Digitale medier i uge 22 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🐦 Twitter Blue lanceres i Australien og Canada

Blue er Twit­ters første bud på en abon­nementst­jen­este. TechCrunch skriv­er:

"The sub­scrip­tion will allow Twit­ter users to access pre­mi­um fea­tures, includ­ing tools to orga­nize your book­marks, read threads in a clut­ter-free for­mat and take advan­tage of an “Undo Tweet” fea­ture — which is the clos­est thing Twit­ter will have to the long-request­ed 'Edit' but­ton."

Det store spørgsmål: Is Twit­ter Blue a good enough prod­uct to earn your $3 a month? [Nie­man Lab]

Læs også:

Cheat Sheet: Why Twit­ter Blue is tool-focused, rather than expe­ri­ence-focused
- Digi­day

Twit­ter Launch­es 'Twit­ter Blue', Its New, Paid Sub­scrip­tion Offer­ing for Add-On Tweet Fea­tures
- Social Media Today

Twit­ter gives super­tweet­ers a way to pay
- Pro­to­col

✨ Twitter Spaces får lidt flere funktioner

Blandt andet kan du nu redi­gere i plan­lagte Spaces – hvilket lyder som en fin idé. Læs mere hos Social Media Today.

🔧 Instagram skruer på Stories-algoritmen

Medi­aWatch skriv­er:

"[...] his­to­ri­er, der bliv­er delt rel­a­tivt [...]"

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Læs hele his­to­rien hos Finan­cial Times.

😔 Rettelser af falske nyheder på Twitter gør ondt værre

En ny rap­port vis­er det, vi allerede godt vid­ste: Ret­telser og mark­eringer af mis­in­for­ma­tion og "fake news", gør blot prob­lemet værre, skriv­er Ritzau.

Her en artikel om prob­lemet fra 2017.

📖 Et kig på forskellige US-mediers politikker for sociale medier

Digi­day har kigget på poli­tikkerne hos Gan­nett, The New York Times, The Wash­ing­ton Post, Bloomberg og Buz­zFeed.

▶️ Nu kan du vælge, hvor en embedded Facebook-video skal starte

Social Media Today skriv­er:

"This week, Face­book has added a new check­box into its video embed process which enables you to choose a spe­cif­ic time with­in the video play­back at which you want your embed to play from."

⏸ Twitter sætter verifikationer på pause

I sid­ste uge åbnede Twit­ter igen for at man kunne søge om at få sin pro­fil mark­eret og vist med et ✓-tegn. Det er der så mange, der har søgt om, at Twit­ter nu sæt­ter det på pause, skriv­er Social Media Today.

💸 Nu kommer der annoncer i Twitter-fleets

Digi­day skriv­er:

"Twit­ter is rolling out yet anoth­er ad prod­uct in Fleet ads, which allows adver­tis­ers to push full-screen, ver­ti­cal for­mat ads to Twit­ter users for the first time."

Læs også:

Insta­gram Expands Its Test of Reels Ads to More Regions
- Social Media Today

🌧 Twitter lancerer vejrtjeneste i USA

Axios skriv­er:

"Twit­ter is part­ner­ing with vet­er­an cli­mate jour­nal­ist and mete­o­rol­o­gist Eric Holthaus to launch a local weath­er news ser­vice on the plat­form called "Tomor­row" that will be built using all of Twitter's new cre­ator prod­ucts — from paid newslet­ters to tick­et­ed live audio rooms and more."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🏁 Trump lukker sin blog igen

Colum­bia Jour­nal­ism Review skriv­er:

"Now, less than a month after this much-hyped launch, Trump has shut down the blog, accord­ing to a num­ber of reports. The page for­mer­ly known as “From the Desk of Don­ald J. Trump” has been removed from the site and will not be return­ing, Miller con­firmed to CNBC on Wednes­day. "

Læs mere:

Trump deplat­forms him­self – What a failed blog tells us about the pow­er of Twit­ter
- Plat­former

🦾 Sådan kan robotter hjælpe journalister

Journalism.co.uk skriv­er:

"AI-pow­ered tools can do many dif­fer­ent tasks. They can trawl through tons of spread­sheets so you do not have to. They can spot odd­i­ties — a mas­sive expense by your local coun­cil, unsea­son­ably high or low tem­per­a­ture in your region, or a rapid surge or fall in admis­sions in your local hos­pi­tal. The machines can help you ver­i­fy and even write con­tent. They can auto­mat­i­cal­ly pub­lish it and per­son­alise your web page or newslet­ter for the read­ers. The pos­si­bil­i­ties are end­less. "

🧐 Er kendis-podcast-tendensen overvurderet?

"Most A‑list stars will get bored with pod­cast­ing and go back to post­ing self­ies on Insta­gram," skriv­er mediean­a­lytik­er Simon Owens i sit nyheds­brev.

