Digitale medier i uge 16 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Gør som de andre. Modtag opsamlingen direkte i din indbakke:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🎤 Nu kommer Facebooks audio-satsning

Faktisk er der tale om mere end bare én satsning. Det har været ventet i noget tid efterhånden, at Facebook ville lancere en Clubhouse-kopi (fordi Mark Zuckerberg angiveligt er bange for alt andet, vi kan finde på at bruges vores tid på end Facebook-produkter).

Facebook har nemlig også annonceret blandt andet en kommende mulighed for at optage lyd og dele det i feed’et (det lyder som en løsning, der mangler et problem) og en funktion, der skal gøre det lettere at opdage og afspille podcasts.

Læs mere hos Recode

Læs også:

Five takeaways about Facebook’s pivot to audio
– Platformer / Casey Newton

❓ Facebook vil spørge, hvad du vil have i News Feed’et

Nieman Lab skriver:

“Facebook announced a batch of changes in how it organizes your News Feed today, and their organizing principle seems to be: Maybe we should ask people what they want to see?”

💬 Politikerne har indtaget Facebooks kommentarspor

Zetland skriver:

“Historisk har mediernes Facebook-kommentarspor været stedet, hvor danskere har diskuteret og fundet sympatier, men i hænderne på Folketingets medlemmer har Christiansborg opdaget en ny måde at udnytte nogle før skjulte dynamikker ved Facebook til at øge deres popularitet online og, derigennem, måske deres indflydelse – én Facebook-kommentar ad gangen.”

🤬 Instagram lægger filter på stødende beskeder

Et stigende problem på platforme som Instagram er beskeder, der er langt over grænsen. Instagram har flere tiltag på vej, og de har netop annonceret, at de nu vil filtrere det, der hedder “message requests”, altså beskeder fra folk, du ikke kender.

“When activated, any DMs people receive that include offensive terms, as defined by Instagram, will be added to a new ‘Hidden Requests’ folder in their message inbox,” skriver Social Media Today.

Læs mere hos Instagram selv: Introducing new tools to protect our community from abuse.

🎶 Sådan vælger TikTok hvilke sange, der skal gå viralt

Bloomberg skriver:

“The app’s hits seem to emerge organically, but the success of artists like Megan Thee Stallion reveals a highly managed curation process.”

🚚 Det bliver lettere at flytte dine Facebook-opdateringer

The Verge skriver:

“Facebook is rolling out a new feature today, allowing users across the globe to have the option to archive their posts and notes created on the social media site and transfer a copy of that data onto Google Docs, WordPress, or Blogger.”

💰 Clubmarket vil gøre det muligt at tjene penge på Clubhouse

Clubhouse er selv i gang med initiativer, der skal gøre det muligt at tjene penge på platformen, men det ser ud til, de kan blive overhalet indenom af tredjeparts-app’en Clubmarket. Tjenesten faciliterer aftaler mellem brands og influencers på Clubhouse, skriver Digiday.

🙅‍♂️ Derfor kommer der ikke annoncer i børnevenlig Instagram

Digiday skriver:

“On top of the political optics, the risks of increased regulatory pressure and the limits Facebook would have to put on data use to enable the type of ad targeting advertisers have come to expect from the company — already a hurdle for YouTube Kids advertisers — may have been enough for Facebook to fight its ad revenue instincts. “

Nogle eksperter mener, at en Instagram til børn er en forfærdelig idé.

Apropos…

TikTok sagsøgt for ulovlig børnedataindsamling
– Version2

📲 Apple lukker Parler ind i App Store igen

Det sociale medie, der er en favorit blandt konservative politikere i USA, blev blokeret i tiden efter stormen på Kongressen den 6. januar.

TechCrunch skriver:

“Apple’s response explains how Parler violated its policies but said it [Apple] has engaged in extensive conversions with Parler’s team since the app’s removal. It also says Parler’s proposed updates to the app, its content and its moderation practices will allow it to be approved for reinstatement to the App Store immediately update its release.”

🤨 Facebook vil vænne os til scraping-leaks

For nylig gik der et chok igennem mange, da det kom frem, at personlige oplysninger på 533 millioner Facebook brugere var blevet scrapet og delt på internettet. (Scraping er en teknik, hvor en robot kopierer information, ofte tekst, fra for eksempel et website.)

CNET skriver, at Facebooks kommunikationsteam ved en fejl har fået sendt en intern mail til en journalist. Den fortæller om deres strategi for denne type læk:

“‘Longer term, though, we expect more scraping incidents and think its important to both frame this as a broad industry issue and normalize the fact that this activity happens regularly,’ said the email.”

✨ Nyt i Stories- og Fleets-land

Nu kan du lægge baggrund på dit Twitter Fleet, skriver Social Media Today:

“On this front, today, Twitter has added a new Fleets option which enables users to add a background video or image to their Fleets frames, via their device camera or Camera Roll, which significantly expands your visual communications options.”

Og Instagram roder blandt andet med nye stickers, kan du (også) læse hos Social Media Today:

“Instagram is currently developing a new ‘Link’ sticker for Stories which would theoretically enable users to place a link onto their Stories frame, in the location of their choosing, as opposed to relying on a swipe-up link.”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

🍏 Apple går (omsider) ind i monitarisering af podcasts

Nieman Lab skriver:

“At today’s “Spring Loaded” event, Apple announced that it wanted to make money off of podcasts in pretty much the same way it makes money off of apps. Most of them will remain free, supported by ads sold by their creators. But some will cost money, and Apple will take a cut.”

