Digitale medier i uge 4 (2021)
Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.
Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.
Del 1: Sociale medier
Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.
🇬🇧 Facebook News lanceret i UK
Facebook skriver selv:
“The product puts original journalism in front of new audiences and provides publishers with more advertising and subscription opportunities to build sustainable businesses for the future. This is the beginning of a series of international investments in news.”
Læs også:
What does the UK launch of Facebook News mean for public interest journalism? (Journalism.co.uk)
“The platform boosts its support for UK publishers, offering additional ways to monetise content and reach new audiences. But simply adding headlines to a social feed may not be enough to guide users towards quality news outlets.”
⏪ Facebook-råd omgør beslutninger
MediaWatch skriver:
“Må man citere en sætning, som angiveligt er sagt af nazisten Joseph Goebbels, og må man for at fortælle om symptomer på brystkræft poste et foto af et bart bryst?
Ja, mener nyt tilsynsråd, som nu har omstødt fem ud af seks udvalgte beslutninger om sletning af indhold på Facebook, som det sociale medie har foretaget.
🤖 Facebook fortæller om News Feed-algoritmen
Fra Facebook selv:
“We publicly share many of the details and features of News Feed. But under the hood, the machine learning (ML) ranking system that powers News Feed is incredibly complex, with many layers. We are sharing new details about how our ranking system works and the challenges of building a system to personalize the content for more than 2 billion people and show each of them content that is relevant and meaningful for them, every time they come to Facebook.”
🎓 Snapchat vil uddanne brugerne i privacy og sikkerhed
Axios skriver:
“In time for Data Privacy Day — an international day of awareness held on Jan. 28 for more than a decade — the company has created a new channel on its curated content section, Discover, called ‘Safety Snapshot.'”
🗃 Twitter åbner arkivet for forskere
The Verge skriver:
“Now, Twitter says it will no longer require researchers pay for premium or enterprise developer access and will instead make the “full history of public conversation” — what the company refers to as its full-archive search endpoint — available to any researcher or developer who applies as part of the launch of a new academic research track. “
✨ Birdwatch: Twitters nye værktøj mod misinformation i test
Hvis du har god hukommelse, ringer der måske en klokke, når du hører ordene “Twitter” og “Birdwatch”. Tilbage i oktober måned (uge 41, for at være præcis) skrev TechCrunch nemlig, at Twitter arbejdede på et værktøj i kampen mod misinformation. Dets navn: Birdwatch.
Nu er Birdwatch kommet så langt, at Twitter har lanceret værktøjet (dog kun til en række testbrugere i USA indtil videre), og skrevet en pressemeddelelse om det. Kort fortalt handler Birdwatch om, at Twitter-brugere får mulighed for at sætte mere kontekst på, når de ser indhold i tweets, der skal gøres noget ved.
Twitter skriver selv:
“Birdwatch allows people to identify information in Tweets they believe is misleading and write notes that provide informative context. We believe this approach has the potential to respond quickly when misleading information spreads, adding context that people trust and find valuable. Eventually we aim to make notes visible directly on Tweets for the global Twitter audience, when there is consensus from a broad and diverse set of contributors.”
For nu vil noterne dog kun være synlige på et separat site, som du finder på birdwatch.twitter.com.
🎧 Er lyd fremtiden for de sociale platforme?
Jeg er nok lidt efter her. Jeg er netop kommet på Clubhouse, men jeg har endnu tilgode at få prøvet det af, sådan rigtigt. Men formatet er interessant, og det er den større tendens også.
“The future of social networks might be audio,” skriver MIT Technology Review:
“[…] now a new wave of hip apps are baking the immediacy and rawness of audio into the core experience, making voice the way people connect again. From phone calls to messaging and back to audio—the way we use our phones may be coming full circle.”
Læs også:
Clubhouse: What’s the mysterious new platform all about?
What’s New in Publishing
🐦 Twitter fjerner falsk Ayatollah-profil
MediaWatch / Ritzau skriver:
“Twitter har suspenderet en falsk konto, der påstod at tilhøre Irans øverste leder, ayatollah Ali Khamenei, efter et opslag, der ligner trussel mod USA’s nu tidligere præsident, Donald Trump.”
