Digitale medier i uge 19 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Gør som de andre – modtag opsamlingen på mail:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

😬 Anti-tracking i iOS 14.5 rammer Facebook hårdt

Protocol skriver:

“Facebook was right to be afraid of iOS 14.5. Apple’s new privacy tracking opt-out is proving even more popular than expected: About 85% of users worldwide have opted out of ad-tracking when prompted, Flurry Analytics found, and that number leaps to around 94% for U.S. users. “

🧐 Facebook vil bede dig læse artiklen, inden du deler

Testen ligner meget en funktion, Twitter allerede har.

The Verge skriver:

“Facebook says the pop-up is meant to help people be more informed about the articles they share, likely as an attempt to combat the spread of misinformation the platform has struggled with in the past. As the message warns, not opening the article can lead to “missing key facts,” with headlines often not telling the whole story. “

🙄 Clubhouse annoncerer – omsider – Android-app

Spørgsmålet er, om det ikke er alt, alt for sent. Læs mere hos Social Media Today.

Mere Clubhouse:

The Blue Check Mark’s Evil Cousin
On Clubhouse, a black badge was meant to identify trolls. It’s become an emblem of the app’s dysfunctional moderation system.

Læs mere hos The Atlantic

Og så er Facebook begyndt at teste deres Clubhouse-klon – indtil videre foregår det i Taiwan.

🤔 Er mediernes “Facebook-finte” god eller dårlig for debatten?

Politikerne har overtaget mediernes kommentarspor på Facebook. Løsningen for medierne har været at skifte fra Facebook-algoritmens prioritering af kommentarer til en kronologisk visning. Spørgsmålet er, om det så gør noget godt – eller dårligt – for debatten.

Journalisten har talt med kommunikationsrådgiver Marcus Stoltze:

“Når jeg som helt almindelig bruger klikker på en artikel på Facebook, er jeg ikke nødvendigvis interesseret i at se totalt usorterede kommentarer. Jeg vil gerne se dem, der har skabt debat og fået meget interaktion, fordi det tit er dem, som er mest interessante, provokerende eller spændende at læse.

🇩🇰 Så mange voksne danskere bruger YouTube

Markedsføring skriver:

“Nye tal viser, at fire millioner danskere over 18 år besøgte YouTube i oktober 2020. I gennemsnit brugte de 35 minutter om dagen på platformen.”

👦 Kritik af autoplay på YouTube Kids

Recode skriver:

“But child safety advocates and some members of Congress say there’s a problem with the app and corresponding website: an autoplay feature that keeps one video coming after another with no pause or interruption. When one video ends, another video selected by YouTube Kids’ recommendations algorithm automatically plays.”

🇪🇺 Her er top 15 for europæiske medier på TikTok

What’s New In Publishing skriver:

“The trio of Daily Mail, Tagesschau and BBC dominate the ranking. But publishers from across Europe are joining the trend”

💬 WhatsApp prøver igen med upopulær privatlivspolitik

Social Media Today skriver:

“After a wave of controversy with its first attempt, WhatsApp is gradually rolling out its new Privacy Policy update once again, which will see the app share more data with Facebook – though only in relation to business-specific actions within the messaging platform.”

WhatsApp Will Turn Your Account Into a Useless Zombie If You Don’t Accept Its New Privacy Policy
Gizmodo

💸 YouTube klar med millioner ifm. TikTok-kopi

Social Media Today skriver:

“After announcing the expansion of its TikTok-like ‘Shorts’ option to all US users last week, YouTube has today announced the next phase in its expanding focus on short-form content, with a new ‘Shorts Fund‘ that will see YouTube pay out $100 million to top Shorts creators to provide additional support, and motivation, for their efforts. “

🇺🇸 Ny lov truer børnevenlig Instagram

Digiday skriver:

“Facebook has provided few details about its mission to introduce a kids-aimed version of Instagram, but the company is under fresh scrutiny as a prominent critic of that plan, Sen. Ed Markey, a Massachusetts Democrat, unveiled a bipartisan bill on Tuesday that would update the United States’ children’s privacy law. “

The child safety problem on platforms is worse than we knew
Platformer

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

🤷‍♂️ Trumps blog har ikke gjort det helt store

NBC News skriver:

“The Trump blog’s low engagement numbers seem to suggest that the practice of deplatforming, or cutting off a user from their followers and thereby severing networks of common followers, is broadly effective and can be used to reduce hate speech and glorification of violence from mainstream platforms.”

