Uge 15 i digitale medier, platforme og teknologi

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbe­jder til daglig med audi­ence-udvikling i Berlingske-kon­cer­nen.

Gør som de andre. Få overb­likket allerede i ind­bakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

I denne uge: skjul

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

👋 NRK forbyder TikTok

Fra Medi­aWatch:

"Ledelsen i DR-pen­dan­ten i Norge — NRK — har netop beslut­tet, den ikke læn­gere kan tillade sine medar­be­jdere at have video­plat­for­men Tik­tok installeret som app på deres mobil­tele­fon­er og andet udstyr, der er koblet til pub­lic ser­vice-sta­tio­nens sys­te­mer. Det opl­yser NRK selv."

👋 SDU forbyder også TikTok

Fra Medi­aWatch:

"Syd­dan­sk Uni­ver­sitet (SDU) har beslut­tet at for­byde appen Tik­tok på deres arbe­jd­sen­hed­er.

Det bety­der, at alle otte danske uni­ver­siteter nu har ind­ført et Tik­tok-for­bud."

🤳 Facebook tester AI-genererede Stories

Fra Social Media Today:

"Face­book con­tin­ues to explore ways to get more peo­ple post­ing to Sto­ries, this time via a new, auto­mat­ed Sto­ries gen­er­a­tion process that uses image recog­ni­tion AI to cre­ate new Sto­ries from your shared con­tent. [...]

The process will gen­er­ate Sto­ries based on images that you’ve uploaded to the app, using the­mat­ic match­ing to pro­vide tem­plat­ed frames that you can then share with your audi­ence."

😟 Twitter i clinch med Substack

For nylig lagde Musk (og dermed Twit­ter) sig ud med nyheds­brevs­plat­for­men Sub­stack, der har lanceret deres Twit­ter-inspir­erede Notes (se mere under "Dig­i­tale ten­denser" i denne opsam­ling).

Blandt andet blev man mødt med en advarsel (der nu er fjer­net), hvis man trykkede på et link fra et tweet til Sub­stack.

Efter mis­æren gør Casey New­ton sta­tus i sit Plat­former-nyheds­brev:

"Twit­ter is grad­u­al­ly dying, and has been now for months. Over the week­end, though, some of the ini­tial cracks start­ed to deep­en and spread. The plat­form is now fun­da­men­tal­ly and per­haps per­ma­nent­ly unwell."

Mere:

😬 Twitter Circles er ikke så private længere

Fra TechCrunch:

"Numer­ous Twit­ter users are report­ing a bug in which Cir­cle tweets — which are sup­posed to reach a select group, like an Insta­gram Close Friends sto­ry — are sur­fac­ing on the algo­rith­mi­cal­ly gen­er­at­ed For You time­line. That means that your sup­pos­ed­ly pri­vate posts might breach con­tain­ment to reach an unin­tend­ed audi­ence, which could quick­ly spark some uncom­fort­able sit­u­a­tions."

🤖 Musk har AI-planer med Twitter

Fra Insid­er:

"Elon Musk is said to be mov­ing for­ward with an arti­fi­cial-intel­li­gence project with­in Twit­ter, despite recent­ly sign­ing an open let­ter call­ing for an indus­try­wide halt to any AI train­ing for sev­er­al months."

🤔 ...og fusionerer Twitter med X Corp

Fra Medi­aWatch:

"Twit­ter find­es ikke læn­gere som et selvstændigt sel­skab, da Elon Musk har fusioneret virk­somhe­den med nys­tift­ede X Corp, som han også ejer."

Mere:

😮 NPR dropper Twitter — og Musk bøjer sig for BBC

Meget kan man sige om Twit­ter under Elon Musks ledelse — men kedeligt er det ikke.

Et af de sen­este kapitler i his­to­rien om Twit­ter er, at Musk nu er beg­y­n­dt at rode med de mærkater, Twit­ter sæt­ter på medi­er og udgi­vere, der er støt­tet, styret etc. af staten/magthaverne i deres land — såsom Rus­land og Kina, hvor medierne ikke er frie.

USA mod­tager NPR (Nation­al Pub­lic Radio) blandt andet penge fra den amerikanske stat, og det førte til, at Musk og Twit­ter gav dem mærkatet "US state-affil­i­at­ed media". Til trods for, at NPR oper­erer fuld­stændig uden ind­b­land­ing fra den amerikanske regering — som vi kender det fra bl.a. BBC og DR her­hjemme.

