Digitale medier i uge 15 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

😬 Tjek: Er dit mobilnummer med i kæmpe Facebook-læk?

I sid­ste uge blev der offentlig­gjort et gigan­tisk læk fra Face­book, der invol­vere mobil­num­re på mere end 640.000 danskere. Version2 skriv­er, at flere danske min­istre og topem­beds­folk er omfat­tet, og du kan selv under­søge, om dit mobil­num­mer er i blandt.

Det irske datatil­syn har åbnet en sag mod Face­book efter det enorme læk, skriv­er Com­put­er­world.

👍 Ny Instagram-test: Vil du vise og se likes eller ej?

TechCrunch skriv­er:

"Instead, it will begin to explore a new option where users get to decide what works best for them — either choos­ing to see the Like counts on oth­ers’ posts, or not. Users will also be able to turn off Like counts on their own posts, if they choose."

Face­book selv vil angiveligt teste noget lig­nende på mod­er­ski­bet også.

🆕 Lokaljournalistik bliver del af britisk Facebook News

Face­book skriv­er selv:

"Today we’re mak­ing a fur­ther invest­ment in the news ecosys­tem in the UK with the addi­tion of a new local news sec­tion in Face­book News to help hun­dreds of pub­lish­ers dri­ve addi­tion­al audi­ences to their sites and con­nect peo­ple to the news that mat­ters to them most. This new fea­ture, which first launched in the US last year, will also make it eas­i­er for peo­ple to find a greater mix of local and nation­al report­ing they are inter­est­ed in."

😬 Instagram undskylder søgeforslag ifm. spiseforstyrrelser

BBC skriv­er:

"Insta­gram has apol­o­gised after a mis­take with its algo­rithm pro­mot­ed diet con­tent to users with eat­ing dis­or­ders.

The search func­tion in the app auto­mat­i­cal­ly rec­om­mend­ed terms includ­ing “appetite sup­pres­sants” and “fast­ing” to some peo­ple."

🤨 Tidligere "alt-right"-aktivist: Sådan brugte jeg YouTube

The New York Times skriv­er:

"Over the more than two years he helped pro­duce and pub­lish videos for Mr. Robin­son and oth­ers, Mr. Robert­son learned how mak­ing clever edits and focus­ing on con­fronta­tion could help draw mil­lions of views on YouTube and oth­er ser­vices. He also learned how YouTube’s rec­om­men­da­tion algo­rithm often nudged peo­ple toward extreme videos."

👴 Hvordan bruger ældre TikTokkere platformen?

Social Media Today skriv­er:

"In a pitch to mar­keters on the poten­tial of the plat­form for reach­ing par­ents, Tik­Tok has shared some new data on how old­er peo­ple are using the plat­form to stay con­nect­ed, and how brands can tap into these trends to max­i­mize their cam­paign per­for­mance."

🙋‍♀️ Facebooks Oversight Board vil nu tage imod appeller fra brugere

I tirs­dags meldte Face­books tilsyn­sråd ud, at man nu også vil tage imod hen­ven­delser fra brugere om at få andre brugeres ind­hold fjer­net. Tidligere kunne man kun appellere til dem, hvis Face­book havde slet­tet noget ind­hold, man mente var fjer­net fejlagtigt, skriv­er Axios.

🤦🏻‍♂️ Facebook-algoritme skjuler stadig job-annoncer for kvinder

Et nyt studie vis­er, at Face­books algo­ritmedrevne annon­cesys­tem fordel­er sine annon­ce­vis­ninger mellem kønnene ud fra, hvor­dan fordelin­gen allerede er.

"The find­ings sug­gest that Facebook’s algo­rithms are some­how pick­ing up on the cur­rent demo­graph­ic dis­tri­b­u­tion of these jobs, which often dif­fer for his­tor­i­cal rea­sons," skriv­er MIT Tech­nol­o­gy Review.

"The researchers weren’t able to dis­cern why that is, because Face­book won’t say how its ad-deliv­ery sys­tem works."

😘 Facebook tester speed dating-app

Social Media Today skriv­er:

"Facebook's exper­i­men­tal NPE —  or 'New Prod­uct Exper­i­men­ta­tion' — team has begun ini­tial test­ing of its lat­est project, a video speed dat­ing app called 'Sparked' which will enable users to hold 4‑minute video chats with poten­tial match­es in order to bet­ter decide on their suit­abil­i­ty before mov­ing for­ward."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

👧 DR lancerer nyheds-app til børn

DR skriv­er selv:

"’Ultra Nyt+’ hed­der en ny app fra DR, der lanceres i dag til de 9–14-årige. Den skal — ved at bruge inter­ak­tive greb, børnene kender fra sociale medi­er, gøre nyhed­er rel­e­vante for dem. Udgangspunk­tet for appen er, hvad børnene selv siger en app skal kunne, hvis den skal give mening for dem."