😬 Flere er ikke klar til Googles kommende algoritmeopdatering

Markedsføring skriver:

“Det rejser vanen tro det store spørgsmål, om danske virksomheder er godt forberedt og dermed lever op til Googles nye algoritme, som i højere grad end tidligere, prioriterer brugervenlige websites i rangeringen af søgemaskinens organiske søgeresultater.”

✨ Mads Brüggers medie nærmer sig lancering

MediaWatch skriver:

“Mads Brüggers nye medieprojekt, Frihedsbrevet…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Læs også:

Mads Brügger: “Jeg har i hvert fald en horisont, der rækker tre år ud i tiden”
MediaWatch

Brügger-medie vil fokusere på kultur, politik – og finans
MediaWatch

📺 Streaming er blevet mainstream

MediaWatch skriver:

“Forbruget af streamingtjenester vokser år…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

🎧 Ny CNN-podcast bliver en Apple-exclusive

Podnews skriver:

“CNN is to make a new show, The Handoff, as an Apple Podcasts Subscriptions exclusive when the service launches later this month. Hosted by friends and CNN anchors Chris Cuomo and Don Lemon, it will be a longer chat than their usual ‘handoff’ between shows normally allows for.”

🤩 Her er kvinden, der udvælger emojis

MIT Technology Review skriver:

“As the new head of the Emoji Subcommittee for the Unicode Consortium, Jennifer Daniel has a vision for how to make these symbols work for everyone.”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🔗 Google stod klar med aftale ifm. ny ophavsret

MediaWatch skriver:

“Op til fremlæggelsen af lovforslaget…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Udspil til ny ophavsretslov skal behandles få dage før frist
MediaWatch

🎤 Sådan vil Bloomberg skabe betalende abonnenter med en podcast

Nieman Lab skriver:

“Bloomberg has launched a suite of subscriber-only content — including a weekly newsletter and daily blog — aimed at the three-quarters of Odd Lots listeners who are not yet subscribed.”

😫 Podcast-app udstiller private RSS-feeds

Det er svært at tjene penge som podcaster. Både Apple og Spotify er dog på vej med betaling for podcasts – og det er tiltrængt.

For lige nu er podcastere, der vil tjene penge på dem, der abonnerer på podcasten, ofte nødt til at gøre det via private RSS-feeds.

Men de er svære at holde private, og app’en Castbox er desværre god til at finde dem, skriver The Verge.

🕹 Bliver Roblox en af fremtidens vigtigste medieforretninger?

Digiday skriver:

“Naturally, some advertisers are already circling Roblox. That said, the gaming platform is still an unknown entity to much of the industry. It seemed like a good moment, then, to look through its latest numbers and get a better sense of why it’s often regarded as one of the biggest things happening in media and tech today. “

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

💭 Hvordan skal AI-indhold markeres?

Nieman Lab skriver:

“To start making sense of this phenomenon, we’ve conducted a landscape review of how AI media is currently being labeled. It draws on our previous research on labels, and the insights of many experts in this field, focusing on any media that is generated or manipulated by automated technologies, especially through the use of AI.”

🤝 Regionale medier i samarbejde med TV 2 om valgtest

MediaWatch skriver:

“En række regionale avishuse tilslutter…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

🤖 Introduktion til Machine Learning i Python

Vi er lidt i udkanten af, hvad Ugerevyen skal favne, men både Machine Learning og Python er populære størrelse indenfor mediebranchen og datajournalistik.

SitePoint har lavet en “primer”, du kan starte på.