Musk måtte siden erk­ende, at det mærkat muligvis ikke var det rigtige. Så nu er det ændret til "Gov­ern­ment-fund­ed Media".

Men det men­er NPR stadig ikke er retvisende i forhold til, hvor­dan de fun­ger­er — og hvor lidt den offentlige støtte fylder i bud­get­terne.

Så nu for­lad­er NPR Twit­ter, fortæller de selv.

CEO John Lans­ing siger:

"The down­side, what­ev­er the down­side, doesn't change that fact [that] "I would nev­er have our con­tent go any­where that would risk our cred­i­bil­i­ty."

"What­ev­er the down­side" er nok en for­mu­ler­ing flere kan nikke genk­endelse til, hvis man også selv går med overve­jelser om at skrue ned for Twit­ter eller droppe plat­for­men helt. For hvad mis­ter man egentlig?

Og det er tydeligt, at Lans­ing har mis­tet tilli­den til Twit­ter:

"At this point I have lost my faith in the deci­sion-mak­ing at Twit­ter. I would need some time to under­stand whether Twit­ter can be trust­ed again."

Det hjalp nok heller ikke, at Musk besvarede en hen­ven­delse fra NPR-jour­nal­ist ved at tweete mailen ud (i stedet for at svare på den) med ordene "Defund NPR".

Så hvor­dan afgør­er Elon Musk så, hvilke medi­er, der skal have hvilke mærkater?

Wikipedia.

"In his exchanges with NPR reporter Allyn, Musk said he was rely­ing on a Wikipedia page ded­i­cat­ed to 'pub­licly fund­ed broad­cast­ers' to deter­mine which accounts should receive the label.

When pressed for how he jus­ti­fies the dis­claimer con­sid­er­ing NPR receives mea­ger fund­ing from the gov­ern­ment and has com­plete edi­to­r­i­al inde­pen­dence, Musk veered into con­spir­a­to­r­i­al ter­ri­to­ry."

Britiske BBC har også kæm­pet imod deres mark­er­ing, og Musk har givet sig. Besøger man deres Twit­ter-pro­fil, står der også "Pub­licly fund­ed media", hvor der tidligere stod "gov­ern­ment fund­ed" — efter BBC oplyste CNN, at de var i dia­log med Twit­ter om at få løst prob­lemet.

Det lign­er det, vi tidligere har set fra Musks Twit­ter:

Ændrin­gen kom­mer ud af det blå — uden nogen fork­lar­ing, og så må man klage eller brokke sig, hvis man vil have det lavet om.

Ændrin­gen er også ufuld­stændig — fx er det kun BBCs hov­ed­pro­fil på Twit­ter, der har mærkatet. BBC News og BBC Sport har eksem­pelvis intet.

Mere:

🤔 Derfor købte Musk Twitter

Fra TechCrunch:

"Elon Musk gave a rare inter­view to an actu­al reporter late on Tues­day, speak­ing to BBC reporter James Clay­ton on Twit­ter Spaces. Dur­ing the inter­view, Clay­ton pressed Musk on whether his pur­chase of Twit­ter was, in the end, some­thing he went through with will­ing­ly, or whether it was some­thing he did because the active court case at the time in which Twit­ter was try­ing to force him to go through with the sale was going bad­ly.

The answer (which we all sus­pect­ed any­way) was that Musk did indeed only do the deal because he believed legal­ly, he was going to be forced to do so any­way.

Mere:

✅ Gamle Twitter-verificeringer forsvinder 20. april

Fra TechCrunch:

"Elon Musk said that Twit­ter will final­ly move to remove the lega­cy blue check­marks on April 20 or 4/20 because he can’t let go of that joke. This is the “final date,” he said in a tweet. If the move goes through, Twit­ter will have ver­i­fi­ca­tion marks only for paid users and busi­ness­es, and gov­ern­ment enti­ties and offi­cials."

✨ YouTube føjer flere funktioner til premium-abonnement

Fra Social Media Today:

"First, of course, are the basic fea­tures – ad-free view­ing, down­load­able clips, YouTube Music that can be played in the back­ground, etc.

