Uge 5 på digitale medier og platforme

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbe­jder til daglig med audi­ence-udvikling i Berlingske-kon­cer­nen.

Gør som de andre. Få overb­likket allerede i ind­bakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

I denne uge: skjul

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🤔 Danske medier løber gerne risikoen på TikTok

Fra Medi­aWatch:

"Zet­land, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tik­tok. Trods data­bekym­ring og et afkast, der er svært at måle, sæt­ter plat­for­men dem i en kon­takt med brugere, de ikke når nogen andre sted­er, lyder det."

📈 Brugen af Facebook stiger på verdensplan

Fra Social Media Today:

"While Face­book is no longer the cool app, espe­cial­ly among younger audi­ences, it remains a key plat­form for many users, and its capac­i­ty to keep peo­ple updat­ed on impor­tant updates from friends and fam­i­ly is like­ly to ensure that many con­tin­ue to return to the app every day for some time yet."

😲 Twitter lukker for gratis API-adgang

Okay okay... vi troede, det var vildt, da Twit­ter klippede for tred­jeparts-apps som Twit­terif­ic og Tweet­bot. Nu går Musk & Co. et skridt videre i jagten på højere indt­jen­ing til trængte Twit­ter.

Med van­ligt kort aftræk har Twit­ter meldt ud, at man lukker for gratis adgang til API'erne (både ver­sion 2 og 1.1) fra den 9. jan­u­ar — det vil sige cir­ka en uges tid, skriv­er TechCrunch.

API'er er kort for­t­alt pro­gram­ma­tisk adgang til en ser­vice, i dette til­fælde Twit­ter. Hvis du ser eller udgiv­er tweets via noget andet end Twit­ters egne apps eller web­site, gør du det via Twit­ters API.

(Nogle gange bruger virk­somhed­er selv også API'et, men det er en anden snak.)

Når Twit­ter nu kræver penge for adgang til API'et bety­der det (som udgangspunkt) at alle, der vil have pro­gram­ma­tisk adgang til at læse eller udgive ind­hold på Twit­ter-plat­for­men, skal betale ved kasse 1.

Det. Er. Vildt.

Måske. For alle er stadig ved at finde hov­ed og hale i, hvad pokker det bety­der.

Og hvad bety­der det for de tjen­ester, som mange bruger til at plan­lægge udgivelse af tweets?

Fra Buffer (som er en af de tjen­ester, man kan bruge til at plan­lægge tweets) er meldin­gen, at "we're still learn­ing more about these changes, and any impact they could have on Buffer".

Med kort tid at han­dle i og en end­nu (mig bek­endt) ugen­nem­sigtig eller ikke oplyst pris­struk­tur og regler (har akademikere fx gratis adgang..?) er der mass­er af plads til kaos.

Som nogen åben­bart trives bedst i.

(PS: Det er inter­es­sant i den sam­men­hæng, at Hoot­Suite for nylig meldte ud, at de lukker deres gratis udgave — tak til Joakim Ditlev for den oplysning i en LinkedIn-kom­men­tar.)

📈 Sådan blev LadBible største medie på TikTok

Fra Press Gazette:

"Since launch­ing on Tik­tok in 2019, Lad­bible Group has grown to become the biggest news pub­lish­er on the plat­form, with almost 46 mil­lion fol­low­ers across the group’s accounts."

Mere om medi­er på Tik­Tok

📱 Mai Mercado har særlig telefon til TikTok

Fra Medi­aWatch:

"Den Kon­ser­v­a­tive poli­tik­er Mai Mar­ca­do har en tele­fon, som hun kun bruger til Tik­tok af frygt for, at andre kan mis­bruge hen­des data."

✋ YouTube lukker for annoncer fra danske kristne

Fra Medi­aWatch:

"Danske og inter­na­tionale annon­cør­ers reklamer blev vist på video­er fra kristne med tilknyt­ning til det tidligere Fader­huset, hvis ind­hold bliv­er beskrevet som sek­terisk."

