Uge 23 i digitale medier, platforme og teknologi

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbejder til daglig med audience-udvikling i Berlingske-koncernen.

Gør som de andre. Få overblikket allerede i indbakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

I denne uge: skjul

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

😞 Meta afskediger den danske landechef

Fra Mediet Markedsføring:

“Meta har gennemført flere afskedigelser på sit danske kontor. Blandt andet stopper Metas danske landechef, Pia Tandrup, der er ærgerlig og ked af det.”

🤦🏻‍♂️ Instagram tester chatbot

Stop nu bare, okay?

Fra Social Media Today:

“As you can see in this example, shared by app researcher Alessandro Paluzzi, Instagram’s currently developing a new AI chat option that would enable you to ask questions of an AI system within any chat thread. “

😳 Instagram er blevet vigtigt værktøj for pædofilt netværk

Fra The Wall Street Journal:

“Pedophiles have long used the internet, but unlike the forums and file-transfer services that cater to people who have interest in illicit content, Instagram doesn’t merely host these activities. Its algorithms promote them. Instagram connects pedophiles and guides them to content sellers via recommendation systems that excel at linking those who share niche interests, the Journal and the academic researchers found.”

📣 Meta lancerer “Channels” i WhatsApp

Fra TechCrunch:

“Meta is rolling out a broadcast-based messaging feature, called Channels, on WhatsApp, similar to a recent update it sent out to Instagram, as the social juggernaut experiments with giving more conversational avenues to its 2 billion users. The company is also aiming to earn money from this feature down the road.”

👔 Her er de bedste CEOs på LinkedIn

Fra Mediet Markedsføring:

“Jens Bjørn Andersen fra DSV er den CEO fra de 25 største selskaber i Danmark, der er stærkest til at aktivere sine følgere på LinkedIn, viser ny analyse fra Primetime. Du kan se hele toppen her.”

Mere:

🤔 Musk: Creators kan downloade abonnenters e-mailadresser

Fra Social Media Today:

“First off, on subscriber data – Elon has announced that content creators will soon be able to download a list of info on their Twitter subscribers, so they can contact them off-platform if they choose.”

✏️ Nu kan Blue-abonnenter redigere tweets i en time

Fra Social Media Today:

“Twitter Blue subscribers now have more time to edit their tweets, with Twitter quietly rolling out an expansion of its Tweet Edit window from 30 minutes to one hour.”

🤨 Musk lægger Space til vaccine-modstander

Fra Rolling Stone:

“While it didn’t commence with 20 minutes of technical difficulties like the Twitter campaign kickoff of Florida Gov. Ron DeSantisRobert F. Kennedy Jr.’s Monday forum on the site’s audio Spaces platform was still a garbled affair.

The environmental lawyer turned conspiracy theorist — now attempting to primary President Biden for the 2024 Democratic presidential nomination — made time to discuss a wide range of his more outlandish and pseudoscientific ideas throughout a conversation that lasted nearly two and a half hours. “

Mere:

🐦 Tucker Carlson gør comeback på Twitter

Fra CNN:

“Nearly a month after vowing a return to right-wing commentary through a show on Elon Musk’s Twitter, the fired Fox News host made good on his promise Tuesday evening and posted a 10-minute monologue to the social media platform.

‘As of today, we’ve come to Twitter […] We’re told there are no gatekeepers here. If that turns out to be false, we’ll leave.'”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

🏆 TV 2 Play nærmer sig Netflix på uundværlighed

Fra MediaWatch:

“Netflix er blevet detroniseret som den kommercielle streamingtjeneste, flest danskere ser som must have, mens TV 2 har holdt nogenlunde niveau i udfordret marked. Netflix er fortsat mest udbredt.”

🎧 Spotify gør muligvis flere podcasts tilgængelige på andre platforme

Fra Bloomberg:

“Spotify Technology SA is in talks to make the popular podcasts Armchair Expert and Anything Goes available on other streaming platforms, reversing its strategy in order to attract more listeners and boost revenue for the shows.”

💁‍♀️ Ny portal skal skabe bedre kønsmæssig repræsentation i medierne

Fra MediaWatch:

“Næste måned bliver mediebranchen et søgeværktøj rigere. Målet er, at det ved slutningen af året skal rumme tusindevis af kvindelige og non-binære eksperte”

🇺🇸 Det vil amerikanere have fra deres lokalmedier

Fra Journalism.co.uk:

“As venture philanthropy invested in rebuilding local news, the American Journalism Project has a keen interest in understanding what people need from their local news outlets.

