Digitale medier i uge 42 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🤨 Facebook vil skifte navn

Det han­dler angive­livt om, at Face­book i højere grad vil brande sig efter "meta­ver­set", som de vil skabe, hvor Face­book håber, at alle lidt glem­mer, hvad de ikke kan lide ved Face­book og giv­er Face­book end­nu mere data og tid og tager et par VR-briller på. Sådan sat lidt på spid­sen.

Fra The Verge:

"Face­book is plan­ning to change its com­pa­ny name next week to reflect its focus on build­ing the meta­verse, accord­ing to a source with direct knowl­edge of the mat­ter."

Zucker­berg vil tale mere om navne­skiftet til Face­books Con­nect-kon­fer­ence den 28. okto­ber, men det er muligt, der slip­per mere ud inden da.

I sit Plat­former-nyheds­brev fortæller Casey New­ton, at Face­book ser­iøst har overve­jet navneæn­drin­gen de sen­este to måned­er. Han nævn­er, at der er to primære årsager til, at Face­book ændr­er navn: Det dårlige ry samt at app'en Face­book ikke er en del af fremti­den for fir­maet Face­book.

Han har talt med flere kilder i og omkring Face­book, hvor de fleste er skep­tiske over­for navneæn­drin­gen, der ikke løs­er Face­books reelle prob­le­mer. Og så er det risik­a­belt at satse så meget på meta­ver­set, som en tidligere exec­u­tive siger:

"I think their aggres­sion in try­ing to own the meta­verse nar­ra­tive runs the risk of sour­ing peo­ple to the entire con­cept."

Pro­to­col har også skrevet om navneæn­drin­gen og fork­lar­er, hvor­for den kan give mening:

"A non-Face­book cor­po­rate name would actu­al­ly explain the com­pa­ny a bit bet­ter. Face­book — "the blue app," as the com­pa­ny calls it now — is still the most pop­u­lar prod­uct, but What­sApp and Insta­gram and Ocu­lus and Por­tal and Mes­sen­ger all exist as well."

Det er dog også en ændring fra for to år siden, hvor Face­book rebrand­ede deres apps under netop Face­book-para­plyen, såsom "What­sApp by Face­book".

💡 Læs også denne uges Ugerevy-artikel:

Læs også:

The Face­book Whistle­blow­er Won’t Change Any­thing
Wired

😎 Facebook søger 10.000 europæere til at udvikle "metaverset"

Fra Giz­mo­do:

"If you’re based out of Europe and don’t, uh, already hate Face­book, then boy oh boy does the com­pa­ny have the per­fect job for you. On Sun­day, the com­pa­ny announced that it plans to cre­ate 10,000 “high-skilled jobs” across the EU to help build out Facebook’s plans for the “meta­verse.” "

Læs også:

Danske it-folk står stærkt...
Medi­aWatch

😳 Kan Facebook omgå GDPR?

Fra Vice:

"When Europe intro­duced its Gen­er­al Data Pro­tec­tion Reg­u­la­tion (GDPR) pri­va­cy laws in 2018, they were held up across the globe as the gold stan­dard for pro­tect­ing con­sumers’ data, and a way to final­ly bring tech com­pa­nies like Face­book to heel.

But a draft rul­ing by Ireland’s Data Pro­tec­tion Com­mis­sion (DPC), pub­lished on Wednes­day, paves the way for Face­book to com­plete­ly bypass the GDPR reg­u­la­tions and con­tin­ue to col­lect and use its users’ data with­out their explic­it con­sent."

📰 Facebook knokler videre på kurateret News-faneblad

Fra Axios:

"Face­book for years was hes­i­tant to lean into news cura­tion, with its chief oper­at­ing offi­cer Sheryl Sand­berg say­ing in 2017 'we don't hire jour­nal­ists.' 

But today, the com­pa­ny leans on peo­ple with edi­to­r­i­al back­grounds to curate prod­ucts in its News Tab in addi­tion to using algo­rithms. 

⚠️ Twitters algoritme foretrækker højreorienterede tweets

Fra Pro­to­col:

"Twit­ter is pub­licly shar­ing research find­ings today that show that the platform's algo­rithms ampli­fy tweets from right-wing politi­cians and con­tent from right-lean­ing news out­lets more than peo­ple and con­tent from the polit­i­cal left. "

🤔 Trump lancerer sin egen sociale platform

Fra pressemed­delelsen:

"Trump Media & Tech­nol­o­gy Group's mis­sion is to cre­ate a rival to the lib­er­al media con­sor­tium and fight back against the "Big Tech” com­pa­nies of Sil­i­con Val­ley, which have used their uni­lat­er­al pow­er to silence oppos­ing voic­es in Amer­i­ca."

