Digitale medier og platforme i uge 42

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbe­jder til daglig med audi­ence-udvikling i Berlingske-kon­cer­nen.

Gør som de andre. Få overb­likket allerede i ind­bakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🤑 YouTubere bidrager med millioner til økonomien

Fra Medi­et Markeds­føring:

"Ifølge ny rap­port lavet af Oxford Eco­nom­ics for YouTube, så bidrager danske YouTu­bere med tre­cifret mil­lion­beløb til dan­sk økono­mi. Det vis­er danske annon­cør­er, 'at YouTube er det nye main­stream-medie,' siger YouTubes europæiske chef."

💰 Hvilke politikere bruger flest penge på Facebook?

Fra Medi­et Markeds­føring:

"Poli­tik­erne har brugt knap fire mil­lion­er kro­ner på Face­book-annon­cer i val­gkam­p­en. Det er mere end under hele sid­ste val­gkamp. Se, hvem der har brugt mest og mindst her."

💡 Sådan blev Vanopslagh bedst på TikTok

Fra Medi­et Markeds­føring:

"Lib­er­al Alliance og Alex Vanop­slagh klar­er sig klart bedst på Tik­Tok i val­gkam­p­en ifølge Tik­Tok-råd­gi­vere. Her fortæller par­ti­ets dig­i­tale chef, Kim Jes­si­ca Axholt, om den eksper­i­menterende strate­gi bag."

Mere:

⏱ Instagram tester planlægning af indhold

Fra TechCrunch:

"The com­pa­ny con­firmed the devel­op­ment and said it is indeed exper­i­ment­ing with this. 'We are test­ing the abil­i­ty to sched­ule con­tent with a per­cent­age of our glob­al com­mu­ni­ty,' a Meta spokesper­son said in a state­ment. The com­pa­ny didn’t pro­vide any detail about the feature’s gen­er­al avail­abil­i­ty."

👋 Facebook lukker Instant Articles

Face­book har tidligere sagt, at de ikke læn­gere fokuser­er på medi­er og udgi­vere, og nu han­dler de også på det.

For nylig annon­cerede de luknin­gen af deres halvbagte nyheds­brevs­sat­sning 'Bul­letin', og nu er det 'Instant Arti­cles', der får kniv­en.

Det sker til april næste år, skriv­er Axios.

👍 Instagrams nudging ser ud til at hjælpe mod mobning

Fra Vox:

"New fea­tures that nudge users to rethink post­ing mean com­ments or mes­sages seem to work in some cas­es."

👶 TikTok indfører aldersgrænse for livestreaming

Fra Social Media Today:

"Tik­Tok has announced that it’s increas­ing the min­i­mum age require­ment for live-stream­ing in the app, while it’s also adding a new ‘adults-only’ live-stream cat­e­go­ry, as well as new key­word fil­ter­ing options for live com­ments."

😒 Britiske myndigheder holder fast: Meta skal sælge Giphy

Fra Medi­aWatch:

"Meta skal sælge GIF-søge­mask­i­nen Giphy. Det står klart, efter de britiske konkur­rence­myn­dighed­er har fastholdt den afgørelse, som de kom med i novem­ber sid­ste år, hvor man vur­der­er, at Meta vil kunne øge sin sig­nifikante markedsstyrke ved fusio­nen."

Mere:

💸 YouTube vil lade annoncører målrette mod podcast-lyttere

Fra Hol­ly­wood Reporter:

"In YouTube’s lat­est expan­sion of its pod­cast­ing efforts, the video giant — under par­ent com­pa­ny Google — will roll out audio ads glob­al­ly and allow mar­keters to tar­get users who are lis­ten­ing and watch­ing pod­casts on the plat­form."

🎧 Er TikTok på vej med en podcast-app?

Fra Pod­news:

"Social media app Tik­Tok is prepar­ing to launch a pod­cast app. Pod­cast host­ing com­pa­ny Audiomeans has told Pod­news that it spot­ted a “new bot that is scrap­ing our feeds, start­ing Octo­ber 11”, and they’ve tracked it back to Tik­Tok"

😬 TikToks udfordring med misinformation

Fra Mash­able:

"Tik­Tok insists that it’s “first and fore­most an enter­tain­ment plat­form,” but peo­ple aren’t nec­es­sar­i­ly using it that way. It’s increas­ing­ly becom­ing an alter­na­tive search engine and major source of infor­ma­tion for young adults. 

