Digitale medier i uge 18 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

👍 DR lukker for "politiker-finte" på Facebook

Jour­nal­is­ten skriv­er:

"I midten af jan­u­ar ændrede DR dog ind­still­ingerne i kom­men­tar­sporet på DR Nyhed­ers Face­book-side. Det bety­der, at brugerne ser de nyeste kom­mentar­er på opsla­gene og ikke dem, som Face­book find­er mest rel­e­vante, sådan som det hidtil har været, og sådan som det stadig er hos de fleste andre medi­er på Face­book."

✋ Facebooks tilsynsråd forlænger Trump-blokering

Face­books uafhængige (men betalte af Face­book) tilsyn­sråd (på engel­sk 'Over­sight Board') hold­er fast i Face­books blok­er­ing af ekspræsi­dent Trump.

Rådet men­er dog, at det var fork­ert at Face­book at blokere ham for evigt, der­for skal blok­erin­gen revur­deres om et halvt år. Af Face­book. Læs mere hos The Verge.

Læs også:

Inside ‘Face­book Jail’: The Secret Rules That Put Users in the Dog­house
- The Wall Street Jour­nal

The Trump ban con­tin­ues
- Pro­to­col

What's next for Trump and Face­book
- Pro­to­col

Twit­ter sus­pends account that was post­ing Trump state­ments
- NCB News

😱 Clubhouse i frit fald

Busi­ness Insid­er skriv­er:

"Club­house saw about 922,000 down­loads glob­al­ly in April, a 66% dip from 2.7 mil­lion installs in March and a surge of 9.6 mil­lion in Feb­ru­ary, a Sen­sor Tow­er spokesper­son shared with Insid­er."

Hvad bety­der alt dette? Er det slut med "social audio". Det talte jeg med Anton Gade-Nielsen om, da jeg var gæst i ALL CAPS i sid­ste uge.

🖼 Nu er der større billed-previews i Twitter-app'en

TechCrunch skriv­er:

"On Twit­ter for Android or iOS, stan­dard aspect ratio images (16:9 and 4:3) will now dis­play in full with­out any crop­ping. Instead of gam­bling on how an image will show up in the time­line — and poten­tial­ly ruin­ing an oth­er­wise great joke — images will look just like they did when you shot them."

🍯 Få penge for at tweete: Twitter tester 'Tip Jar'

Twit­ter har som en del af deres væk­st­strate­gi at gøre det muligt at tjene penge på at være på plat­for­men. Et af de første tilt­ag – et 'Tip Jar', hvor man kan give hinan­den dig­i­tale "drikkepenge" – bliv­er lige nu testet på udval­gte pro­fil­er, skriv­er Social Media Today.

🤬 Twitter vil advare mod grimt sprog

BBC skriv­er:

"Twit­ter will now prompt users to review and revise "poten­tial­ly harm­ful or offen­sive" replies. 

The social media plat­form, which has often faced crit­i­cism over abu­sive user behav­iour, test­ed the fea­ture last year. "

Læs også:

When Twit­ter asked peo­ple to be nicer, they lis­tened
- Nie­man Lab

🤝 Twitter køber Scroll – Nuzzel lukker

Nie­man Lab skriv­er:

"Since Scroll launched in ear­ly 2020, its users have paid $5 per month for ad-free ver­sions of news sites like The Atlantic, The Verge, The Sacra­men­to Bee, and The Dai­ly Beast with most of the fee going straight to pub­lish­ers."

Det bety­der, at aggregerings-tjen­esten Nuzzel lukker:

"How­ev­er, Twit­ter has spun up an inter­nal team of Nuzzel acolytes whose goal is to take the best of the Nuzzel expe­ri­ence and build it direct­ly into Twit­ter."