🎧 Spotify lancerer nye podcast-hitlister

Spo­ti­fy skriv­er selv:

"So today, we’re unveil­ing a brand-new Pod­cast Charts expe­ri­ence includ­ing new and more detailed charts, a web expe­ri­ence, and high­ly share­able fea­tures so pod­cast­ers and lis­ten­ers alike can share the word of their favorite shows."

Mere om pod­cast­ing:

Google Pod­casts hits 100 mil­lion installs on Android, prov­ing peo­ple might care about RSS after all
Android Police

📍 Substack lancerer 1 mio. dollars-initativ til lokalmedier

Sub­stack er en nyheds­brevs­plat­form og ‑pro­dukt, der især er hypet, for­di det er muligt at tage penge for sine nyheds­breve.

De skriv­er selv:

"A pan­el of inde­pen­dent judges will work with Sub­stack to select up to 30 local news writ­ers to par­tic­i­pate in the pro­gram. Sub­stack Local will pro­vide each writer with men­tor­ship from expe­ri­enced jour­nal­ists; busi­ness sup­port such as sub­si­dized access to health insur­ance, expert advice, and design ser­vices; and a cash advance designed to reduce the finan­cial risk of start­ing a new busi­ness. "

How Substack—a newslet­ter company—became syn­ony­mous with “fric­tion­less, inde­pen­dent pub­lish­ing”
What's New In Pub­lish­ing

For­mer Condé Nast Edi­tor Plans a Van­i­ty Fair for the Sub­stack Era
The New York Times

👎 Altinget lukker medie til unge

Spek­trum nåede at eksis­terede tre år, uden det lykkedes at finde en bæredygtig mod­el. Der­for bliv­er det nu lukket, skriv­er Medi­aWatch.

✨ Mads Brügger på vej med nyt medie

Berlingske skriv­er:

"Bag pro­jek­tet står to markante..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

😬 Nogle medier tager chancen udenom Apples privacy-regler

Digi­day skriv­er:

"Workarounds to Apple’s in-app track­ing crack­down are noth­ing new, but they’re becom­ing riski­er now that Apple is reject­ing apps that seem­ing­ly flout its long-moot­ed pri­va­cy pol­i­cy. "

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🤑 Hvor meget kan medierne forvente fra tech-giganterne?

En ny ophavs­ret er på vej, og den skal gøre det muligt for medierne at få penge fra bl.a. Google og Face­book, når de bruger deres ind­hold. Men hvor meget kom­mer de store medi­er til at spytte i mediernes pengekass­er?

Medi­aS­cale har analy­sen:

"Hvis man vil sætte det beløb ind i en dan­sk kon­tekst, kan man for eksem­plets skyld følge tankegan­gen fra tidligere. Den danske befolkn­ing er 11 gange min­dre end den franske. Det svar­er til 14 mio. kr. om året fra Google. Lad os for nemhe­dens skyld sige, at Face­book ender med at betale det samme beløb, selvom det ikke er sikkert, at bru­gen af nyhedsind­hold på deres plat­form er omfat­tet af lovens nye bestem­melser. Det giv­er 28 mio. kr. til de danske medi­er sam­let set, hvis de går med i News-pro­duk­terne. Et lille stykke fra de oprindelige 250 mio. kr., som alt­så siden­hen blev til 119 mio. kr."

✨ Reuters på vej med abonnement til forbrugere

Nyhed­st­jen­esten Reuters har tidligere – uden suc­ces – forsøgt sig med pro­duk­ter mål­ret­tet for­brugere udover de medi­er, de i forve­jen lev­er­er ind­hold til.

Nu forsøger de sig igen med et pro­dukt på Reuters.com, der hen­ven­der sig til erhvervsseg­mentet, og skal koste 34,99 dol­lars (knapt 220 kro­ner) om måne­den, skriv­er Nie­man Lab.

💪 Kampen om Wall Street Journals fremtid

The New York Times fortæller his­to­rien:

"Now a spe­cial inno­va­tion team and a group of near­ly 300 news­room employ­ees are push­ing for dras­tic changes at the paper, which has been part of Rupert Murdoch’s media empire since 2007. They say The Jour­nal, often Mr. Murdoch’s first read of the day, must move away from sub­jects of inter­est to estab­lished busi­ness lead­ers and widen its scope if it wants to suc­ceed in the years to come."

