Digitale medier i uge 15 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Indhold

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

😬 Tjek: Er dit mobilnummer med i kæmpe Facebook-læk?

I sidste uge blev der offentliggjort et gigantisk læk fra Facebook, der involvere mobilnumre på mere end 640.000 danskere. Version2 skriver, at flere danske ministre og topembedsfolk er omfattet, og du kan selv undersøge, om dit mobilnummer er i blandt.

Det irske datatilsyn har åbnet en sag mod Facebook efter det enorme læk, skriver Computerworld.

👍 Ny Instagram-test: Vil du vise og se likes eller ej?

TechCrunch skriver:

“Instead, it will begin to explore a new option where users get to decide what works best for them — either choosing to see the Like counts on others’ posts, or not. Users will also be able to turn off Like counts on their own posts, if they choose.”

Facebook selv vil angiveligt teste noget lignende på moderskibet også.

🆕 Lokaljournalistik bliver del af britisk Facebook News

Facebook skriver selv:

“Today we’re making a further investment in the news ecosystem in the UK with the addition of a new local news section in Facebook News to help hundreds of publishers drive additional audiences to their sites and connect people to the news that matters to them most. This new feature, which first launched in the US last year, will also make it easier for people to find a greater mix of local and national reporting they are interested in.”

😬 Instagram undskylder søgeforslag ifm. spiseforstyrrelser

BBC skriver:

Instagram has apologised after a mistake with its algorithm promoted diet content to users with eating disorders.

The search function in the app automatically recommended terms including “appetite suppressants” and “fasting” to some people.”

🤨 Tidligere “alt-right”-aktivist: Sådan brugte jeg YouTube

The New York Times skriver:

“Over the more than two years he helped produce and publish videos for Mr. Robinson and others, Mr. Robertson learned how making clever edits and focusing on confrontation could help draw millions of views on YouTube and other services. He also learned how YouTube’s recommendation algorithm often nudged people toward extreme videos.”

👴 Hvordan bruger ældre TikTokkere platformen?

Social Media Today skriver:

“In a pitch to marketers on the potential of the platform for reaching parents, TikTok has shared some new data on how older people are using the platform to stay connected, and how brands can tap into these trends to maximize their campaign performance.”

🙋‍♀️ Facebooks Oversight Board vil nu tage imod appeller fra brugere

I tirsdags meldte Facebooks tilsynsråd ud, at man nu også vil tage imod henvendelser fra brugere om at få andre brugeres indhold fjernet. Tidligere kunne man kun appellere til dem, hvis Facebook havde slettet noget indhold, man mente var fjernet fejlagtigt, skriver Axios.

🤦🏻‍♂️ Facebook-algoritme skjuler stadig job-annoncer for kvinder

Et nyt studie viser, at Facebooks algoritmedrevne annoncesystem fordeler sine annoncevisninger mellem kønnene ud fra, hvordan fordelingen allerede er.

“The findings suggest that Facebook’s algorithms are somehow picking up on the current demographic distribution of these jobs, which often differ for historical reasons,” skriver MIT Technology Review.

“The researchers weren’t able to discern why that is, because Facebook won’t say how its ad-delivery system works.”

😘 Facebook tester speed dating-app

Social Media Today skriver:

“Facebook’s experimental NPE –  or ‘New Product Experimentation’ – team has begun initial testing of its latest project, a video speed dating app called ‘Sparked‘ which will enable users to hold 4-minute video chats with potential matches in order to better decide on their suitability before moving forward.”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

👧 DR lancerer nyheds-app til børn

DR skriver selv:

“’Ultra Nyt+’ hedder en ny app fra DR, der lanceres i dag til de 9-14-årige. Den skal – ved at bruge interaktive greb, børnene kender fra sociale medier, gøre nyheder relevante for dem. Udgangspunktet for appen er, hvad børnene selv siger en app skal kunne, hvis den skal give mening for dem.”

🎧 Spotify lancerer nye podcast-hitlister

Spotify skriver selv:

“So today, we’re unveiling a brand-new Podcast Charts experience including new and more detailed charts, a web experience, and highly shareable features so podcasters and listeners alike can share the word of their favorite shows.”

Mere om podcasting:

Google Podcasts hits 100 million installs on Android, proving people might care about RSS after all
Android Police

📍 Substack lancerer 1 mio. dollars-initativ til lokalmedier

Substack er en nyhedsbrevsplatform og -produkt, der især er hypet, fordi det er muligt at tage penge for sine nyhedsbreve.

De skriver selv:

“A panel of independent judges will work with Substack to select up to 30 local news writers to participate in the program. Substack Local will provide each writer with mentorship from experienced journalists; business support such as subsidized access to health insurance, expert advice, and design services; and a cash advance designed to reduce the financial risk of starting a new business. “

How Substack—a newsletter company—became synonymous with “frictionless, independent publishing”
What’s New In Publishing

Former Condé Nast Editor Plans a Vanity Fair for the Substack Era
The New York Times

👎 Altinget lukker medie til unge

Spektrum nåede at eksisterede tre år, uden det lykkedes at finde en bæredygtig model. Derfor bliver det nu lukket, skriver MediaWatch.

✨ Mads Brügger på vej med nyt medie

Berlingske skriver:

“Bag projektet står to markante…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den kommende lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

😬 Nogle medier tager chancen udenom Apples privacy-regler

Digiday skriver:

“Workarounds to Apple’s in-app tracking crackdown are nothing new, but they’re becoming riskier now that Apple is rejecting apps that seemingly flout its long-mooted privacy policy. “

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🤑 Hvor meget kan medierne forvente fra tech-giganterne?