Læs også:

Cheat sheet: Where Scroll fits in Twitter’s sub­scrip­tion plans
- Digi­day

🐦 Twitter Spaces lanceret til alle med 600+ følgere

Social Media Today skriv­er:

"That is a big expan­sion of Spaces, which, up till now, has been in lim­it­ed test mode, espe­cial­ly on Android, which it start­ed exper­i­ment­ing with back in March. The push to open up Spaces to Android users has been inspired, in part, by Clubhouse's lack of Android option, and this new shift will heap a lot more pres­sure onto the Club­house team."

🗯 YouTube tester timede kommentarer

Social Media Today skriv­er:

"YouTube is test­ing a new com­ment dis­play option, which will show view­er com­ments at spe­cif­ic, timed points with­in the play­back, which could pro­vide more con­text on their inten­tion and mean­ing, while also high­light­ing where the best con­ver­sa­tion is hap­pen­ing around each clip."

👩‍🔬 Forskere brokker sig over manglende adgang til Facebook-data

Digi­day skriv­er:

"Face­book is pro­vid­ing aca­d­e­m­ic researchers with a mas­sive data haul reveal­ing how polit­i­cal ads dur­ing last year’s U.S. elec­tions were tar­get­ed to peo­ple on the plat­form. How­ev­er, researchers have been held up by an ardu­ous process to access the data and wor­ry the infor­ma­tion is insuf­fi­cient to pro­vide mean­ing­ful analy­sis of how Facebook’s ad plat­form was used —and poten­tial­ly mis­used — lead­ing up to the elec­tion."

🇺🇸 Twitter lancerer kampagne: Vi støtter også lokaljournalistik

Axios skriv­er:

"The ads will direct read­ers to Twit­ter Lists of local jour­nal­ists cre­at­ed by each news­pa­per and Twit­ter. Online ads will also run across the dig­i­tal web­sites of each paper. Twit­ter will then run ads on USA Today online and in print."

Læs også:

Broad­en­ing the fund­ing conversation—and not just the spotlight—on local news
- Colum­bia Jour­nal­ism Review

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

✨ Aarhus Universitetsforlag på vej med digitalt medie

Medi­aWatch skriv­er:

"Tre ugentlige nyheds­breve og et..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

📺 Netflix overvejer 'N‑Plus'

Pro­to­col skriv­er:

"In a sur­vey sent to users, includ­ing Pro­to­col reporter Biz Car­son, Net­flix queried peo­ple about a wide range of fea­tures and con­tent, includ­ing pod­casts, user-gen­er­at­ed playlists, how-tos and more. 'N‑Plus is a future online space where you can learn more about the Net­flix shows you love and any­thing relat­ed to them,' the sur­vey said."

☹️ Danske Medier klager til EU-kommissionen

Medi­aWatch skriv­er:

"Danske Medi­er har klaget over..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🖥 "Doomscrolling" er gået fra mobil til desktop

Axios skriv­er:

"New data from Chart­beat pro­vid­ed to Axios finds that work­ing from home has pushed peo­ple to scroll deep­er through arti­cle pages on desk­top, and slight­ly less through arti­cles on mobile."

📩 Substack har ændret karakter – og ændret sig selv

Sub­stack er en af de mest omtalte plat­forme i mediebranchen lige nu. Egentlig er pro­duk­tet rel­a­tivt enkelt: Nyheds­breve, som man kan tage abon­nements­be­tal­ing for. Men Sub­stack har markeds­ført sig og ændret sin til­gang til markedet og brugerne, og det har ført nogle udfor­dringer med sig.

The Guardian sam­ler op i denne fine artikel.

Mere Sub­stack:

Sub­stack intro­duces pub­li­ca­tion sec­tions for newslet­ters so writ­ers can ‘grow their media empire’
- The Verge

🎤 Ricky Gervais og Sam Harris lancerer podcast

Dead­line skriv­er:

"Absolute­ly Men­tal, which will fea­ture 11 episodes, all avail­able at launch, that will cost $14.99. The episodes, avail­able from AbsolutelyMental.com, will be between 30–40minutes long and lis­ten­ers will be able to air them on their pod­cast play­ers."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

📉 Det går ned for lokaljournalistikken, men op for det digitale

Jour­nal­is­ten skriv­er:

"Markant tilbage­gang for de regionale og lokale medi­er. På tre år er der forsvun­det 662 årsværk. Kul­tur­min­is­teren kalder det ”alarmerende” [...]

