Digitale medier i uge 12 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🦠 Journalister uden grænser sagsøger Facebook i Frankrig

Reuters skriver:

“Reporters Without Borders (RSF) said on Tuesday it had filed a lawsuit against Facebook in France, citing a proliferation of hate speech against media and falsehoods about COVID-19.”

😠 Røde Kors-generalsekretær kritiserer tweet fra Zetland-journalist

“Det her læner sig faretruende op ad fake news,” skrev Dansk Røde Kors’ generalsekretær, Anders Ladekarl, i et tweet-svar til et tweet fra Zetland-journalisten Frederik Kulager. Læs hele historien hos Journalisten.

💾 Snart kan du gemme Instagram-stories som kladder

Social Media Today skriver:

“Instagram has today announced that it will soon add a new option to save your Instagram Stories as drafts, to be posted at a later stage.”

🤯 New York Times sletter Facebook-gruppe med 77.000

Nieman Lab skriver:

“Members are speculating: Why would The New York Times want to abandon its 77,000-member cooking Facebook group? The one whose demise I surely ensured by reporting, upon its launch two years ago, that it was a “happy corner of the internet”?”

🤣 Twitter tester emoji-reaktioner a la Facebook

TechCrunch skriver:

“The company has been surveying users throughout the month to get input on how they feel about a broader set of emoji-style reactions, similar to what you’d see on Facebook.”

©️ Facebook vil gøre det lettere at opdage copyright-brud

Social Media Today skriver:

“Facebook is following YouTube’s lead in allowing content creators to claim the rights to their content when shared by other Pages, with new updates to its Brand Safety and Intellectual Property tools.”

🔜 Trump på vej med socialt medie

USA Today skriver:

“Former President Donald Trump is planning to return to social media with his own social network, according to spokesman Jason Miller.”

🤳 Facebook tester “green screen” i Stories

Social Media Today skriver:

“As highlighted by user Mamun Billah, Facebook is now testing a new ‘Green screen’ option within the Facebook Stories creative tools, which will enable users to overlay their video over a selected video or still image”

🧪 YouTube tester produktidentifikation i videoer

MarTech Today skriver:

“Google is testing a new feature that automatically detects products in videos and displays them, and related products, to viewers as a list, the company posted on its YouTube tests and experiments page yesterday. On Thursday, it also announced a new way to watch YouTube videos directly within Twitter on iOS.”

🎤 Nu kommer Clubhouse-kopierne

Protocol skriver:

“The Clubhouse-ification of the tech industry is happening fast. Twitter Spaces is launching widely in April. Telegram just announced Voice Chats 2.0, with basically the same set of features. Facebook is working on a Clubhouse-y feature. Spotify has been surveying users on their feelings about Clubhouse. Even Discord, which was arguably doing Clubhouse before Clubhouse was doing Clubhouse, is testing features to be more like Clubhouse.”

Læs også:

Clubhouse Outlines Key Growth Challenges in Latest Town Hall Update
– Social Media Today

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

🎉 Så kom kulturministerens lovforslag

Det har været ventet i nogle uger, og i dag præsenterede kulturminister Joy Mogensen så forslaget til den lov, der skal implementere EUs copyright-direktiv i dansk lovgivning. Direktivet blev i øvrigt vedtaget præcis samme dag for to år siden.

For en måned siden skrev jeg om fem ting, du holde øje med i den nye lov om ophavsret – og man må sige, at det nye lovforslag ikke indeholder mange svar. Blandt andet sætter den ikke nogen grænse for de “meget korte uddrag” (som direktivet heller ikke kunne definere), som du kan læse hos Journalisten og som jeg talte med Ritzau om.

Dansker Medier støtter – ikke overraskende – forslaget, mens Journalisten kan fortælle, at foreningen Nye Medier er mere skeptisk.