In addi­tion to these entice­ments, YouTube’s also adding some new Pre­mi­um fea­tures, as it seeks to boost its sub­scrip­tion rev­enue, which is the lat­est social app trend."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

📝 Substack lancerer det Twitter-inspirerede Notes

Fra The Wash­ing­ton Post:

"Whether it will become a real com­peti­tor to Twit­ter won’t be known for weeks. But Elon Musk appar­ent­ly feels it might. Last week, he banned all Sub­stack links from Twit­ter after Sub­stack announced Notes. Twit­ter then hid from search results any news sto­ries men­tion­ing Sub­stack."

Mere:

😟 Vid & Sans lukker

Fra Medi­aWatch:

"Det unge viden­sk­ab­sme­die Vid & Sans har siden årsskiftet forsøgt at finde nye fondsmi­dler eller inve­stor­er for at holde de økonomiske hjul kørende, men det er ikke lykkes."

🤨 Kiosk er gået i stå

Fra Jour­nal­is­ten:

"Medi­et Kiosk var den næst­største mod­tager af tilskud fra Slots- og Kul­turstyrelsens såkaldte Inno­va­tion­spul­je i 2020, hvor medi­et mod­tog 3 mil­lion­er kro­ner til at etablere et dig­i­talt medie.

Men i dag, hvor støt­te­pe­ri­o­den er over­stået, er medi­et inak­tivt.

I hvert fald er der ikke udgivet en artikel på medi­et siden 1. feb­ru­ar."

💬 Artifact udvider med kommentarfunktion

Fra Giz­mo­do:

"Arti­fact, the per­son­al­ized news shar­ing app found­ed by Instagram’s co-founders, has added com­ments and dis­cus­sion on arti­cles, mark­ing the first pub­lic social com­po­nents of the new app."

🎧 Hvorfor lægger nogle medier deres podcasts på YouTube?

Fra Nie­man Lab:

"The research firm found that more pod­cast lis­ten­ers in the U.S. pre­fer to watch pod­casts on YouTube than lis­ten to audio-only ver­sions."

Her­hjemme har blandt andet TV 2 Nord tidligere eksper­i­menteret (med suc­ces) med at lægge pod­casts på YouTube.

📺 Danskerne satte streaming-rekord i Q1

Fra Medi­aWatch:

"Pilen peger fort­sat opad for danskernes for­brug af stream­ing, som i første kvar­tal 2023 er steget til i gen­nem­snit 77 min­ut­ter dagligt."

✨ Nyt medie om abonnementer og medlemsklubber

Fra Medi­aWatch:

"Medi­et udkom­mer dig­i­talt samt med nyheds­breve to gange ugentligt, og skal levere både nationale og inter­na­tionale nyhed­er om sto­fom­rådet. Af hjemmes­i­den fremgår det, at for­ret­ningsmod­ellen er baseret på både abon­nementsindtægter, til en pris på 295 kr. om måne­den, og annon­ceindtægter."

😬 JP ramt af overbelastningsangreb

Fra Medi­aWatch:

"I omkring to og en halv time lørdag aften var Jyl­lands-Postens hjemme­side udsat for et over­be­last­ningsan­greb fra hack­er­grup­pen Türk Hack Team, som i visse tid­srum lagde sitet helt ned."

😬 ...og det var DMJX også

Fra Jour­nal­is­ten:

"Hack­eran­gre­bet har teknisk set været mål­ret­tet VIA Uni­ver­si­ty Col­lege, som DMJX del­er it-fæl­lesskab med. Angre­bet har blandt andet bety­det, at man ikke kunne tilgå interne sys­te­mer og mails i peri­oder."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🤝 Ekstra Bladet køber bold.dk

Fra Ekstra Bladet selv:

"Bold.dk fort­sæt­ter dog med at være et selvstændigt medie, og den jour­nal­is­tiske lin­je er der ikke plan­er om at ændre på."

Mere om købet hos Medi­aWatch:

🔮 Stigende printudgifter accelererer digital udvikling hos Kristeligt

Fra Medi­aWatch:

"Sti­gende omkost­ninger til papir og dis­tri­b­u­tion af print­avisen vil 'helt sikkert' accel­erere udviklin­gen og være med til at skubbe på Kris­teligt Dag­blads dig­i­talis­er­ing, fortæller adm. direk­tør."

📈 Boom i korte video-annoncer er ikke nødvendigvis godt for TikTok

Fra Digi­day:

"While more ad dol­lars are being spent on the short-form for­mat, it’s now being allo­cat­ed across more plat­forms than ever before. And this could become trou­ble­some for Tik­Tok in the long run even if it ini­tial­ly got mar­keters addict­ed to short-form video con­tent."

