Digitale medier i uge 38 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🇩🇰 Sociale medier bliver en vigtigere nyhedskilde

Fra Slots- og Kulturstyrelsens “Internetbrug og sociale medier i 2021” ›››

“Sociale medier har stigende betydning som kilde til nyheder på internettet. TV-stationernes hjemmesider bliver dog nævnt af den største andel af nyhedsbrugerne […]

42 % af nyhedsbrugerne brugte de sociale medier som kilde til nyheder. Det er en fremgang fra 37 % i 2019.”

Læs også ↓

Sociale medier fylder mere og…
MediaWatch ›››

🇺🇸 Amerikanerne læser færre nyheder på Facebook

Nieman Lab fortæller, at mens Facebook forsøger at få nyheder og journalistik til at fylde mindre, så bruger amerikanerne mindre tid på netop det på Facebook.

“But still, fewer people counting on Facebook for news is probably a good thing — and a sign that the interests of the company and its users may be strangely aligned, for once.”

Artiklen er skrevet med udgangspunkt i et nyt studie fra Pew Research Center.

Læs også ↓

New Report Shows that Facebook and YouTube Lead the Way as Key Sources of News Content

Social Media Today ›››

😱 Wall Street Journals Facebook-afsløringer fortsætter

I sidste uge kunne vi læse, hvordan Facebooks kamp for at blive et bedre sted er endt med det stik modsatte. I denne uge fortsætter The Wall Street Journal med deres “The Facebook Files”-serie:

“Facebook Employees Flag Drug Cartels and Human Traffickers. The Company’s Response Is Weak, Documents Show.”

Læs artiklen ›››

Læs også ↓

Social Media Today:
The ‘Facebook Files’ Investigation Highlights Key Concerns in the Platform’s Approach

Columbia Journalism Review:
Facebook goes on the offensive against critical reporting

NCB News:
Facebook chief technology officer to step down

“The change in leadership comes after a series of reports last week by the Wall Street Journal that shed light on how Facebook either ignores or fails to properly address numerous problems affecting users across its services. “

The Verge:
Why these Facebook research scandals are different

📲 YouTube føjer statistik til app’en og tester download på web

Statistik i mobil-app | Fra Social Media Today ›››

“YouTube is bringing more of its Studio desktop analytics to its mobile app, while it’s also expanding its merchandise listing options to more regions, providing additional monetization capacity.”

Test af download på web | Fra Android Police ›››

“The experimental feature was spotted by Android Police tipsters subscribed to YouTube Premium in India and France, and it appears to be available widely elsewhere. If you want to try it, head to youtube.com/new to check the Labs page while signed in”

⏺ Twitter på vej med optagelse af Spaces og kryptobetalinger

Twitter ruller videre med deres produktopdateringer. TechCrunch skriver, at de blandt andet er på vej med betaling (“tipping”) via kryptovalutaer samt en funktion, så du kan optage lyden i Spaces (Twitters Clubhouse-klon).

Læs også ↓

Fast Company:
Death threats, misinformation, and racism in Silicon Valley: Meet the designer shaping the future of Twitter

✍️ Twitter tester mere visuel “editor”

Godt nok har Twitter lukket deres Stories-klon “Fleets”, men det ser ud til at nogle af funktionerne fra at sammensætte fleets har fundet vej i en testudgave af det værktøj i Twitter, du bruger til at udgive tweets:

“As you can see here, the new process would enable you to add ‘stickers, text, crops and more’ to your uploaded videos and images, then attach them to your tweets, potentially giving them more presence and creative flair in the feed.”

Social Media Today ›››

🇳🇴 Norsk datatilsyn lukker sin Facebook-side

Det norske datatilsyn vil ikke længere bruge deres Facebook-side til at kommunikere. Det skyldes Facebooks behandling af personoplysninger, og at tilsynet mener, det medfører en for høj risiko for brugernes rettigheder og friheder, fortæller MediaWatch/Ritzau.

Herhjemme har Datatilsynet altid afvist at bruge Facebook.

