Uge 36, 2024

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbejder til daglig med audience-udvikling i Berlingske-koncernen.

Gør som de andre. Få overblikket allerede i indbakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

I denne uge: skjul

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🤔 Vil Telegram nu gå i gang med at moderere?

Fra The Verge:

The FAQ response saying requests for moderation on private chats would not be processed is gone.

🕵️‍♂️ Sådan vil YouTube opdage deepfakes

Fra Social Media Today:

YouTube’s looking to improve its countermeasures to police AI deepfakes, via new detection processes that will be able to alert creators, and/or their publishers, whenever their face or voice is used in another clip.

Mere YouTube:

👎 Mediers indhold bliver delt ulovligt på sociale medier

Fra Journalisten:

Fotografier af kronikker og artikler deles flittigt af organisationer og privatpersoner på sociale medier som LinkedIn og X. Men det er i strid med reglerne om ophavsret, vurderer en ekspert, der kan se paralleller til piratkopiering af film og serier.

☄️ Mød en dansk TikTok-komet

Fra Mediet Markedsføring:

På fem år har Malene Hold gjort kometkarriere i marketing. I Indsigten fortæller social media-eksperten, hvordan hun blev landets nok bedste TikTok-marketeer – og hvordan brands bedst bruger platformen i 2024.

🧨 De sociale platforme er i AI-kapløb

Fra Digiday:

The AI arms race continues as social platforms have spent the last few months releasing generative AI-powered creative tools to (theoretically) allow marketers to move faster to generate ad copy and images.

📽️ YouTube lancerer nye thumbnail-muligheder

Fra Social Media Today:

YouTube’s giving Shorts creators more options to customize their thumbnails, with the capacity to edit your Shorts thumbnail frame post upload, by adding text and filters to the image.

📈 X blokeret: Bluesky får millioner af nye brugere i Brasilien

Fra TechCrunch:

Social networking startup Bluesky continues to benefit from X’s shutdown in Brazil, having now added more than 2 million new users over the past four days, up from just half a million as of Friday. 

Mere om Musk, X og Brasilien:

❎ X skal ikke fremlægge retningslinjer

Fra MediaWatch:

Den sociale medieplatform X slipper umiddelbart for at offentliggøre platformens retningslinjer for at imødegå desinformation, chikane, hadefuld tale og ekstremisme på platformen.

🎞️ Meta udgiver “playbook” til Reels

Fra Social Media Today:

Meta has published a new, 10-page “Reels Performance Playbook”, which includes a heap of helpful notes on how to compose effective Reels, how to tap into trends, storytelling, performance stats, and more.

💬 Instagram tester kommentarer på Broadcasts

Fra Social Media Today:

As you can see in this example, posted by Allie Mason, some Broadcast Channel creators now have the option to switch on replies in their channel, which means that subscribers can now add their own comments into the channel itself.

✏️ iOS-brugere kan nu redigere beskeder på X

Fra Social Media Today:

As you can see in this post from X engineering lead Michael Anderson, iOS users now have the option to edit their DMs in the app, which brings X’s DM options more into line with other messaging tools.

🫤 YouTube-stjerner vil gerne have mere respekt

Fra The Wall Street Journal:

‘Hot Ones,’ ‘Chicken Shop Date’ and ‘Good Mythical Morning’ draw big audiences but aren’t getting the kind of ad dollars and accolades TV shows do

Se også:

😬 Hvordan Telegram blev ekstremisternes værktøj

Fra Pro Publica:

From attempting to incite racially motivated violence to encouraging attacks on critical infrastructure, the alleged crimes planned and advertised by extremists on Telegram go far beyond the charges facing CEO Pavel Durov.

Mere:

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

🔨 Internetarkiv taber appelsag

Fra Wired:

The Internet Archive has lost a major legal battle—in a decision that could have a significant impact on the future of internet history.

💌 Hvad kan vi lære af prisvindende nyhedsbreve?

Fra Media Voices:

Joanna Cummings rounds up the advice and words of wisdom shared by some of our Publisher Newsletter Award-winners at our recent Publisher Newsletter Summit.

🔮 E-mail-marketers: Gør klar til iOS 18

Fra MarTech:

Prepare your campaigns for iOS 18, which will bring major updates to Apple Mail, including AI features and inbox tabs.

📊 Google Analytics 4 får benchmark-data

Fra MarTech:

Google rolled out a significant update to Google Analytics 4 (GA4), allowing users to compare their performance with other businesses in their industry.

