Digitale medier i uge 9 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

💡 Facebook skal betale — men til hvilken pris?

I løbet af denne måned præsen­ter­er kul­tur­min­is­ter Joy Mogensen sit forslag til en ny lov om ophavs­ret. Loven – der er en delvis imple­menter­ing af EUs direk­tiv om ophavs­ret fra 2019 – får især opmærk­somhed, for­di den skal gøre det muligt for medierne at kræve penge fra Face­book og Google.

Jeg har skrevet en artikel hos Kom­mu­nika­tions­fo­rum, hvor du kan blive klogere på forslaget, forskel­lene fra den aus­tralske mod­el og aftalerne.

📈 Facebook News vokser som trafikkilde

Det er en his­to­rie med en række aspek­ter, men Digi­day skriv­er, at flere udgi­vere, de har talt med, ser sti­gende trafik fra Face­book News, der er Face­books nye faneblad for nyhed­er, som de er ved at rulle ud i forskel­lige lande.

Det er dog værd at have for øje, at Face­book generelt er en dal­ende kilde til trafik for medi­er, og at trafikken fra Face­book News kom­mer fra et meget lille udgangspunkt. Læg der­til, at det alle dage har været svært at tjene penge på Face­book-trafik, for­di ofte kun besøger en side og forsvin­der igen.

🙅‍♂️ Axel Springer siger nej til Facebook News

Der er en inter­es­sant ten­dens i gang, hvor nyhed­er og poli­tik kom­mer til at fylde min­dre i Facebook-feed'et, og i stedet er Face­book nu i gang med at rulle Face­book News ud på ver­den­s­plan.

Et af de sen­este lande er Tysk­land, hvor de har indgået aftale med en række medi­er, det er dog uden gigan­ten Axel Springer, skriv­er CNN.

📱 Lægemiddelstyrelsen indtager TikTok

Jour­nal­is­ten skriv­er:

"Vores mål er at under­støtte..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den kom­mende lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er.)

🆕 Dansker bygger pendant til Parler

Poli­tiken skriv­er:

"Et nyt dan­sk socialt medie..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den kom­mende lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er.)

🤣 Netflix lancerer det TikTok-inspirerede 'Fast Laughs'

TechCrunch skriv­er:

"Late last year, Net­flix began exper­i­ment­ing with a new Tik­Tok-like feed of fun­ny videos inside its mobile app, which it called “Fast Laughs.” Today, the com­pa­ny announced the new fea­ture is now rolling out on iOS"

🤳 Instagram lancerer "Clubhouse med video"

TechCrunch skriv­er:

"Insta­gram today announced it’s adding a much-request­ed fea­ture to its app with the launch of “Live Rooms,” which allow up to four peo­ple to broad­cast live togeth­er at the same time. Pre­vi­ous­ly, the app only allowed users to live stream with one oth­er per­son, sim­i­lar to Face­book Live."

🌍 Sådan overtog YouTube verden

YouTube blev startet i 2005, købt af Google i 2006 og er nu nærmest alle sted­er i vores liv. I en ny pod­cast-episode sæt­ter Recode fokus på video­plat­for­mens his­to­rie.

+ Mere YouTube:

Why a YouTube Chat About Chess Got Flagged for Hate Speech
- Wired

How YouTube failed the 2020 elec­tion test
- Plat­former

💰 Facebook åbner for politiske annoncer igen

Axios skriv­er:

"Face­book will final­ly allow adver­tis­ers to resume run­ning polit­i­cal and social issue ads in the U.S. on Thurs­day, accord­ing to a com­pa­ny update."

🛍 Twitter tester shopping-previews

Digi­day skriv­er:

"The plat­form is try­ing out a new shop­pable card for­mat that allows users to link to a prod­uct page from a tweet. The new cards include the name of the prod­uct, the shop name, the price and a “Shop” but­ton. A Twit­ter user named Yass­er Masood spot­ted the fea­ture ear­li­er this week."

