Digitale medier i uge 11 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

💌 Facebook på vej med bl.a. nyhedsbrevsprodukt

Der har været rygter om det i noget tid, og nu er det blevet bekræftet af (godt nok anonyme) kilder hos Facebook: De arbejder på et produkt til nyhedsbreve, som vil gøre det muligt for afsenderen også at tage penge for at abonnere, som du kan læse om hos bl.a. Axios.

Det er ikke kun nyhedsbreve, men det ligner en bredere udgivelsesplatform. Det kommer dog især til at handle om nyhedsbreve, da de er noget af det mest populære og hypede lige nu.

Produktet kommer til at konkurrere med især Substack og Revue (der for nylig blev købt af Twitter), så kampen mellem nyhedsbrevsplatformene er i gang.

Facebook vil angiveligt række ud til toneangivende personer og udgivere for at få dem ombord – ikke ulig, hvad Substack tidligere har gjort. Pt. vides det ikke, om Facebook vil tage et cut af de penge, man tjener.

Samtidig gør Substack (som det nye Facebook-produkt vil konkurrere med) det ikke lettere for sig selv.

Læs mere:

Facebook goes after Substack
– Columbia Journalism Review

What Facebook sees in newsletters
– Platformer

Facebook will court independent writers to its Substack competitor with paid deals
– The Verge

▶️ YouTube remixer sig selv med TikTok-kopien ‘Shorts’

Der bliver efterhånden kopieret så meget frem og tilbage, at det er svært at hitte rundt i, hvem der kopierer hvem. Ikke desto mindre lancerer YouTube nu deres ‘Shorts’, der minder meget om den funktionalitet, du finder hos TikTok, skriver Protocol.

YouTube bruger dog bagkataloget. Enhver video på YouTube (medmindre uploaderen siger nej) kan bruges i et remix i en ‘Short’. Det skal nok blive… interessant.

👶 Instagram planlægger børnevenlig version

BuzzFeed News skriver:

“Executives at Instagram are planning to build a version of the popular photo-sharing app that can be used by children under the age of 13, according to an internal company post obtained by BuzzFeed News.”

😬 DR sletter Enhedslisten-Story efter kritik

Journalisten skriver:

“Swipe op og læs…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den kommende lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

💡 Her er TV 2 Østjyllands skabelon for video på sociale medier

TV 2 Østjylland skriver på deres udviklingsblog:

Gennem de seneste fem år har vi arbejdet intensivt med at blive dygtige til at formidle levende billeder på de platforme, hvor brugerne er. Og selvom vi undervejs har haft mange snakke om, hvad der kendetegner en vellykket video til SoMe, så skulle der en skabelon til at sætte de bedste rammer for kreativiteten. Her får du en guide til, hvordan du selv laver en skabelon, som hjælper dit videoindhold bedst muligt på vej.

🇦🇺 Facebook og News Corp indgår aftale i Australien

Det har været en længere sag, der især fik verdens opmærksomhed, da Facebook blokerede for australske medier. Det fik parterne i de forhandlinger til at mødes igen og nå til enighed om nogle nye rammer, der angiveligt gav Facebook lidt mere frihed og mindre tvang angående, hvem de indgå aftaler med.

Siden den enighed opstod der dog bekymring i Australien om, hvorvidt Facebook så rent faktisk ville lave aftaler med de store medievirksomheder, der i blandt Rupert Murdochs News Corp, eller om det kunne ende i en ny blokade.

Så slemt er det ikke gået, og Facebook og News Corp har nu indgået en aftale.

Du kan blandt andet læse om det hos Reuters, men en lidt bedre forklaring får du faktisk fra News Corp selv.

De skriver nemlig, at aftalen kommer til at handle om adgang til News Corp-indhold via Facebooks nye News-faneblad. Så det er ikke delingerne. Det er vigtigt at have for øje.

💉 Sådan vil Zuckerberg få folk vaccineret

Facebook har meldt ud, at de vil gøre mere for at slå ned på misinformation om vacciner, samt at opfordre folk til at blive vaccineret. Kort fortalt er målet at få 50 millioner mennesker tættere på en vaccine, og det skal blandt andet ske i samarbejde med Boston Children’s Hospital.