💰 YouTube vil lokke flere til Shorts med penge

Fra Digi­day:

And while one could argue that this per­cent­age split still isn’t as good as the rev­enue share deals on Face­book (55% creators/45% Face­book for in-stream ads) and Tik­Tok (50/50 split), YouTube is mak­ing it far eas­i­er for more cre­ators to make mon­ey by low­er­ing the eli­gi­bil­i­ty thresh­old to earn from its Part­ner Pro­gram. 

✉️ LinkedIn gør det lettere at vise nyhedsbreve frem

Fra Social Media Today:

"First off, LinkedIn’s rolling out one-click sub­scribe URLs and embed­d­a­ble but­tons, to make it eas­i­er to guide peo­ple to your Newslet­ter and sub­scrip­tion page."

👎 Twitter dropper "co-tweets"

Fra Social Media Today:

"Launched in live test­ing in July last year, Co-Tweets enabled you to col­lab­o­rate on a sin­gle tweet with anoth­er user, pro­vid­ing new oppor­tu­ni­ties for cross-pro­mo­tion­al part­ner­ships."

💸 ...og går videre med betalinger

Fra Finan­cial Times:

"Twit­ter has begun apply­ing for reg­u­la­to­ry licences across the US and design­ing the soft­ware required to intro­duce pay­ments across the social media plat­form, as Elon Musk search­es for new rev­enues to turn round the busi­ness. "

👍 ...og tester flere reaktioner i direkte beskeder

Fra Social Media Today:

"Twitter’s look­ing to give users a broad­er set of emo­ji reac­tions for their DMs, while also, poten­tial­ly, enabling per­son­al­iza­tion of your quick reac­tions dis­play in the app."

📲 Instagram-stiftere er tilbage med ny news feed-app

Fra Plat­former:

"The Insta­gram co-founders, who depart­ed Face­book in 2018 amid ten­sions with their par­ent com­pa­ny, have formed a new ven­ture to explore ideas for next-gen­er­a­tion social apps. Their first prod­uct is Arti­fact, a per­son­al­ized news feed that uses machine learn­ing to under­stand your inter­ests and will soon let you dis­cuss those arti­cles with friends. "

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

✨ Podcastindex får en opdatering

Fra Medi­aWatch:

"Fre­mover kan man søge på bl.a. kat­e­gori­er på indek­set, der vis­er antallet af afspilninger og down­loads af et udsnit af danske pod­casts."

🤬 Times: Rigtige navne giver færre giftige kommentarer

Fra The Times:

"In ear­ly Decem­ber we noti­fied sub­scribers who use our dig­i­tal plat­forms that we would soon be requir­ing every­one who posts com­ments to use their real names. [...]

We’ve already seen a sub­stan­tial drop in “tox­ic” com­ments, ie, those that are removed because they breach our rules. In the month before the announce­ment we had an aver­age of 1,348 dai­ly com­ments flagged by our sys­tems as tox­ic. In the past month the aver­age was 815, a 40 per cent decrease."

☝️ Google Analytics 4: Sørg for, at dine links er tagget rigtigt

Fra MarTech:

"Make sure your cam­paign traf­fic is prop­er­ly tracked and cat­e­go­rized in Google Ana­lyt­ics 4 with these URL tag­ging tips for mar­keters. [...]

Old online mar­ket­ing links with UTM para­me­ters are no longer being cat­e­go­rized the same way. But why?"

✨ DMJX lancerer ny studieretning: Coded design

Fra hes­tens mund:

"Metoderne i arbe­jdet med dig­i­talt design er i rivende udvikling. Dig­i­tale designere behøver ikke læn­gere at lade sig begrænse af mulighed­erne i værk­tø­jerne i fx Adobe-pakken, men kan nu selv udvikle og pro­gram­mere egne værk­tø­jer til visuel for­m­givn­ing. Det kræver dog, at nogle designere får en ny grundlæggende værk­tøjskasse med særligt ét værk­tøj i cen­trum: Pro­gram­mer­ing."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

😳 Spotify-CEO: "Jeg lod mig nok rive lidt med"

Fra et "Earn­ings Call" med Daniel Ek den 31. jan­u­ar:

"But things change. And the macroen­vi­ron­ment has changed sig­nif­i­cant­ly in the last year. In hind­sight, I prob­a­bly got a lit­tle car­ried away and over­in­vest­ed rel­a­tive to the uncer­tain­ty we saw shap­ing up in the mar­ket. So we are shift­ing to focus on tight­en­ing our spend and becom­ing more effi­cient. This remains con­sis­tent with the plan we out­lined at Investor Day, but you should expect us to exe­cute on it with even greater inten­si­ty giv­en what I just said."