😹 Snart kan du bruge stickers og "twemojis" i dine Fleets

Fleets er Twit­ters udgave af "Story"-formatet, som Insta­gram lånte fra Snapchat og gjorde van­vit­tigt pop­ulært. Nu føjer Twit­ter stick­ers og "twe­mo­jis" (for­færdeligt ord) til for­matet.

Læs mere hos Social Media Today

⚠️ Twitter vil markere tweets med misinformation om vaccine

Recode skriv­er:

"On Mon­day, Twit­ter said that posts deemed to be harm­ful mis­in­for­ma­tion will be sub­ject to labels direct­ing peo­ple to con­tent curat­ed by Twit­ter, pub­lic health resources, or the company’s rules."

😲 Trumps Gab-konto er blevet hacket

Version2 skriv­er:

"I sid­ste uge kom..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den kom­mende lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er.)

📲 TikTok lancerer "for Business"-profil

Den nye pro­fil skal dele tips og ind­sigter til virk­somhed­er og brands, der bruger Tik­Tok, skriv­er Social Media Today.

Læs også:

Tik­Tok Announces 'Ready, Set, Grow' Sum­mit for SMBs
- Social Media Today

😳 Facebook betaler 4 mia for ulovlig brug af ansigtsgenkendelse

The Verge skriv­er:

"A fed­er­al judge on Fri­day gave final approval to a $650 mil­lion Face­book class action pri­va­cy set­tle­ment and ordered the 1.6 mil­lion mem­bers of the class in Illi­nois who sub­mit­ted claims to be paid 'as expe­di­tious­ly as pos­si­ble.'"

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

👏 Jysk Fynske investerer stort i lokalmedier

Dan­marks næst­største mediekon­cert, Jysk Fynske Medi­er, har meldt ud, at man invester­er 30 mil­lion­er kro­ner i at etablere dig­i­tale lokalme­di­er i løbet af de kom­mende 2,5 til 3 år.

Læs også:

"Vi tror, sam­fun­det er..."
- Medi­aWatch

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den kom­mende lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er.)

😬 Googles algoritme-opdatering vækker WordPress-bekymring

Som tidligere skrevet her i Ugerevyen har Google en opda­ter­ing af søgeal­go­rit­men på vej, der oppri­or­iter­er web­sites, der har bedre teknisk per­for­mance. Det er prob­lema­tisk af flere årsager – men deru­dover udstiller det også, at ver­dens mest pop­ulære Word­Press, angiveligt ikke per­former særlig godt.

Læs mere hos What's New In Pub­lish­ing

👍 Google vil ikke længere vise dig annoncer baseret på din historik

Det her er inter­es­sant — og poten­tielt rigtig stort. Google har meldt ud, at de ikke læn­gere vil sælge annon­cer baseret på brugeres web-/brows­er-his­torik, skriv­er The Wall Street Jour­nal:

"The deci­sion, com­ing from the world’s biggest dig­i­tal adver­tis­ing com­pa­ny, could help push the indus­try away from the use of such indi­vid­u­al­ized track­ing, which has come under increas­ing crit­i­cism from pri­va­cy advo­cates and faces scruti­ny from reg­u­la­tors."

What's behind Google's ad shift
- Pro­to­col

Google is done with cook­ies, but that doesn’t mean it’s done track­ing you
- Recode

📻 DR flytter Genstart-podcast ind på P1

Det tog kun DR's aktu­alitets-pod­cast 'Gen­start' at blive den mest down­load­ede pod­cast i Dan­mark. Nu fly­t­ter den ind på P1, skriv­er Medi­aWatch.

Læs også:

DR vil ramme de unge...
- Medi­aWatch

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den kom­mende lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er.)

🤷‍♂️ Hvad er status på den fælles måling af medier?