🕸️ Common Crawl vil ikke længere tage indhold fra danske medier

Fra MediaWatch:

Den digitale ”webcrawler” Common Crawl har indvilget i at stoppe med at kopiere indhold fra danske mediers hjemmesider efter anmodning fra Rettighedsalliancen. 

🤨 Googles Top Stories indeholder andet end medier

Fra Press Gazette:

PR services, government websites and even betting companies are getting their content listed in the Top Stories box provided by Google for news-related searches.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

📲 Lyd og spil: Kristeligt Dagblad lancerer ny app

Fra MediaWatch:

Abonnenter på avisen kan fremover tilgå både oplæste artikler, spil og en satsning på en ny læseoplevelse.

🤝 JFM vil løfte lyd-satsning med ansættelse af Bauer-direktør

Fra MediaWatch:

Mikkel Westerkam skal øge tempoet på udviklingen af den regionale mediekoncerns audioområde, fortæller JFM’s lyddirektør.

✉️ Nordiske Medier satser på nyhedsbreve

Fra MediaWatch:

Som et skridt mod en mere ren digital løsning får læsere af Licitationen mandag og fredag et nyhedsbrev i stedet for en e-avis.

🤜 Enkelmandsmedie skal indtage Hvidovre

Fra MediaWatch:

Et abonnement til Risbjerg & Co giver udover adgang til lokaljournalistikken også adgang til tilbud hos lokale forretninger. 

⛓️‍💥 Danske medier er for afhængige af tech-selskaberne

Fra Journalisten:

Skuffelsen har sænket sig over den danske medieverden. Det årelange parløb med Google og Facebook har nemlig vist sig at være mest til gavn for techselskaberne. Nu lever medierne på big techs nåde, og deres eksistens er udfordret, siger ekspert

Relaterede:

🤺 Medier kæmper imod Googles AI Overviews

Fra MediaWatch:

Google har ikke tilladelse til at bruge mediers indhold i Danmark i den danske udrulning af det nye AI-søgeværktøj Google AI Overview. Det er ifølge organisation en de facto blokering af værktøjet.

🧪 Medier eksperimenterer med Reddit

Fra Digiday:

While it hasn’t formally launched a publisher program, over the last 18 months Reddit has been steadily rolling out products and resources aimed at courting media companies to increase their presence on the platform.

🤔 Er en tech-skat en god idé?

Fra Nieman Lab:

Every country needs to address the theft of intellectual property that diminishes both the incentives and ability to produce the news on which we all — including the platforms — depend. The bargaining codes were a start.

👏 Hos DK Medier går det godt

Fra MediaWatch:

Flere medier kæmper om det kommunale marked, men det mærker DK Medier ikke meget til, fortæller direktør. 

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

🌍 The Economist sætter gang i AI-oversættelser

Derudover bliver deres daglige nyheds-app, Espresso, også gratis for studerende.

Fra hestens mund:

To coincide with the new offer for students, Espresso now also features AI-powered, in-app translations in French, German, Mandarin and Spanish. […]

The updated Espresso app is part of a broader effort by The Economist to make its journalism more accessible to audiences around the world. The Economist today launches AI-translated videos on its social platforms, using large-language and other foundational models to transform English-speaking Economist journalists into fluent French, German, Mandarin or Spanish speakers.

 📚 Kan AI forudse, om en bog vil få succes

Fra MediaWatch:

Forlagsredaktører kan bl.a. bruge værktøjet til at vurdere, om manuskripter er værd at satse på, lyder det fra forskere bag nyt projekt.

🫂 Sådan udvikler The Atlantic produkter på tværs af organisationen

Fra The Audiencers:

This kind of collaboration requires open lines of communication, flexibility in planning, and a commitment to serving the reader, which is a goal every team at The Atlantic has in common.

😠 Tidsskrifter sælger forskning til AI uden at spørge om lov

Fra Science Report:

Forskningstidsskrifter tilføjer endnu et lag til deres lukrative system med millionindtægter fra blandt andet Microsoft. Opskriften: Forlagene sælger adgang til forskning gennem AI-partnerskaber.

👨🏻‍🏫 Kampen mod misinformation starter med at forstå algoritmer

Fra Nieman Lab:

In the four countries studied, each with its own unique technological, political, and social environment, understanding of algorithms varied across different sociodemographic groups.

🤖 Kan “personhood credentials” adskille mennesker fra maskiner?

Fra Wired:

A system proposed by researchers from MIT, OpenAI, Microsoft, and others could curb the use of deceptive AI by exploiting the technology’s weaknesses.

🧫 Kan man bruge AI til at simulere martech-værktøjer

Fra MarTech:

What if you could simulate marketing programs using a CDP before investing in the technology?