Digitale medier i uge 4 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🇬🇧 Facebook News lanceret i UK

Face­book skriv­er selv:
"The prod­uct puts orig­i­nal jour­nal­ism in front of new audi­ences and pro­vides pub­lish­ers with more adver­tis­ing and sub­scrip­tion oppor­tu­ni­ties to build sus­tain­able busi­ness­es for the future. This is the begin­ning of a series of inter­na­tion­al invest­ments in news."

Læs også:

What does the UK launch of Face­book News mean for pub­lic inter­est jour­nal­ism? (Journalism.co.uk)

"The plat­form boosts its sup­port for UK pub­lish­ers, offer­ing addi­tion­al ways to mon­e­tise con­tent and reach new audi­ences. But sim­ply adding head­lines to a social feed may not be enough to guide users towards qual­i­ty news out­lets."

⏪ Facebook-råd omgør beslutninger

Medi­aWatch skriv­er:
"Må man citere en sæt­ning, som angiveligt er sagt af nazis­ten Joseph Goebbels, og må man for at fortælle om symp­tomer på brys­tkræft poste et foto af et bart bryst?

Ja, men­er nyt tilsyn­sråd, som nu har omstødt fem ud af seks udval­gte beslut­ninger om slet­ning af ind­hold på Face­book, som det sociale medie har fore­taget.

🤖 Facebook fortæller om News Feed-algoritmen

Fra Face­book selv:
"We pub­licly share many of the details and fea­tures of News Feed. But under the hood, the machine learn­ing (ML) rank­ing sys­tem that pow­ers News Feed is incred­i­bly com­plex, with many lay­ers. We are shar­ing new details about how our rank­ing sys­tem works and the chal­lenges of build­ing a sys­tem to per­son­al­ize the con­tent for more than 2 bil­lion peo­ple and show each of them con­tent that is rel­e­vant and mean­ing­ful for them, every time they come to Face­book."

🎓 Snapchat vil uddanne brugerne i privacy og sikkerhed

Axios skriv­er:
"In time for Data Pri­va­cy Day — an inter­na­tion­al day of aware­ness held on Jan. 28 for more than a decade — the com­pa­ny has cre­at­ed a new chan­nel on its curat­ed con­tent sec­tion, Dis­cov­er, called 'Safe­ty Snap­shot.'"

🗃 Twitter åbner arkivet for forskere

The Verge skriv­er:
"Now, Twit­ter says it will no longer require researchers pay for pre­mi­um or enter­prise devel­op­er access and will instead make the “full his­to­ry of pub­lic con­ver­sa­tion” — what the com­pa­ny refers to as its full-archive search end­point — avail­able to any researcher or devel­op­er who applies as part of the launch of a new aca­d­e­m­ic research track. "

✨ Birdwatch: Twitters nye værktøj mod misinformation i test

Hvis du har god hukom­melse, ringer der måske en klokke, når du hør­er ordene "Twit­ter" og "Bird­watch". Tilbage i okto­ber måned (uge 41, for at være præ­cis) skrev TechCrunch nem­lig, at Twit­ter arbe­jd­ede på et værk­tøj i kam­p­en mod mis­in­for­ma­tion. Dets navn: Bird­watch.

Nu er Bird­watch kom­met så langt, at Twit­ter har lanceret værk­tø­jet (dog kun til en række test­brugere i USA indtil videre), og skrevet en pressemed­delelse om det. Kort for­t­alt han­dler Bird­watch om, at Twit­ter-brugere får mulighed for at sætte mere kon­tekst på, når de ser ind­hold i tweets, der skal gøres noget ved.

Twit­ter skriv­er selv:

"Bird­watch allows peo­ple to iden­ti­fy infor­ma­tion in Tweets they believe is mis­lead­ing and write notes that pro­vide infor­ma­tive con­text. We believe this approach has the poten­tial to respond quick­ly when mis­lead­ing infor­ma­tion spreads, adding con­text that peo­ple trust and find valu­able. Even­tu­al­ly we aim to make notes vis­i­ble direct­ly on Tweets for the glob­al Twit­ter audi­ence, when there is con­sen­sus from a broad and diverse set of con­trib­u­tors."

For nu vil noterne dog kun være syn­lige på et sep­a­rat site, som du find­er på birdwatch.twitter.com.

🎧 Er lyd fremtiden for de sociale platforme?

Jeg er nok lidt efter her. Jeg er netop kom­met på Club­house, men jeg har end­nu tilgo­de at få prøvet det af, sådan rigtigt. Men for­matet er inter­es­sant, og det er den større ten­dens også.

"The future of social net­works might be audio," skriv­er MIT Tech­nol­o­gy Review:

"[...] now a new wave of hip apps are bak­ing the imme­di­a­cy and raw­ness of audio into the core expe­ri­ence, mak­ing voice the way peo­ple con­nect again. From phone calls to mes­sag­ing and back to audio—the way we use our phones may be com­ing full cir­cle."

