Uge 46, 2024
Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.
Digital Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbejder til daglig med audience-udvikling i Berlingske-koncernen.
Gør som de andre. Få overblikket allerede i indbakken:
Del 1: Sociale medier
Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.
👋 Medier og mediefolk forlader X
Flere medier og mediefolk forlader den sociale platform X. Men et af alternativerne føles lidt som at råbe ud i en tom gymnastiksal, medgiver journalist
Se også:
Bluesky’s quest to be the next Twitter
The Verge
Bluesky says it won’t train AI on your posts
The Verge
Why the Guardian is no longer posting on X
The Guardian
The post-election social network realignment
Platformer
Danske mediefolk: Derfor strømmer vi til Bluesky
Journalisten
X sees largest user exodus since Elon Musk takeover
NBC News
Masseflugt efter valget: Strømmer til Elon Musk-rival
Ekstra Bladet
The Joys and Perils of Leaving Elon Musk’s X for Bluesky
Gizmodo
Bluesky apparently acted up today because of a cut fiber cable
The Verge
Elon Musk Is Positioning X Behind the New Trump Presidency
The New York Times
Among apps vying to replace Twitter, Bluesky may have the news and innovation edge
Nieman Lab
The Guardian won’t post on X anymore — but isn’t deleting its accounts there, at least for now
Nieman Lab
Journalisten er i øvrigt også selv kommet på Bluesky.
🤔 Hvad vil Trump 2.0 betyde for platformene?
Social media has played a big role in Trump’s rise, with the president-elect even starting his own social media app to connect with his audience. And now, with Elon Musk by his side, it will also be an element of broader focus for his government.
🎰 Facebook gør visninger til den primære metrik
Facebook will use ‘views’ to measure how content on the platform is performing, regardless of format.
🔙 Mange annoncører ventes at vende tilbage til X
Men det sure forhold mellem visse annoncører og X ventes altså at forsødes i det kommende år, hvor Donald Trumps anden embedsperiode begynder, og Elon Musk står til at få en indflydelsesrig post i regeringen som spids for en ny myndighedsenhed, der skal gøre op med bureaukrati i den amerikanske stat.
🤑 Annoncefri Facebook og Instagram bliver billigere
Meta cut the price of its ad-free subscription versions of Facebook and Instagram by 40% for European Union users to comply with regulatory demands in the region.
📅 Threads får muligvis annoncer i starten af 2025
A small number of advertisers could get access to create and publish ads on Meta’s X competitor in January 2025, according to The Information.
Fra kilden:
Meta to Launch Ads on Threads in Early 2025
The Information
🍾 …og gør sig klar til at adskille sig mere fra Instagram
Instagram chief Adam Mosseri has announced that Threads is now moving into a more independent phase, which could eventually see it separate itself from Instagram entirely.
📉 Meta skruer ned for målrettede reklamer
Det sker, fordi moderselskabet Meta Platforms vil prøve at imødekomme EU’s krav om begrænsning af målrettet markedsføring ved udnyttelse af brugerdata.
Mere:
Nye Meta-tiltag kan blive et problem for annoncører
Mediet Markedsføring
In Europe, Instagram Ads Are About to Get Less Personal
The Wall Street Journal
💰 …og får konkurrencebøde fra EU
Margrethe Vestager mener, at Meta har skabt ulige konkurrencevilkår ved at knytte handelsplatform til Facebook.
🫣 Konspirationsteorier om valget indtog Threads
Thousands of users have amplified baseless claims of hacked voting machines as Democrats become more comfortable embracing denialism
👤 Instagram tester lettere generering af AI-profilbillede
Instagram is experimenting with a new option that would make it easier to generate an AI version of your profile image, facilitating a more stylized, artistic depiction of yourself in-stream.
🙅♂️ Insta-chef afviser: Begrænser ikke rækkevidde på sponseret indhold
In this latest post, Mosseri dismisses the rumor that Instagram deliberately downranks posts tagged as sponsored content, in order to force brands to pay for reach.
▶️ Sådan arbejder Times Radio med YouTube
News UK’s digital broadcaster says that long watch times and hitting the right markets trump big subscription numbers
👍 Flyverbom anerkender australsk alderskrav til platforme
Professor Mikkel Flyverbom forstår verdens hårdeste forbud mod sociale medier i Australien. Men udfordringen ligger stadig i at få techgiganterne til at lystre.
🤔 Meta lukker DFs annoncekonto
Meta har lukket ned for Dansk Folkepartis annoncekonto. Partiet ved endnu ikke, hvorfor den er blevet lukket. Meta ser på sagen.
Del 2: Digitale tendenser
Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.
📊 Data på redaktionen: Studie inddeler journalister i fire typer
Fra begejstring til bekymring. Nu kan journalisters holdning til brugerdata koges ned til fire forskellige typer
🫸 Google vil ikke længere vise politiske annoncer i EU
Google has dropped political ads in response to regulations adopted by France, Canada, and Brazil, and now it says the EU is next.
