Digitale medier i uge 38 (2022)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbe­jder til daglig med audi­ence-udvikling i Berlingske-kon­cer­nen.

Gør som de andre — få overb­likket allerede i ind­bakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🙅‍♂️ Andre afviser at lukke for Facebook-kommentarer

Fra Medi­aWatch:

"TV 2 hold­er fast i kom­men­tar­spor på Face­book for at at sig­nalere ønske om dia­log med befolknin­gen, mens Zet­land bruger Face­book til at øge kend­sk­ab­s­graden. Hos Berlingske kalder Mette Øster­gaard DR’s beslut­ning om at lukke for kom­mentar­er 'inter­es­sant'."

💣 Flere retter skytset mod TikTok

Fra Pro­to­col:

"The tech­nol­o­gy cold war is try­ing to claim its biggest vic­tim: Tik­Tok. The wild­ly pop­u­lar social media app is under increas­ing scruti­ny from gov­ern­ments and busi­ness lead­ers around the globe."

Mere:

🔎 For 'Generation Z' er TikTok den nye søgemaskine

Fra The New York Times:

"More and more young peo­ple are using TikTok’s pow­er­ful algo­rithm — which per­son­al­izes the videos shown to them based on their inter­ac­tions with con­tent — to find infor­ma­tion uncan­ni­ly catered to their tastes. That tai­lor­ing is cou­pled with a sense that real peo­ple on the app are syn­the­siz­ing and deliv­er­ing infor­ma­tion, rather than face­less web­sites."

Mere:

🤳 YouTube vil gøre det muligt at tjene penge på Shorts

Fra The New York Times:

"Now, YouTube will bring ads to Shorts, accord­ing to the meet­ing audio and two peo­ple famil­iar with the sit­u­a­tion, who were not autho­rized to dis­cuss prod­uct plans. The com­pa­ny plans to pay cre­ators 45 per­cent of the ad mon­ey, accord­ing to one of the peo­ple. YouTube cre­ators have tra­di­tion­al­ly received 55 per­cent of the mon­ey from the ads that play before and dur­ing their videos."

Mere:

💻 Snapchat ruller web-udgave ud til alle

Fra Social Media Today:

"Ini­tial­ly launched back in July to Snapchat+ users only, the web ver­sion enables users to send mes­sages, con­duct video chats and voice calls – basi­cal­ly all the cen­tral con­nec­tion ele­ments of the app will now be avail­able via your desk­top PC."

👎 Er det spild af tid at trykke "dislike" på YouTube?

Fra Wired:

"YouTube cre­ators often implore their view­ers to ‘smash that Like but­ton,’ believ­ing its feed­back to be vital to their future suc­cess on the algo­rithm-dri­ven plat­form. But a new study from the Mozil­la Foun­da­tion sug­gests that users who hit the Dis­like but­ton on videos to weed out con­tent they don’t want to see are wast­ing their time."

Mere:

✏️ Twitter er i gang med at rulle 'Edit'-knap ud

Fra Bloomberg:

"Twit­ter offi­cial­ly start­ed rolling out Edit Tweet on Wednes­day, a fea­ture that lets peo­ple make changes for up to 30 min­utes after a tweet is post­ed. It was ini­tial­ly rolled out to a small group—a sub­set of the sub­set of users who pay for Twit­ter Blue, the company’s month­ly sub­scrip­tion prod­uct."

🔙 Trump kan være tilbage på Facebook i januar

Fra Giz­mo­do:

"Don­ald Trump could be back to his old social media antics in just a few months. The two-year ban, bar­ring the for­mer poster-in-chief from Face­book, expires at the begin­ning of 2023. And Meta, Facebook’s par­ent com­pa­ny, hasn’t revealed whether it’ll be extend­ing Trump’s vir­tu­al exile."

💸 BeReal kan koste penge fra næste år

Fra Sound­v­enue:

"BeRe­al har været et af årets største suc­ceser, hvor tjen­esten måned efter måned har ligget blandt de mest down­load­ede apps i ind- og udland.