Læs også:

Club­house: What’s the mys­te­ri­ous new plat­form all about?
What's New in Pub­lish­ing

🐦 Twitter fjerner falsk Ayatollah-profil

Medi­aWatch / Ritzau skriv­er:
"Twit­ter har sus­penderet en fal­sk kon­to, der pås­tod at tilhøre Irans øver­ste led­er, aya­tol­lah Ali Khamenei, efter et opslag, der lign­er trussel mod USA's nu tidligere præsi­dent, Don­ald Trump."

✋ Italien beder TikTok slette brugere uden verificeret alder

Reuters skriv­er:
"The Ital­ian data pri­va­cy watch­dog ordered video app Tik­Tok on Fri­day to block the accounts of any users in Italy whose age it could not ver­i­fy fol­low­ing the death of a 10-year-old girl who had been using the Chi­nese-owned app."

⬛️ Snapchat tester "dark mode"

Social Media Today skriv­er:
"This week, Snapchat has con­firmed that it's test­ing a new dark mode option with a small per­cent­age of users, mov­ing into line with almost every oth­er app that now has a low light option."

📈 Facebook præsenterer årsregnskab

Medi­aWatch skriv­er:
"Sociale medie-kon­cer­nen Face­book kom­mer ud af 2020 med et over­skud på 29,146 mia. dol­lar — svarende til omkring 179 mia. kr."

Læs også:

"Face­book pre­dicts ‘sig­nif­i­cant’ obsta­cles to ad tar­get­ing and rev­enue in 2021"
TechCrunch

Del 2: Digitale medietendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🤔 Derfor dropper Ekstra Bladet Google Analytics

Den 12. jan­u­ar meldte Ekstra Bladet ud, at man drop­per Google Ana­lyt­ics. Digi­day har talt med JP/Politikens Hus' Thomas Lytzen om årsagerne, og hvis du gerne vil mere ned i detal­jen, har jeg inter­viewet deres strate­gichef.

💌 Twitter køber nyhedsbrevsplatformen Revue

Det her er inter­es­sant. Twit­ter køber Revue, skriv­er TechCrunch. Revue er en tjen­este, hvor du kan starte dit eget nyheds­brev, og lige­som Slack giv­er Revue dig mulighed for at tage penge for dit nyheds­brev.

Deru­dover har Revue en fed funk­tion, når du skal linke til ind­hold på web, hvor den automa­tism hen­ter over­skrift, billede og beskriv­elses­tekst, som det kendes fra de sociale plat­forme.

Twit­ter er en inter­es­sant køber, for­di de i dag har ingent­ing inden­for nyheds­breve, skønt det at udgive og følge, hvad andre udgiv­er, er ker­nen i deres værdi­til­bud.

Det bliv­er spæn­dende at følge. Twit­ter har selv skrevet om købet: "Mak­ing Twit­ter a bet­ter home for writ­ers".

Jeg har sam­let nogle inter­es­sante artik­ler og links om købet.

Læs også:

"Face­book is plan­ning to offer newslet­ter tools for inde­pen­dent jour­nal­ists and writ­ers, The New York Times reports. These are thought to include fea­tures for help­ing writ­ers build a fol­low­ing using the social net­work, curate their email lists, and man­age their paid sub­scrip­tions."

The Verge

🎧 Berlingske på vej med nyhedspodcast

Medi­aWatch skriv­er:
"Flere medi­er har allerede sendt nyhed­spod­casts på markedet, og inden længe melder Berlingske sig også på banen. Det sker til foråret, opl­yser Berlingske i tre still­ing­sop­slag, hvor man lige nu søger en vært, en pro­duc­er og en redak­tør til nyhed­spod­cas­ten."

Læs også:

"Hver tred­je lyt­ter pod­cast i hov­ed­staden — hver femte i Syd­dan­mark"
Medi­aWatch

🏜 Rapport om danske nyhedsørkener

Anders C. Øster­by, der til daglig er lokalredak­tør på Fyns Amts Avis’ Ærø-redak­tion, har som fel­low ved Syd­dan­sk Uni­ver­sitet fors­ket i nyhed­sørken­er i Dan­mark.

Hans rap­port er på vej, men du kan læse nogle af kon­klu­sion­erne i denne Jour­nal­is­ten-artikel: Hver 4. lokale dag­blad­sredak­tion er forsvun­det på 10 år

🇦🇺 Australien overvejer at lade folk styre egne data

Reuters skriv­er:
"An Aus­tralian reg­u­la­tor is con­sid­er­ing let­ting inter­net users choose what per­son­al data com­pa­nies like Google share with adver­tis­ers, as part of the country’s attempts to shat­ter the dom­i­nance of tech titans."

🎤 Seks tips til journalistik på lyd

Det er ikke raketv­i­den­skab eller dybe tallerken­er, men Journalism.co.uk har sam­let "Six ingre­di­ents for a per­fect audio sto­ry":

  1. Write for the ear
  2. Ver­bal visu­als
  3. The hook
  4. Incor­po­rate oth­er voic­es
  5. Incor­po­rate sounds
  6. Prac­tice makes per­fect

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🍪 Google er klar til at teste tredjepartscookiens afløser

Medi­aWatch skriv­er:
"Godt et år efter techgi­gan­ten med­delte, at tred­jepartscook­ies vil møde sit endeligt i den pop­ulære Chrome-brows­er i 2022, offentlig­gør sel­sk­a­bet nu et foreløbigt resul­tat af et alter­na­tiv til, hvor­dan annon­cer i fremti­den kan mål­rettes på net­tet."

