Digitale medier i uge 36 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

😩 Rapport: Misinformation fik seks gange så mange klik på Facebook

The Wash­ing­ton Post skriv­er:

"The forth­com­ing peer-reviewed study by researchers at New York Uni­ver­si­ty and the Uni­ver­sité Greno­ble Alpes in France has found that from August 2020 to Jan­u­ary 2021, news pub­lish­ers known for putting out mis­in­for­ma­tion got six times the amount of likes, shares, and inter­ac­tions on the plat­form as did trust­wor­thy news sources, such as CNN or the World Health Orga­ni­za­tion."

😎 Facebook lancerer Ray-Ban-smartbriller

Fra TechCrunch:

"The svelte frames are some of the most low-pro­file yet avail­able to con­sumers and will allow users to snap pho­tos and videos with the two onboard 5 MP cam­eras, lis­ten to music with in-frame speak­ers and take phone calls. The glass­es need to be con­nect­ed to an iOS or Android device for full func­tion­al­i­ty, though users can take and store hun­dreds of pho­tos or dozens of videos on the glass­es before trans­fer­ring media to their phones via Facebook’s new View app. The twin cam­eras will allow users to add 3D effects to their pho­tos and videos once they upload them to the app."

Læs også:

Face­book gets in your Ray-Bans: A first look at its new smart glass­es (Fast Com­pa­ny)

Why you shouldn’t buy Facebook’s 🕶 (Matt Navar­ra)

🤦🏻‍♂️ Twitter Fleets og LinkedIn Stories var spild af pixels

I løbet af som­meren lukkede Twit­ter deres Sto­ries-klon "Fleets", og LinkedIn Sto­ries forsvin­der ved måne­dens udgang. Skønt de fort­jen­er ros for at lukke den, fort­jen­er de to plat­forme også kri­tik for at starte noget, man fra starten af kunne se ikke ville fun­gere.

Sto­ries løste et prob­lem for Insta­gram (det var blevet for angst­pro­vok­erende at dele billed­er midt i alt det per­fek­te fra de andre), men en løs­ning kan ikke altid kopieres med samme resul­tat.

Det har jeg skrevet om hos Kfo­rum.

👩‍👩‍👧‍👦 Twitter præsenterer Communities

Læs denne uges Dig­i­tal Ugerevy-artikel:

➖ Twitter-test: Fjern følgere

Fra Social Media Today:

"As part of its broad­er focus on pro­vid­ing more con­trol options for users, Twit­ter has today launched the first live test of its new process to remove spe­cif­ic fol­low­ers from your audi­ence, elim­i­nat­ing the need to block/unblock for the same."

👴🏻 Rapport kigger på sociale medie-tendenser fra de seneste 10 år

Social Media Today skriv­er:

"App Annie’s ‘Evo­lu­tion of Social Apps’ report looks at how social media usage trends have evolved over the last decade, high­light­ing the rise of live-stream­ing, the increas­ing focus on social com­merce, the growth of Tik­Tok and Snapchat, and more."

Læs også:

🐦 Twitter tester nye funktioner

Ifølge Social Media Today tester Twit­ter lige nu ting som arkiver­ing af gam­le tweets, mulighe­den for at fjerne udval­gte pro­fil­er som føl­gere, at fjerne sig fra sam­taler samt at skjule tweets, man har "liket".

🛍 Hvordan kommer e‑handel via Twitter til at foregå?

Social Media Today skriv­er:

"Will peo­ple be open to shop­ping via tweet?

We’re soon set to find out, with Twit­ter devel­op­ing a range of new shop­ping tools that’ll even­tu­al­ly pro­vide direct, in-stream prod­uct list­ings, tied to busi­ness pro­files in the app, which will enable Twit­ter users to both save prod­uct list­ings and make pur­chas­es, direct from tweet­ed con­tent in the app."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🤨 Microsoft lancerer personaliseret nyhedsprodukt

Det er for­mentlig ganske få, der har brug for end­nu et sted at læse nyhed­er, men Microsoft har netop præsen­teret deres Microsoft Start, hvor du kan netop det. Per­son­alis­eret, selvføl­gelig. Og med annon­cer.

Du kan læse mere om pro­duk­tet og lancerin­gen hos TechCrunch.

Ifølge Medi­etrends er der også en dan­sk udgave, hvor ind­hold­et dog er ganske begrænset. Microsoft har ikke rigtig noget andet valg end at lave aftaler med medi­er, efter­som Microsoft selv har bakket op om tilt­ag som den aus­tralske anti­monopol­llov­givn­ing om, at tech-fir­maer skal betale medi­er for brug af deres ind­hold og uddrag af det ind­hold.

Microsoft Start find­es som særskilt app, men tjen­esten bliv­er selvføl­gelig også vævet ind i eksis­terende Microsoft-pro­duk­ter.

7️⃣ Washington Post præsenterer nyhedsbrev med 7 ting, du skal vide

The Wash­ing­ton Post slut­ter sig nu til de stadig flere medi­er, der bruger nyheds­breve aktivt og efter­hån­den betragter det som et særskilt pro­duk­ter.

Hos Digi­day kan du læse om deres sen­este nyheds­brev, kaldet 'The 7'. Det er syv his­to­ri­er, du skal kende, og ifølge Digi­day satser WaPo på, at det kun skal tage 3 min­ut­ter af din tid.

💡 DR vil se på kulturindholdet i en digital tidsalder

Medi­aWatch skriv­er:

"Det ikoniske tv-pro­gram 'Trold­spe­jlet' er..."

Læs også:

🔜 HBO Max kommer til Danmark til oktober

I slut­nin­gen af okto­ber kom­mer afløseren for HBO Nordic til Nor­den, skriv­er Medi­aWatch.