Det skyldes ikke mindst, at plat­for­men – der har været et tiltrængt og, for nogle, et mere aut­en­tisk alter­na­tiv til Insta­gram og Tik­Tok – er gratis at bruge, men det kan snart være slut, skriv­er Finan­cial Times."

Hvis du ikke kender BeRe­al, kan du læse mere på Wikipedia.

Mere:

🙈 Instagram tester nøgenfilter til private beskeder

Fra Social Media Today:

"Instagram’s test­ing out anoth­er way to pro­tect users from unwant­ed con­tent expo­sure in the app, this time via DMs, with a new nudi­ty fil­ter that would block like­ly nudes in your IG Direct mes­sages."

⚙ Meta lancerer API til Facebook Reels

Fra Social Media Today:

"Meta’s look­ing to help more cre­ators and brands lean into Reels with the launch of the Face­book Reels API, which will enable the post­ing of Reels clips via third-par­ty video cre­ation apps and social media man­age­ment tools.

That will com­ple­ment the Insta­gram Reels API, which Meta launched back in June."

🖼 Twitter vil minde dig om alt-tekst til billeder

Fra TechCrunch:

"Twit­ter is expand­ing access to an opt-in fea­ture that is designed to make its plat­form more acces­si­ble for peo­ple who use screen read­ers. The social net­work is rolling out an image descrip­tion reminder to encour­age more peo­ple to add descrip­tions to the pho­tos they share. Twit­ter began test­ing the fea­ture in July with 10% of users and is now rolling it out to every­one on the plat­form."

🤨 Parler køber cloud-firma

Fra Reuters:

"The com­pa­ny, which itself went dark after the U.S. Capi­tol riot last year, did not dis­close finan­cial details of the pur­chase and the names of investors who took part in the round.

The deal for Cal­i­for­nia-based Dynascale gives Par­ler access to a cloud ser­vices provider with around 50,000 square feet of data cen­ter space in the Unit­ed States."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

⚠ Datatilsynet: Google Analytics kan ikke stå alene

Fra Datatil­synet selv:

"Der­for er bud­sk­a­bet fra Datatil­synet, at hvis man bruger Google Ana­lyt­ics, skal man lægge en plan for at lovlig­gøre sin brug ved at træffe sup­plerende foranstalt­ninger.

En mulig teknisk foranstalt­ning, der kan være rel­e­vant ved brug af Google Ana­lyt­ics, er pseu­do­nymis­er­ing. Den franske datatil­syns­myn­dighed har udar­be­jdet nærmere vejled­ning til organ­i­sa­tion­er, der ønsker at etablere en effek­tiv pseu­do­nymis­er­ing ved hjælp af en såkaldt reverse proxyVejled­nin­gen kan find­es her.

Hvis det ikke er muligt at træffe effek­tive sup­plerende foranstalt­ninger, skal man holde op med at bruge værk­tø­jet og eventuelt finde et andet værk­tøj, der kan levere web­sta­tis­tik, og som giv­er mulighed for at over­holde databeskyt­telses­re­glerne, fx ved ikke at over­føre oplysninger om de besø­gende til usikre tred­je­lande."

Gælder det også Google Ana­lyt­ics 4, spørg­er du måske. Ja, det er der noget, der tyder på.

Mere:

💡 Ny rapport om danskernes brug af nyhedsmedier

Fra Danske Medi­er:

"Den årlige rap­port af RUC Danskernes Brug af Nyhedsme­di­er byder i år på mange inter­es­sante temaer. Danskerne får nyhed­er fra flere forskel­lige sociale medieplat­forme, pod­casts vin­der frem, og unge har andre for­vent­ninger til medierne end ældre alder­s­grup­per.

Den vigtig­ste nyhed er dog ifølge adm. direk­tør i Danske Medi­er, at tilli­den til nyhedsme­di­er fort­sat er høj."

Down­load rap­porten som PDF.

Mere om tillid:

🛑 DR dropper strategi med at udkomme færre gange

For to år siden ville DR udkomme færre gange i løbet af døgnet. Det stop­per nu, skriv­er Jour­nal­is­ten:

"Men nu skal dr.dk tilbage til at være et rendyr­ket nyhedssite. Det er netop blevet præsen­teret på et stor­møde for medar­be­jderne i DR Nyhed­er, fortæller redak­tion­schef i DR Nyhed­er Anders Emil Møller."

