Digitale medier i uge 19 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Gør som de andre – mod­tag opsam­lin­gen på mail:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

😬 Anti-tracking i iOS 14.5 rammer Facebook hårdt

Pro­to­col skriv­er:

"Face­book was right to be afraid of iOS 14.5. Apple's new pri­va­cy track­ing opt-out is prov­ing even more pop­u­lar than expect­ed: About 85% of users world­wide have opt­ed out of ad-track­ing when prompt­ed, Flur­ry Ana­lyt­ics found, and that num­ber leaps to around 94% for U.S. users. "

🧐 Facebook vil bede dig læse artiklen, inden du deler

Testen lign­er meget en funk­tion, Twit­ter allerede har.

The Verge skriv­er:

"Face­book says the pop-up is meant to help peo­ple be more informed about the arti­cles they share, like­ly as an attempt to com­bat the spread of mis­in­for­ma­tion the plat­form has strug­gled with in the past. As the mes­sage warns, not open­ing the arti­cle can lead to “miss­ing key facts,” with head­lines often not telling the whole sto­ry. "

🙄 Clubhouse annoncerer – omsider – Android-app

Spørgsmålet er, om det ikke er alt, alt for sent. Læs mere hos Social Media Today.

Mere Club­house:

The Blue Check Mark’s Evil Cousin
On Club­house, a black badge was meant to iden­ti­fy trolls. It’s become an emblem of the app’s dys­func­tion­al mod­er­a­tion sys­tem.

Læs mere hos The Atlantic

Og så er Face­book beg­y­n­dt at teste deres Club­house-klon – indtil videre foregår det i Tai­wan.

🤔 Er mediernes "Facebook-finte" god eller dårlig for debatten?

Poli­tik­erne har overtaget mediernes kom­men­tar­spor på Face­book. Løs­nin­gen for medierne har været at skifte fra Face­book-algo­rit­mens pri­or­i­ter­ing af kom­mentar­er til en kro­nol­o­gisk vis­ning. Spørgsmålet er, om det så gør noget godt – eller dårligt – for debat­ten.

Jour­nal­is­ten har talt med kom­mu­nika­tion­sråd­giv­er Mar­cus Stoltze:

"Når jeg som helt almin­delig bruger klikker på en artikel på Face­book, er jeg ikke nød­vendigvis inter­esseret i at se totalt usorterede kom­mentar­er. Jeg vil gerne se dem, der har skabt debat og fået meget inter­ak­tion, for­di det tit er dem, som er mest inter­es­sante, pro­vok­erende eller spæn­dende at læse."

🇩🇰 Så mange voksne danskere bruger YouTube

Markeds­føring skriv­er:

"Nye tal vis­er, at fire mil­lion­er danskere over 18 år besøgte YouTube i okto­ber 2020. I gen­nem­snit brugte de 35 min­ut­ter om dagen på plat­for­men."

👦 Kritik af autoplay på YouTube Kids

Recode skriv­er:

"But child safe­ty advo­cates and some mem­bers of Con­gress say there’s a prob­lem with the app and cor­re­spond­ing web­site: an auto­play fea­ture that keeps one video com­ing after anoth­er with no pause or inter­rup­tion. When one video ends, anoth­er video select­ed by YouTube Kids’ rec­om­men­da­tions algo­rithm auto­mat­i­cal­ly plays."

🇪🇺 Her er top 15 for europæiske medier på TikTok

What's New In Pub­lish­ing skriv­er:

"The trio of Dai­ly Mail, Tagess­chau and BBC dom­i­nate the rank­ing. But pub­lish­ers from across Europe are join­ing the trend"

💬 WhatsApp prøver igen med upopulær privatlivspolitik

Social Media Today skriv­er:

"After a wave of con­tro­ver­sy with its first attempt, What­sApp is grad­u­al­ly rolling out its new Pri­va­cy Pol­i­cy update once again, which will see the app share more data with Face­book — though only in rela­tion to busi­ness-spe­cif­ic actions with­in the mes­sag­ing plat­form."

What­sApp Will Turn Your Account Into a Use­less Zom­bie If You Don't Accept Its New Pri­va­cy Pol­i­cy
- Giz­mo­do

💸 YouTube klar med millioner ifm. TikTok-kopi

Social Media Today skriv­er:

"After announc­ing the expan­sion of its Tik­Tok-like 'Shorts' option to all US users last week, YouTube has today announced the next phase in its expand­ing focus on short-form con­tent, with a new 'Shorts Fund' that will see YouTube pay out $100 mil­lion to top Shorts cre­ators to pro­vide addi­tion­al sup­port, and moti­va­tion, for their efforts. "

🇺🇸 Ny lov truer børnevenlig Instagram

Digi­day skriv­er:

"Face­book has pro­vid­ed few details about its mis­sion to intro­duce a kids-aimed ver­sion of Insta­gram, but the com­pa­ny is under fresh scruti­ny as a promi­nent crit­ic of that plan, Sen. Ed Markey, a Mass­a­chu­setts Demo­c­rat, unveiled a bipar­ti­san bill on Tues­day that would update the Unit­ed States’ children’s pri­va­cy law. "

The child safe­ty prob­lem on plat­forms is worse than we knew
- Plat­former

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🤷‍♂️ Trumps blog har ikke gjort det helt store

NBC News skriv­er:

"The Trump blog’s low engage­ment num­bers seem to sug­gest that the prac­tice of deplat­form­ing, or cut­ting off a user from their fol­low­ers and there­by sev­er­ing net­works of com­mon fol­low­ers, is broad­ly effec­tive and can be used to reduce hate speech and glo­ri­fi­ca­tion of vio­lence from main­stream plat­forms."

