Digitale medier i uge 9 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Indhold

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

💡 Facebook skal betale – men til hvilken pris?

I løbet af denne måned præsenterer kulturminister Joy Mogensen sit forslag til en ny lov om ophavsret. Loven – der er en delvis implementering af EUs direktiv om ophavsret fra 2019 – får især opmærksomhed, fordi den skal gøre det muligt for medierne at kræve penge fra Facebook og Google.

Jeg har skrevet en artikel hos Kommunikationsforum, hvor du kan blive klogere på forslaget, forskellene fra den australske model og aftalerne.

📈 Facebook News vokser som trafikkilde

Det er en historie med en række aspekter, men Digiday skriver, at flere udgivere, de har talt med, ser stigende trafik fra Facebook News, der er Facebooks nye faneblad for nyheder, som de er ved at rulle ud i forskellige lande.

Det er dog værd at have for øje, at Facebook generelt er en dalende kilde til trafik for medier, og at trafikken fra Facebook News kommer fra et meget lille udgangspunkt. Læg dertil, at det alle dage har været svært at tjene penge på Facebook-trafik, fordi ofte kun besøger en side og forsvinder igen.

🙅‍♂️ Axel Springer siger nej til Facebook News

Der er en interessant tendens i gang, hvor nyheder og politik kommer til at fylde mindre i Facebook-feed’et, og i stedet er Facebook nu i gang med at rulle Facebook News ud på verdensplan.

Et af de seneste lande er Tyskland, hvor de har indgået aftale med en række medier, det er dog uden giganten Axel Springer, skriver CNN.

📱 Lægemiddelstyrelsen indtager TikTok

Journalisten skriver:

“Vores mål er at understøtte…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den kommende lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer.)

🆕 Dansker bygger pendant til Parler

Politiken skriver:

“Et nyt dansk socialt medie…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den kommende lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer.)

🤣 Netflix lancerer det TikTok-inspirerede ‘Fast Laughs’

TechCrunch skriver:

“Late last year, Netflix began experimenting with a new TikTok-like feed of funny videos inside its mobile app, which it called “Fast Laughs.” Today, the company announced the new feature is now rolling out on iOS”

🤳 Instagram lancerer “Clubhouse med video”

TechCrunch skriver:

“Instagram today announced it’s adding a much-requested feature to its app with the launch of “Live Rooms,” which allow up to four people to broadcast live together at the same time. Previously, the app only allowed users to live stream with one other person, similar to Facebook Live.”

🌍 Sådan overtog YouTube verden

YouTube blev startet i 2005, købt af Google i 2006 og er nu nærmest alle steder i vores liv. I en ny podcast-episode sætter Recode fokus på videoplatformens historie.

+ Mere YouTube:

Why a YouTube Chat About Chess Got Flagged for Hate Speech
– Wired

How YouTube failed the 2020 election test
– Platformer

💰 Facebook åbner for politiske annoncer igen

Axios skriver:

“Facebook will finally allow advertisers to resume running political and social issue ads in the U.S. on Thursday, according to a company update.”

🛍 Twitter tester shopping-previews

Digiday skriver:

“The platform is trying out a new shoppable card format that allows users to link to a product page from a tweet. The new cards include the name of the product, the shop name, the price and a “Shop” button. A Twitter user named Yasser Masood spotted the feature earlier this week.”

😹 Snart kan du bruge stickers og “twemojis” i dine Fleets

Fleets er Twitters udgave af “Story”-formatet, som Instagram lånte fra Snapchat og gjorde vanvittigt populært. Nu føjer Twitter stickers og “twemojis” (forfærdeligt ord) til formatet.

Læs mere hos Social Media Today

⚠️ Twitter vil markere tweets med misinformation om vaccine

Recode skriver:

“On Monday, Twitter said that posts deemed to be harmful misinformation will be subject to labels directing people to content curated by Twitter, public health resources, or the company’s rules.”

😲 Trumps Gab-konto er blevet hacket

Version2 skriver:

“I sidste uge kom…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den kommende lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer.)

📲 TikTok lancerer “for Business”-profil

Den nye profil skal dele tips og indsigter til virksomheder og brands, der bruger TikTok, skriver Social Media Today.

Læs også:

TikTok Announces ‘Ready, Set, Grow’ Summit for SMBs
– Social Media Today

😳 Facebook betaler 4 mia for ulovlig brug af ansigtsgenkendelse

The Verge skriver:

“A federal judge on Friday gave final approval to a $650 million Facebook class action privacy settlement and ordered the 1.6 million members of the class in Illinois who submitted claims to be paid ‘as expeditiously as possible.'”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

👏 Jysk Fynske investerer stort i lokalmedier

Danmarks næststørste mediekoncert, Jysk Fynske Medier, har meldt ud, at man investerer 30 millioner kroner i at etablere digitale lokalmedier i løbet af de kommende 2,5 til 3 år.