🟨 Derfor blev gul Danmarks breaking-farve

Alle, der bruger danske onlineme­di­er kender farvel gul. På godt og ondt. Jour­nal­is­ten har en inter­es­sant his­to­rie om, hvor­dan det endte med at være dén farve, der indik­er­er "break­ing news".

🎧 Apple-opdatering rammer SoundCloud-podcastere

Fra Medi­aWatch:

"I dagevis strand­ede den ene nye pod­castepisode efter den anden således i ingen­mand­s­land mellem Sound­cloud og Apple, mens episoderne prob­lem­frit dukkede op på alle øvrige pod­cast­plat­forme som Spo­ti­fy eller Pock­et­cast."

  • Prob­le­merne bety­der, at Medi­ano drop­per Sound­Cloud og i stedet skifter til Pod­Bean.
  • Sound­Cloud var ved at gå konkurs i 2017 men blev red­det af en invester­ing i sid­ste øje­b­lik.

📉 Tendens: Podcast-episoder bliver kortere

Fra Rephon­ic:

"We then looked at every episode released by pod­casts with more than 10,000 lis­ten­ers per episode and found that the aver­age episode length is 37 min­utes. This is only one minute greater than the aver­age across all pod­casts, which we found in a pre­vi­ous arti­cle to be 36 min­utes."

📚 Spotify lancerer lydbøger i USA

Fra Spo­ti­fy selv:

"Start­ing today, Spo­ti­fy lis­ten­ers in the U.S. will be able to pur­chase and lis­ten to more than 300,000 audio­book titles—making our plat­form a true all-in-one des­ti­na­tion for everyone’s lis­ten­ing needs. And we’re excit­ed to launch audio­books with a brand-new user inter­face that’s geared specif­i­cal­ly for lis­ten­ing to audio­books and fits them seam­less­ly along­side the music and pod­casts you already lis­ten to and love."

Mere:

🏴‍☠️ Pirater bruger Spotifys videopodcast til at dele film

Fra Fast Com­pa­ny:

"Sev­er­al Tik­Tok users post­ed videos with­in the past week show­ing how any­one on Spo­ti­fy could access films, such as Min­ions: The Rise of GruPinoc­chio, and Mean Girls. The clips sug­gest that the Tik­Tok­ers were as con­fused by the dis­cov­ery as any­one else, with cap­tions like, 'Okay but since when could I watch movies on Spo­ti­fy?' and 'What on earth is hap­pen­ing to Spo­ti­fy?'

The answer, of course, is pira­cy: It seems Spo­ti­fy users are post­ing full movies through the video pod­cast tool."

💌 Casey Newton gør status efter 2 år med Platformer

For to år siden sagde Casey New­ton sit job hos The Verge op for i stedet at starte Plat­former, der er et af mine yndlingsny­heds­breve. Her skriv­er han især om de store tech-plat­forme (som navnet indik­er­er).

Efter hvert år har han gjort sta­tus, og denne gang er ingen und­tagelse. I sin opsam­ling på år 2 kom­mer han bl.a. ind på, hvilke typer nyheds­breve, der får folk til at tilmelde sig (og måske end­da betale), hvor­dan Sub­stack som plat­form har hjulpet ham, og hvor­dan det er forskel­ligt at skrive til Twit­ter og folks ind­bakker.

Og så løfter han sløret for, at han snart starter en pod­cast med The New York Times' Kevin Roose. Wow.

Mere:

🌍 Time lancerer platform om klimaforandringer

Fra Axios:

"Time is launch­ing a sus­tain­abil­i­ty divi­sion called "CO2 by Time" that will offer com­pa­nies tools that go beyond just off­set­ting their car­bon emis­sions."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

💳 Unge har størst betalingsvillighed

Fra Medi­aWatch:

"Om det er med penge eller data er danske 18–34-årige mere tilbø­jelige til at kom­pensere nyhedsme­di­er end flere ældre grup­per, vis­er årlig rap­port om danskernes nyhedsvan­er. Flere tal peger fre­mad for nyhedsme­dierne, siger pro­fes­sor."