Læs også:

Trump to launch his own social media plat­form, call­ing it TRUTH Social
TechCrunch

🤨 Facebooks egne udviklere tvivler på effekten af AI

Face­book bruger i vid udstrækn­ing kun­stig intel­li­gens og algo­rit­mer til at rydde op på plat­for­men. Det er de ganske enkelt nødt til med tanke på, hvor meget ind­hold, der bliv­er delt og rea­geret på hele tiden.

Men i egne rækker er der skep­sis; The Wall Street Jour­nal skriv­er, at ifølge flere interne rap­porter har den kun­stige intel­li­gens kun haft min­i­mal suc­ces med at fjerne hate speech, vold­elige billed­er og andet prob­lema­tisk ind­hold.

Læs også:

"Facebook's hate speech blind spot"
Plat­former ›››

📈 Instagram udvider Insight-værktøj

Fra Social Media Today:

"Instagram’s look­ing to pro­vide more data for mar­keters with an update to its Insights ele­ment for busi­ness and cre­ator pro­files, which will give you more spe­cif­ic info on who’s engag­ing with your con­tent – whether they fol­low your pro­file or not – as well as the total reach of your posts."

➕ ...og tester længere videoer i Stories samt Reels-links

Også fra Social Media Today:

"First off, Insta­gram is test­ing new, longer video uploads in Sto­ries, with videos of up to a minute in length no longer being cut down into small­er chunks. [...]

As you can see in this exam­ple, post­ed by Ahmed Ghanem (and shared by Matt Navar­ra), Insta­gram is also test­ing a new option that would redi­rect users to full Reels clips from Sto­ries, when you share your Reels to Sto­ries as well.

🎃 Her er AR-Halloween-funktionerne i Messenger

Fra Social Media Today:

"Face­book is look­ing to help Mes­sen­ger users get into the Hal­loween spir­it with a new set of themed AR effects and new video back­grounds and stick­ers for your text and video chats."

Mere Face­book og Hal­loween:

Face­book Shares Hal­loween Trends and Tips from Face­book Mar­ket­place [Info­graph­ic]
Social Media Today

Face­book ven­ter reko­rd­hø­je reklameindtægter i...
Medi­aWatch

😬 Facebook ruster sig til nyt læk

Fra MediaWatch/Marketwire:

"En gruppe jour­nal­is­ter er angiveligt..."

Læs også:

Face­book crit­i­cizes jour­nal­ists for report­ing on leaked docs about com­pa­ny
The Hill

Face­book Says Extreme­ly Com­mon Thing It Does Is Bad When Reporters Do It
Vice

🤑 TikTokkere med medium reach er måske de mest interessante

Fra Digi­day:

"Big­ger may not always be bet­ter, at least when it comes to mar­keters try­ing to use Tik­Tok cre­ators to empow­er their brands. 

RealEyes, a research firm that ana­lyzes media and con­tent through the prism of atten­tion met­rics, recent­ly con­duct­ed a study of Tik­Tok that con­clud­ed, among oth­er things, that the cre­ators with the biggest fol­low­ings didn’t nec­es­sar­i­ly deliv­er the best atten­tion and engage­ment for brands."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

📊 Samtykkekrav lempes ved statistik-cookies

Der er en opblød­ning på vej, men det er stadig vigtig, at du har sat dig ind i sagerne. Erhvervsstyrelsen har meldt ud, at man ikke vil pri­or­itere tilsyn med "hjemmesiders ind­hent­ning af sim­pel sta­tis­tik".

Sim­pel sta­tis­tik bety­der blandt andet, at man ikke byg­ger en pro­fil på de besø­gende, samt at dataene ikke videre­gives til tred­jepart.

I en Jour­nal­is­ten-artikel fork­lar­er brancheforenin­gen Danske Mediers dig­i­tale chef, Allan Sørensen, at det eksem­pelvis bety­der, at man ikke må have Google Ana­lyt­ics koblet til Googles markeds­føringsværk­tø­jer, samt at man også skal sløre IP-adress­er (det skal du dog allerede gøre på grund af GDPR).

