Digitale medier i uge 8 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

Du find­er his­to­ri­erne om kam­p­en mellem medierne (eller nogle af dem) og Face­book under del 2, "Dig­i­tale ten­denser".

🤑 Snart kan du tjene penge på dine tweets

Ind­b­lik:
"Twit­ter har præsen­teret Super Fol­low, der gør det muligt for Twit­ter-brugere at have deres egen "pay­wall" til tweets og andet ind­hold.

Læs mere

👏 Økosystemet omkring Clubhouse vokser

I takt med, at Club­house stiger i pop­u­lar­itet, er der vok­set en under­skov af relaterede tjen­ester op. Det er for eksem­pel sound­boards, not­er til dag­sor­den­er, optagelser, link­forko­rtere etc.

Læs mere hos Wired

🇩🇰 Her er de danske Facebook-sider, der skaber flest reaktioner

Jour­nal­is­ten skriv­er:

"TV 2 Nyhed­erne, Ekstra Bladet og B.T. lig­ger klart i front over det danske Face­book-ind­hold, der skaber mest engage­ment."

🛠 LinkedIn klar med anbefalings-tool side side-admins

"Page admins can now curate organ­ic con­tent through a new 'Rec­om­mend' tool and sug­gest trend­ing arti­cles for employ­ees to reshare through 'Con­tent Sug­ges­tions'. We’ve also added a new Ana­lyt­ics fea­ture that allows you to mea­sure the reach and impact of your employ­ee advo­ca­cy pro­gram."

Læs mere hos Social Media Today

😖 Sørgede Zuckerberg for særbehandling af Alex Jones?

Buz­zFeed News skriv­er:

"But Zucker­berg didn’t con­sid­er the Infowars founder to be a hate fig­ure, accord­ing to a per­son famil­iar with the deci­sion, so he over­ruled his own inter­nal experts and opened a gap­ing loop­hole: Face­book would per­ma­nent­ly ban Jones and his com­pa­ny — but would not touch posts of praise and sup­port for them from oth­er Face­book users. This meant that Jones’ legions of fol­low­ers could con­tin­ue to share his lies across the world’s largest social net­work."

👓 Facebook overvejer ansigtsgenkendelse i AR-briller

Buz­zFeed News skriv­er:

"Face recog­ni­tion ... might be the thorni­est issue, where the ben­e­fits are so clear, and the risks are so clear, and we don’t know where to bal­ance those things"

😬 Clubhouse ramt af databrud

Bloomberg skriv­er:

"An uniden­ti­fied user was able to stream Club­house audio feeds this week­end from “mul­ti­ple rooms” into their own third-par­ty web­site, said Reema Bah­nasy, a spokes­woman for Club­house. While the com­pa­ny says it’s “per­ma­nent­ly banned” that par­tic­u­lar user and installed new “safe­guards” to pre­vent a repeat, researchers con­tend the plat­form may not be in a posi­tion to make such promis­es."

Læs opføl­gnin­gen:

"Club­house promis­es fix after audio inse­cure­ly streamed from third-par­ty web­site"
The Verge

📷 21 ting du skal vide om Instagram i 2021

Social Media Today skriv­er:

"The Squarelovin crew have put togeth­er an overview of a range of key data points on Insta­gram use, includ­ing aver­age time spent in-app, shop­ping insights, engage­ment, influ­encer mar­ket­ing growth, and more."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

💣 Denne uge i kampen mellem medier og Facebook

Den helt store his­to­rie i øje­b­likket er Aus­traliens kamp med Face­book og kravet om, at de skal betale til medierne – og om et kom­mende lov­forslag om noget lig­nende her­hjemme.

Vi starter i Aus­tralien.

🤝 Australien og Facebook er nået til enighed

Blok­erin­gen af de aus­tralske medi­er ser ud til at have båret frugt for Face­book, der nu har fået en bedre aftale. Det kan du blandt andet læse om i denne artikel hos DR.

Ikke alene bliv­er der lagt en to måned­er lang peri­ode ind, hvor parterne i de enkelte aftaler (Plat­form X og Medie Y) kan forhan­dle en aftale på plads, inden der eventuelt bliv­er tvunget en aftale igen­nem. Face­book får nu også mulighed for at sige nej, hvis man ikke kan nå frem til en aftale, lyder det til.