Mere om de unge mediebrugere:

📈 Medlemskampagne skaffer Zetland 5000 medlemmer

Fra Jour­nal­is­ten:

"De sen­este tre uger har Zet­land skaf­fet 5.039 nye medlem­mer i medi­ets årlige ambas­sadørkam­pagne.

Det skriv­er direk­tør Tav Klit­gaard på Twit­ter."

💌 Overset over de største nyhedsbrevsbaserede medier

Fra PressGazette:

"Press Gazette has list­ed the biggest newslet­ter-based pub­lish­ers in the world and spo­ken to sev­er­al about how to build an email-based news busi­ness."

🤝 Microsoft og danske medier nærmer sig aftale

Fra Medi­aWatch:

"Microsoft er det første sel­skab til at under­skrive en sådan aftale og i den fælles skriv­else lyder det, at 'Microsoft og DPCMO del­er en fælles forståelse af behovet for et fair ved­er­lag for brug af ind­hold fra danske pressepub­lika­tion­er under EU og dan­sk ophavs­ret­slov for at sikre bæredygtighe­den i mediein­dus­trien.'"

🤔 Paywalls og SEO – hvad skal man gøre?

Fra What's New in Pub­lish­ing:

"There is a lin­ger­ing con­cern as more and more pub­lish­ers put up pay­walls for sub­scrip­tion rev­enues – will block­ing con­tent have a neg­a­tive impact on SEO? There are no straight­for­ward answers. 'The ques­tion is less about sac­ri­fic­ing a wall for SEO or vice ver­sa, but more about how you can lim­it the SEO risks whilst max­i­miz­ing the val­ue of a wall,' states a new report from pay­wall solu­tions provider Poool. "

🎙 Norske Amedia køber sig ind i podcastproducent

Fra Medi­aWatch:

"For­målet med det nye ejer­skab er at styrke fremti­dens sat­sning på lyd til abon­nen­terne i begge sel­sk­aber, lyder det. Ame­dia dri­ver omkring 80 lokale, regionale og nationale avis­er samt trykkerier og har pod­casts knyt­tet til flere af sel­sk­a­bets medi­er."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🧑‍⚖️ Meta skal betale stor bøde for patentbrud

Fra Medi­aWatch:

"Meta, som står bag de sociale medi­er Face­book og Insta­gram, har kræn­ket ret­tighed­erne til en bestemt teknolo­gi til livestream­ing, der er blevet udviklet af en amerikan­sk sol­dater­vet­er­an."

🇪🇺 EU advarer mod Det Vilde Vesten i metaverset

Fra TechCrunch:

"In his blog post, [The EU’s inter­nal mar­ket com­mis­sion­er, Thier­ry] Bre­ton makes it even more plain that meta­verse builders are already sub­ject to EU rules. 'With the DSA and DMA, Europe has now strong and future-proof reg­u­la­to­ry tools for the dig­i­tal space,' he writes, point­ed­ly adding: 'We have also learned a les­son from this work: We will not wit­ness a new Wild West or new pri­vate monop­o­lies.'"

Mere:

📃 Slack lancerer dokumentredigering

Fra The Verge:

"Slack is becom­ing a doc­u­ment edi­tor. The Sales­force-owned com­pa­ny announced today at its devel­op­er con­fer­ence that it is build­ing a new fea­ture, called Can­vas, that will let users cre­ate and edit full docs from with­in the Slack inter­face. It’s one of Slack’s biggest announce­ments in a while and maybe its biggest depar­ture ever from its email-killer roots."

🤚 Twitch vil forbyde livestreaming af crypto-gambling

Fra Bloomberg:

"Twitch will ban con­tro­ver­sial cryp­to gam­bling livestreams after back­lash against recent mul­ti-mil­lion-dol­lar spon­sor­ship deals enjoyed by top Twitch per­son­al­i­ties."