Læs også:

Google afs­lør­er: Sådan kan cook­ie-afløseren komme til at virke
Markeds­føring

🤔 Aller barsler med digitalt videoprodukt

Medi­aWatch skriv­er:
"Fra feb­ru­ar skifter Kris­tine Lund Karls­son titlen som redak­tion­schef og kreativ pro­gra­mud­vikler i Eddy Media ud med posten som chefredak­tør for det nye tilt­ag, der lig­ger i en nyopret­tet fagredak­tion, New Media, under mediechef Camil­la Kjems."

🤑 Sådan tjener NBC News millioner på YouTube

Digi­day skriv­er:
"But over the past few years — and espe­cial­ly in 2020 — YouTube has switched from being sup­ple­men­tary to cen­tral to NBC News’ video strat­e­gy. 'We got seri­ous about our YouTube strat­e­gy last year and real­ly got pur­pose­ful,' said Chris Berend, evp of dig­i­tal at NBCU­ni­ver­sal News Group.

[...] Berend declined to say exact­ly how much mon­ey NBC News is mak­ing on YouTube annu­al­ly but described the fig­ure as being 'in the many mil­lions' and sur­pass­es the rev­enue gen­er­at­ed from oth­er plat­forms like Face­book and Twit­ter."

😕 Podcasting: Mange lyttere, små penge

Intet nyt under solen:

"For most pod­cast­ers, includ­ing big media and enter­tain­ment giants, pod­casts offer an incred­i­ble oppor­tu­ni­ty to expand their audi­ences or find new, niche ones. The finan­cial return on invest­ment in pod­casts remains to be ful­ly real­ized for most."

Læs mere hos Axios

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🤼‍♂️ Kampen mellem Apple og Facebook fortsætter

Apple barsler med en ny funk­tion, der bety­der, at brugere af apps på iPhone og iPad skal "opte in" (det vil sige akti­vere) track­ing på tværs af apps og tjen­ester – hvilket kan bruges til dig­i­tal annon­cer­ing. Det er Face­book mod­stander af, og deres indædte kamp mod Apple, som de nu vil tage i ret­ten, vis­er, at Apple har fat om Face­book, hvor det gør ondt.

Læs:

Face­book report­ed­ly con­sid­ers hit­ting Apple with antitrust suit
CNET

Apple, Face­book Trade Barbs Over Pri­va­cy-Focused Busi­ness Mod­els
The Wall Street Jour­nal

🔎 NYTimes kigger på Apples privacy-labels for apps

The New York Times:
"To put the labels to the test, I pored over dozens of apps. Then I focused on the pri­va­cy labels for the mes­sag­ing apps What­sApp and Sig­nal, the stream­ing music apps Spo­ti­fy and Apple Music and, for fun, MyQ, the app I use to open my garage door remote­ly."

🧟‍♂️ Flash er færdig – Zombie Flash spøger

Ved udgan­gen af 2020 fuld­førte Adobe det, der blev startet, da Steve Jobs i et åbent brev med titlen "Thoughts on Flash" (brevet er ikke læn­gere online på Apples web­site, men der er en Wikipedia-artikel om det) fork­larede, hvor­for Apple ikke ville tillade Flash på iPhones. De lukkede Flash-for­matet. Done. Fini­to.

Men her stop­per det ikke. For der eksis­ter­er stadig et væld af gam­le Flash-instal­la­tion­er derude – "Zom­bie ver­sions", som Wired kalder det. Flash har nem­lig været en vældig sikker­hed­srisiko i mange år.

Wired skriv­er blandt andet, at Adobe blandt andet har udsendt en "enterprise"-indstilling til Flash, der gør det muligt for sys­temad­min­is­tra­tor­er at holde lokale instal­la­tion­er i live (af kom­pat­i­bilitet­shen­syn).

Det vur­deres dog, at risikoen for hack­ing og mal­ware via Flash vil dale i takt med, at for­matet mis­ter udbre­delse og brug.

😬 Det knager i Signal

Den sikre beskedt­jen­este Sig­nal vokser vold­somt i pop­u­lar­itet, og udvikler nye tilt­ag. Nogle af disse nye tilt­ag vækker bekym­ring visse sted­er i organ­i­sa­tio­nen bag, Sig­nal, kan Casey New­ton afs­løre i sit Plat­former-nyheds­brev.

📱 Google redesigner mobil-app

Hvis du bruger Googles søge-app til mobil­tele­fon­er (med det passende navn 'Search') kan du se frem til et nyt design, skriv­er Com­put­er­world.

Det lyder som et klas­sisk redesign, der skal gøre det let­tere for folk at finde det, de søger (sur­prise, sur­prise), men hvis du er nys­ger­rig, kan du læse mere.