Du kan læse mere hos The Verge:

“Initial partners include Pushkin Industries, QCODE, and NPR. It appears that content creators will have to pay Apple $19.99 per year in order to offer subscriptions, and Apple will take 30 percent of revenue for the first year of a subscriber’s lifetime and 15 percent for the years following. This means that if a subscriber only subscribes for one year, a podcaster will have given Apple 30 percent of that revenue. Podcasters are incentivized to keep subscribers around longer.”

Og de spørger: Can Apple get you to pay for podcasts?

Læs også Apple, Spotify and the New Battle Over Who Wins Podcasting hos The Wall Street Journal.

Av:

Apple Podcasts directory currently missing some shows due to backend bug, affecting other podcasts apps too
9 to 5 Mac

👧 DR vil forstå de unge bedre bl.a. via panel

De unge mediebrugere og forståelsen af dem er til stadighed det forjættede land i mediebranchen. DR sætter nu yderligere ind med blandt andet et ungdomspanel og deler samtidig ud af deres viden. Læs mere hos MediaWatch.

📻 Internetradioen Den Uafhængige går i luften

MediaWatch skriver:

“Medlemskaber skal på sigt finansiere…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Lyt mere hos Mediawatch: Indslag med Nynne Bjerre Christensen: Asger Juhl om Den Uafhængige – er der behov for mere morgenradio?

🔥 Er “burner e-mails” et problem for mediers førstepartsdata?

Måske kender du til begrebet “burner phone”, der er en billig telefon, der ikke er mere sofistikeret, end at du kan smide den ud eller væk, når du er færdig med den.

Nu kommer der så tjenester, der tilbyder “burner e-mail-konti”, altså en e-mailadresse, du opretter for at smide den væk igen. Det er selvfølgelig et resultat af, at flere og flere vil have vores e-mailadresse. Digiday kigger på, om der er et problem for medier, der satser på førstepartsdata såsom e-mailadresser.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🤝 Joy Mogensen: Ingen bliver presset til aftaler med tech-firmaer

MediaWatch skriver:

“Nye Medier frygter, at lovforslaget…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Læs også:

Joy Mogensens nye tech-lov kan være på kant med EU’s fortolkning af ophavsret
Altinget

☹️ Google står alene med alternativ til tredjeparts-cookies

The Verge skriver ‘Nobody is flying to join Google’s FLoC’:

“Google is going it alone with its proposed advertising technology to replace third-party cookies. Every major browser that uses the open source Chromium project has declined to use it, and it’s unclear what that will mean for the future of advertising on the web.”

Meré FLoC:

WordPress blokerer for Googles tracking-system FLoC
– Version2

💸 Apple vil tjene penge på annoncer efter privacy-stramninger

Efter at have strammet godt og grundigt op for det digitale privatliv på deres enheder (og gjort livet surt for andre, der tjener penge på digitale annoncer), vil Apple nu udvide deres egen annonceforretning, skriver Financial Times.

🎮 Dansk medie om Counter-Strike skovler penge ind

MediaWatch skriver:

Det danske medie Hltv.org, der…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Læs den oprindelige historie hos Børsen.

📉 Netflix indstiller sig på en verden der genåbner

The Wall Street Journal skriver:

“For the first quarter, Netflix has said it expects to add six million new subscribers, less than half of the 15.8 million it gained for the year-earlier period, when the spread of the coronavirus was first intensifying. The company also forecast $1.36 billion in net income on $7.13 billion in revenue for the period.”

😡 Daily Mail-ejer sagsøger Google for monopolvirksomhed

Daily Mail skriver selv:

“Daily Mail files anti-trust lawsuit against Google for ‘illegally building its dominance in ad tech industry by harming rivals, bid-rigging on ad auctions and manipulating news search results'”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

⚙️ Sådan byggede Ekstra Bladet deres Machine Learning-pipeline

Det er rimelig teknisk, men det er simpelthen så fedt, når folk og organisationer deler ud. Du får en kort intro i denne LinkedIn-post fra Ekstra Bladets Kasper Lindskow, og ellers foregår det her:

How 2 Build a Cloud-Based ML Ops Framework in 2 weeks
In this post we will go through how we built a complete ML Ops framework in two weeks leaning on best practices of DevOps from software engineering.

✋ Discord taler ikke længere opkøb med Microsoft

The Wall Street Journal skriver:

“Chat startup Discord Inc. has halted talks to sell itself to potential suitors including Microsoft Corp., according to people familiar with the matter, as it resumes interest in a potential initial public offering down the line.”

🆕 Her er nyhederne fra Apple

Tim Cook & Co. præsenterede blandt andet en redesignet Apple Podcast-app, AirTags (der kan hjælpe dig med at finde fx dine nøgler), et nyt Apple TV (med en redesignet fjernbetjening), nye iPad Pros og nye iMacs. Få overblikket hos TechCrunch.

“It’s been clear for a while now that Apple sees the iPad as most people’s main computing device going forward, and with the M1 chip and Thunderbolt ports it’s awfully close,” skriver Protocol.

🗣 Stor opdatering af Google Meet på vej

TechCrunch skriver:

“Google today announced a major update to Meet, its video-meeting service, which brings several user interface tweaks for desktop users, as well as quite a bit of new functionality, including multipinning so that you can highlight multiple feeds instead of just one, as well as new AI-driven video capabilities”