🧐 Analyse: Google og Facebook sidder på onlinereklamerne

En ny analyse, som kon­sulen­thuset KPMG har lavet for Konkur­rence- og For­bruger­styrelsen fortæller, at Googles og Face­books sam­lede andel af det sam­lede danske reklamemarked skønnes til at være 40 pro­cent. Læs om analy­sen hos Medi­aWatch.

🚀 Tre danske medier med i Facebook Accelerator

MediaWatch/ITWatch skriv­er:

"Det Nord­jyske Mediehus er blandt..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

❌ Inside Business dropper PDF-udgaven

Det danske erhvervsme­die Inside Busi­ness stop­per nu med at udgive en PDF-udgave, hvor man kan læse udval­gte artik­ler, skriv­er Medi­aWatch. Pen­gene skal i stedet bruges på jour­nal­is­tik.

💵 New York Post personaliserer shopping-widget

Digi­day skriv­er:

"The tests are designed most­ly to show return­ing site vis­i­tors’ posts that might lead to more con­sump­tion and, ide­al­ly, more pur­chas­es."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🌍 Nu viser Google Earth planetens forfald

Wired skriv­er:

"Today, Google announced a new 3D time-lapse fea­ture in its Google Earth plat­form. It allows users to nav­i­gate to any spot on the globe and press Play to watch the geog­ra­phy change. The time­line goes back 37 years, from 1984 through today."

😮 Omsider: Google opdaterer på FeedBurner

Efter det har stået meget stille i mange år, var vi flere, der gik og for­vent­ede at Google ville lukke Feed­Burn­er – en tjen­este, der gør det muligt at få sta­tis­tik på sine feeds, hvilket er smart hvad enten man udgiv­er tekst eller pod­casts.

I denne uge for­t­alte Google så, at de fly­t­ter Feed­Burn­er til en mere sta­bil infra­struk­tur, men sam­tidig også fokuser­er på kerne­funk­tion­erne i Feed­Burn­er. Det vil sige, at den (meget sim­ple) nyheds­brevs-/e‑­mail­funk­tion, der er i Feed­Burn­er, forsvin­der.

Du kan også læse mere hos TechCrunch.

🤭 Rygte: Apple arbejder på kombination af TV og HomePod

Bloomberg skriv­er:

"The com­pa­ny is work­ing on a prod­uct that would com­bine an Apple TV set-top box with a Home­Pod speak­er and include a cam­era for video con­fer­enc­ing through a con­nect­ed TV and oth­er smart-home func­tions, accord­ing to peo­ple famil­iar with the mat­ter, who asked not to be iden­ti­fied dis­cussing inter­nal mat­ters."

🚗 Spotify præsenterer hardware-device til bilen (kun i USA)

TechCrunch skriv­er:

"The com­pa­ny explained its inter­est in Car Thing is about solv­ing a need for cus­tomers who want a “more seam­less” and per­son­al­ized in-car lis­ten­ing expe­ri­ence. Although many cars today sup­port Apple CarPlay or Android Auto, Spo­ti­fy points out that the aver­age age of a car in the U.S. is actu­al­ly 11 years old and the aver­age life­time of cars is 18 years. That means there are still a large num­ber of cars on the road that don’t sup­port mod­ern, in-car info­tain­ment sys­tems."

✋ Flere vil blokere Googles nye tracking-teknologi

Den pri­va­cy-ven­lige søge­mask­ine Duck­Duck­Go har meldt ud, at de vil blokere for 'FLoC', der er Googles nye teknolo­gi til at tracke folks brows­ing i Chrome, skriv­er Search Engine Jour­nal.

"We’re dis­ap­point­ed that, despite the many pub­licly voiced con­cerns with FLoC that have not yet been addressed, Google is already forc­ing FLoC upon users with­out explic­it­ly ask­ing them to opt in. We’re nev­er­the­less com­mit­ted and will con­tin­ue to do our part to deliv­er on our vision of rais­ing the stan­dard of trust online."

Mozil­la går med lig­nende plan­er, skriv­er Digi­day, og The Guardians "direc­tor of engi­neer­ing" skriv­er på Twit­ter, at de ikke er med i FLoC.

🤖 Microsofts seneste opkøb skal gavne deres digitale assistent

Pro­to­col skriv­er:

"Microsoft is done try­ing to beat Alexa and Google Assis­tant as gen­er­al vir­tu­al helpers, but Nuance offers a short­cut to get­ting there for enter­pris­es."

Købet af Nuance er i øvrigt Microsofts næst­største nogensinde, kun overgået af købet af LinkedIn.