Digitale medier i uge 36 (2021)
Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.
Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.
Del 1: Sociale medier
Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.
😩 Rapport: Misinformation fik seks gange så mange klik på Facebook
“The forthcoming peer-reviewed study by researchers at New York University and the Université Grenoble Alpes in France has found that from August 2020 to January 2021, news publishers known for putting out misinformation got six times the amount of likes, shares, and interactions on the platform as did trustworthy news sources, such as CNN or the World Health Organization.”
😎 Facebook lancerer Ray-Ban-smartbriller
“The svelte frames are some of the most low-profile yet available to consumers and will allow users to snap photos and videos with the two onboard 5 MP cameras, listen to music with in-frame speakers and take phone calls. The glasses need to be connected to an iOS or Android device for full functionality, though users can take and store hundreds of photos or dozens of videos on the glasses before transferring media to their phones via Facebook’s new View app. The twin cameras will allow users to add 3D effects to their photos and videos once they upload them to the app.”
Læs også:
Facebook gets in your Ray-Bans: A first look at its new smart glasses (Fast Company)
Why you shouldn’t buy Facebook’s 🕶 (Matt Navarra)
🤦🏻♂️ Twitter Fleets og LinkedIn Stories var spild af pixels
I løbet af sommeren lukkede Twitter deres Stories-klon “Fleets”, og LinkedIn Stories forsvinder ved månedens udgang. Skønt de fortjener ros for at lukke den, fortjener de to platforme også kritik for at starte noget, man fra starten af kunne se ikke ville fungere.
Stories løste et problem for Instagram (det var blevet for angstprovokerende at dele billeder midt i alt det perfekte fra de andre), men en løsning kan ikke altid kopieres med samme resultat.
Det har jeg skrevet om hos Kforum.
👩👩👧👦 Twitter præsenterer Communities
Læs denne uges Digital Ugerevy-artikel:
➖ Twitter-test: Fjern følgere
“As part of its broader focus on providing more control options for users, Twitter has today launched the first live test of its new process to remove specific followers from your audience, eliminating the need to block/unblock for the same.”
👴🏻 Rapport kigger på sociale medie-tendenser fra de seneste 10 år
“App Annie’s ‘Evolution of Social Apps’ report looks at how social media usage trends have evolved over the last decade, highlighting the rise of live-streaming, the increasing focus on social commerce, the growth of TikTok and Snapchat, and more.”
Læs også:
- TikTok overtakes YouTube for average watch time in US and UK (BBC News)
- Can TikTok take down YouTube? (Protocol)
🐦 Twitter tester nye funktioner
Ifølge Social Media Today tester Twitter lige nu ting som arkivering af gamle tweets, muligheden for at fjerne udvalgte profiler som følgere, at fjerne sig fra samtaler samt at skjule tweets, man har “liket”.
🛍 Hvordan kommer e-handel via Twitter til at foregå?
“Will people be open to shopping via tweet?
We’re soon set to find out, with Twitter developing a range of new shopping tools that’ll eventually provide direct, in-stream product listings, tied to business profiles in the app, which will enable Twitter users to both save product listings and make purchases, direct from tweeted content in the app.”
Del 2: Digitale tendenser
Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.
🤨 Microsoft lancerer personaliseret nyhedsprodukt
Det er formentlig ganske få, der har brug for endnu et sted at læse nyheder, men Microsoft har netop præsenteret deres Microsoft Start, hvor du kan netop det. Personaliseret, selvfølgelig. Og med annoncer.
Du kan læse mere om produktet og lanceringen hos TechCrunch.
Ifølge Medietrends er der også en dansk udgave, hvor indholdet dog er ganske begrænset. Microsoft har ikke rigtig noget andet valg end at lave aftaler med medier, eftersom Microsoft selv har bakket op om tiltag som den australske antimonopolllovgivning om, at tech-firmaer skal betale medier for brug af deres indhold og uddrag af det indhold.
Microsoft Start findes som særskilt app, men tjenesten bliver selvfølgelig også vævet ind i eksisterende Microsoft-produkter.
7️⃣ Washington Post præsenterer nyhedsbrev med 7 ting, du skal vide
The Washington Post slutter sig nu til de stadig flere medier, der bruger nyhedsbreve aktivt og efterhånden betragter det som et særskilt produkter.
Hos Digiday kan du læse om deres seneste nyhedsbrev, kaldet ‘The 7’. Det er syv historier, du skal kende, og ifølge Digiday satser WaPo på, at det kun skal tage 3 minutter af din tid.