Det virk­er ret vildt – og bety­der, at man må spørge sig selv, hvad der reelt er tilbage i lov­forslaget. Loven er siden blevet ved­taget.

Face­book har også givet deres ver­sion af begiven­hed­erne.

🇩🇰 Det danske forslag

Hvor man i Aus­tralien tager udgangspunkt i konkur­rencelov og marked­sandele, tager den danske til­gang (kul­tur­min­is­ter Joy Mogensen har varslet et lov­forslag om en måneds tid) udgangspunkt i EUs nye direk­tiv om ophavs­ret.

Det bety­der, at man kig­ger på bru­gen af ind­hold i stedet for monopol­lig­nende markeds­dom­i­nans, som man gør "down under".

Jeg har skrevet om nogle af forskel­lene på den danske og aus­tralske til­gang: Der­for er mediernes krav til Face­book prob­lema­tiske. Jeg har også skrevet om fem ting, du bør være opmærk­som på i den kom­mende lov om ophavs­ret.

Sam­tidig er der et europæisk samar­be­jde på vej inspir­eret af den aus­tralske til­gang (der han­dler om konkur­rencelov­givn­ing og ikke ophavs­ret).

👎 Dansk modstand mod betalingskrav til Facebook

I den danske mediebranche har det især været direk­tør­erne fra JP/Polikens Hus og Berlingske, Stig Ørskov og Anders Krab-Johansen, der har teg­net lin­jen for danske medi­er, men nu melder Altinget og Zet­land ud og går imod den hårdt lin­je, skriv­er Jour­nal­is­ten:

"'Face­book yder en ser­vice for os, og det er helt logisk en fork­ert idé, at de skal betale os for at yde den ser­vice,' men­er Tav Klit­gaard fra Zet­land. Altingets chefredak­tør bakker op"

De under­streger begge, at der er prob­le­mer med Face­book og den rolle, Face­book spiller i et demokratisk sam­fund, men at det er fork­ert at straffe Face­book.

"Face­book yder en ser­vice for os, og det er helt logisk en fork­ert idé, at de skal betale os for at yde den ser­vice," lyder det fra Zet­lands direk­tør.

Altingets chefredak­tør, Jakob Nielsen, har også selv sat ord på det i en artikel, hvor han point­er­er det prob­lema­tiske i, at en aftale med penge fra Face­book kan føre til en øget polaris­er­ing af danske medi­er:

"Hvis medierne skal forhan­dle aftal­en med tech­sel­sk­aberne kollek­tivt, risik­er­er en masse min­dre medi­er, som ikke er medlem af inter­esse­or­gan­i­sa­tio­nen Danske Medi­er, at stå helt uden for og dermed få end­nu sværere ved at etablere sig på et i forve­jen vanske­ligt marked. Og hvis pen­gene fra Face­book forde­les efter omsæt­ning, vil det bidrage til at fast­fryse de nuværende magt­forhold i mediebranchen."

Organ­i­sa­tio­nen Nye Medi­er gør det i et debatindlæg hos Altinget klart, at de er bange for, at de små medi­er risik­er­er at blive taberne i kam­p­en mellem de store medi­er og tech-fir­maer.

"Med andre ord er vi afhængige af, at folk kan møde, se og finde alter­na­tiv­er til den tra­di­tionelle dækn­ing, og den mulighed begrænser kul­tur­min­is­teren med sit forslag," skriv­er de.

Jon Lund har også en god artikel hos Kom­mu­nika­tions­fo­rum om his­to­ri­erne. Samme sted skriv­er Peter Svarre om "quixo­tisk reg­u­ler­ing af nord­ko­re­anske dimen­sion­er".

🤖 BT erstatter community-managers med automatisering

BT har imple­menteret et nye sys­tem til del­ing af ind­hold på Face­book og Twit­ter. Der­for har de opsagt otte stu­den­ter­med­hjælpere, der har fun­geret som com­mu­ni­ty-man­agers, skriv­er Jour­nal­is­ten.

Sys­temet skal blandt andet finde det opti­male tid­spunkt at dele his­to­ri­erne på.

📊 Substack introducerer bedre statistik

Og det var også på tide, kan man til­fø­je. De nye mulighed­er gør Sub­stack lidt mere lige­som CRM-delen af MailChimp, hvor man bl.a. kan lave seg­menter.

