Twitter Communities ligner en vinder

No-brainer: Twitter vil gøre det lettere at snakke omkring emner; sådan som vi jo i forvejen gør. Bliv klogere på funktionen, der skal bringe os tættere sammen og gøre Twitter bedre for alle.

Af Lars K Jensen (@larskjensen)

Jeg har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 15 år og arbejder som digital chef hos medieudviklingsbureauet Willmore. Digital Ugerevy er min opsamling på ugens vigtigste historier.

Artiklen udkom med Digital Ugerevy-nyhedsbrevet

Tilmeld dig, hvis du ikke vil gå glip af den næste:

💌

Der er gang i den hos Twitter, der både lancerer og lukker forskellige tiltag. Torsdag løftede de sløret for Communities, som de i øjeblikket tester.

Kort fortalt handler det om at forbinde de folk, der interesserer sig for de samme emner og skabe samtaler og communities omkring de emner. Flere sammenligner det med Facebook-grupper, og det er nok ikke helt forkert.

Det er stadig tweets i en strøm

Det fungerer stadig ved, at du skriver tweets, men inden du udgiver et tweet, vælger du, om det skal føjes til et community.

Pointen er så, at det tweet kun kommer ud i strømmen hos dem, der er med i det community – ligesom de selvfølgelig kan se det på communityets side på Twitter:

“Once you join a Community, you can Tweet into it. This is different from Tweets to your followers as these Community Tweets will not be sent to your followers’ Home timelines. All Community Tweets (including Quote Tweets) will be visible within the Community, as well as injected into Home timelines of members. Community Tweets are not shown on your Twitter profile.”

Og Communites-funktionen får en ret prominent placering i Twitter-universet, forklarer The Verge:

“Those who have access to Communities on iOS can access them through the tab on the navigation bar, while users on the web will see a Communities tab on the sidebar. On Android, you’ll only be able to read Community tweets for now — additional functionality is ‘coming soon,’ Twitter says.

Hvert community har en eller flere moderatorer, og derudover skal indholdet i communities selvfølgelig leve op til Twitters retningslinjer. Ingen gider se en radikaliseringsmaskine, som Facebooks grupper vel efterhånden er blevet indenfor modstand mod vacciner.

En formel for succes

Som The Verge også nævner, er Communities en ret åbenlys ting for Twitter at lancere. Brugerne har længe samlet sig i “nichegrupper omkring specifikke interesser”, og det er nu det, Twitter gør til en integreret del af produktet.

Her er det værd at bemærke, at flere af Twitters succesfulde og definerende funktioner er opstået denne vej – altså fra brugernes måde at bruge Twitter på:

  • Hashtags opstod, fordi brugerne begyndte at bruge dem (her er det oprindelige tweet fra 2007, der foreslår hashtags).
  • Retweet blev også en funktionalitet, fordi folk i forvejen tweetede det videre, andre skrev, hvis de synes, det var godt (den oprindelige form var “RT @brugernavn” efterfulgt af det, vedkommende havde tweetet (Twitter skruede på retweet-visningen i 2009 og udvidede i 2015, så man kunne føje en kommentar til sit retweet).
  • I 2017 lancerede Twitter så deres thread/tråd-funktion, hvor man kan sætte flere tweets i rækkefølge som svar til hinanden, inden man udgiver dem. Dette var flere brugere selv begyndt på (ved manuelt at svare på det seneste tweet i tråden), og det gjorde Twitter også til en funktion.

Det er selvfølgelig ikke garanti for, at Communities bliver en succes for Twitter. Men de har tidligere ramt rigtigt, når de har implementeret og løst de forskellige “krumspring”, brugerne har taget i brug for at bruge platformen på en ny måde.

Kan det løse Twitters store problem?

Noget andet, der taler til Twitter Communities’ fordel er, at det reelt ligner en løsning på Twitters helt store problem: At der er alt for mange brugere, der nyder at være kværulerende og på andre måder søger at ødelægge oplevelsen for andre.

Det er der, skriver Casey Newton, Twitter kan være et “hell site”:

“The result is too often a social network that, to a user with even a moderately large following, feels booby-trapped. Whether you say the right thing or the wrong thing, it will inevitably get misconstrued by someone, and suddenly you’ve wasted an afternoon explaining yourself to people seemingly determined to misunderstand you.”