Derudover Facebooks ‘COVID-19 Information Center’ udvides til også at indbefatte Instagram, og på WhatsApp skal en bot opfordre folk til at blive vaccineret.

Læs om alle tiltagene hos Facebook selv. Derudover har Axios en sammenfatning.

Mere:

Facebook to label all COVID-19 vaccine posts
– TechCrunch

YouTube removed 30,000 videos with vaccine misinformation
– The Hill

👍 Nu kan du invitere til Clubhouse udenom dine kontakter

Der har været kritik af Clubhouses adgang til kontakterne på din telefon fra starten. Nu er de så småt i gang med at løse det, fx kan du nu invitere direkte til et mobilnummer uden at have vedkommende blandt dine kontaktpersoner.

Læs også:

Clubhouse Closes in on 13 Million Downloads on the One Year Anniversary of the App
– Social Media Today

🚀 Clubhouse lancerer acceleratorprogram

Social Media Today skriver:

“Along this line, Clubhouse has today announced a new Creator First accelerator program, which will see the app provide financial support and expertise to a selected group of creators, with a view to helping them build their audience, and ultimately monetize their Clubhouse efforts.”

🦹 Tinder på vej med baggrundstjek

The Verge skriver:

“This means Tinder users will be able to vet their dates with details like their arrest record or history of violence. That could dramatically affect who finds success on the app and who doesn’t.”

😳 Telegram mangler penge

The Wall Street Journal skriver:

“The messaging service and social-media platform owes creditors roughly $700 million by the end of April, according to people briefed on the company’s plans and loan documents viewed by The Wall Street Journal. At the same time, Telegram Group Inc. must cover rising equipment and bandwidth expenses because of its rapid growth, despite going years without attempting to generate revenue.”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

👻 Version 4 af Ghost-CMS’et er klar

Måske du endnu ikke kender Ghost – men det bør du. Især, hvis du er en udgiver, der gerne vil have indhold, nyhedsbrev, modtagere og betaling for indhold samlet ét sted. Ghost har netop lanceret deres seneste version, der cementerer det som et seriøst WordPress-alternativ til de udgivere, der vil tjene penge på indholdet.

Læs mere i mit seneste larskjensen.dk-nyhedsbrev og i Ghosts changelog for version 4.

🔐 Netflix’ kodeordstest bruger tofaktorsikkerhed

Som du måske har læst, er Netflix begyndt at slå hårdere ned på deling af kodeord. I øjeblikket kører de en test, hvor nogle brugere oplever, at de får en besked om, at de skal have deres egen konto (eller være i husstand med en, der har en konto).

Wired skrev lidt mere om testen i denne uge:

“The limited test that Netflix introduced this week is basically a form of two-factor authentication, the kind you hopefully already have on most of your online accounts. Some users have begun to see the following prompt when settling in for a binge: “If you don’t live with the owner of this account, you need your own account to keep watching.” Below that, there’s an option to get a code emailed or texted to the account owner, which you can enter to continue watching.”

Derudover er der også sikkerhedsspørgsmålet. Læs Wired-artiklen for at blive klogere.

🎧 Berlingske lancerer nyhedspodcast

Der findes allerede flere nyhedspodcasts (blandt andet Genstart, der er DRs mest populære podcast), men Berlingske mener, at der er plads til i hvert fald en til i danskernes medieforbrug.

Podcasten starter med at komme fra maj, skriver MediaWatch.

🤯 Daily Telegraph overvejer løn ud fra artikelpopularitet

Det lyder som en pænt vanvittig idé. The Guardian skriver:

“The Daily Telegraph wants to link some elements of journalists’ pay to the popularity of their articles, an email seen by the Guardian reveals, in a plan said to have “alarmed and dismayed” staff who fear it will ‘seriously warp our editorial priorities’.”

