Digitale medier i uge 11 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

💌 Facebook på vej med bl.a. nyhedsbrevsprodukt

Der har været rygter om det i noget tid, og nu er det blevet bekræftet af (godt nok anonyme) kilder hos Face­book: De arbe­jder på et pro­dukt til nyheds­breve, som vil gøre det muligt for afsenderen også at tage penge for at abon­nere, som du kan læse om hos bl.a. Axios.

Det er ikke kun nyheds­breve, men det lign­er en bredere udgivelses­plat­form. Det kom­mer dog især til at han­dle om nyheds­breve, da de er noget af det mest pop­ulære og hypede lige nu.

Pro­duk­tet kom­mer til at konkur­rere med især Sub­stack og Revue (der for nylig blev købt af Twit­ter), så kam­p­en mellem nyheds­brevs­plat­formene er i gang.

Face­book vil angiveligt række ud til tonean­givende per­son­er og udgi­vere for at få dem ombord – ikke ulig, hvad Sub­stack tidligere har gjort. Pt. vides det ikke, om Face­book vil tage et cut af de penge, man tjen­er.

Sam­tidig gør Sub­stack (som det nye Face­book-pro­dukt vil konkur­rere med) det ikke let­tere for sig selv.

Læs mere:

Face­book goes after Sub­stack
- Colum­bia Jour­nal­ism Review

What Face­book sees in newslet­ters
- Plat­former

Face­book will court inde­pen­dent writ­ers to its Sub­stack com­peti­tor with paid deals
- The Verge

▶️ YouTube remixer sig selv med TikTok-kopien 'Shorts'

Der bliv­er efter­hån­den kopieret så meget frem og tilbage, at det er svært at hitte rundt i, hvem der kopier­er hvem. Ikke desto min­dre lancer­er YouTube nu deres 'Shorts', der min­der meget om den funk­tion­alitet, du find­er hos Tik­Tok, skriv­er Pro­to­col.

YouTube bruger dog bagkat­a­lo­get. Enhver video på YouTube (med­min­dre upload­eren siger nej) kan bruges i et remix i en 'Short'. Det skal nok blive... inter­es­sant.

👶 Instagram planlægger børnevenlig version

Buz­zFeed News skriv­er:

"Exec­u­tives at Insta­gram are plan­ning to build a ver­sion of the pop­u­lar pho­to-shar­ing app that can be used by chil­dren under the age of 13, accord­ing to an inter­nal com­pa­ny post obtained by Buz­zFeed News."

😬 DR sletter Enhedslisten-Story efter kritik

Jour­nal­is­ten skriv­er:

"Swipe op og læs..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

💡 Her er TV 2 Østjyllands skabelon for video på sociale medier

TV 2 Østjyl­land skriv­er på deres udviklings­blog:

"Gen­nem de sen­este fem år har vi arbe­jdet inten­sivt med at blive dygtige til at formi­dle lev­ende billed­er på de plat­forme, hvor brugerne er. Og selvom vi under­ve­js har haft mange snakke om, hvad der kende­teg­n­er en vel­lykket video til SoMe, så skulle der en ska­be­lon til at sætte de bed­ste ram­mer for kreativiteten. Her får du en guide til, hvor­dan du selv laver en ska­be­lon, som hjælper dit videoind­hold bedst muligt på vej."

🇦🇺 Facebook og News Corp indgår aftale i Australien

Det har været en læn­gere sag, der især fik ver­dens opmærk­somhed, da Face­book blok­erede for aus­tralske medi­er. Det fik parterne i de forhan­dlinger til at mødes igen og nå til enighed om nogle nye ram­mer, der angiveligt gav Face­book lidt mere fri­hed og min­dre tvang angående, hvem de indgå aftaler med.

Siden den enighed opstod der dog bekym­ring i Aus­tralien om, hvorvidt Face­book så rent fak­tisk ville lave aftaler med de store medievirk­somhed­er, der i blandt Rupert Mur­dochs News Corp, eller om det kunne ende i en ny blokade.

Så slemt er det ikke gået, og Face­book og News Corp har nu indgået en aftale.

Du kan blandt andet læse om det hos Reuters, men en lidt bedre fork­lar­ing får du fak­tisk fra News Corp selv.

De skriv­er nem­lig, at aftal­en kom­mer til at han­dle om adgang til News Corp-ind­hold via Face­books nye News-faneblad. Så det er ikke delingerne. Det er vigtigt at have for øje.

💉 Sådan vil Zuckerberg få folk vaccineret

Face­book har meldt ud, at de vil gøre mere for at slå ned på mis­in­for­ma­tion om vac­cin­er, samt at opfor­dre folk til at blive vac­cineret. Kort for­t­alt er målet at få 50 mil­lion­er men­nesker tæt­tere på en vac­cine, og det skal blandt andet ske i samar­be­jde med Boston Children's Hos­pi­tal.