Twitter troede, at “Fleets” – deres kopi af Stories-formatet (som Instagram kopierede med stor succes fra Snapchat) – kunne være en løsning på det problem. Instagram lykkedes, fordi deres problem var, at flere og flere af deres brugere efterhånden ikke turde dele billeder i den perfekthedskultur, Instagram selv havde været med til at skabe.

Her stod Snapchat for noget mere råt og umiddelbart, og Instagram så, at en kopiering af Stories-formatet kunne løse deres problem.

Instagram så rigtigt, men Twitter tog fejl. Fleets blev ikke nogen løsning og blev i stedet kun brugt af dem, der i forvejen brugte Twitter meget – og i sommers meldte Twitter ud, at Fleets lukker.

Siden har LinkedIn også besluttet at lukke deres sørgelige bud på Stories, og som jeg skriver i en Kforum-artikel i den forbindelse, hænger det uløseligt sammen med at løse problemer for sine brugere:

Twitter har jo aldrig haft det problem, at folk ikke turde dele billeder, fordi de andre deler så perfekte billeder. Og samtidig er Twitter nærmest i sin natur her-og-nu-og-væk-om-et-øjeblik – og de færreste tweets lever overhovedet i 24 timer. […]

Tag ikke fejl: Twitter har KÆMPE problemer, når det kommer til at turde udtrykke sig. Men det handler ikke om filtrerede, overretoucherede billeder, der forskønner virkeligheden. Det handler i stedet om alt for mange Twitter-brugere, der rask væk slår ned på alt, der er anderledes, hvad enten det er seksualitet, politik, racisme eller noget fjerde – og ikke er bange for at gøre det foran et stort publikum. […]

Problemet for Twitter er derfor ikke, hvad brugerne ikke gør – men hvad nogle af dem gør, og som skader andre.

Og det er her, den nye Communities-funktion er et meget mere interessant bud på en løsning end en sanseløs klon af noget, der virker for Instagram.

Som Kayvon Beykpour, der er “product lead” hos Twitter skriver i en tråd om Twitter Communities:

“Tweets you post in Communities are “narrow-casted” to only the people in that Community. They’re still public Tweets, but they aren’t amplified to all of your followers and they don’t show up on your Profile. We think this can help lower the pressure of talking on Twitter.”

Lister lykkedes aldrig

Twitter har tidligere giver brugerne mulighed for at foretage grupperinger med en listefunktionalitet, men her er det Twitter-brugere, man sætter på lister. Det giver ofte meget lidt mening, fordi folk på Twitter taler om forskellige emner.

For eksempel kan din “Sociale medier-eksperter”-liste hurtigt blive fyldt med tweets om landskampe, tv-programmer – eller hvad der nu falder de mennesker ind, fordi ingen af os trods alt er endimensionelle skabninger.

Her giver Communities meget, meget mere mening.

Som afsender betyder det også, at du ikke skal bekymre dig om at belemre dine følgere med noget, kun en brøkdel interesserer sig for. I fremtiden går du i et community med de mennesker, og så behøver resten af dine følgere ikke se dine tweets om hvilket New Order-album, der er det bedste.

Konkurrenterne

En af de ting, der kan gøre livet svært for Twitter Communities er konkurrencen på de andre platforme. Som Casey Newton nævner, er Twitter langt fra alene her:

“And even if Twitter navigates those issues successfully, it’s still unclear how its groups product will fare against some fairly robust competition. Facebook Groups, Reddit, especially Discord have been thriving lately, and the latter two have been built from the ground up to promote the kind of group discussions that Twitter is only now getting around to bolting on to the core product.”

Især herhjemme, hvor vi er et lille land, der taler et sprog, få andre forstår, er det nok værd at være realistisk omkring, hvor succesfuld Twitters community-funktion overhovedet kan blive.

Kommer det gamle Twitter tilbage?

Men som Marcus Stoltze nævner i et tweet, kan det måske bringe noget af det gamle Twitter-“vibe” tilbage, som flere af os stadig tænker tilbage på med en tåre i øjenkrogen.

Det var netop kendetegnet ved, at der var færre, der deltog, og at snakkene selvsagt var mere afgrænsede og specialiserede.

Akkurat som Twitter lægger op til med Communities.

Sådan kommer du i gang

Twitter Communities er pt. stadig i test, det vil sige, at du skal inviteres indenfor af en moderator for at komme med i et community.

Hvis du har en god idé til et Twitter Community, du selv vil moderere, kan du udfylde denne formular.

Gør som de andre professionelle i branchen:
+ Tilmeld dig Digital Ugerevy