Imple­menterin­gen af Dan­sk Online Index har været ramt af medi­er, der ikke ville med­virke og udfor­dringer i forbindelse med sam­tykke­bokse. Medi­aWatch gør sta­tus.

📺 Amazon Prime Video vil være større i Norden

Der er nok stream­ing-tjen­ester at vælge imellem, også alene bare i Nor­den. Vi er angiveligt så inter­es­sante for Ama­zon, at de nu vil investere mere i ind­hold, der er "skræd­der­syet" til os i de nordiske lande.

Læs mere hos DR

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

👏 Zetland præsenterer flot regnskab

Zet­land skriv­er selv:

"Vi havde indtægter for 23,7 mil­lion­er kro­ner og fik, på trods af investeringer i fort­sat vækst, et over­skud på 1,3 mil­lion­er kro­ner efter skat."

🧟‍♂️ Halvdelen af abonnenter er "zombier"

Local News Ini­tia­tive ved North­west­ern Uni­ver­si­ty skriv­er:

"Near­ly half of local news out­lets’ dig­i­tal sub­scribers are “zom­bie” read­ers who vis­it the web­site less than once a month, accord­ing to a data analy­sis in 45 mar­kets by North­west­ern University’s Medill Spiegel Research Cen­ter."

💸 Kan kontekst-annoncering erstatte tredjeparts-cookies?

Medi­a­Post skriv­er:

"About two-thirds (65%) of mar­kets said they aren't con­fi­dent that con­tex­tu­al tar­get­ing alone is an ade­quate replace­ment for audi­ence-based tar­get­ing, accord­ing to the study. Their skep­ti­cism stands in con­trast to the 68% of pub­lish­ers that said they're con­fi­dent that con­tex­tu­al tar­get­ing is a good sub­sti­tute."

👊 Sådan fik coronakrisen Nikkeis B2B-forretning online

Da spred­nin­gen af coro­n­avirus gjorde det umuligt at sælge fysisk, blev den japanske busi­ness-pub­lish­er Nikkei nødt til at fly­tte deres busi­ness-to-busi­ness-abon­nements­for­ret­ning online.

Tidligere foregik kun 30% af sal­get online – nu er det tal 95. Det har blandt andet han­dlet om webina­rer og pro­duk­t­tænkn­ing – og det kan du læse mere om hos Journalism.co.uk

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🔐 Brave lancerer privacy-venlig søgemaskine

Giz­mo­do skriv­er:

"Brave Search, which the com­pa­ny announced on Wednes­day, is poised to become the “pri­va­cy-pre­serv­ing alter­na­tive” to, say, Google search, whose mas­sive mar­ket cache is built—in part—off of hoover­ing data from every search that its users make, even when those search­es are hap­pen­ing in incog­ni­to mode."

🤖 GPT‑3 er det bedste og værste ved AI lige nu

MIT Tech­nol­o­gy Review skriv­er:

"Despite the incred­i­bly con­vinc­ing pas­sages of text it can churn out, GPT‑3 doesn’t do any­thing real­ly new. What it shows instead is that size can be every­thing."

😎 Microsoft Mesh kombinerer AR og VR

TechCrunch skriv­er:

"Today, at a spe­cial AR/VR focused event held inside its vir­tu­al real­i­ty com­mu­ni­ty plat­form Alt­space, Microsoft show­cased a new prod­uct aim­ing to pro­vide their AR HoloLens plat­form and VR Win­dows Mixed Real­i­ty plat­form with a shared plat­form for meet­ings.

Microsoft har også udgivet en præsen­ta­tionsvideo.

🧑‍⚖️ Parler dropper sagsanlæg mod Amazon

The Verge skriv­er:

"Par­ler has with­drawn its antitrust law­suit against Ama­zon, end­ing its two-month effort to legal­ly com­pel the com­pa­ny to rein­state its host­ing account. Par­ler made the deci­sion in a motion filed late Tues­day night in fed­er­al court for the West­ern Dis­trict of Wash­ing­ton."