Uge 44, 2024

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbejder til daglig med audience-udvikling i Berlingske-koncernen.

Gør som de andre. Få overblikket allerede i indbakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

📜 Influencere sender bekymringsbrev til Forbrugerombudsmanden

Fra Journalisten:

Influenterne skriver i brevet, at flere af dem er begyndt at skrive ”reklame” på det indhold, som de ikke har fået betaling for at lave, ”for en sikkerheds skyld”.

Læs også:

  • Influencere frygter skærpet linje fra Forbruger­ombudsmandenMediaWatch

🎓 TikTok opdaterer Academy

Fra Social Media Today:

This will help. Today, TikTok has announced an update to its TikTok Academy education platform, with a range of new and refreshed courses to help you get a better handle on the ins and outs of your promotional options in the app.

🤨 Ekstra Bladet kritiseres for at søge mindreårige på TikTok

Fra Journalisten:

Ekstra Bladet kritiseres for at fiske efter reaktioner blandt medlemmerne af børneorkesteret Tivoli-Garden, der er ramt af en krænkelsessag. Nu har Ekstra Bladet fjernet TikTok-videoen

⚠️ Apple sendte løftet pegefinger til TikTok

Fra The Washington Post:

The communications between the tech giants were inadvertently made public in a complaint filed by South Carolina.

🙉 Zuckerberg vil helst ikke tale om valget

Fra Bloomberg:

But the company has decided that politics is simply too messy to be good business. Is Zuckerberg hoping that by not speaking about Meta’s responsibility, it will mean the company avoids blame when bad things inevitably happen on its platforms? Donald Trump and his new best friend Elon Musk have been setting the stage for months to challenge the election results should he lose next week.

Se også:

  • Facebook Says False Flag Election Ads Don’t Break Its RulesGizmodo

😟 Militser organiserer sig på Facebook

Fra Wired:

Ahead of the election, anti-government militias are using Facebook to recruit, coordinate training, and promote ballot box stakeouts. Meta isn’t shutting their groups down and is even auto-generating pages.

🤳 Threads har 275 millioner brugere

Fra Social Media Today:

Meta’s Twitter challenger app Threads is gaining momentum, and could be on a path to become the next major consideration in social media marketing. Though only as an organic platform at this stage.

😟 X’s “Community Notes”-faktatjek kæmper

Fra The Washington Post:

X’s crowdsourced fact-checking program has been hailed as a bold idea for social media. Research shows it’s failing at a critical moment.

Se også:

  • Election officials are outmatched by Elon Musk’s misinformation machineCNN
  • Elon Musk has turned X into a political weaponThe Atlantic

📈 API-adgang hos X bliver dyrere

Fra Social Media Today:

X has increased the price of its API access once again, which will make it even harder for third-party platforms to justify their X data access.

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

📽️ Netflix lancerer “Moments”

Fra Gizmodo:

After Teleparty, this will probably become my second most-used Netflix feature. Netflix launched a mobile feature, Moments, today. This feature allows users to save and share scenes from Netflix content that they like (or hate). It’s launched globally on iOS today and will be released for Android in the coming weeks.

📈 Kort version giver øget læsetid hos Sjællandske

Fra MediaWatch:

Tidlige brugertal indikerer, at udrulningen af formatet ’Den korte version’ er et plus for trafikken hos Sjællandske Nyheder.

🎧 Podimo-brugere hører aktualitet om morgenen

Fra MediaWatch:

Brugerne på Podimo skifter præference i løbet af dagen, fortæller chef for indholdsanalyse på Audiodays.

🕹️ WAN-IFRA lancerer spilværktøj til medier

Fra MediaWatch:

Organisationen World Association of News Publishers (Wan-ifra) og dets partnere, der bl.a. tæller Syddansk Universitet (SDU), lancerer spilværktøjet Newsarcade, som skal ”fremme mediekendskab og kritisk tænkning hos unge” ved at skabe mere interaktive nyheder.

🏆 Hvem vandt Prix Audio 2024?

Fra Journalisten:

Fredag aften blev der uddelt priser til de bedste danske lydproduktioner ved Prix Audio 2024

Del 3: Business og strategi

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🤔 Hvad vil DR digitalt under en ny generaldirektør?