💵 Hos Seattle Times kommer 70% af indtægterne fra læserne

Fra World Asso­ci­a­tion of News­pa­pers:

"'You can have the most sophis­ti­cat­ed fun­nel, the best reten­tion tools on the plan­et, spend a for­tune on your tech stack, but if your con­tent is bad, if you’ve gut­ted your news­room, if you’re pub­lish­ing two or three local sto­ries a day, I say save your mon­ey on all your reten­tion efforts because you’re still going to fail,' says Alan Fis­co, Pres­i­dent of The Seat­tle Times."

🤔 Programmatic: I et faldende marked sætter udgivere deres lid til deals

Fra Digi­day:

"While open mar­ket­place pro­gram­mat­ic allows for adver­tis­ers to pur­chase dis­play ads on a pub­lish­ers’ site with lit­tle clar­i­ty on what con­tent their ads will appear next to, pro­gram­mat­ic direct deals that hap­pen in a pri­vate mar­ket­place or through a sell­er (pro­gram­mat­ic guar­an­teed) has more guar­an­tees around things like con­tent adja­cen­cies, impres­sions and engage­ments."

Mere pro­gram­ma­tisk annon­cer­ing:

👌 TV 2 lykkes i kampen mod kodeordsdeling

Fra Medi­aWatch:

"Efter tv-sta­tio­nen som varslet har sat ind mod brugeres del­ing af kon­ti, ser kom­mer­ciel direk­tør en nedgang i ande­len af abon­nen­ter, der del­er i strid med reglerne."

Mere kode­ords­del­ing:

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

💳 OpenAI introducerer abonnementsmodel for ChatGPT

Fra Social Media Today:

"Chat­G­PT, the AI con­tent tool that’s tak­en the world by storm in recent months, is switch­ing to a freemi­um mod­el, with a new paid tier, priced at $20 per month, which will give users bet­ter access to the tool."

🦾 8 ting, ChatGPT kan gøre for journalister

Fra Journalism.co.uk:

"No, AI can­not replace you. But it can remove some of the every­day tedi­um so you can focus on what you do best: actu­al jour­nal­ism"

Mere Chat­G­PT:

😕 OpenAI frigiver ineffektivt værktøj til at detektere AI-tekster

Fra The Wall Street Jour­nal:

"The start­up behind the viral chat­bot Chat­G­PT unveiled a tool for detect­ing text gen­er­at­ed by arti­fi­cial intel­li­gence amid grow­ing con­cerns the tech­nol­o­gy will be abused by cheaters, spam­mers and oth­ers. 

But Ope­nAI said its so-called AI clas­si­fi­er itself fails to detect bot-writ­ten text near­ly three quar­ters of the time. "

Mere:

🤖 Sådan kan mindre udgivere få gavn af AI

Fra Lon­don School of Eco­nom­ics:

"But many small­er news­rooms tell me that they sim­ply don’t have the time, peo­ple or mon­ey to even con­sid­er AI. In this arti­cle, I set out how even the small­est news organ­i­sa­tion can find out about AI and the oppor­tu­ni­ties it offers. We already work with many small news­rooms around the world and they have shown that size doesn’t have to mat­ter."

Mere AI og medi­er:

🤖 VG bygger også værktøj til transkribering

Fra Medi­aWatch:

"Løs­nin­gen, som kan genk­ende over 100 sprog, byg­ger lige­som Zet­lands 'Good Tape' på soft­ware fra Ope­nAI."

Mere tran­skriber­ing:

🕶️ Der tegner sig et billede af Apples VR-strategi

Fra Wired:

"Yet again, new details have leaked about Apple’s ongo­ing plans for build­ing an AR/VR head­set and mixed real­i­ty ecosys­tem. Thanks to reports from Bloomberg and The Infor­ma­tion, Apple’s vision for its most antic­i­pat­ed device in years is com­ing into sharp­er focus."