Dig­i­tale medi­er har øget omsæt­nin­gen med 142 mil­lion­er kro­ner, hvilket svar­er til 56 pro­cent."

🎮 NYTimes tjener flere penge på produkter, der ikke er nyheder

Axios skriv­er:

"New sub­scriber growth was weight­ed much more heav­i­ly this quar­ter towards non-news prod­ucts than in any oth­er pre­vi­ous quar­ter in the company’s his­to­ry. A record 44% of The Times’ new dig­i­tal sub­scribers came from non-core news prod­ucts, like cook­ing, games and audio, last quar­ter."

🆕 Jysk Fynske lancerer to nye medier

Dan­marks næst­største mediekon­cern har i den for­gangne uge lanceret erhvervsme­di­et 'Erhvervs­liv Aarhus' og det hyper­lokale Skan­der­borgme­die Skan­der­bor­gLIV.

Læs mere i dette tweet fra data- og analy­seredak­tør Claes Holtz­mann og denne LinkedIn-opda­ter­ing fra erhvervsredak­tør Hen­rik Skov Anhøj. 

💸 Sådan laver TV 2 forretning på Facebook og YouTube

Medi­aWatch skriv­er:

"TV 2 er mere mas­sivt til..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🎧 Heartbeats' vej mod overskud

Fra Medi­aWatchs 'Indslag'-podcast:

"Efter flere år som iværk­sæt­ter­me­die..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🏷 Verizon sælger Yahoo og AOL

Nie­man Lab skriv­er:

"Apol­lo Glob­al Man­age­ment “has a pow­er­ful vision,” Ver­i­zon CEO Hans Vest­berg wrote, “that includes aggres­sive­ly pur­su­ing growth areas in com­merce, con­tent and bet­ting.” I’m guess­ing the growth tar­gets that count are more in 1 and 3 than in 2."

Over­skriften på den artikel ("Some­one new thinks they can make Yahoo and AOL good busi­ness­es in 2021") er i øvrigt ganske sigende.

Læs også:

Cheat Sheet: What Yahoo offers Apol­lo Glob­al Man­age­ment
- Digi­day

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🤔 Forstå Googles 'FLoC'

Pros­abladet skriv­er:

"Navnet på Googles nye cook­ie-dræberte­knolo­gi sny­der: Selvom FLoC står for Fed­er­at­ed Learn­ing on Cohorts, er der ikke meget Fed­er­at­ed Learn­ing over det end­nu. Men navnet giv­er måske en strømpil for, hvor den nye track­ing-metode er på vej hen. Pros­abladet gen­nemgår, hvad FLoC er og ikke er."

Mere fra Pros­abladet: Cook­ien er død — track­ing længe leve

🕵️‍♀️ Privacy i apps: Google vil gøre som Apple

The Verge skriv­er:

"Start­ing next year, apps on Google Play will show details about what data they col­lect, as well as oth­er infor­ma­tion about their pri­va­cy and secu­ri­ty prac­tices, in a new safe­ty sec­tion in their list­ing."

🤖 Forsker: Kunstig intelligens er hverken kunstig eller intelligent

Kate Craw­ford har netop udgivet bogen 'Atlas of AI', som ser læsværdig ud.

Wired skriv­er:

"It is pre­sent­ed as this ethe­re­al and objec­tive way of mak­ing deci­sions, some­thing that we can plug into every­thing from teach­ing kids to decid­ing who gets bail. But the name is decep­tive: AI is nei­ther arti­fi­cial nor intel­li­gent."

🔒 Sikkerhed: Google vil kræve to-faktor-logind

Og det giv­er vildt god mening. Læs mere hos Com­put­er World.