Er der så lagt op til konflikt? Mjaeh, måske – for som Aske Kammer fra DMJX påpeger i denne Politiken-artikel, får Ophavsretslicensnævnet udvidede beføjelser. I lovforslaget står der i paragraf 29 a stykke 3:

“Opstår der spørgsmål om, hvorvidt en organisation, der efter § 50, stk. 4, er godkendt til at indgå aftaler omfattet af stk. 1, stiller urimelige vilkår for at indgå aftale, kan hver af parterne forelægge spørgsmålet for Ophavsretslicensnævnet, jf. § 47. Nævnet kan fastsætte vilkårene, herunder vederlagets størrelse.”

Altså: Kan parterne ikke blive enige, kan ophavsretslicensnævnet tvinge en afgørelse (og vilkårene) igennem. Det var præcis denne type tvang, Facebook stejlede over i Australien, og som førte til, at de trak stikket til de australske medier. Efter den blokering, blev der tilføjet en to måneders periode, hvor parterne kan få en aftale på plads. Du kan læse mere om den opdaterede lov i Australien hos CNBC.

Derudover kalder Sten Schaumburg-Müller, der er professor i medieret ved Syddansk Universitet, det “en dårlig form for lovgivning“.

🧐 Bureauer: Nationen-farvel vil ramme trafik, men gavne EBs brand

MediaWatch skriver:

“Selvom sidevisningerne bliver færre…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Læs om Ekstra Bladets lukning af Nationen-debatten.

Sammen med en anden tidligere Ekstra Bladet-ansat, Søren Pedersen, var jeg i øvrigt gæst i denne uges ALL CAPS på Radio Loud, hvor vi talte om lukningen af Nationen.

Det kan du bl.a. kan lytte til på Spotify, i Apple Podcast – eller der, hvor du lytter podcast.

📺 DR vil skabe modvægt til Disney og YouTube med Minisjang

MediaWatch skriver:

“På mandag åbner DR dørene…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

🤬 Forsvarsministeriet delte ulovlig adgang til Olfi

Forsvarsministeriet købte et enkelt abonnement til nichemediet Olfi. Det ene abonnement er igennem to år blevet brugt til ulovligt at dele mediets artikler mellem ministeriets ansatte. Det koster nu 285.000 kroner, skriver Journalisten.

Læs også:

InsideBusiness: Vores artikler bliver også delt uden tilladelse
– Journalisten

Password-deling: Hvad kan vi gøre?
– LinkedIn-artikel, jeg skrev om emnet i november

😳 Så rundede vi to millioner podcasts

Hjemmesiden Podcast Industry Insights tracker hvor mange podcasts og episoder, der er i Apple Podcasts-biblioteket. I denne uge rundede tallet 2.000.000, fortæller PodNews i deres nyhedsbrev.

😫 Det er (stadig) svært at opsige abonnementer online

Nieman Lab skriver:

“Bad news for people who hate using the phone: Just 41% of U.S. news publishers “make it easy” for subscribers to cancel their subscriptions online, according to a new survey from the American Press Institute.”

✨ ProPublica bygger nyt artikeldesign

Og det ser rigtig fedt ud – og så har de (også) valgt at fjerne højrespalten. Læs mere hos dem selv.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

💰 Enhedslisten foreslår afgift på elektroniske annoncer

I øjeblikket diskuteres det løbende, hvordan man kan få tech-giganter som især Facebook og Google til at putte flere penge i Danmark. Nogle medier forsøger at presse dem til at betale for brug af indhold, andre advokerer for en international skattereform, og nogle foreslår afgifter på digitale annoncer.

Det er den sidste fremgangsmåde, Enhedslistens Søren Søndergaard foreslår i et debatindlæg hos Altinget.

Det er ikke ulig den fremgangsmåde, man forsøger i den amerikanske stat Maryland, og som bliver kritiseret fra flere tech-sider. “Maryland’s digital ad tax may be a constitutional overreach,” skrev MarTech Today i ugens løb.

🥴 Det sejler hos Medium

Jeg kan egentlig godt lide udgiverplatformen Medium, hvor jeg både udgiver artikler men også tit falder over gode artikler skrevet af andre. Mediums historie er dog noget broget, og man har været igennem flere “pivots”, blandt andet fyrede man hele annoncestaben i 2017, da man skiftede til en abonnementsmodel.

