succes – med virtuelle arrangementer i stedet for de fysiske. Du kan blandt andet læse, hvordan de har talt med annoncører om deres behov og bagt de rette permissions ind i tilmeldingerne og derefter har segmenteret i tilmeldingerne.

Det bevidner om, at en succes med digitale arrangementer ikke er noget, man bare får.

📚 Tales.dk udvider med streamingtjeneste

Fra MediaWatch:

“[…] baseret på at sælge bøger […]”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

🔩 Sådan arbejder Washington Post med Googles Core Web Vitals

Core Web Vitals (CWV) er Googles navn for at et websites tekniske performance nu også for indflydelse på rankingen i søgeresultaterne.

Fra Digital Content Next – og fortalt af WaPos egne folk:

“For publications like The Post, which need to balance rich advertising, rich content and page speed, CWV poses an interesting challenge: How do we ensure a performant experience on all pages across our domain in the short term? And, looking ahead, how can we bake good performance and attention to UX into our long-term processes and culture?”

🔒 7 privacy-venlige Google-alternativer, du bør prøve

Hvis du i forvejen sætter pris på dit digitale privatliv, er dette måske ikke så nyt for dig – skønt der er nogle på listen, jeg ikke kendte i forvejen.

💡 Google-algoritmer kombinerer sproget med det visuelle

Fra VentureBeat:

“The upgrades are the fruit of a multiyear effort at Google to improve Search and Lens’ understanding of how language relates to visuals from the web. According to Google VP of Search Pandu Nayak, MUM*, which Google detailed at a developer conference last June, could help better connect users to businesses by surfacing products and reviews and improving “all kinds” of language understanding, whether at the customer service level or in a research setting.”

* MUM er Googles Machine Learning-algoritme, og det står for “Multitask Unified Model”.

Fra Wired:
Soon Your Google Searches Can Combine Text and Images

Fra The Verge:
Google search’s next phase: context is king

📱 Apple vil opdage depression via iPhones

Fra The Wall Street Journal:

“Apple Inc. is working on technology to help diagnose depression and cognitive decline, aiming for tools that could expand the scope of its burgeoning health portfolio, according to people familiar with the matter and documents reviewed by The Wall Street Journal.”

🪄 8 Chrome-udvidelser, der kan forbedre din produktivitet

Det er Fast Company, der har valgt ud og samlet op:

  • Type less with text shortcuts
  • Limit access to distracting sites
  • Quick Zoom scheduling
  • Pop out a picture-in-picture tab
  • Highlight websites and PDFs with ease
  • Simulate two monitors on the cheap
  • Built-in breaks
  • Save tabs for later

😮 Her er alle Amazons hardward-nyheder

Fra TechCrunch:

“Amazon held an event this morning, and wow-oh-wow did they announce a lot. Smart thermostats! Flying security cameras! Robot companions!”

Fra Vices Motherboard:
Leaked Documents Show How Amazon’s Astro Robot Tracks Everything You Do