Selvsagt skal du stadig være opmærk­som på GDPR, og du kom­mer for­mentlig også til at skulle doku­mentere din legit­ime inter­esse i forbindelse med den sim­ple sta­tis­tik samt redegøre for, hvor­dan ind­sam­lin­gen foregår.

Så som sagt: Det er stadig vigtigt, du har sat dig ind i sagerne.

Hos Markeds­føring kan du desu­den læse, at de lem­pede tilsyn vil gøre det let­tere at lave e‑handel.

🎧 The New York Times på vej med lyd-app

Fra Nie­man Lab:

"It announced last week that it’s been build­ing a stand­alone app — “New York Times Audio” — to house its audio jour­nal­ism and will be invit­ing beta testers to give feed­back. (You can vol­un­teer here, though only U.S.-based iPhone users need apply.) [...]

The new app will fea­ture the Times’ own pod­casts along­side nar­rat­ed ver­sions of news, opin­ion, and mag­a­zine arti­cles across a hand­ful of pub­lish­ers."

😮 Vox skaber visuelt lag til podcastlytningen

Fra Nie­man Lab:

"You lis­ten to a pod­cast. That’s the only option, right? For their new show More Than This, Vox Media set out to cre­ate a pod­cast that could also be seen and felt. The result was an “immer­sive tran­script” that’s acces­si­ble to deaf and hard of hear­ing audi­ences."

📻 LOUD skifter navn

Læs denne uges Ugerevy-artikel:

🤖 B.T. gør status efter 6 måneder med robotter

I et halvt år har B.T. brugt robot­ter til at udgive og mod­erere på sociale medi­er. I denne Jour­nal­is­ten-artikel kan du læse deres erfaringer – og at pro­duk­tchefen er over­ras­ket over, hvor velmod­er­eret det er.

😬 Substack tjener penge på nyhedsbreve imod masker og vacciner

Fra Moth­er Jones:

"There’s one less fre­quent­ly dis­cussed way in which Sub­stack actu­al­ly might be endan­ger­ing democ­ra­cy: It’s become a con­duit for pub­lic dis­in­for­ma­tion dur­ing a his­toric pan­dem­ic. Indeed, my search of Sub­stack returned dozens of newslet­ters that sug­gest­ed that vac­cines and masks were inef­fec­tive and dan­ger­ous, and that “the media” had exag­ger­at­ed the harms of COVID-19. "

😠 Kopisagen hos Pio fortsætter

Ekstra Bladet har tidligere afs­løret, at 39 artik­ler bragt på Netavisen Pio i meget høj grad er kopieret fra andre medi­er. Tal­let af kopi­ar­tik­ler er nu oppe på 41, skriv­er Medi­aWatch.

😖 B.T. beskyldes for dårlig citatskik

Flere chefredak­tør­er beskylder B.T. for at bringe for lange uddrag, når de citer­er andre medi­er. B.T. afvis­er ikke over­skridelser, men nægter sys­tem­a­tisk prak­sis. Læs mere hos Medi­aWatch.

🪤 A/B‑test: En god overskrift er ikke alt

Fra Nie­man Lab:

"Even more strik­ing was that the win­ning head­line often depends on fac­tors entire­ly out­side the writ­ing. We found thou­sands of cas­es where edi­tors repeat­ed tests, try­ing the exact same head­lines. But the win­ners of these repeat tests weren’t sta­ble — a major­i­ty changed win­ners about a quar­ter of the time. It seems that a large por­tion of audi­ences’ deci­sions around what to click to read are out of jour­nal­ists’ con­trol."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🤔 Kulturministeren inviterer til stormøde – uden Google

Ane Hals­boe-Jør­gensen har inviteret en lang række medieak­tør­er til et stor­møde op til forhan­dlingerne om et nye medieforlig. Face­book er inviteret, men det er Google ikke, skriv­er Medi­aWatch.

💎 Sådan arbejder Helsingin Sanomat med "diamanter"

På det finske medie fandt de ud af, at hæn­gelåse var en dårlig markør for ind­hold, der krævede abon­nement at læse. I stedet bruger de dia­man­ten som sym­bol, og det har sam­tidig bety­det, at de tænker anderledes over det ind­hold, de læg­ger bag betal­ingsmuren.

Inspir­erende læs­ning hos Nie­man Lab.