Læs også:

“Vi tror, samfundet er…”
– MediaWatch

(Uddraget er forkortet af hensyn til den kommende lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer.)

😬 Googles algoritme-opdatering vækker WordPress-bekymring

Som tidligere skrevet her i Ugerevyen har Google en opdatering af søgealgoritmen på vej, der opprioriterer websites, der har bedre teknisk performance. Det er problematisk af flere årsager – men derudover udstiller det også, at verdens mest populære WordPress, angiveligt ikke performer særlig godt.

Læs mere hos What’s New In Publishing

👍 Google vil ikke længere vise dig annoncer baseret på din historik

Det her er interessant – og potentielt rigtig stort. Google har meldt ud, at de ikke længere vil sælge annoncer baseret på brugeres web-/browser-historik, skriver The Wall Street Journal:

“The decision, coming from the world’s biggest digital advertising company, could help push the industry away from the use of such individualized tracking, which has come under increasing criticism from privacy advocates and faces scrutiny from regulators.”

What’s behind Google’s ad shift
– Protocol

Google is done with cookies, but that doesn’t mean it’s done tracking you
– Recode

📻 DR flytter Genstart-podcast ind på P1

Det tog kun DR’s aktualitets-podcast ‘Genstart’ at blive den mest downloadede podcast i Danmark. Nu flytter den ind på P1, skriver MediaWatch.

Læs også:

DR vil ramme de unge…
– MediaWatch

(Uddraget er forkortet af hensyn til den kommende lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer.)

🤷‍♂️ Hvad er status på den fælles måling af medier?

Implementeringen af Dansk Online Index har været ramt af medier, der ikke ville medvirke og udfordringer i forbindelse med samtykkebokse. MediaWatch gør status.

📺 Amazon Prime Video vil være større i Norden

Der er nok streaming-tjenester at vælge imellem, også alene bare i Norden. Vi er angiveligt så interessante for Amazon, at de nu vil investere mere i indhold, der er “skræddersyet” til os i de nordiske lande.

Læs mere hos DR

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

👏 Zetland præsenterer flot regnskab

Zetland skriver selv:

“Vi havde indtægter for 23,7 millioner kroner og fik, på trods af investeringer i fortsat vækst, et overskud på 1,3 millioner kroner efter skat.

🧟‍♂️ Halvdelen af abonnenter er “zombier”

Local News Initiative ved Northwestern University skriver:

“Nearly half of local news outlets’ digital subscribers are “zombie” readers who visit the website less than once a month, according to a data analysis in 45 markets by Northwestern University’s Medill Spiegel Research Center.”

💸 Kan kontekst-annoncering erstatte tredjeparts-cookies?

MediaPost skriver:

“About two-thirds (65%) of markets said they aren’t confident that contextual targeting alone is an adequate replacement for audience-based targeting, according to the study. Their skepticism stands in contrast to the 68% of publishers that said they’re confident that contextual targeting is a good substitute.”

👊 Sådan fik coronakrisen Nikkeis B2B-forretning online

Da spredningen af coronavirus gjorde det umuligt at sælge fysisk, blev den japanske business-publisher Nikkei nødt til at flytte deres business-to-business-abonnementsforretning online.

Tidligere foregik kun 30% af salget online – nu er det tal 95. Det har blandt andet handlet om webinarer og produkttænkning – og det kan du læse mere om hos Journalism.co.uk

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

🔐 Brave lancerer privacy-venlig søgemaskine

Gizmodo skriver:

“Brave Search, which the company announced on Wednesday, is poised to become the “privacy-preserving alternative” to, say, Google search, whose massive market cache is built—in part—off of hoovering data from every search that its users make, even when those searches are happening in incognito mode.”

🤖 GPT-3 er det bedste og værste ved AI lige nu

MIT Technology Review skriver:

“Despite the incredibly convincing passages of text it can churn out, GPT-3 doesn’t do anything really new. What it shows instead is that size can be everything.”

😎 Microsoft Mesh kombinerer AR og VR

TechCrunch skriver:

“Today, at a special AR/VR focused event held inside its virtual reality community platform Altspace, Microsoft showcased a new product aiming to provide their AR HoloLens platform and VR Windows Mixed Reality platform with a shared platform for meetings.

Microsoft har også udgivet en præsentationsvideo.

🧑‍⚖️ Parler dropper sagsanlæg mod Amazon

The Verge skriver:

“Parler has withdrawn its antitrust lawsuit against Amazon, ending its two-month effort to legally compel the company to reinstate its hosting account. Parler made the decision in a motion filed late Tuesday night in federal court for the Western District of Washington.”