Fra MediaWatch:

“Min fornemmelse er, at det egentlig er lykkedes ret godt for DR at få taget de næste skridt ind i digitaliseringen,” siger Søren Schultz Jørgensen med henvisning til, at der med rod i public service stationens digitale omstillingsstrategi blev lavet store organisationsændringer for to år siden

🏆 Berlingske er med i dette års CBS Case Competition

(Fuld transparens: Jeg er ansat i Berlingske Media.)

Fra MediaWatch:

Studerende fra hele verden får lov at bruge Berlingske som case i en konkurrence, hvor de skal komme med deres bud på en opgave relateret til mediekoncernens strategiske situation.

Mere Berlingske Media-relateret (hvis du havde misset rygterne):

✉️ The Lead lancerer bundle på Substack

Fra Journalism.co.uk:

Subscribers to the national newsletter can get a selection of local news at no extra charge, as three more regional titles move over to the platform

📉 TV 2 er opmærksomme på flygtige abonnenter

Fra MediaWatch:

”Fordi vi fik så stor en tilgang af nye abonnenter før sommerferien, ser vi som ventet et frafald af kunder her i tredje kvartal. Det er der ikke noget mærkeligt i. Frafaldet blandt nye kunder har dog været lidt større, end vi havde forventet,” siger [finansdirektør Jakob Fink].

Del 4: Teknologi og AI

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

👊 OpenAI går i søgekonkurrence med Google

Fra MIT Technology Review:

The new tool puts OpenAI squarely in competition with the search giants, and will help fuel its next generation of AI agents

Mere:

  • OpenAI adds searchPlatformer
  • OpenAI’s search engine is now live in ChatGPTThe Verge

🔎 Meta arbejder på sin egen søgemaskine

Fra Computerworld:

Facebook-ejeren Meta er i sving med at bygge en AI-baseret søgemaskine, som skal gøre Facebook uafhængig af søgeresultater fra Google og Bing.

Historien startede her:

  • Meta Develops AI Search Engine to Lessen Reliance on Google, MicrosoftThe Information

🤦‍♂️ Journalistforbundet får kritik for AI-billede

Fra Journalisten:

Freelancefotograf kalder det tonedøvt, at Dansk Journalistforbund bruger billeder skabt på kunstig intelligens. DJ-formand beklager: ”Det var en fejl”

🤝 Meta og Reuters i aftale om chatbot-træning

Fra Axios:

Meta has struck a multi-year deal with Reuters to use its news content to provide real-time answers to user queries about news and current events in its Meta AI chatbot, sources familiar with the agreement told Axios.

🆘 Medium flyder med AI-genereret indhold

Fra Wired:

The blogging platform Medium is facing an influx of AI-generated content. CEO Tony Stubblebine says it “doesn’t matter” as long as nobody reads it.

📲 Apple lancerer Intelligence

Fra The Washington Post:

This week, you can take a first bite of Apple Intelligence, which Apple says is a more useful, more thoughtful, more private, more made-for-iPhone version of artificial intelligence.

Mere:

  • Guide: Sådan kan du komme til at anvende Apples nye AIComputerworld
  • Apple Intelligence launches this week. How to get it, and what you can do with itFast Company
  • Apple Intelligence Isn’t Ready to Wow You — YetWired

🤚 Google arbejder på AI, der kan styre din computer

Fra The Information:

Google is developing artificial intelligence that takes over a person’s web browser to complete tasks such as gathering research, purchasing a product or booking a flight, according to three people with direct knowledge of the product. The product, code-named Project Jarvis, is similar to one Anthropic announced this week, these people said.

Og på dansk:

  • Ny Google-AI kan købe tøj og flybilletter onlineMediaWatch

🎸 Universal arbejder på AI-musikgenerator

Fra The Verge:

Klay’s execs claim the ‘next Beatles’ will use its AI music tech, even if they aren’t ready to show it off just yet.

🗺️ Google putter AI i Maps

Fra The Verge:

The app will also start letting you search for locations with descriptive prompts as well as display AI-summarized reviews.