That is why, as part of our local philanthropic partnership work, we have heard from nearly 5,000 residents in eight local markets across the country about their experience with journalism in their communities and what kinds of local information would be most useful to them.”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🤼 Nu skal der mægles mellem DPCMO og Meta

Afsættet ligger i den opdaterede ophavsret fra 2021, der er en implementering af EUs nye copyrightdirektiv. Her giver §69a medier mulighed for at søge kompensation for, når andre bringer deres indhold – med mindre der er tale om “meget korte uddrag”, hvilket dog ikke er defineret nærmere.

Med udgangspunktet i den lov er en række danske medievirksomheder gået sammen i DPCMO, en engelsk forkortelse af Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation.

Den 2. juli 2021 holdt DPCMO sin stiftende generalforsamling:

“Loven giver desuden danske medievirksomheder mulighed for kollektiv forvaltning af deres rettigheder. Det var ikke givet i selve EU-direktivet, men kulturministeriet besluttede efter forslag fra Danske Medier at sikre, at medierne kan vælge at stå sammen i kommende forhandlinger med giganterne.”

Fra lovforslaget:

“Det foreslås yderligere, at der i § 52 d indføres en specifik aftalelicens for informationssamfundstjenesters brug af pressepublikationer, således at rettighederne kan klareres kollektivt hos en rettighedsorganisation, der omfatter en væsentlig del af ophavsmændene til de værker, der anvendes i pressepublikationer.

Forslaget går ud over direktivet, men det er Kulturministeriets vurdering, at aftalelicenssystemet er velegnet til at sikre en simpel og ubureaukratisk mulighed for at indgå aftale for informationssamfundstjenester om brug af pressepublikationer efter den foreslåede § 52 c, idet der vil være tale om et højt antal værker, som kan være meget administrativt tungt og i praksis ikke muligt for informationssamfundstjenesterne at klarere med hver enkelt presseudgiver.”

I februar 2023 indgik DPCMO en betalingsaftale med Microsoft, og i maj måned kom en aftale med Google i hus.

Meta (der blandt andet ejer Facebook og Instagram) har dog vist sig mere modstridende. Når man ikke blive enige, kan man med udgangspunkt i ophavsretsloven gå til kulturministeren og bede om mægling – og her den 8. juni godkendte kulturminister Jakob Engel-Schmidt en mægling mellem Meta og DPCMO.

“Vi håber vi kan finde en løsning indenfor dette framework,” skriver Karen Rønde, der er CEO for DPCMO i en LinkedIn-opdatering. Til MediaWatch siger hun, at “Meta kan afvise at tage del i mægling om betaling”.

Og Meta er ikke nemme at lægge arm med. Det mærker de også i Canada og Californien i øjeblikket, hvor de med en australsk lov som forbillede forsøger at få de store tech-firmaer til at betale for at betale for at bruge mediernes indhold.

Her er det vigtigt at indskyde, at den australske lov tog sin afsæt i konkurrencelovgivning, hvor vi i EU tager udgangspunkt i ophavsret.

Som nævnt Facebook er stædige og i Mathew Ingrams artikel “Meta ramps up its threats to block the news” får du en fin gennemgang af Metas armlægning med mediebranchen.

Long story short så skal medier nok ikke regne med, at den organiske trafik fra Facebook kommer til at flyde igen lige foreløbig.

📈 Zetland når 40.000 betalende

Fra MediaWatch:

“Ved hjælp af bl.a. trofaste abonnenter og en abonnementsjustering i slutningen af sidste år har mediet rundet 40.000 betalende abonnenter – eller medlemmer, som Zetland kalder dem.”

📈 …og Mediano når 2.500

Fra MediaWatch:

“1858 nye brugere har fra januar i år til juni meldt sig ind i projektet ‘Støt Mediano’. Målet er, at der dagligt skal tre nye medlemmer ind i folden hver dag fremover.”

👎 Flere medier tror, alle vil tabe, når tredjeparts-cookien forsvinder

Fra Digiday:

“On the other end of the scale, publishers think pretty much everyone will lose after the cookie goes away. To be exact, 62% of publisher pros said in Q2 that vendors will lose a lot or a little, 63% said agencies will lose a lot or a little, 64% said publishers themselves will lose and 68% said advertisers will lose.

To be fair, Digiday’s survey found that publishers largely think that the loss will be small, rather than large — which is actually a shift from a year ago.”

🎙️ Spotify lukker seks true crime-podcasts i sammenlægning

Fra Digiday:

“Spotify is canceling six shows and laying off 200 people (2% of Spotify’s overall workforce) as it merges its Gimlet and Parcast podcast units into a combined Spotify Studios operation and tries to become profitable. […]

These cuts are in addition to the 11 podcasts from Gimlet and Parcast that Spotify canceled last year. Nearly one-third of Parcast and Gimlet union members were laid off in October last year. In January, Spotify let go of 6% of its staff.”