Det han­dler især om, at det tager tid at bygge et pub­likum til en pod­cast.

🔎 Sådan vurderer Google transparens hos nyhedsmedier

Det drejer sig blandt andet om fak­tor­er på artikel- og site-niveau. Search Engine Land skriv­er:

"Google has pub­lished more details on its trans­paren­cy poli­cies around Google News for pub­lish­ers. This has come a few months after Google qui­et­ly pub­lished new man­u­al actions for Google News and Google Dis­cov­er con­tent poli­cies."

📈 Trafikmålingen er tilbage: Her er de store

Medi­aWatch skriv­er:

"Efter næsten et års tørke..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🙋‍♂️ Ny ophavsretslov vedtaget

Medi­aWatch skriv­er:

"Mediebranchen betræder nyt land, efter..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Læs også:

Anders Krab om ny ophavs­ret­slov: ...
- Medi­aWatch

Danske Medi­er vil zoome ind....
- Medi­aWatch

😬 Reuters udskyder paywall

Ups. Reuters skriv­er selv:

"Reuters News post­poned the launch of its web­site pay­wall fol­low­ing a dis­pute with finan­cial data provider Refini­tiv over whether the move would breach a news sup­ply agree­ment between the two com­pa­nies."

🥇 Nu kommer Group Nine også med satsning på førstepartsdata

Digi­day skriv­er:

"The home of dig­i­tal brands includ­ing Thril­list, The Dodo and Pop­sug­ar has begun assem­bling the pieces of a first-par­ty data offer­ing called In-Genu­ity. In-Genu­ity builds audi­ence seg­ments using, among oth­er things, the amount of time its sites’ audi­ences spend watch­ing its con­tent."

6 pub­lish­ing tech­nolo­gies that will make a dif­fer­ence to your busi­ness: Report
- What's New In Pub­lish­ing

✨ The Atlantic spinner bureau ud som eget firma

Digi­day skriv­er:

"The Atlantic is putting some sep­a­ra­tion between the pub­li­ca­tion and its agency Atlantic 57. The lat­ter will be spun out into its own divi­sion of the outlet’s par­ent com­pa­ny in a bid to increase its rev­enue and clar­i­fy its role in the mar­ket­place."

💗 Sådan kan du identificere "audience growth"-muligheder

Journalism.co.uk skriv­er:

"For most lega­cy brands, reach­ing younger and more diverse audi­ences is essen­tial for sur­vival. That means not only iden­ti­fy­ing what read­ers they are not reach­ing yet but also cre­at­ing strate­gies to get their brands seen in those spaces.

At News­rewired last week (27 May 2021), four lega­cy media brands spoke about break­ing into new mar­kets."

🤝 Berlingske overtager det nye 24syv 100%

Medi­aWatch skriv­er:

"Sel­sk­a­bet 24syv, der tidligere hed..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

☁️ Læs om Jyllands-Postens rejse mod Amazon-skyen

Version2 skriv­er:

"I april blev 7 lokalavis­er i JP Medi­er-regi lagt op i Ama­zons sky som en foreløbig kul­mi­na­tion på en rejse mod skyen, der start­ede med små eksper­i­menter."

🤗 Bag det nye Firefox-design

Browsere er vores vin­duer mod ver­den. En af mine favorit­browsere, Mozil­las Fire­fox, fik nyt design i ugen, der gik – og hos Mozil­la selv kan du læse om arbe­jdet og tankerne bag:

  • Sim­pli­fied tool­bar
  • Stream­lined menus
  • Inspired tab design
  • Updat­ed prompts and few­er inter­rup­tions
  • Cohe­sive, calmer visu­als

😱 Nu kommer der satellit- og luftfoto-deep fakes

Det her kan godt komme til at få nogle vilde kon­sekvenser. Læs mere hos Wired:

"Imag­ine a world where a state gov­ern­ment, or oth­er actor, can real­is­ti­cal­ly manip­u­late images to show either noth­ing there or a dif­fer­ent lay­out [...] I am not entire­ly sure what can be done to stop it at this point."

🤨 Sådan foregår det, når man køber en NFT

"Non-fun­gi­ble tokens" er ganske hypede i øje­b­likket – blandt andet efter det første tweet blev sol­gt som en NFT. Men hvor­dan foregår det rent fak­tisk, når man køber sådan en sag?

Det sat­te BBC-jour­nal­is­ten Cristi­na Crid­dle sig for at finde ud af – og hun kalder det et "kryp­to-mareridt":

"Even though I am a tech­nol­o­gy jour­nal­ist (albeit not a cryp­to-expert), I was baf­fled by how com­pli­cat­ed the process was, and realised I wasn’t alone."