Deru­dover Face­books 'COVID-19 Infor­ma­tion Cen­ter' udvides til også at ind­be­fat­te Insta­gram, og på What­sApp skal en bot opfor­dre folk til at blive vac­cineret.

Læs om alle tilt­a­gene hos Face­book selv. Deru­dover har Axios en sam­men­fat­ning.

Mere:

Face­book to label all COVID-19 vac­cine posts
- TechCrunch

YouTube removed 30,000 videos with vac­cine mis­in­for­ma­tion
- The Hill

👍 Nu kan du invitere til Clubhouse udenom dine kontakter

Der har været kri­tik af Club­hous­es adgang til kon­tak­terne på din tele­fon fra starten. Nu er de så småt i gang med at løse det, fx kan du nu invitere direk­te til et mobil­num­mer uden at have ved­k­om­mende blandt dine kon­tak­t­per­son­er.

Læs også:

Club­house Clos­es in on 13 Mil­lion Down­loads on the One Year Anniver­sary of the App
- Social Media Today

🚀 Clubhouse lancerer acceleratorprogram

Social Media Today skriv­er:

"Along this line, Club­house has today announced a new Cre­ator First accel­er­a­tor pro­gram, which will see the app pro­vide finan­cial sup­port and exper­tise to a select­ed group of cre­ators, with a view to help­ing them build their audi­ence, and ulti­mate­ly mon­e­tize their Club­house efforts."

🦹 Tinder på vej med baggrundstjek

The Verge skriv­er:

"This means Tin­der users will be able to vet their dates with details like their arrest record or his­to­ry of vio­lence. That could dra­mat­i­cal­ly affect who finds suc­cess on the app and who doesn’t."

😳 Telegram mangler penge

The Wall Street Jour­nal skriv­er:

"The mes­sag­ing ser­vice and social-media plat­form owes cred­i­tors rough­ly $700 mil­lion by the end of April, accord­ing to peo­ple briefed on the company’s plans and loan doc­u­ments viewed by The Wall Street Jour­nal. At the same time, Telegram Group Inc. must cov­er ris­ing equip­ment and band­width expens­es because of its rapid growth, despite going years with­out attempt­ing to gen­er­ate rev­enue."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

👻 Version 4 af Ghost-CMS'et er klar

Måske du end­nu ikke kender Ghost – men det bør du. Især, hvis du er en udgiv­er, der gerne vil have ind­hold, nyheds­brev, mod­tagere og betal­ing for ind­hold sam­let ét sted. Ghost har netop lanceret deres sen­este ver­sion, der cementer­er det som et ser­iøst Word­Press-alter­na­tiv til de udgi­vere, der vil tjene penge på ind­hold­et.

Læs mere i mit sen­este larskjensen.dk-nyhedsbrev og i Ghosts changel­og for ver­sion 4.

🔐 Netflix' kodeordstest bruger tofaktorsikkerhed

Som du måske har læst, er Net­flix beg­y­n­dt at slå hårdere ned på del­ing af kode­ord. I øje­b­likket kør­er de en test, hvor nogle brugere oplever, at de får en besked om, at de skal have deres egen kon­to (eller være i hus­stand med en, der har en kon­to).

Wired skrev lidt mere om testen i denne uge:

"The lim­it­ed test that Net­flix intro­duced this week is basi­cal­ly a form of two-fac­tor authen­ti­ca­tion, the kind you hope­ful­ly already have on most of your online accounts. Some users have begun to see the fol­low­ing prompt when set­tling in for a binge: “If you don’t live with the own­er of this account, you need your own account to keep watch­ing.” Below that, there’s an option to get a code emailed or texted to the account own­er, which you can enter to con­tin­ue watch­ing."

Deru­dover er der også sikker­hedsspørgsmålet. Læs Wired-artiklen for at blive klogere.

🎧 Berlingske lancerer nyhedspodcast

Der find­es allerede flere nyhed­spod­casts (blandt andet Gen­start, der er DRs mest pop­ulære pod­cast), men Berlingske men­er, at der er plads til i hvert fald en til i danskernes mediefor­brug.

Pod­cas­ten starter med at komme fra maj, skriv­er Medi­aWatch.

🤯 Daily Telegraph overvejer løn ud fra artikelpopularitet

Det lyder som en pænt van­vit­tig idé. The Guardian skriv­er:

"The Dai­ly Tele­graph wants to link some ele­ments of jour­nal­ists’ pay to the pop­u­lar­i­ty of their arti­cles, an email seen by the Guardian reveals, in a plan said to have “alarmed and dis­mayed” staff who fear it will 'seri­ous­ly warp our edi­to­r­i­al pri­or­i­ties'."

Der er lidt mere per­spek­tiv på den his­to­rie her:

Reward­ing good sub­scriber con­tent is not the same as reward­ing click­bait
- One Man & His Blog

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

💌 Jysk Fynske sætter nyhedsbreve i centrum for ny satsning

Medi­aWatch skriv­er:

"Inden længe lancer­er Jysk Fynske..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

💰 Skal Wikipedia nu tjene penge på bl.a. Google?