🤷‍♂️ Twitters Super Follows er kommet stille fra start

Det er værd at bemærke, at funktionen (hvor eksempelvis nogle tweets kun er tilgængelige for betalende følgere) endnu kun er i test hos et begrænset antal brugere.

Fra TechCrunch:

“Twitter’s creator platform Super Follows is off to an inauspicious start, having contributed to somewhere around $6,000 in U.S. iOS revenue in the first two weeks the feature has been live, according to app intelligence data provided by Sensor Tower. And it’s made only around $600 or so in Canada.”

Læs også ↓

Social Media Today:
Twitter’s New Experiments are Failing to Gain Traction, Which Could Lead to Major Changes at the App

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

📲 Her er de vigtigste nyheder i iOS 15

Nogle af de mest omtalte nyheder i den seneste udgave af Apples mobile operativsystem handler om vores digitale privatliv – især i forhold til mails. Wired har samlet op og giver dig overblikket.

Læs også ↓

Apple’s Mail Privacy Protection Is Here: What It Actually Means for Email Marketers and What to Do Now

Litmus ›››

‘Don’t freak out yet’: Publishers brace for iOS changes to their newsletter businesses

Digiday ›››

Cheat Sheet: Why email marketers are calling Apple’s iOS 15 update ‘a proverbial nail in the coffin’

Digiday ›››

19 Things You Can Do in iOS 15 That You Couldn’t Do Before

Gizmodo ›››

Apple’s software story

Protocol ›››

✨ Vid & Sans går snart i luften

Bag mediet står Aarhus Universitetsforlag, og man vil kun interviewe forskere. Det handler ikke om konfrontationsjournalistik men om at råde bod på “tillidsbruddet” mellem forskere og mediebranche, siger chefredaktør Søren Schultz Jørgensen til Journalisten.

✉️ Google-eksperiment gør dit Google Drive til et nyhedsbrev

Som du nok ved, er nyhedsbreve hot stuff for både medier og marketing-folk i øjeblikket. For medier og enkeltpersoner er det især også blevet populært med nyhedsbreve, det koster penge at abonnere på.

Det betyder, at der er penge at tjene ved at levere teknologien, såsom som blandt andet Substack, Revue, Ghost – og Facebook.

Et eksperiment i Googles egen interne udviklingsafdeling, Area 120, handler om at gøre det muligt at udsende nyhedsbreve direkte fra Google Drive og Docs.

Fra TechCrunch:

“The site explains how Google Drive could be monetized by creators in a way that would allow Google’s newsletter project to differentiate itself from the competition. Not only could newsletters be written in a Google Doc, other productivity apps could also be used to share information with readers.

For example, a newsletter creator could offer a paid subscription plan that would allow readers to access their Google Slides. A creator who writes about finance could publish helpful spreadsheets to Google Sheets, which would be available to their subscribers.”

Læs også ↓

What’s New In Publishing:
Are Facebook and Google going to ruin newsletters?

🤖 Lyt: Sådan hjælper robotterne til på redaktionen

Fra Media Voices:

“In this special Conversations episode we hear about the past, future and most importantly present of robot journalism. Automated journalism has been around for many years now, delivering value back to the parent newsrooms that use it effectively. AI tools allow newsrooms to tailor the output of the robots to fit their house style, to interview people for inclusion in the created article – and to allow the newsrooms’ human writers to spread their wings.”

🤣 Sådan laver du en satirevideo på to dage

Fra TV 2 Østjyllands udviklingsblog ›››

Hvordan ville hverdagen se ud, hvis videomøder, mobil-notifikationer eller online-shopping foregik i virkeligheden? Disse absurditeter har vi det seneste år stoppet ned i et ugentligt satire-format, der gennemsnitlig har fået over 700.000 visninger og sat ild i kommentarsporet på Facebook.

Når man ser videoerne, kan man fristes til at tro, at der sidder en kæmpe redaktion bag, men det er langt fra sådan, det forholder sig. Her får du vores guide til, hvordan vi med begrænset tid og ressourcer går fra idé til video hver uge.