😬 Flere er ikke klar til Googles kommende algoritmeopdatering

Markeds­føring skriv­er:

"Det rejs­er vanen tro det store spørgsmål, om danske virk­somhed­er er godt for­beredt og dermed lever op til Googles nye algo­ritme, som i højere grad end tidligere, pri­or­iter­er bruger­ven­lige web­sites i rangerin­gen af søge­mask­i­nens organ­iske søgere­sul­tater."

✨ Mads Brüggers medie nærmer sig lancering

Medi­aWatch skriv­er:

"Mads Brüg­gers nye mediepro­jekt, Fri­heds­brevet..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Læs også:

Mads Brüg­ger: "Jeg har i hvert fald en horisont, der rækker tre år ud i tiden"
- Medi­aWatch

Brüg­ger-medie vil fokusere på kul­tur, poli­tik – og finans
- Medi­aWatch

📺 Streaming er blevet mainstream

Medi­aWatch skriv­er:

"For­bruget af stream­ingt­jen­ester vokser år..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🎧 Ny CNN-podcast bliver en Apple-exclusive

Pod­news skriv­er:

"CNN is to make a new show, The Hand­off, as an Apple Pod­casts Sub­scrip­tions exclu­sive when the ser­vice launch­es lat­er this month. Host­ed by friends and CNN anchors Chris Cuo­mo and Don Lemon, it will be a longer chat than their usu­al 'hand­off’ between shows nor­mal­ly allows for."

🤩 Her er kvinden, der udvælger emojis

MIT Tech­nol­o­gy Review skriv­er:

"As the new head of the Emo­ji Sub­com­mit­tee for the Uni­code Con­sor­tium, Jen­nifer Daniel has a vision for how to make these sym­bols work for every­one."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🔗 Google stod klar med aftale ifm. ny ophavsret

Medi­aWatch skriv­er:

"Op til frem­læggelsen af lov­forslaget..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Udspil til ny ophavs­ret­slov skal behan­dles få dage før frist
- Medi­aWatch

🎤 Sådan vil Bloomberg skabe betalende abonnenter med en podcast

Nie­man Lab skriv­er:

"Bloomberg has launched a suite of sub­scriber-only con­tent — includ­ing a week­ly newslet­ter and dai­ly blog — aimed at the three-quar­ters of Odd Lots lis­ten­ers who are not yet sub­scribed."

😫 Podcast-app udstiller private RSS-feeds

Det er svært at tjene penge som pod­cast­er. Både Apple og Spo­ti­fy er dog på vej med betal­ing for pod­casts – og det er tiltrængt.

For lige nu er pod­cast­ere, der vil tjene penge på dem, der abon­ner­er på pod­cas­ten, ofte nødt til at gøre det via pri­vate RSS-feeds.

Men de er svære at holde pri­vate, og app'en Cast­box er desværre god til at finde dem, skriv­er The Verge.

🕹 Bliver Roblox en af fremtidens vigtigste medieforretninger?

Digi­day skriv­er:

"Nat­u­ral­ly, some adver­tis­ers are already cir­cling Roblox. That said, the gam­ing plat­form is still an unknown enti­ty to much of the indus­try. It seemed like a good moment, then, to look through its lat­est num­bers and get a bet­ter sense of why it’s often regard­ed as one of the biggest things hap­pen­ing in media and tech today. "

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

💭 Hvordan skal AI-indhold markeres?

Nie­man Lab skriv­er:

"To start mak­ing sense of this phe­nom­e­non, we’ve con­duct­ed a land­scape review of how AI media is cur­rent­ly being labeled. It draws on our pre­vi­ous research on labels, and the insights of many experts in this field, focus­ing on any media that is gen­er­at­ed or manip­u­lat­ed by auto­mat­ed tech­nolo­gies, espe­cial­ly through the use of AI."

🤝 Regionale medier i samarbejde med TV 2 om valgtest

Medi­aWatch skriv­er:

"En række regionale avishuse tilslut­ter..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🤖 Introduktion til Machine Learning i Python

Vi er lidt i udkan­ten af, hvad Ugerevyen skal favne, men både Machine Learn­ing og Python er pop­ulære stør­relse inden­for mediebranchen og data­jour­nal­is­tik.

Site­Point har lavet en "primer", du kan starte på.