Læs mere hos Sub­stack selv

✨ Spotify lancerer nye værktøjer til podcasting

Det han­dler blandt andet om et samar­be­jde md Word­Press, der kan gøre skrevne artik­ler til pod­casts via Anchor, mulighe­den for at lægge video på pod­casts – samt en mulighed for at lægge et inter­ak­tivt lag på pod­casts.

Læs mere hos Axios

...og så ser det også ud til, de vil teste betalt abon­nement på pod­casts.

...og et særligt abon­nement med hifi-lyd­kvalitet.

📚 Føljeton lancerer nyhedsbrev om bøger

Medi­aWatch skriv­er:

"Tors­dag kom­mer et nyt medie om bøger til ver­den. "Læseve­jr", hed­der det, og det er skabt i et samar­be­jde mellem Føl­je­ton, mag­a­sinet Atlas, for­laget Gutkind og Thor­vald­sens Muse­um. Det fremgår af en pressemed­delelse."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

😡 Google får kritik for at tale med nogle franske medier

Reuters skriv­er:

"This comes amid com­plaints by French news pub­lish­ers that Google failed to hold talks with them in good faith to find an agree­ment. The same pub­lish­ers were not part of the $76 mil­lion three-year deal signed between the U.S. firm and and a group of 121 pub­li­ca­tions, as Reuters report­ed ear­li­er this month."

👊 Chrome-opdatering er god for Google, dårlig for annoncører

Wired skriv­er:

"If all goes accord­ing to plan, then future updates to the world’s most pop­u­lar web brows­er will rewrite the rules of online adver­tis­ing and make it far hard­er to track the web activ­i­ty of bil­lions of peo­ple. But it’s not that sim­ple. What seems like a big win for pri­va­cy may, ulti­mate­ly, only serve to tight­en Google’s grip on the adver­tis­ing indus­try and web as a whole."

🇪🇸 El Pais når 90.000 abonnenter med "pandemic paywall"

PressGazette skriv­er:

"Spain’s biggest news­pa­per, El Pais, launched a pay­wall strat­e­gy at the start of May, hav­ing delayed it by two months at the start of the Covid-19 pan­dem­ic, and has already reached more than 90,000 dig­i­tal sub­scribers."

💸 Google tillader igen politiske annoncer

Axios skriv­er:

"Google informed its adver­tis­ing part­ners Mon­day that its plat­forms will resume accept­ing all polit­i­cal ads start­ing Wednes­day, after ban­ning them fol­low­ing last month's insur­rec­tion at the U.S. Capi­tol, accord­ing to an email obtained by Axios."

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🕵️‍♀️ Sådan kan journalister beskytte kilder via "deep web"

Journalism.co.uk skriv­er:

"Accord­ing to Alan Pearce, author of Deep Web for Jour­nal­ists, the “deep web" is the "great­est tool" we can use to safe­guard vul­ner­a­ble sources."

💪 TV 2 skruer op for teknologien i ny Play-strategi

Medi­aWatch skriv­er:

"TV 2 vil accel­erere den tek­nol­o­giske udvikling markant som led i 2025-strate­gien "TV 2 Play til alle". Her har mediekon­cer­nen sat sej­lene mod 1,3 mio. stream­ing-abon­nen­ter i 2025 — knap og nap en for­dobling fra de 700.000, TV 2 Play har i dag — og det kræver større investeringer i dig­i­tal udvikling og drift, siger TV 2's dig­i­tale udviklings­di­rek­tør, Rahul Yadav."

🤯 Ny Google-AI skal udvikle AI-modeller automatisk

Ven­ture­Beat skriv­er:

"Google today announced the release of Mod­el Search, an open source plat­form designed to help researchers devel­op machine learn­ing mod­els effi­cient­ly and auto­mat­i­cal­ly."

😮 10 "breakthrough"-teknologier i 2020

Okay, det er ikke det hele, der er rel­e­vant i en Dig­i­tal Ugerevy-kon­tekst. Men noget af det er, og det er vigtigt at huske at blive fascineret nu og da.

Det er MIT Tech­nol­o­gy Review, der står bag lis­ten:

  • Mes­sen­ger RNA vac­cines
  • GPT‑3
  • Tik­Tok rec­om­men­da­tion algo­rithms
  • Lithi­um-met­al bat­ter­ies
  • Data trusts
  • Data trusts
  • Dig­i­tal con­tact trac­ing
  • Hyper-accu­rate posi­tion­ing
  • Remote every­thing
  • Mul­ti-skilled AI