How­ev­er, a recent study from News­guard clas­si­fied over 20 per­cent of videos that came up from search­ing pop­u­lar news sto­ries on the app as mis­in­for­ma­tion. Researchers have found that young peo­ple are espe­cial­ly at risk for believ­ing mis­in­for­ma­tion and unproven con­spir­a­cies online, accord­ing to stud­ies by Stan­ford and the British Jour­nal of Devel­op­men­tal Psy­chol­o­gy."

🤯 Meta og The Wire — hvad er op og ned?

Det er en vild his­to­rie. Et indisk medie bringer en his­to­rie om, at Meta/Instagram har givet en per­son i regerin­gen mulighed for at tage tage ind­hold ned. Meta har benægtet his­to­rien og anty­det, at det måske er medi­et, der selv har fab­rik­eret løg­nen.

Casey New­ton og Zoë Schif­fer ruller his­to­rien ud hos Plat­former:

"In an effort to learn as much as we could, we’ve spent the past few days inter­view­ing jour­nal­ists at The Wire, sources at Meta, and knowl­edge­able out­side observers. Here’s what we’ve learned so far."

His­to­rien fort­sæt­ter:

Overb­likket:

🤝 Kanye West køber Parler

Fra MediaWatch/Ritzau:

"'En ver­den, hvor kon­ser­v­a­tive meninger bliv­er betragtet som kon­tro­ver­sielle, må vi sikre os, at vi har ret­ten til at udtrykke os frit,' siger Ye i pressemed­delelsen."

Mere:

🤯 Musk vil fyre flere tusinde Twitter-ansatte

Fra Medi­aWatch:

"Ifølge Wash­ing­ton Post vil Elon Musk opsige mere end 5600 per­son­er i Twit­ter. Han har tidligere peget på, at Twit­ter ikke er rentabel nok."

Mere:

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

😬 Google Analytics-afgørelse bekymrer annoncører

Fra Medi­aWatch:

"Sid­ste måned blev Google Ana­lyt­ics-værk­tø­jet gjort ulovligt at bruge i sin rene form. Danske annon­cør­er skal der­for vinke farvel til en tro­fast hjælper på deres mar­ket­ingkanaler. Ifølge mediebu­reauer er kun­derne tøvende, og flere overve­jer at løbe risikoen og beholde værk­tø­jet. Det er ifølge Datatil­synet en rigtig dårlig ide."

Det lyder også som en dårlig idé, hvis du spørg­er mig...

Mere:

✉️ Har nyhedsbreve toppet?

Fra The New York Times:

"Meta, which owns Face­book, is killing Bul­letin, its newslet­ter prod­uct. Sub­stack, a much-bal­ly­hooed newslet­ter start-up, has cut back on advances to writ­ers. The Atlantic is retool­ing its newslet­ter deals with writ­ers."

Bemærk, at det især er nyheds­brevet som plat­form og socialt medie, der har det svært. Hos medi­er stor­trives nyheds­brevet — end­nu, i hvert fald 😉

Jeg skrev også om emnet i Ugerevy-nyheds­brevet fra uge 40 (end­nu en grund til at tilmelde dig, hvis du ikke allerede mod­tager Ugerevyen i ind­bakken ☺️).

🛑 NYTimes dropper app til børn

Fra Medi­aWatch:

"Avishuset New York Times har drop­pet sine plan­er om at lancere en Kids-app, der skulle mål­ret­tet børn.

Det skriv­er Wall Street Jour­nal, der har set en intern mail om beslut­nin­gen."

😣 Googles seneste algoritmeændring rammer UK-medier

Fra Press Gazette:

"Ten of the lead­ing news web­sites in the UK saw their vis­i­bil­i­ty in search rank­ings reduced as a result of Google’s lat­est core algo­rithm update in Sep­tem­ber."