👏 Satire-sitet The Onion køber Infowars
Købet er delvist finansieret med penge fra familierne til otte ofre for den skolemassakre, som Infowars-skaberen Alex Jones påstod var iscenesat.
Alex Jones, som er konkurs efter påstande om skoleskyderi, mister InfoWars, der bliver en parodi på sig selv.
Mere:
The Onion Wins Bid to Buy Infowars, Alex Jones’s Site, Out of Bankruptcy
The New York Times
Satire publication The Onion buys Alex Jones’ Infowars at auction with Sandy Hook families’ backing
AP
The Onion buys conspiracy theory site Infowars with plans to make it ‘very funny, very stupid’
The Guardian
👏 TV Syd fokuserer på brugerinddragelse
TV Syd har gjort brugerinddragelse til et centralt punkt i sin kommende strategi, og det har tv-stationen gjort for at besvare et simpelt spørgsmål.
🤷 Trafikstigning ifm. præsidentvalg udeblev
Unlike the drawn out process of the presidential election in 2020, this year’s election quickly revealed that Donald Trump would be the winner — and that meant less of a sustained traffic bump to publishers’ news sites compared to the last election.
Del 3: Business og strategi
Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.
🤷♂️ Google tester effekten af at fjerne EU-medier fra søgeresultater
Testen gælder dog kun for nogle brugere – blandt andet i Danmark.
As Google continues to navigate its relationship with publishers, regulators, and news readers, the company is starting a pretty drastic test: it will remove news articles from European Union-based publishers from Search.
Mere:
Google-forsøg vækker harme: Censurerer danske mediers indhold
Journalisten
📹 Ekstra Bladets annonceforretning skal vokse på video
Markedet for klassiske display-annoncer har svigtet Ekstra Bladet i år, og avisen skal derfor ud i en sparerunde. Udsigterne er ikke bedre til næste år. Derfor ser annoncedirektør Thomas Lue Lytzen imod særligt videoannoncer som kilden til vækst.
🙎 DRs loginkrav fører til klage til Datatilsynet
Ole Tange, der er it-politisk rådgiver hos fagforeningen Prosa, har klaget til Datatilsynet over DR’s login-krav, da han mener, at dette strider mod principperne i GDPR.
📈 Daily Mail har hentet 100.000 digitale abonnenter i 2024
Med et prispunkt på omkring 18 kr. har Daily Mail hentet 100.000 digitale abonnenter siden årsskiftet.
🫰 Nu skal Google og Meta betale til franske journalister
Den franske avisorganisation Alliance pour la presse d’information générale har landet en aftale med Google og Facebook-ejeren Meta, der medfører, at de franske mediehuse nu får rettighedspenge for de to sociale medieselskabers udnyttelse af mediernes rettigheder. Det citerer det svenske fagblad Journalisten fra avisen Le Monde.
🧒 Sådan arbejder Amedia med yngre mediebrugere
They adjusted their metrics in their analytics platform, Kilkaya, to focus on younger audience segments. Having his data was a condition the front-page editor at the larger paper had for participation.
📉 Annoncemarkedet i Sverige går tilbage
Selvom der på det svenske annoncemarked har været fremgang i 2024, viser opgørelse fra mediebureauer et fald i oktober sammenlignet med sidste år.
👊 Nu vil Max sætter ind overfor deling af kodeord
The streaming service will start showing ‘very soft messaging’ about paid sharing later this quarter.
Del 4: Teknologi og AI
Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.
😮 Telegraph lancerer et AI-værktøj til redaktionen hver måned
Telegraph director of technology Dylan Jacques says new products are boosting engagement.
😬 Det kniber med indtjeningen på AI
Three of the leading artificial intelligence companies are seeing diminishing returns from their costly efforts to develop newer models.
Mere:
AI companies hit a scaling wall
Platformer
✨ Particle vil hjælpe medier med at få mere ud af indholdet via AI
Particle, an AI-driven technology firm created by ex-Twitter engineers, is offering to help publishers sharpen their news presentation with AI and assist consumers in understanding the news.
🫰 Perplexity vil eksperimentere med annoncer
AI-powered search engine Perplexity says it’ll begin experimenting with ads on its platform starting this week.
📲 Googles Gemini-app fås nu også til iPhone
It’s the easiest way yet for iOS users to use Google’s AI — and it comes with Gemini Live.
🎶 AI-musik plager Spotify
It looks like Standards, Annie, HEALTH, Swans, and a number of other notable one-word artists were targeted directly. Spotify confirmed that the onslaught of AI garbage was delivered from one source, the licensor Ameritz Music. Ameritz Music did not respond to a request for comment.