Google og Wikipedia har haft et lidt bland­et forhold, men på det sen­este har Google brugt oplysninger fra Wikipedia direk­te i søgere­sul­tater­ne. Det giv­er god vær­di for brugerne, men nu ser det ud til, at folkene bag Wikipedia også gerne vil have det til at give vær­di for Wikipedia; økonomisk vær­di.

Wired skriv­er:

"Today, the Wiki­me­dia Foun­da­tion, which oper­ates the Wikipedia project in more than 300 lan­guages as well as oth­er wiki-projects, is announc­ing the launch of a com­mer­cial prod­uct, Wiki­me­dia Enter­prise. The new ser­vice is designed for the sale and effi­cient deliv­ery of Wikipedia's con­tent direct­ly to these online behe­moths (and even­tu­al­ly, to small­er com­pa­nies too)."

🤔 Google-ændring presser retargeting og lookalikes

Digi­day skriv­er:

"And they will need to wean them­selves from tried-and-true prospect­ing meth­ods, such as run­ning ads to retar­get peo­ple who vis­it their sites or using looka­like mod­el­ing to tar­get ads to peo­ple who share char­ac­ter­is­tics with a brand’s exist­ing cus­tomers."

📱 Cut på Android-apps halveres til 15%

TechCrunch skriv­er:

"Google will low­er its Play com­mis­sions glob­al­ly for devel­op­ers that sell in-app dig­i­tal goods and ser­vices on its mar­quee store, the com­pa­ny said, fol­low­ing a sim­i­lar move by rival Apple late last year."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

⌚️ Her er Facebooks håndleds-"wearable"

Wired skriv­er:

"It’s an elec­tromyo­g­ra­phy device, which means it trans­lates elec­tri­cal motor nerve sig­nals into dig­i­tal com­mands. When it's on your wrist, you can just flick your fin­gers in space to con­trol vir­tu­al inputs, whether you’re wear­ing a VR head­set or inter­act­ing with the real world. You can also “train” it to sense the inten­tion of your fin­gers, so that actions hap­pen even when your hands are total­ly still."

Mere om den:

Face­book Is Read­ing Your Brain Waves (Sort Of)
- Buz­zFeed News

👎 Apple dropper HomePod-smarthøjttaleren

Apple Insid­er skriv­er:

"Apple made a shock announce­ment on March 13 that it was dis­con­tin­u­ing the Home­Pod. The announce­ment advised Apple's orig­i­nal smart speak­er will con­tin­ue to be sold, includ­ing via its online store, but that there is only a lim­it­ed sup­ply avail­able before stock runs out."

👊 Microsoft og Google er oppe at skændes

Bevares, Google og Microsoft har aldrig været bed­ste ven­ner – skønt de samar­be­jder på brows­er-markedet, hvor Microsofts nye brows­er er baseret på den samme open source-kode (Chromi­um-pro­jek­tet) som Chrome.

Sen­este opgør mellem de to han­dler om, at Microsoft kri­tis­er­er Google for at have øde­lagt annon­ce­markedet (og det frie, åbne inter­net) og gjort det nærmest umuligt for medi­er at tjene penge på annon­cer.

Google har svaret tilbage, og den får ikke for lidt, når Microsofts egen prob­lema­tiske monopol­his­to­rie og nuværende kæmpe sikker­hed­skrise bliv­er bragt ind i kam­p­en.

Her får du et par uddrag – du kan læse hele artiklen hos CNBC.

"Unfor­tu­nate­ly, as com­pe­ti­tion in these areas inten­si­fies, they are revert­ing to their famil­iar play­book of attack­ing rivals and lob­by­ing for reg­u­la­tions that ben­e­fit their own inter­ests. [...]

And it’s no coin­ci­dence that Microsoft’s new­found inter­est in attack­ing us comes on the heels of the Solar­Winds attack and at a moment when they’ve allowed tens of thou­sands of their cus­tomers — includ­ing gov­ern­ment agen­cies in the U.S., NATO allies, banks, non­prof­its, telecom­mu­ni­ca­tions providers, pub­lic util­i­ties, police, fire and res­cue units, hos­pi­tals and, pre­sum­ably, news orga­ni­za­tions — to be active­ly hacked via major Microsoft vul­ner­a­bil­i­ties."

👩‍⚖️ Twitter-hacker skal tre år i fængsel

Version2 skriv­er:

"Teenageren Gra­ham Ivan Clark hackede..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

😬 Internet Archive er bekymret for fremtiden

Der er forskel­lige ten­denser på spil i øje­b­likket, såsom "balka­nis­erin­gen" af inter­net­tet og mulige ændringer i den amerikanske "Sec­tion 230", der kan true den måde, The Inter­net Archive (dem med "Way­back Machine", hvor du kan se gam­le web­sites) fun­ger­er.

Pro­to­col har talt med to fra inter­nettes bib­liotek.