💡 DR vil se på kulturindholdet i en digital tidsalder
“Det ikoniske tv-program ‘Troldspejlet’ er…”
Læs også:
- DR er på vej med afløseren for ‘Mennesker og medier’ (MediaWatch)
🔜 HBO Max kommer til Danmark til oktober
I slutningen af oktober kommer afløseren for HBO Nordic til Norden, skriver MediaWatch.
🤔 Mød kvinden, der vil omskrive nazismens historie på Wikipedia
Wired indleder artiklen således:
“When Ksenia Coffman started editing Wikipedia, she was like a tourist in Buenos Aires in the 1950s. She came to learn the tango, admire the architecture, sip maté. She didn’t know there was a Nazi problem. But Coffman, who was born in Soviet-era Russia and lives in Silicon Valley, is an intensely observant traveler. As she link-hopped through articles about the Second World War, one of her favorite subjects, she saw what seemed like a concerted effort to look the other way about Germany’s wartime atrocities.”
📺 Rygte: Amazon er på vej med TV
“Citing unnamed sources familiar with the product, Insider claims that the TV will have Alexa built-in and be somewhere in the range of 55 to 75 inches. The TV will also supposedly be designed and manufactured by TCL.”
Del 3: Business
Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.
🎧 Sådan lykkes europæiske medier med at tage penge for lyd
“Reader-supported model rather than ad-supported has been winning the revenue battle for many publishers across the world. Now, publishers across Europe are testing whether paid audio is the way forward.”
👍 Medieinvestor tilfreds trods underskud
“FST Growth med Den Fynske…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
📈 BuzzFeed vokser via bl.a. e-handel
“BuzzFeed reported $89.1 million in total revenue for the second quarter, an increase of about 51% compared with the year-earlier period. The company attributed some of the growth to its e-commerce business, which generates revenue by recommending and selling products online.”
🤐 Slate lukker for kommentarer og satser på nyhedsbreve
“The thing is, the comments section wasn’t generating many of those data connections. “Less than half of a percent of all of our unique users are commenters,” Wohl told Digiday. Salon reaches an audience of approximately 10 million monthly unique visitors, according to the company.”
💵 Vox Media / The Verge vil tage penge for Hot Pod
“Under part of a deal being announced Tuesday, Hot Pod will become the first paid-subscription product offered by The Verge, where executives are interested in seeing if they can offer a broader portfolio of similar editorial concepts in months to come, says Nilay Patel, editor of The Verge in an interview. “
Læs også:
💳 De penge, vi bruger på streaming, går fortrinsvis til udlandet
Det er måske ikke så overraskende, udbud og efterspørgsel taget i betragtning. MediaWatch skriver:
“Over halvdelen af de milliarder…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
🇬🇧 UK overvejer at gå væk fra GDPR
“UK culture secretary Oliver Dowden last week outlined that he is keen to reform UK data laws and diverge from EU-enacted GDPR, which the nation has been adhering to since May 2018. The Drum explores how the proposed change could impact user privacy and digital advertising.“
🇪🇺 Medier vs. tech: EU-Parlamentet vil sikre kollektiv forhandling
“Mediers mulighed for at forhandle…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
Del 4: Udvikling og tech
Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.
🗽 Vores digitale privatliv forsvandt den 11. september
“Terrorangrebet har startet en lavine…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
🔬 Nyt forskningsprojekt: Brug af AI i kommunikation med fx kunder
“Når kunder får automatiserede svar…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
📵 Apple dropper billedscanning i kampen mod børneporno
“The company had announced the feature in early August, along with other tools meant to protect children and root out illicit pornography, and quickly faced concerns that it would create a backdoor through the company’s highly prized privacy measures. Apple scrambled to contain the controversy in the following weeks, saying it would tap an independent auditor to oversee the system, but the outcry persisted.”
😳 Få offentlige websites overholder tilgængelighedsstandard
“Offentlige hjemmesider og apps skal…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
🇺🇸 En robot kan ikke være en opfinder
Måske i den lidt mere kuriøse afdeling, men på sigt ikke uden betydning over tid 🙂
“A computer using artificial intelligence can’t be listed as an inventor on patents because only a human can be an inventor under U.S. law, a federal judge ruled in the first American decision that’s part of a global debate over how to handle computer-created innovation.”
🤩 Gå på opdagelse i Computerworlds jubilæumsskrifter
IT-mediet Computerworld fylder 40 år. I den forbindelse lader de os dykke ned i nogle af deres jubilæumsskrifter – og særlig 1991-udgaven indeholder nogle artikler og annoncer med kød på.
Fascinerende, underholdende, historisk – og på sin egen måde charmerende 🙂