📉 Twitters reklameindtægter er halveret

Interessant at spille overkortet…

Fra MediaWatch:

“På blot et år er mere end halvdelen af Twitters annoncekroner forsvundet. Ifølge rigmanden Elon Musk, der har ejet mediet siden oktober, forsøger annoncører at drive platformen ud i konkurs.”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

⚠️ EU vil have Google og Facebook til at markere AI-skabt indhold

Fra The Guardian:

“Social media companies including Google and Facebook have been urged by the EU to “immediately” start labelling content and images generated by artificial intelligence as part of a package of moves to combat fake news and disinformation from Russia.”

🤖 Hvordan ser forskellige medier på AI?

Fra Press Gazette:

“ChatGPT six months on: Insight from 12 news leaders on generative AI and journalism

News leaders from the likes of the New York Times, News Corp, Schibsted and Mediahuis give their takes on AI.”

Mere:

🤔 Artifact: Sådan omskriver vi clickbaits med AI

Fra Artifact News:

“At Artifact, we harness the power of AI and combine it with creative product design to improve the news & content experience for our users. Lately, we’ve been looking at reducing clickbait titles in our feed, and we have something exciting to show you.”

Baggrunden:

Herhjemme har vi Unbait-udvidelsen til Chrome, der gør noget lignende for udvalgte medier. Efter Ekstra Bladets chefredaktør Knud Brix har bekendtgjort, at han ser det som et brud på ophavsretten, har udvikleren valgt at lukke Chrome-udvidelsen.

Det minder mig om AidOnline-sagen, som nogle af jer måske kan huske. Ellers kan I læse om det på Wikipedia. Kort fortalt var det en browser-udvidelse, der erstattede mediernes annoncer med annoncer fra velgørende organisationer, der var med i samarbejdet.

Mediebranchen leverede et heftigt modtryk, der førte til et fogedforbud mod AidOnline, der kort efter lukkede.

AidOnline og Unbait har det tilfælles, at de ændrer en webside lokalt på brugerens computer. Så måske vil der være præcedens der.

Derudover har JP/Politikens Hus (som Ekstra Bladet er en del af) og Berlingske Media meldt ud, at de vil forbyde AI’s adgang til indholdet.

Læs også:

💰 Adobe er klar til at betale Enterprise-kunders advokatregninger

Fra Fast Company:

“Adobe is so confident in Firefly’s ability to respect creators’ copyrighted images that it’ll legally compensate businesses if they’re sued for copyright infringement over any images its tool creates.”

✨ Google præsenterer generative AI-værktøjer til annoncører

Fra Social Media Today:

“Google’s announced a range of new generative AI tools for brands at its Google Marketing Live event, including new ad creation options, customized Search ads based on your website text, and more.”

🤖 JPPOL præsenterer egen transkriberings-service

Den skal ikke lanceres udenfor husets vægge og skal gerne betyde, at de ansatte ikke bruger andres tjenester, såsom Zetlands Good Tape. Alle medier i koncernen undtagen Ekstra Bladet er med i samarbejdet.

Læs mere hos MediaWatch

🤳 Google bruger AI til YouTube Shorts-beskrivelser

Fra The Verge:

“The Flamingo visual language model is being put to work to generate descriptions, which can help with discoverability.”

🦒 …og ruller billedgenerering ud i Slides

Fra 9 to 5 Google:

“As announced at I/O 2023 last month, Google is rolling out image generation in Slides, which will help users create custom backgrounds for presentations. There will be a “Help me visualize” side panel to enter a prompt.”

🔎 AP bygger kunstig intelligens ind i søgning

Vi er nok ved grænselandet for om noget egentlig kan kaldes kunstig intelligens, men det lyder smart.

Fra hestens mund:

“AI-powered search makes it easier for users to find the best photos and videos that meet their search criteria. Rather than a traditional metadata search, the tool understands descriptive language and produces search results based on the description a user provides.”

🤨 Senatorer har spørgsmål til Zuckerberg efter LLaMa-læk

Fra VentureBeat:

“Two U.S. Senators sent a letter today to Meta CEO Mark Zuckerberg that questions the leak of Meta’s popular open-source large language model LLaMA, saying they are concerned about the “potential for its misuse in spam, fraud, malware, privacy violations, harassment, and other wrongdoing and harms.” 

🕶️ Apple præsenterede headset og andet godt

Fra MarTech:

“The new headset hits the market in early 2024 and will cost $3,499. Will enough consumers and businesses adopt it to interest marketers?”

Mere: