Digitale medier i uge 5 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Gør som dine konkurrenter.
Modtag Ugerevyen på mail:

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🧨 Facebook gør klar til Apples kommende privacy-stramning

Der bliver spillet med de store muskler i øjeblikket. Apple har et et privacy-tiltag på vej, der spørger brugerne om de vil tillade tracking på tværs af apps til brug i målrettet annoncering.

Facebook – der ventes at blive hårdt ramt, fordi studier viser, at mange siger nej til den tracking – har siden kæmpet ihærdigt imod og kørt store kampagner til forsvar for sig selv og de mindre virksomheder, der annoncerer på Facebook-platformen. (Der er dem, der mener, at Facebooks argumenter ikke holder.)

Det har dog ikke hjulpet, og Apple har meldt ud, at tiltaget (kaldet IDFA, Identifier for Advertisers) er med i den kommende beta-udgave af den næste version af iOS-styresystemet. Ergo er Facebook nødt til at gøre sig klar, og det er de begyndt på, skriver Social Media Today.

En af Facebooks tiltag er en indledende skærmvisning (inden brugeren tillader eller forbyder tracking), der forklarer, hvorfor Facebook gerne vil have adgang til sporing. Axios har fået fingre i screenshots af det design, Facebook tester.

Indtil videre har Google ikke sagt det store, men i slutningen af januar udgav de et blogindlæg om, hvordan de gør deres partnere klar til privacy-tiltagene i den kommende iOS-version. Det kan du læse mere om hos VentureBeat.

📲 God introduktion til Clubhouse

Rigtig mange taler meget om live-lyd-samtale-app’en Clubhouse i øjeblikket. Denne introduktion på et kvarters tid, får dig godt i gang.

Måske er denne “User Experience Guide to Clubhouse” også noget for dig?

↕️ Instagram arbejder på Stories-feed

TechCrunch skriver:
“Instagram is developing a new feature that could give its app more of a TikTok-like feel: Vertical Instagram Stories. Today, users browse through Stories through taps and horizontal swipes — a feature Instagram adopted from Snapchat. But now, Stories are passé. Even Snapchat is borrowing ideas from TikTok. Its recent launch of Spotlight, for example, is its own TikTok clone.”

📸 Washington Post har hyret en Instagram-redaktør

Digiday skriver:
“The Washington Post promoted Travis Lyles to the new role to oversee its main Instagram account full-time as of Feb. 1. He will build out a team to ramp up vertical, visual storytelling on the platform and expand the Post’s identity beyond its publication. And ultimately — convert some of its Instagram followers into paying subscribers.”

🐦 Twitter-brug udfordrer medier og redaktioner

Ben Smith skriver for the New York Times:
“Newsrooms themselves are struggling to determine their own identities in a polarized nation and a subscription economy. And many of the battles over Twitter are really battles over journalism itself, and over whose perspective and judgment is central in an era when the country and the industry are wrestling with big questions of race and gender and power.”

😠 Tidlig adgang til afgørelser fra Facebook-råd skaber debat

Nieman Lab skriver:
“In this case, discussion focused on who had early access to the first set of decisions handed down by Facebook’s Oversight Board last week, how the Board gives such access, and what ‘access scholarship’ — akin to ‘access journalism’ — means for larger conversations about how to hold technology companies publicly accountable.”

🛑 CNN flytter ‘Go There’ fra Facebook Watch

I juli 2019 lancerede CNN programmet ‘Go There’, der var finansieret af Facebook og den del af deres push for at få mere video fra medier på Facebook Watch-videoplatformen.

Nu meddeler CNN, at de trækket ‘Go There’ væk fra Facebook Watch og over på deres egen platform.

“We used Facebook Watch as an amazing incubator, and it was always our intention to bring that to our own platforms,” siger Courtney Coupe, der er Senior Voice President for CNN Digital Productions ifølge Variety.

😬 Undersøgelse: Facebook tjener stadig penge på anti-vaccine-sider

The Guardian skriver:
“Facebook is allowing users to profit from the spread of potentially dangerous false theories and misinformation about the pandemic and vaccines, including deploying money-raising tools on pages with content flagged up by the social media giant’s own factcheckers.”

📈 Instagram lancerer “professionelt dashboard”

Social Media Today skriver:
“Instagram has announced the launch of a new ‘Professional Dashboard’, which is essentially a management overview platform that provides basic performance insight, as well as access to relevant tools to help Instagram creators maximize and monetize their platform presence.”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

🎤 Podcast hjælper Spotify med at vokse

The Wall Street Journal skriver:
“The Swedish audio-streaming giant posted stronger-than-expected subscription growth in the fourth quarter of 2020 as more listeners tuned into music and podcasts from home amid the coronavirus pandemic. Still, the company offered a conservative outlook for the current year as new sign-ups could ebb along with the Covid-19 health crisis and stay-home directives.”

MediaWatch har også et par historier om det:

🆕 Nordjyske Medier på vej med digitalt nichemedie

MediaWatch skriver:
“Som led i et udviklingsprojekt går Nordjyske Medier i foråret i luften med et digitalt nichemedie, der skal udvikle medieforretningen og opdyrke dækningen af arbejdslivet i regionen.”

🤖 Flipboard: Vi satte journalister til at stå for algoritmerne

The Drum skriver:
“And that brings us back to Flipboard’s policy, that ”algorithms should only magnify quality sources”. This could be decided by a ”small number of trained journalists” who understand what a news source is. Regardless of political leaning, they are chosen by reporters who are real people, who correct errors and don’t publish hate speech.”

📺 Ny TV 2-direktør får streaming som hovedfokus

MediaWatch skriver:
“Det bliver med en nøgleopgave i at få flytte nyhedsseningen ind i en streamingverden, at Ulla Pors tager over på posten som nyhedsdirektør hos TV 2, siger indholdsdirektør. Den mangeårige TV 2-chef er også den rette til at stå i spidsen for kulturændring, mener hun.”

☀️ Financial Times starter klima-hub

Det interessante er især, at det var FTs læsere, der efterlyste det. Journalism.co.uk skriver:

“A survey by FT has shown that its readers value environmental reporting as it helps them make business decisions and personal choices. The publisher is now looking to grow its number of subscribers by fulfilling this need.”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

📈 The New York Times runder 7,5 mio. betalende kunder

MediaWatch skriver:
“Nytårsfest var der på grund af coronapandemien ikke meget af på Times Square i New York, da 2020 blev til 2021, men ikke så langt derfra var der alligevel anledning til fejring. For New York Times blev det også et år, hvor abonnementsbasen rundede 7,5 mio. betalende kunder. Det fremgår af mediehusets årsrapport.”

Læs også:

NYT earnings reflects a new calculus for media companies looking at subscribers
The Media Nut

The New York Times wants to test Wirecutter as a subscription product
Nieman Lab

💰 BBC overvejer international paywall

PressGazette skriver:
“BBC Global News, which provides international English language news services overseas via the BBC World News channel and BBC.com, has generated annual revenues of around £115m for the past five years.

But its financial model, based on advertising sales and licensing to other media companies that offer its channel to their subscribers, is under pressure due to “changes in the way people access news and downward pressure on global advertising revenues,” the broadcaster said.”

😞 Betaling fra platforme redder ikke journalistikken

Bølgerne går højt i Australien lige nu, hvor regeringen kæmper for at få platforme som Google og Facebook til at betale for at bruge uddrag af indhold fra medier.

Uanset hvordan det ender i Australien og andre steder, er det dog ikke noget, der redder journalistikken. Det skriver Amanda Lotz, der er professor i mediestudier ved Queensland University of Technology, i en artikel hos The Conversation.

“It isn’t even a band-aid on the problem,” skriver hun.

🙅‍♂️ Googles tredjepartscookieafløser møder kritik

Digiday skriver:
“‘Privacy Sandbox is trying to replace an open and interoperable technology with one that is Google controlled,’ wrote James Rosewell, director of Marketers for an Open Web a group whose complaints against Google helped prompt the CMA investigation. “This will force more marketers into their walled garden and will spell the end of the independent and Open Web.” Rosewell is CEO of 51 Degrees, a mobile ad and publishing tech firm.”

🎧 Bauer og Adform sammen om programmatiske lydannoncer

MediaWatch skriver:
“Fremover bliver det muligt for annoncører at købe annonceplads i eksempelvis den populære podcast ‘Mørkeland’, der er en del af Bauer Medias podcastkatalog, via Adforms annonceplatform.

Det er resultatet af, at techselskabet har indgået et nyt partnerskab med selskabet Adswizz, der er teknologileverandør for digital audio-annoncering.”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

⚙️ Teknologien bag Chromes farvel til tredjepartscookies

I januar 2020 offentliggjorde Google, at Chrome ville stoppe med at understøtte tredjeparts-cookies (der især bruges indenfor digital annoncering) i løbet af to år.

I denne Wired-artikel kan du læse mere om det system, Google planlægger at sætte i stedet. Uanset, hvad du synes om tredjeparts-cookies, tracking og Google, er det spændende læsning:

“The machine learning system takes your web history, among other things, and puts you into a certain group based on your interests. Google hasn’t defined what these groups will be yet, but they will include thousands of people that have similar interests. Advertisers will then be able to put ads in front of people based on the group they’re in. If Google’s AI works out that you really like sneakers, for example, then you’ll be chucked in a group with other similarly minded sneaker fans.”

Hvis du er interesseret i algoritmer og deres anbefalinger ud fra forskellige typer filtreringer, har jeg tidligere skrevet om det:

Measuring Algorithmic Recommendations
Products in Publishing

🤔 Tech-firmaer åbner op om algoritmen, men…

…der er ingen grund til at tro, at de deler de vises sten med os normale dødelige.

“While these efforts to be transparent are helpful, they don’t usually provide the full picture about how the platforms’ algorithms work, in part because they don’t want their systems to be gamed by bad actors.”

Læs mere hos Axios

👤 Portræt af Jeff Bezos

I denne uge meldte Amazon ud, at stifter og CEO Jeff Bezos ikke længere skal være CEO, men i stedet bestyrelsesformand. Posten overlader han til chefen for Amazon Web Services. The Guardian har en længere artikel om Bezos i den forbindelse:

“The Amazon founder’s relentless quest for ‘customer ecstasy’ made him one of the world’s richest people – now he’s looking to the unlimited resources of space. Is he the genius our age of consumerism deserves?”