✋ Italien beder TikTok slette brugere uden verificeret alder
Reuters skriver:
“The Italian data privacy watchdog ordered video app TikTok on Friday to block the accounts of any users in Italy whose age it could not verify following the death of a 10-year-old girl who had been using the Chinese-owned app.”
⬛️ Snapchat tester “dark mode”
Social Media Today skriver:
“This week, Snapchat has confirmed that it’s testing a new dark mode option with a small percentage of users, moving into line with almost every other app that now has a low light option.”
📈 Facebook præsenterer årsregnskab
MediaWatch skriver:
“Sociale medie-koncernen Facebook kommer ud af 2020 med et overskud på 29,146 mia. dollar – svarende til omkring 179 mia. kr.”
Læs også:
“Facebook predicts ‘significant’ obstacles to ad targeting and revenue in 2021“
TechCrunch
Del 2: Digitale medietendenser
Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.
🤔 Derfor dropper Ekstra Bladet Google Analytics
Den 12. januar meldte Ekstra Bladet ud, at man dropper Google Analytics. Digiday har talt med JP/Politikens Hus’ Thomas Lytzen om årsagerne, og hvis du gerne vil mere ned i detaljen, har jeg interviewet deres strategichef.
💌 Twitter køber nyhedsbrevsplatformen Revue
Det her er interessant. Twitter køber Revue, skriver TechCrunch. Revue er en tjeneste, hvor du kan starte dit eget nyhedsbrev, og ligesom Slack giver Revue dig mulighed for at tage penge for dit nyhedsbrev.
Derudover har Revue en fed funktion, når du skal linke til indhold på web, hvor den automatism henter overskrift, billede og beskrivelsestekst, som det kendes fra de sociale platforme.
Twitter er en interessant køber, fordi de i dag har ingenting indenfor nyhedsbreve, skønt det at udgive og følge, hvad andre udgiver, er kernen i deres værditilbud.
Det bliver spændende at følge. Twitter har selv skrevet om købet: “Making Twitter a better home for writers“.
Jeg har samlet nogle interessante artikler og links om købet.
Læs også:
“Facebook is planning to offer newsletter tools for independent journalists and writers, The New York Times reports. These are thought to include features for helping writers build a following using the social network, curate their email lists, and manage their paid subscriptions.”
🎧 Berlingske på vej med nyhedspodcast
MediaWatch skriver:
“Flere medier har allerede sendt nyhedspodcasts på markedet, og inden længe melder Berlingske sig også på banen. Det sker til foråret, oplyser Berlingske i tre stillingsopslag, hvor man lige nu søger en vært, en producer og en redaktør til nyhedspodcasten.”
Læs også:
“Hver tredje lytter podcast i hovedstaden – hver femte i Syddanmark“
MediaWatch
🏜 Rapport om danske nyhedsørkener
Anders C. Østerby, der til daglig er lokalredaktør på Fyns Amts Avis’ Ærø-redaktion, har som fellow ved Syddansk Universitet forsket i nyhedsørkener i Danmark.
Hans rapport er på vej, men du kan læse nogle af konklusionerne i denne Journalisten-artikel: Hver 4. lokale dagbladsredaktion er forsvundet på 10 år
🇦🇺 Australien overvejer at lade folk styre egne data
Reuters skriver:
“An Australian regulator is considering letting internet users choose what personal data companies like Google share with advertisers, as part of the country’s attempts to shatter the dominance of tech titans.”
🎤 Seks tips til journalistik på lyd
Det er ikke raketvidenskab eller dybe tallerkener, men Journalism.co.uk har samlet “Six ingredients for a perfect audio story“:
- Write for the ear
- Verbal visuals
- The hook
- Incorporate other voices
- Incorporate sounds
- Practice makes perfect
Del 3: Business
Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.
🍪 Google er klar til at teste tredjepartscookiens afløser
MediaWatch skriver:
“Godt et år efter techgiganten meddelte, at tredjepartscookies vil møde sit endeligt i den populære Chrome-browser i 2022, offentliggør selskabet nu et foreløbigt resultat af et alternativ til, hvordan annoncer i fremtiden kan målrettes på nettet.”