Mere om Google og algo­rit­meop­da­teringer:

👀 Tips til den gode podcast-episodebeskrivelse

Fra Jour­nal­is­ten:

"Men hvor­dan skriv­er man en episodebeskriv­else, der giv­er lyt­terne lyst til at lytte? Det under­søgte Camil­la Sagers spe­ciale fra Cen­ter for Jour­nal­is­tik på Syd­dan­sk Uni­ver­sitet ved dels at kortlægge den eksis­terende viden om episodebeskriv­elser, dels ved at fore­tage en grundig analyse af gode eksem­pler fra branchen."

🤫 Anti-vaxxere taler i koder og emojis for at undgå moderatorer

Fra Bloomberg:

"Anti-vaxxers, whose activ­i­ty is lim­it­ed on many plat­forms, have start­ed using elab­o­rate quotes and phras­es to spread cloaked mis­in­for­ma­tion about the drugs that help fight Covid-19. In Face­book groups and pages with names like 'Died Sud­den­ly,' users con­gre­gate and claim to be mourn­ing friends and fam­i­ly mem­bers who have “eat­en the cake,” which is code for tak­ing vac­cines. 

Some­times, users claim that loved ones have tak­en four or five 'slices' of the Pfiz­er or Mod­er­na vac­cines, using emo­ji for piz­za, cup­cakes and var­i­ous fruits to express their point. "

🤔 Semafor nytænker med "mere ærligt" artikelformat

60 ansat­te, 25 mio. USD i investeringer, reklamer som primære indtægt, troen på et nyt artikelfor­mat — og en hjemme­side, der lign­er noget, der er løgn: 🍿

Fra Nie­man Lab:

"Semafor has been buzzy from the begin­ning. Co-founders Ben Smith and Justin Smith left high-pro­file gigs as media colum­nist at The New York Times and Bloomberg Media CEO, respec­tive­ly, to announce a joint effort designed to revive trust in jour­nal­ism and rev­o­lu­tion­ize the news arti­cle for­mat, with col­lege-edu­cat­ed Eng­lish speak­ers around the globe — all 200 mil­lion of ’em — as the audi­ence."

Mere:

💥 News.net's drømme og fiasko

Det er en vild his­to­rie.

Fra The Syd­ney Morn­ing Her­ald:

"The aspi­ra­tions were sky high — News.net was going to rede­fine jour­nal­ism. [...]

Six months lat­er, the pub­li­ca­tion, which was being guid­ed by for­mer AAP edi­tor-in-chief Tony Gillies, failed to launch. Cur­rent and for­mer mem­bers of staff, includ­ing Gillies (who until recent­ly was list­ed as CEO on the web­site), are owed thou­sands of dol­lars. [...]

The staff who spoke to this mast­head said they became scep­ti­cal of the pub­li­ca­tion as ear­ly as April, when it was clear the tech­nol­o­gy capac­i­ty of the web­site they would run was nowhere near ready for launch. [...]

Then the pay­ments stopped com­ing in on time. [...]

Staff are wait­ing on a big cash injec­tion some­time this month. They’ve been told any legal action should be delayed until then. Some are uncon­vinced. As one employ­ee put it: 'Every­one has been duped.'"

📲 Sådan blev medier afhængige af trafik fra push-beskeder

Fra Press Gazette:

"The instant traf­fic hit from push alerts means that most pub­lish­ers are now using them every day, regard­less of whether the con­tent they are pro­mot­ing is worth the news-flash treat­ment."

⚖ Gammel privacy-lov om videoer spøger i USA

Fra Giz­mo­do:

"The Rea­gan-era law says that “video tape ser­vice providers” (or any­one who offers sim­i­lar ser­vices) can’t dis­close per­son­al­ly iden­ti­fi­able infor­ma­tion about what you watch with­out your informed, writ­ten con­sent.

If a com­pa­ny breaks the law, they owe a cool $2,500 to every plain­tiff in a class action suit, not count­ing poten­tial puni­tive dam­ages and attor­neys fees."

📺 Netflix vil dele seertal i UK

Fra The Guardian:

"Net­flix will final­ly reveal exact­ly how many peo­ple watch its pro­grammes in the UK, giv­ing an insight to the true cul­tur­al pow­er of the stream­ing ser­vice and its impact on British view­ing habits."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

📈 Har Netflix standset abonnementsflugten?

Fra The Guardian:

"Net­flix added 2.4m new sub­scribers in the last three months, more than twice what had been expect­ed and revers­ing back-to-back quar­ters of decline, the com­pa­ny announced on Tues­day."