Der er lidt mere perspektiv på den historie her:

Rewarding good subscriber content is not the same as rewarding clickbait
– One Man & His Blog

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

💌 Jysk Fynske sætter nyhedsbreve i centrum for ny satsning

MediaWatch skriver:

“Inden længe lancerer Jysk Fynske…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den kommende lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

💰 Skal Wikipedia nu tjene penge på bl.a. Google?

Google og Wikipedia har haft et lidt blandet forhold, men på det seneste har Google brugt oplysninger fra Wikipedia direkte i søgeresultaterne. Det giver god værdi for brugerne, men nu ser det ud til, at folkene bag Wikipedia også gerne vil have det til at give værdi for Wikipedia; økonomisk værdi.

Wired skriver:

“Today, the Wikimedia Foundation, which operates the Wikipedia project in more than 300 languages as well as other wiki-projects, is announcing the launch of a commercial product, Wikimedia Enterprise. The new service is designed for the sale and efficient delivery of Wikipedia’s content directly to these online behemoths (and eventually, to smaller companies too).”

🤔 Google-ændring presser retargeting og lookalikes

Digiday skriver:

“And they will need to wean themselves from tried-and-true prospecting methods, such as running ads to retarget people who visit their sites or using lookalike modeling to target ads to people who share characteristics with a brand’s existing customers.”

📱 Cut på Android-apps halveres til 15%

TechCrunch skriver:

“Google will lower its Play commissions globally for developers that sell in-app digital goods and services on its marquee store, the company said, following a similar move by rival Apple late last year.”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

⌚️ Her er Facebooks håndleds-“wearable”

Wired skriver:

“It’s an electromyography device, which means it translates electrical motor nerve signals into digital commands. When it’s on your wrist, you can just flick your fingers in space to control virtual inputs, whether you’re wearing a VR headset or interacting with the real world. You can also “train” it to sense the intention of your fingers, so that actions happen even when your hands are totally still.”

Mere om den:

Facebook Is Reading Your Brain Waves (Sort Of)
– BuzzFeed News

👎 Apple dropper HomePod-smarthøjttaleren

Apple Insider skriver:

“Apple made a shock announcement on March 13 that it was discontinuing the HomePod. The announcement advised Apple’s original smart speaker will continue to be sold, including via its online store, but that there is only a limited supply available before stock runs out.”

👊 Microsoft og Google er oppe at skændes

Bevares, Google og Microsoft har aldrig været bedste venner – skønt de samarbejder på browser-markedet, hvor Microsofts nye browser er baseret på den samme open source-kode (Chromium-projektet) som Chrome.

Seneste opgør mellem de to handler om, at Microsoft kritiserer Google for at have ødelagt annoncemarkedet (og det frie, åbne internet) og gjort det nærmest umuligt for medier at tjene penge på annoncer.

Google har svaret tilbage, og den får ikke for lidt, når Microsofts egen problematiske monopolhistorie og nuværende kæmpe sikkerhedskrise bliver bragt ind i kampen.

Her får du et par uddrag – du kan læse hele artiklen hos CNBC.

“Unfortunately, as competition in these areas intensifies, they are reverting to their familiar playbook of attacking rivals and lobbying for regulations that benefit their own interests. […]

And it’s no coincidence that Microsoft’s newfound interest in attacking us comes on the heels of the SolarWinds attack and at a moment when they’ve allowed tens of thousands of their customers — including government agencies in the U.S., NATO allies, banks, nonprofits, telecommunications providers, public utilities, police, fire and rescue units, hospitals and, presumably, news organizations — to be actively hacked via major Microsoft vulnerabilities.”

👩‍⚖️ Twitter-hacker skal tre år i fængsel

Version2 skriver:

“Teenageren Graham Ivan Clark hackede…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den kommende lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

😬 Internet Archive er bekymret for fremtiden

Der er forskellige tendenser på spil i øjeblikket, såsom “balkaniseringen” af internettet og mulige ændringer i den amerikanske “Section 230”, der kan true den måde, The Internet Archive (dem med “Wayback Machine”, hvor du kan se gamle websites) fungerer.

Protocol har talt med to fra internettes bibliotek.