Digitale medier i uge 22 (2021)
Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.
Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.
Del 1: Sociale medier
Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.
🐦 Twitter Blue lanceres i Australien og Canada
Blue er Twitters første bud på en abonnementstjeneste. TechCrunch skriver:
“The subscription will allow Twitter users to access premium features, including tools to organize your bookmarks, read threads in a clutter-free format and take advantage of an “Undo Tweet” feature — which is the closest thing Twitter will have to the long-requested ‘Edit’ button.”
Det store spørgsmål: Is Twitter Blue a good enough product to earn your $3 a month? [Nieman Lab]
Læs også:
Cheat Sheet: Why Twitter Blue is tool-focused, rather than experience-focused
– Digiday
Twitter Launches ‘Twitter Blue’, Its New, Paid Subscription Offering for Add-On Tweet Features
– Social Media Today
Twitter gives supertweeters a way to pay
– Protocol
✨ Twitter Spaces får lidt flere funktioner
Blandt andet kan du nu redigere i planlagte Spaces – hvilket lyder som en fin idé. Læs mere hos Social Media Today.
🔧 Instagram skruer på Stories-algoritmen
“[…] historier, der bliver delt relativt […]”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
Læs hele historien hos Financial Times.
😔 Rettelser af falske nyheder på Twitter gør ondt værre
En ny rapport viser det, vi allerede godt vidste: Rettelser og markeringer af misinformation og “fake news”, gør blot problemet værre, skriver Ritzau.
Her en artikel om problemet fra 2017.
📖 Et kig på forskellige US-mediers politikker for sociale medier
Digiday har kigget på politikkerne hos Gannett, The New York Times, The Washington Post, Bloomberg og BuzzFeed.
▶️ Nu kan du vælge, hvor en embedded Facebook-video skal starte
“This week, Facebook has added a new checkbox into its video embed process which enables you to choose a specific time within the video playback at which you want your embed to play from.”
⏸ Twitter sætter verifikationer på pause
I sidste uge åbnede Twitter igen for at man kunne søge om at få sin profil markeret og vist med et ✓-tegn. Det er der så mange, der har søgt om, at Twitter nu sætter det på pause, skriver Social Media Today.
💸 Nu kommer der annoncer i Twitter-fleets
“Twitter is rolling out yet another ad product in Fleet ads, which allows advertisers to push full-screen, vertical format ads to Twitter users for the first time.”
Læs også:
Instagram Expands Its Test of Reels Ads to More Regions
– Social Media Today
🌧 Twitter lancerer vejrtjeneste i USA
“Twitter is partnering with veteran climate journalist and meteorologist Eric Holthaus to launch a local weather news service on the platform called “Tomorrow” that will be built using all of Twitter’s new creator products — from paid newsletters to ticketed live audio rooms and more.”
Del 2: Digitale tendenser
Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.
🏁 Trump lukker sin blog igen
Columbia Journalism Review skriver:
“Now, less than a month after this much-hyped launch, Trump has shut down the blog, according to a number of reports. The page formerly known as “From the Desk of Donald J. Trump” has been removed from the site and will not be returning, Miller confirmed to CNBC on Wednesday. “
Læs mere:
Trump deplatforms himself – What a failed blog tells us about the power of Twitter
– Platformer
🦾 Sådan kan robotter hjælpe journalister
“AI-powered tools can do many different tasks. They can trawl through tons of spreadsheets so you do not have to. They can spot oddities – a massive expense by your local council, unseasonably high or low temperature in your region, or a rapid surge or fall in admissions in your local hospital. The machines can help you verify and even write content. They can automatically publish it and personalise your web page or newsletter for the readers. The possibilities are endless. “
🧐 Er kendis-podcast-tendensen overvurderet?
“Most A-list stars will get bored with podcasting and go back to posting selfies on Instagram,” skriver medieanalytiker Simon Owens i sit nyhedsbrev.
Det handler især om, at det tager tid at bygge et publikum til en podcast.
🔎 Sådan vurderer Google transparens hos nyhedsmedier
Det drejer sig blandt andet om faktorer på artikel- og site-niveau. Search Engine Land skriver:
“Google has published more details on its transparency policies around Google News for publishers. This has come a few months after Google quietly published new manual actions for Google News and Google Discover content policies.”
📈 Trafikmålingen er tilbage: Her er de store
“Efter næsten et års tørke…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
Del 3: Business
Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.
🙋♂️ Ny ophavsretslov vedtaget
“Mediebranchen betræder nyt land, efter…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
Læs også:
Anders Krab om ny ophavsretslov: …
– MediaWatch
Danske Medier vil zoome ind….
– MediaWatch
😬 Reuters udskyder paywall
“Reuters News postponed the launch of its website paywall following a dispute with financial data provider Refinitiv over whether the move would breach a news supply agreement between the two companies.”
🥇 Nu kommer Group Nine også med satsning på førstepartsdata
“The home of digital brands including Thrillist, The Dodo and Popsugar has begun assembling the pieces of a first-party data offering called In-Genuity. In-Genuity builds audience segments using, among other things, the amount of time its sites’ audiences spend watching its content.”
6 publishing technologies that will make a difference to your business: Report
– What’s New In Publishing
✨ The Atlantic spinner bureau ud som eget firma
“The Atlantic is putting some separation between the publication and its agency Atlantic 57. The latter will be spun out into its own division of the outlet’s parent company in a bid to increase its revenue and clarify its role in the marketplace.”
💗 Sådan kan du identificere “audience growth”-muligheder
“For most legacy brands, reaching younger and more diverse audiences is essential for survival. That means not only identifying what readers they are not reaching yet but also creating strategies to get their brands seen in those spaces.
At Newsrewired last week (27 May 2021), four legacy media brands spoke about breaking into new markets.”
🤝 Berlingske overtager det nye 24syv 100%
“Selskabet 24syv, der tidligere hed…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
Del 4: Udvikling og tech
Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.
☁️ Læs om Jyllands-Postens rejse mod Amazon-skyen
“I april blev 7 lokalaviser i JP Medier-regi lagt op i Amazons sky som en foreløbig kulmination på en rejse mod skyen, der startede med små eksperimenter.”
🤗 Bag det nye Firefox-design
Browsere er vores vinduer mod verden. En af mine favoritbrowsere, Mozillas Firefox, fik nyt design i ugen, der gik – og hos Mozilla selv kan du læse om arbejdet og tankerne bag:
- Simplified toolbar
- Streamlined menus
- Inspired tab design
- Updated prompts and fewer interruptions
- Cohesive, calmer visuals
😱 Nu kommer der satellit- og luftfoto-deep fakes
Det her kan godt komme til at få nogle vilde konsekvenser. Læs mere hos Wired:
“Imagine a world where a state government, or other actor, can realistically manipulate images to show either nothing there or a different layout […] I am not entirely sure what can be done to stop it at this point.”
🤨 Sådan foregår det, når man køber en NFT
“Non-fungible tokens” er ganske hypede i øjeblikket – blandt andet efter det første tweet blev solgt som en NFT. Men hvordan foregår det rent faktisk, når man køber sådan en sag?
Det satte BBC-journalisten Cristina Criddle sig for at finde ud af – og hun kalder det et “krypto-mareridt”:
“Even though I am a technology journalist (albeit not a crypto-expert), I was baffled by how complicated the process was, and realised I wasn’t alone.”