🛍 Derfor putter NYTimes mere mode ind i Wirecutter

Fra Digiday ›››

“Chen said Wirecutter has a dedicated social team whose job it is to read comments on articles, gather feedback and use that to help guide editorial direction. That team has been noting an interest in style coverage for several years.”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

💸 Rapport: “Paywalls for publishers”

Fra What’s New In Publishing ›››

“This free report aims to help you formulate an effective paywall strategy via insights and examples that have worked well for other publishers. It covers the most commonly used paywalls, how they work, and what you need to know to choose the right solution for your publishing business. “

🤔 Hvad købet af Hot Pod signalerer om Vox Medias fremtid

Fra Digital Content Next:

“Increasingly, media companies are diversifying revenue through subscriptions. So, when news broke that Vox Media acquired the Hot Pod newsletter, many focused on the fact that this would be The Verge’s first paid-for product. But there’s more to it. This is a story of friendship, partnership, trust, and serendipity – all of which form a strong foundation for growth.”

🥇 Sådan arbejder The Times, The Sun etc. med førstepartsdata

Fra Digiday ›››

“The publisher is pitching the data platform as a way advertisers can work directly with its own data, whether its from login, registrations or first-party cookies, in a privacy-centric way.

They can then model data sets from their existing target segments or modify them based on News U.K.’s proprietary preference, opinion and emotion signals. It launched earlier this summer and already all of the publisher’s biggest sponsorships include data from the platform as a way for advertisers to see the recommended audiences. “

Læs også ↓

Here’s why the loss of the third-party cookie is heading toward a collapse in the middle

Digiday ›››

☑️ Er der penge for medier i faktatjek?

Fra Nieman Lab:

“The reality on the ground, the panelists acknowledged, is that it’s basically only Big Tech — Facebook, Google, Twitter, TikTok, etc. — that is willing to shell out for their services. Facebook alone works with 80 different fact-checking organizations worldwide, up from 52 in 2019. (Not that it’s solved their misinformation problems.) For even the most successful and established fact-checking operations within news organizations, fighting misinformation is not currently a profitable business.”

🤝 Watch Medier køber tysk erhvervsmedie

Det drejer sig om Versicheringsmonitor, der skriver om forsikringsbranchen, skriver MediaWatch.

Læs også ↓

JP/Politikens Hus ansætter international rådgiver…

MediaWatch ›››

🤷‍♂️ Dårligt talgrundlag gør streaming-politik svært

Fra MediaWatch ›››

“Usikkerhed om streamingtjenesters omsætning gør…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

🔒 Hjælp til journalister, der vil have “en sikker linje”

Journalisten har en god artikel omkring digital sikkerhed og kildebeskyttelse for journalister, hvor journalist Thomas Møller Larsen har talt med:

  • Sebastian Gjerding, journalist hos Information
  • Allan Frank, it-sikkerhedsspecialist i Datatilsynet
  • Henning Mortensen, formand for Rådet for Digital Sikkerhed

Nederst i artiklen får du syv gode råd til din kildekontakt.

🛡 DR sender cybersikkerhedsforsikring i udbud

Fra MediaWatch:

“Større fokus på it-sikkerhed har…”

(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)

😬 Google og Apple giver efter for pres i Rusland

Fra TechCrunch ›››

“Apple and Google have removed from their respective mobile app stores in Russia a tactical voting app created by the organization of jailed Kremlin critic Alexei Navalny.”

✨ Slack på vej med indlejret indhold

Fra VentureBeat ›››

“Slack Clips, which is generally available as of today, lets users embed audio, video, and screen recordings within any channel or direct message in Slack.

Salesforce says that the playback experience for Clips was designed to be ‘inclusive and accessible,’ allowing users to speed up or slow down the content, watch with captions, and open up the transcript to jump to different parts of the conversation. Recordings made in Slack are archived with searchable transcriptions for posterity.”