🤔 Mød kvinden, der vil omskrive nazismens historie på Wikipedia

Wired indled­er artiklen således:

"When Kse­nia Coff­man start­ed edit­ing Wikipedia, she was like a tourist in Buenos Aires in the 1950s. She came to learn the tan­go, admire the archi­tec­ture, sip maté. She didn’t know there was a Nazi prob­lem. But Coff­man, who was born in Sovi­et-era Rus­sia and lives in Sil­i­con Val­ley, is an intense­ly obser­vant trav­el­er. As she link-hopped through arti­cles about the Sec­ond World War, one of her favorite sub­jects, she saw what seemed like a con­cert­ed effort to look the oth­er way about Germany’s wartime atroc­i­ties."

📺 Rygte: Amazon er på vej med TV

Giz­mo­do skriv­er:

"Cit­ing unnamed sources famil­iar with the prod­uct, Insid­er claims that the TV will have Alexa built-in and be some­where in the range of 55 to 75 inch­es. The TV will also sup­pos­ed­ly be designed and man­u­fac­tured by TCL."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🎧 Sådan lykkes europæiske medier med at tage penge for lyd

Fra The Fix:

"Read­er-sup­port­ed mod­el rather than ad-sup­port­ed has been win­ning the rev­enue bat­tle for many pub­lish­ers across the world. Now, pub­lish­ers across Europe are test­ing whether paid audio is the way for­ward."

👍 Medieinvestor tilfreds trods underskud

Fra Medi­aWatch:

"FST Growth med Den Fynske..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

📈 BuzzFeed vokser via bl.a. e‑handel

Fra The Wall Street Jour­nal:

"Buz­zFeed report­ed $89.1 mil­lion in total rev­enue for the sec­ond quar­ter, an increase of about 51% com­pared with the year-ear­li­er peri­od. The com­pa­ny attrib­uted some of the growth to its e‑commerce busi­ness, which gen­er­ates rev­enue by rec­om­mend­ing and sell­ing prod­ucts online."

🤐 Slate lukker for kommentarer og satser på nyhedsbreve

Digi­day skriv­er:

"The thing is, the com­ments sec­tion wasn’t gen­er­at­ing many of those data con­nec­tions. “Less than half of a per­cent of all of our unique users are com­menters,” Wohl told Digi­day. Salon reach­es an audi­ence of approx­i­mate­ly 10 mil­lion month­ly unique vis­i­tors, accord­ing to the com­pa­ny."

💵 Vox Media / The Verge vil tage penge for Hot Pod

Vari­ety skriv­er:

"Under part of a deal being announced Tues­day, Hot Pod will become the first paid-sub­scrip­tion prod­uct offered by The Verge, where exec­u­tives are inter­est­ed in see­ing if they can offer a broad­er port­fo­lio of sim­i­lar edi­to­r­i­al con­cepts in months to come, says Nilay Patel, edi­tor of The Verge in an inter­view. "

Læs også:

💳 De penge, vi bruger på streaming, går fortrinsvis til udlandet

Det er måske ikke så over­rask­ende, udbud og efter­spørgsel taget i betragt­ning. Medi­aWatch skriv­er:

"Over halvde­len af de mil­liarder..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🇬🇧 UK overvejer at gå væk fra GDPR

The Drum skriv­er:

"UK cul­ture sec­re­tary Oliv­er Dow­den last week out­lined that he is keen to reform UK data laws and diverge from EU-enact­ed GDPR, which the nation has been adher­ing to since May 2018. The Drum explores how the pro­posed change could impact user pri­va­cy and dig­i­tal adver­tis­ing."

🇪🇺 Medier vs. tech: EU-Parlamentet vil sikre kollektiv forhandling

Medi­aWatch skriv­er:

"Mediers mulighed for at forhan­dle..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🗽 Vores digitale privatliv forsvandt den 11. september

Fra Version2:

"Ter­ro­ran­gre­bet har startet en lavine..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🔬 Nyt forskningsprojekt: Brug af AI i kommunikation med fx kunder

Fra Medi­aWatch:

"Når kun­der får automa­tis­erede svar..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

📵 Apple dropper billedscanning i kampen mod børneporno

Bloomberg skriv­er:

"The com­pa­ny had announced the fea­ture in ear­ly August, along with oth­er tools meant to pro­tect chil­dren and root out illic­it pornog­ra­phy, and quick­ly faced con­cerns that it would cre­ate a back­door through the company’s high­ly prized pri­va­cy mea­sures. Apple scram­bled to con­tain the con­tro­ver­sy in the fol­low­ing weeks, say­ing it would tap an inde­pen­dent audi­tor to over­see the sys­tem, but the out­cry per­sist­ed."

😳 Få offentlige websites overholder tilgængelighedsstandard

Fra Com­put­er­world:

"Offentlige hjemmesider og apps skal..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🇺🇸 En robot kan ikke være en opfinder

Måske i den lidt mere kuriøse afdel­ing, men på sigt ikke uden betyd­ning over tid 🙂

Bloomberg skriv­er:

"A com­put­er using arti­fi­cial intel­li­gence can’t be list­ed as an inven­tor on patents because only a human can be an inven­tor under U.S. law, a fed­er­al judge ruled in the first Amer­i­can deci­sion that’s part of a glob­al debate over how to han­dle com­put­er-cre­at­ed inno­va­tion."

🤩 Gå på opdagelse i Computerworlds jubilæumsskrifter

IT-medi­et Com­put­er­world fylder 40 år. I den forbindelse lad­er de os dykke ned i nogle af deres jubilæumsskrifter – og særlig 1991-udgaven inde­hold­er nogle artik­ler og annon­cer med kød på.

Fascinerende, under­hold­ende, his­torisk – og på sin egen måde charmerende 🙂