📉 Google sænker gebyrer i Play Store

Fra TechCrunch:

"Pre­vi­ous­ly, the com­pa­ny had fol­lowed Apple’s move by reduc­ing com­mis­sions from 30% to 15% on the first $1 mil­lion of devel­op­er earn­ings. Now, it will low­er the fees specif­i­cal­ly for app mak­ers who gen­er­ate rev­enue through recur­ring sub­scrip­tions. Instead of charg­ing them 30% in the first year, which low­ers to 15% in year two and beyond, Google says devel­op­ers will only be charged 15% from day one."

✨ Ny Politico-ejer vil indføre paywall

Fra The Wall Street Jour­nal:

"Axel Springer SE plans to even­tu­al­ly put Politico’s con­tent behind a pay­wall and imme­di­ate­ly boost the polit­i­cal-news publisher’s head count by more than 10% once the Ger­man conglomerate’s $1 bil­lion deal to buy the com­pa­ny clos­es, expect­ed next week."

🇪🇺 EUs Digital Markets Act og Digital Services Act bliver forsinket

Fra Bloomberg:

"Euro­pean Union coun­tries will delay a key tar­get of final­iz­ing new rules hit­ting tech plat­forms by the spring of next year, now say­ing they aim to reach a deal “as soon as pos­si­ble,” accord­ing to draft con­clu­sions cir­cu­lat­ed ahead of a lead­ers’ sum­mit on Thurs­day."

💪 Apple bliver en større spiller indenfor annoncer

Fra Nie­man Lab:

"First announced a year ago and launched in April, Apple’s new pri­va­cy pol­i­cy made each app on your iPhone ask you if you’re okay with being tracked across apps for ad-tar­get­ing pur­pos­es. (Until then, apps could just take your per­mis­sion for grant­ed.) Users over­whelm­ing­ly said yeah it’s gonna be a no from me, dawg, which made ad tar­get­ing for iOS users sig­nif­i­cant­ly less effec­tive, even for giants like Face­book.

But who still has lots of data to use for ad tar­get­ing? Apple."

Læs også:

Snapchat mis­ter mil­lion­er af annon­cekro­ner efter Apple-opda­ter­ing
Markeds­føring

💸 Dow Jones udvider arbejde med Twitter Amplify

Fra Digi­day:

"Pub­lish­ers can mon­e­tize con­tent on Twit­ter through the platform’s pre-roll ad pro­gram called Twit­ter Ampli­fy Spon­sor­ships. Rev­enue for the news cat­e­go­ry with­in Ampli­fy Spon­sor­ships is up over 60% year-over-year. Ampli­fy Spon­sor­ships enable adver­tis­ers to buy ads against a set of con­tent post­ed to Twit­ter by a pub­lish­er like Dow Jones; the ads can be pur­chased direct­ly from the pub­lish­er or from Twit­ter."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🏎 Sådan kan medier forbedre performance ift. Google PageSpeed

Fra What's New in Pub­lish­ing:

"Pub­lish­ers in par­tic­u­lar can be neg­a­tive­ly affect­ed by Google’s new page speed scor­ing approach, since ads, head­er bid­ding, tar­get­ing and adtech tools can fur­ther affect the over­all page expe­ri­ence and speed. Your Google Page­Speed Insights are inher­ent­ly con­nect­ed to your reach. If your page loads slow­ly, the news will move on — and leave you behind."

📲 15 ting, du kan i Android 12, du ikke kunne før

Fra Giz­mo­do:

"Android 12 is here, rolling out first to Pix­el devices and then to every­one else, depend­ing on your phone man­u­fac­tur­er and car­ri­er. The lat­est ver­sion of Google’s mobile oper­at­ing sys­tem is packed with new stuff for you to explore, and these are the 15 fea­tures to check out first."

Læs også:

Does Google Final­ly Have a Smart­phone Hit?
Bloomberg

The Pix­el 6 Is the Google Flag­ship We've Been Wait­ing For
Giz­mo­do

🤖 Ny rapport: State of AI 2021

Fra rap­portens web­site:

"The State of AI Report analy­ses the most inter­est­ing devel­op­ments in AI. We aim to trig­ger an informed con­ver­sa­tion about the state of AI and its impli­ca­tion for the future. The Report is pro­duced by AI investors Nathan Benaich and Ian Hog­a­rth."

💳 Apple Pay går sin sejrsgang i Danmark

Anderledes ser det ud for Google Pay, skriv­er Com­put­er­world.