En ny ophavsret er på vej, og den skal gøre det muligt for medierne at få penge fra bl.a. Google og Facebook, når de bruger deres indhold. Men hvor meget kommer de store medier til at spytte i mediernes pengekasser?

MediaScale har analysen:

“Hvis man vil sætte det beløb ind i en dansk kontekst, kan man for eksemplets skyld følge tankegangen fra tidligere. Den danske befolkning er 11 gange mindre end den franske. Det svarer til 14 mio. kr. om året fra Google. Lad os for nemhedens skyld sige, at Facebook ender med at betale det samme beløb, selvom det ikke er sikkert, at brugen af nyhedsindhold på deres platform er omfattet af lovens nye bestemmelser. Det giver 28 mio. kr. til de danske medier samlet set, hvis de går med i News-produkterne. Et lille stykke fra de oprindelige 250 mio. kr., som altså sidenhen blev til 119 mio. kr.”

✨ Reuters på vej med abonnement til forbrugere

Nyhedstjenesten Reuters har tidligere – uden succes – forsøgt sig med produkter målrettet forbrugere udover de medier, de i forvejen leverer indhold til.

Nu forsøger de sig igen med et produkt på Reuters.com, der henvender sig til erhvervssegmentet, og skal koste 34,99 dollars (knapt 220 kroner) om måneden, skriver Nieman Lab.

💪 Kampen om Wall Street Journals fremtid

The New York Times fortæller historien:

“Now a special innovation team and a group of nearly 300 newsroom employees are pushing for drastic changes at the paper, which has been part of Rupert Murdoch’s media empire since 2007. They say The Journal, often Mr. Murdoch’s first read of the day, must move away from subjects of interest to established business leaders and widen its scope if it wants to succeed in the years to come.”

🧐 Analyse: Google og Facebook sidder på onlinereklamerne

En ny analyse, som konsulenthuset KPMG har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fortæller, at Googles og Facebooks samlede andel af det samlede danske reklamemarked skønnes til at være 40 procent. Læs om analysen hos MediaWatch.

🚀 Tre danske medier med i Facebook Accelerator

MediaWatch/ITWatch skriver:

“Det Nordjyske Mediehus er blandt…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den kommende lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

❌ Inside Business dropper PDF-udgaven

Det danske erhvervsmedie Inside Business stopper nu med at udgive en PDF-udgave, hvor man kan læse udvalgte artikler, skriver MediaWatch. Pengene skal i stedet bruges på journalistik.

💵 New York Post personaliserer shopping-widget

Digiday skriver:

“The tests are designed mostly to show returning site visitors’ posts that might lead to more consumption and, ideally, more purchases.”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

🌍 Nu viser Google Earth planetens forfald

Wired skriver:

“Today, Google announced a new 3D time-lapse feature in its Google Earth platform. It allows users to navigate to any spot on the globe and press Play to watch the geography change. The timeline goes back 37 years, from 1984 through today.”

😮 Omsider: Google opdaterer på FeedBurner

Efter det har stået meget stille i mange år, var vi flere, der gik og forventede at Google ville lukke FeedBurner – en tjeneste, der gør det muligt at få statistik på sine feeds, hvilket er smart hvad enten man udgiver tekst eller podcasts.

I denne uge fortalte Google så, at de flytter FeedBurner til en mere stabil infrastruktur, men samtidig også fokuserer på kernefunktionerne i FeedBurner. Det vil sige, at den (meget simple) nyhedsbrevs-/e-mailfunktion, der er i FeedBurner, forsvinder.

Du kan også læse mere hos TechCrunch.

🤭 Rygte: Apple arbejder på kombination af TV og HomePod

Bloomberg skriver:

“The company is working on a product that would combine an Apple TV set-top box with a HomePod speaker and include a camera for video conferencing through a connected TV and other smart-home functions, according to people familiar with the matter, who asked not to be identified discussing internal matters.”

🚗 Spotify præsenterer hardware-device til bilen (kun i USA)

TechCrunch skriver:

“The company explained its interest in Car Thing is about solving a need for customers who want a “more seamless” and personalized in-car listening experience. Although many cars today support Apple CarPlay or Android Auto, Spotify points out that the average age of a car in the U.S. is actually 11 years old and the average lifetime of cars is 18 years. That means there are still a large number of cars on the road that don’t support modern, in-car infotainment systems.”

✋ Flere vil blokere Googles nye tracking-teknologi

Den privacy-venlige søgemaskine DuckDuckGo har meldt ud, at de vil blokere for ‘FLoC’, der er Googles nye teknologi til at tracke folks browsing i Chrome, skriver Search Engine Journal.

“We’re disappointed that, despite the many publicly voiced concerns with FLoC that have not yet been addressed, Google is already forcing FLoC upon users without explicitly asking them to opt in. We’re nevertheless committed and will continue to do our part to deliver on our vision of raising the standard of trust online.”

Mozilla går med lignende planer, skriver Digiday, og The Guardians “director of engineering” skriver på Twitter, at de ikke er med i FLoC.

🤖 Microsofts seneste opkøb skal gavne deres digitale assistent

Protocol skriver:

“Microsoft is done trying to beat Alexa and Google Assistant as general virtual helpers, but Nuance offers a shortcut to getting there for enterprises.”

Købet af Nuance er i øvrigt Microsofts næststørste nogensinde, kun overgået af købet af LinkedIn.