(Det har jeg tidliger skrevet om i artiklen ‘Fremtidens forretningsmodeller: Abonnenter vs. annoncører[larskjensen.dk] – også fra 2017.)

Derefter har Medium også lanceret egne udgivelser, blandt andet OneZero, der skriver om teknologi – og gør det godt. Nu sker der så igen noget – angiveligt et resultat af, at strategien ikke skaffer tilstrækkeligt mange brugere, der køber et abonnement.

“Medium Tells Journalists to Feel Free to Quit After Busting Union Drive,” skriver Vice.

Det er naturligt for et startup at ændre retning undervejs, men Medium er ni år gammel, og det begynder at ligne et firma, der ikke kan finde sine ben at stå på.

Læs mere i Casey Newtons Platformer-nyhedsbrev: ‘The mess at Medium‘.

Og så er det her nok overskriften, der siger det hele: ‘Medium has pivoted so many times it has now come full circle[Columbia Journalism Review].

🤨 Cookie-alternativer mangler transparens og samtykke

I takt med at cookies, især tredjepartsudgaven, er på vej ud, dukker der bud på afløsere op. En af dem er ‘Unified ID’, der baserer sig på e-mailadresser, og derfor mener flere, at det sker med brugerens samtykke.

Digiday skriver dog:

“However, although these companies are modernizing their means of tracking people online, they have yet to update their methods of notifying them when these systems capture individuals’ email addresses to transform them into identifiers that can be passed throughout the ad tech ecosystem.”

Læs også:

WTF can advertisers actually do with first-party data in Google’s Privacy Sandbox?
– Digiday

🇺🇸 US-mediers kernestrategier for at holde på abonnenterne

American Press Institute har adspurgt udgivere på tværs af USA om, hvordan de går til den vigtige disciplin at holde på de abonnenter, der allerede betaler.

Det er der kommet tre artikler ud af:

🙏 Amerikanske lokalmedier vil have førstepartsdata med NewsPass

Digiday skriver:

“NewsPass ID is a single sign-on technology created for local news publishers who are trying, like everybody else in media, to gather more first-party data from their users. For publishers that deploy NewsPassID, the data gathered can be used not just for digital advertising but also to drive a subscription strategy: A registered user is easier to bring down a subscription funnel. “

Mere om lokalmedier:

Build for a crisis: Ideas for the future of local news
– Nieman Lab

📉 Fra Trump-bump til slump

Flere amerikanske medier fik en fremgang i abonnentsforretningen, da Donald Trump blev valgt til præsident i 2016. Nu, hvor han er væk, ser det ud til at gå den anden vej.

The Washington Post skriver:

“Barely two months into the post-Trump era, news outlets are indeed losing much of the audience and readership they gained during his chaotic presidency. In other words, journalism’s Trump bump may be giving way to a slump.”

Læs også:

Facing Post-Trump Slowdown, New York Times Eyes $100 Billion Games Market
– Bloomberg

New York Times fik 40 procent flere spilabonnenter i 2020
– MediaWatch

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

😕 Tekmediehusdirektør: Journalister mangler tech-viden

MediaWatch skriver:

“Journalister med techviden er en…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Jeg har tidligere behandlet emnet i en analyse hos Journalisten: Derfor halter mediernes tech-dækning

💰 Rygte: Microsoft overvejer at købe Discord

Discord er en tjeneste, især gamere bruger til at kommunikere via video, lyd og tekst.

Bloomberg skriver:

“Discord has been talking to potential buyers and software giant Microsoft is in the running, but no deal is imminent, said the people, who asked not to be identified because the discussions are private. Discord is more likely to go public than sell itself, one person said. Representatives for Microsoft and Discord declined to comment. VentureBeat reported earlier on Monday that Discord was engaged in sales talks.”

🧑‍💻 Nu kan Zoom embeddes i andre apps

The Wall Street Journal skriver:

“Zoom said Monday that it would start selling its videoconferencing technology so other companies can embed it in their own products, Chief Technology Officer Brendan Ittelson said. The calls would still run over Zoom, he said, but wouldn’t carry the company’s brand. The San Jose, Calif.-based company so far has relied largely on users making calls via Zoom’s app.”