Læs også:
Google afslører: Sådan kan cookie-afløseren komme til at virke
Markedsføring
🤔 Aller barsler med digitalt videoprodukt
MediaWatch skriver:
“Fra februar skifter Kristine Lund Karlsson titlen som redaktionschef og kreativ programudvikler i Eddy Media ud med posten som chefredaktør for det nye tiltag, der ligger i en nyoprettet fagredaktion, New Media, under mediechef Camilla Kjems.”
🤑 Sådan tjener NBC News millioner på YouTube
Digiday skriver:
“But over the past few years — and especially in 2020 — YouTube has switched from being supplementary to central to NBC News’ video strategy. ‘We got serious about our YouTube strategy last year and really got purposeful,’ said Chris Berend, evp of digital at NBCUniversal News Group.
[…] Berend declined to say exactly how much money NBC News is making on YouTube annually but described the figure as being ‘in the many millions’ and surpasses the revenue generated from other platforms like Facebook and Twitter.”
😕 Podcasting: Mange lyttere, små penge
Intet nyt under solen:
“For most podcasters, including big media and entertainment giants, podcasts offer an incredible opportunity to expand their audiences or find new, niche ones. The financial return on investment in podcasts remains to be fully realized for most.”
Del 4: Udvikling og tech
Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.
🤼♂️ Kampen mellem Apple og Facebook fortsætter
Apple barsler med en ny funktion, der betyder, at brugere af apps på iPhone og iPad skal “opte in” (det vil sige aktivere) tracking på tværs af apps og tjenester – hvilket kan bruges til digital annoncering. Det er Facebook modstander af, og deres indædte kamp mod Apple, som de nu vil tage i retten, viser, at Apple har fat om Facebook, hvor det gør ondt.
Læs:
Facebook reportedly considers hitting Apple with antitrust suit
CNET
Apple, Facebook Trade Barbs Over Privacy-Focused Business Models
The Wall Street Journal
🔎 NYTimes kigger på Apples privacy-labels for apps
The New York Times:
“To put the labels to the test, I pored over dozens of apps. Then I focused on the privacy labels for the messaging apps WhatsApp and Signal, the streaming music apps Spotify and Apple Music and, for fun, MyQ, the app I use to open my garage door remotely.”
🧟♂️ Flash er færdig – Zombie Flash spøger
Ved udgangen af 2020 fuldførte Adobe det, der blev startet, da Steve Jobs i et åbent brev med titlen “Thoughts on Flash” (brevet er ikke længere online på Apples website, men der er en Wikipedia-artikel om det) forklarede, hvorfor Apple ikke ville tillade Flash på iPhones. De lukkede Flash-formatet. Done. Finito.
Men her stopper det ikke. For der eksisterer stadig et væld af gamle Flash-installationer derude – “Zombie versions”, som Wired kalder det. Flash har nemlig været en vældig sikkerhedsrisiko i mange år.
Wired skriver blandt andet, at Adobe blandt andet har udsendt en “enterprise”-indstilling til Flash, der gør det muligt for systemadministratorer at holde lokale installationer i live (af kompatibilitetshensyn).
Det vurderes dog, at risikoen for hacking og malware via Flash vil dale i takt med, at formatet mister udbredelse og brug.
😬 Det knager i Signal
Den sikre beskedtjeneste Signal vokser voldsomt i popularitet, og udvikler nye tiltag. Nogle af disse nye tiltag vækker bekymring visse steder i organisationen bag, Signal, kan Casey Newton afsløre i sit Platformer-nyhedsbrev.
📱 Google redesigner mobil-app
Hvis du bruger Googles søge-app til mobiltelefoner (med det passende navn ‘Search’) kan du se frem til et nyt design, skriver Computerworld.
Det lyder som et klassisk redesign, der skal gøre det lettere for folk at finde det, de søger (surprise, surprise), men hvis du er nysgerrig, kan du læse mere.