🤔 Apple er nu også et annoncefirma

Fra Wired:

"There's a side to Apple most iPhone own­ers don’t know. There's Apple the hard­ware com­pa­ny, the one that has spent the past sev­er­al weeks show­ing off new phones, a more rugged Apple Watch and some con­fus­ing new iPads. Then there’s the oth­er, qui­eter Apple, focused on some­thing of a dirty word: adver­tis­ing. And that part of Apple is get­ting big­ger by the day."

📉 Sådan rammer inflationen aviserne

Fra Poyn­ter:

"Tele­vi­sion sta­tions and dig­i­tal news out­lets pay for elec­tric­i­ty and ris­ing staffing costs too, but the worst of this falls on news­pa­pers, still stuck with print edi­tions and the cost of get­ting them on cus­tomers’ doorsteps."

😟 Patreon har det svært

Fir­maets vær­di (val­u­ta­tion = vær­dian­sæt­telse) er angiveligt faldet med 70% det sen­este år.

Simon Owens har en fin gen­nem­skrivn­ing af nogle af de ting, der gør det svært for Patre­on.

Blandt andet er det svært at bygge en tragt (hvor man over tid giv­er folk adgang til gratis ind­hold, inden de kon­vert­er­er til betal­ende støt­ter) og finde nye mod­tagere og audi­ences. Det vil sige, at for mange afhænger suc­ce­sen på Patre­on af markeds­føring på andre kanaler.

🔮 Annoncemarkedet vil gå nedad i 2023

Fra Medi­aWatch:

"Konkret er for­vent­nin­gen, at annon­ce­markedet i Dan­mark falder med 0,4 pct. næste år grun­det den økonomiske krise, Dan­mark og store dele af resten af ver­den står i."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🗣 Meta udvikler AI til oversættelse af tale

Fra hes­tens mund:

"We’ve built the first speech-to-speech trans­la­tion sys­tem pow­ered by arti­fi­cial intel­li­gence (AI) for Hokkien, a pri­mar­i­ly oral lan­guage spo­ken with­in the Chi­nese dias­po­ra.

Our AI research can help break down lan­guage bar­ri­ers in both the phys­i­cal world and the meta­verse to encour­age con­nec­tion and mutu­al under­stand­ing."

🕶 Metas 'Horizon'-udfordringer

Fra Pro­to­col:

"While Meta set out in 2022 to grow the [Hori­zon Worlds] plat­form to more than half a mil­lion peo­ple, it has few­er than 200,000 peo­ple log­ging in every month, accord­ing to a Wall Street Jour­nal report. In Horizon’s strug­gles lies a cen­tral hur­dle for Meta: What if Mark Zuckerberg’s meta­verse flops?

[...] most users stop log­ging back into Hori­zon after the first month, and only 9% of user-gen­er­at­ed worlds are ever vis­it­ed by more than 50 peo­ple."

Mere:

⛓ Kryptobaseret, decentraliseret socialt medie klar med beta

Fra Giz­mo­do:

"The team of cryp­to-nascent devel­op­ers orig­i­nal­ly tapped by Twit­ter co-founder Jack Dorsey now have a blockchain-based social media plat­form in the works. Based on the company’s descrip­tions it’s cer­tain­ly ide­al­is­tic, as long as you can parse through all the blockchain jar­gon to find the ker­nel of actu­al ideas under­neath."

✨ Nye iPads på vej

Fra Wired:

"Apple tossed out a cou­ple of sur­prise prod­uct announce­ments today. There are two brand new iPad Pro mod­els com­ing next week, both beefed up with Apple’s M2 chip, USB‑C ports, and sup­port for new Apple Pen­cil fea­tures. The com­pa­ny also has a new 4K Apple TV mod­el com­ing out in Novem­ber."

Mere:

💳 DR lægger 12,9 millioner kroner hos Adobe

Fra Com­put­er­world:

"Dan­marks nationale pub­lic ser­vice-sel­skab læg­ger ordre hos Adobe til en vær­di af 12,9 mil­lion­er kro­ner. Det sker uden konkur­renceud­sæt­telse, da det ifølge DR kun er Adobe, der kan opfylde DR's behov for billed­eredi­ger­ings- og grafik­soft­ware."