⏩ Sådan videreudvikler nogle medier deres forretninger

Fra Digi­day:

"A media com­pa­ny can only grow so much when stick­ing to one chan­nel. At least that’s what four newslet­ter pub­lish­er exec­u­tives said when out­lin­ing their plans to Digi­day about expand­ing into events, video and pod­casts to diver­si­fy their busi­ness­es and grow their rev­enue this year."

😒 Apple beskyldes for konkurrenceforvridning i Frankrig

Fra Finan­cial Post:

"Four French online adver­tis­ing lob­bies have filed an antitrust com­plaint against Apple over changes the iPhone mak­er will make to pri­va­cy fea­tures with­in the next ver­sion of its mobile oper­at­ing sys­tem, they said in a state­ment on Wednes­day."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🤔 Vil AI-skabte billeder betyde krise for faktatjekkere?

Ekspert­erne er ikke helt sikre.

Fra Reuters Insti­tute:

"I spoke to sev­er­al jour­nal­ists, experts, and fact-check­ers to assess the dan­gers posed by visu­al gen­er­a­tive AI. When see­ing is no longer believ­ing, what are the impli­ca­tions this tech­nol­o­gy has on mis­in­for­ma­tion? How will this impact jour­nal­ists and fact-check­ers who debunk hoax­es? Will our infor­ma­tion chan­nels be flood­ed with “pro­pa­gan­da and untruth”?"

🤖 MailChimp bruger nu også ChatGPT

Fra Fast Com­pa­ny:

"For com­pa­nies that send email through Mailchimp, there’s now a third option: let­ting AI gen­er­ate any mar­ket­ing mis­sives. On Mon­day the com­pa­ny announced the beta launch of a tool called Email Con­tent Gen­er­a­tor, which uses Ope­nAI’s GPT tech­nol­o­gy to cre­ate mar­ket­ing copy that users can drag and drop into emails they’re send­ing to exist­ing and prospec­tive cus­tomers."

🌟 Flere medier laver AI-teams

Fra Digi­day:

"What start­ed out as an infor­mal dab­bling with gen­er­a­tive AI tech­nol­o­gy inside pub­lish­ers’ news­rooms has devel­oped into a full-fledged focus area for some media com­pa­nies. 

New teams are being formed with­in Buz­zFeed, BridgeTow­er Media, Forbes, Inge­nio and Trust­ed Media Brands, all ded­i­cat­ed to over­see­ing AI ini­tia­tives with­in dif­fer­ent parts of their respec­tive com­pa­nies, rang­ing from edi­to­r­i­al to tech."

🔮 Er generativ AI på vej mod juridiske udfordringer?

Fra Search Engine Jour­nal:

"The Chat­G­PT case in Italy is the tip of the legal ice­berg. Lit­i­ga­tion involv­ing Ope­nAI and com­pa­nies with gen­er­a­tive AI tools is ris­ing."

Mere:

👺 Nu kommer ChatGPT-hackingen

Fra Wired:

"It took Alex Polyakov just a cou­ple of hours to break GPT‑4. When Ope­nAI released the lat­est ver­sion of its text-gen­er­at­ing chat­bot in March, Polyakov sat down in front of his key­board and start­ed enter­ing prompts designed to bypass OpenAI’s safe­ty sys­tems. Soon, the CEO of secu­ri­ty firm Adver­sa AI had GPT‑4 spout­ing homo­pho­bic state­ments, cre­at­ing phish­ing emails, and sup­port­ing vio­lence."

Mere:

🤖 Bloomberg introducerer BloombergGPT

Fra hes­tens mund:

"BloombergG­PT out­per­forms sim­i­lar­ly-sized open mod­els on finan­cial NLP tasks by sig­nif­i­cant mar­gins — with­out sac­ri­fic­ing per­for­mance on gen­er­al LLM bench­marks"

🤖 Amazon går også generativ AI-vejen

Fra The Wall Street Jour­nal:

"Ama­zon . com Inc.’s cloud com­put­ing divi­sion announced new arti­fi­cial intel­li­gence offer­ings Thurs­day, becom­ing the lat­est tech giant to try to cash in on gen­er­a­tive AI, the tech­nol­o­gy behind Chat­G­PT."