Digitale medier i uge 7 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🧨 Facebook blokerer for australske medier

Ugens helt store historie var udviklingen i kampen mellem Facebook og den australske regering, der vil have Facebook til at betale til landets medier for at bringe uddrag af deres indhold på platformen.

Processen har været… svær, og onsdag aften dansk tid brugte Facebook “the nuclear option”: Blokering.

I en pressemeddelelse forklarer Facebook, at australske medier ikke længere kan udgive noget som helst indhold på deres sider – og at ingen Facebook-brugere (som i ingen) kan dele links til australske medier. En beslutning, der fangede nogle australske medier med paraderne nede.

MediaWatch har talt med Facebooks kommunikationschef i Norden, der afviser, at der blot er tale om en skræmmekampagne.

Og Facebook har virkelig strammet skruen, således kan australske redningstjenester heller ikke bruge platformen. Men mon ikke, at Facebook løsner grebet en lille smule, så der vil være undtagelser.

Facebook: Google er anderledes

I Australien kæmper de for at få både Facebook og Google til at betale. Google er angiveligt på vej til at betale, men Facebook går altså en anden, noget mere konfrontatorisk, vej. Facebook skriver selv:

“Google Search is inextricably intertwined with news and publishers do not voluntarily provide their content. On the other hand, publishers willingly choose to post news on Facebook, as it allows them to sell more subscriptions, grow their audiences and increase advertising revenue. “

Altså: Google kommer og indekserer jeres indhold – hos os deler I det selv.

(Du kan i øvrigt læse mere om Google og Australien i “Business”-sektionen af denne Ugerevy.)

Deler vandene

Beslutningen har fået forskellige reaktioner. Nogen synes, det illustrerer Facebooks magt og og alt for store indflydelse i samfundet.

Andre argumenterer derimod for, at Facebook ikke skylder medierne noget, og derfor heller ikke er forpligtet til at betale til dem.

Casey Newton går så vidt at skrive “Facebook calls Australia’s bluff” i sit Platformer-nyhedsbrev.

TechDirt, der altid er værd at læse, har skrevet en meget skarp formuleret kommentar om blokeringen:

“This fight was not “Facebook v. Australia.” Or “Facebook v. journalism” even though some ignorant or dishonest people are making it out to be the case. This was always “Rupert Murdoch v. the open web.” We may not like Facebook in the role of the defender of the open web (and it’s far from the best representative for the open web). But Facebook saying that it won’t pay a link tax is a defense of the open web and against Rupert Murdoch. It’s the right move, and whatever else you may think of Facebook, the company deserves credit for taking the right stand here.”

Konsekvenserne er til at tage at føle på for de australske medier, hvor nogle oplever fald i trafik på 20% eller mere. Sammenlign det med de 4% af Facebook platform, som nyhedsindholdet angiveligt udgør, og så ser vi, at mange medier har mere brug for Facebook, end Facebook har brug for medierne.

Ergo kan det ligne, at i hvert fald nogle medier er ved at skyde sig selv i foden. Og det stopper ikke i Australien.

Canada og Danmark vil med

Seneste nyt er, at Australien nu vil have Facebook til at betale, skriver Reuters. Advarslen lyder, at mange canadiske journalister står til at miste deres arbejde – hvad det så end har at gøre med, at Facebook viser uddrag på deres platform.

Samme budskab lyder i øvrigt fra vores egen kulturminister. Hendes argument er, at Facebook åbenbart ikke forstår, hvor vigtige, medierne er.

Nu er det her ikke et blogindlæg, så jeg skal forsøge at holde min egen tone ude af det. Men det virker besynderligt, at medierne vil have Facebook til at betale for at levere dem trafik, de kan vise annoncer eller sælge abonnementer til. Og de uddrag af indholdet, som platformene viser, er eksempelvis væsentligt mindre end det, der er tilladt med citatretten.

Logikken er, mener nogle, at platformene skal betale for at bringe indhold i et sådan omfang, at brugeren ikke behøver gå til originalkilden. Det bedste eksempel på den slags indhold er en klassisk citathistorie i et medie.

Spørgsmålet er, om det bliver ved med at være gratis for et medie at citere et andet – eller om det også vil koste penge og kræve en aftale. Det ville formentlig sikre en mere ligelig økonomisk fordeling medierne imellem, paradoksalt nok.

Der er meget dårligt at sige om “tech-giganterne”, såsom skattebetalingerne. Men at tvinge platforme som Facebook til at betale til medier for “snippets” og links løser ikke det problem.

_

Du kan læse meget mere om sagen i Australien hos Columbia Journalism Review: “Google and Facebook grapple with news publishers, as Australia becomes a test case”

_

Minder om Google vs. Spanien

Det minder lidt om det stand-off, der var mellem Spanien og Google tilbage i 2015. Her ville Spanien have Google til at betale til de medier, hvis uddrag blev bragt i Google News. Det ville Google ikke, og derfor lukkede de Google News i landet.

Den beslutning endte med at skade de spanske medier – især de små. Læs om konsekvenserne af det opgør.

😔 Facebook beklager fejl i danske retningslinjer

MediaWatch skriver:

“Den danske version af Facebooks regelsæt for sine brugere gør det forbudt at opfordre til at mødes flere personer, end myndighederne anbefaler – men den formulering er en fejl, erkender Peter Münster, kommunikationschef for Facebook i Norden, over for Berlingske.”

📹 Instagram på vej med flerbruger-streaming

Det har været på vej i noget tid, men det lyder for mig alligevel mest som Clubhouse med video. Men jeg er også en kyniker, hvad angår disse ting.

Social Media Today citerer Instagram-boss Mosseri:

“‘We have been working on live groups – finally. […] We’re releasing the ability to go live with more than one other person, so with up to four other people, in the next couple of weeks, which we’re really excited about.

📲 Sådan bruger Clubhouse dine (og andres) kontakter

Recode skriver:

“It turns out that your privacy on Clubhouse depends not just on what you do but also on what those who have your information in their contacts do. For now, you can only get invited to Clubhouse through your phone number, which is attached to your account and can’t be removed. So if someone has your phone number in their contacts, and they’ve given Clubhouse access to those contacts, they’ll get a notification when you join the app and a recommendation to follow you.”

Det er i øvrigt samme metode, som bl.a. Facebook bruger til at anbefale dig nye venner.

🤥 Der skal meget til, før Facebook kalder noget “falsk”

The Markup skriver:

“In August, as the election approached and misinformation about COVID-19 spread, Facebook announced it would give new fact-checking labels to posts, including more nuanced options than simply “false.” But data from The Markup’s Citizen Browser project, which tracks a nationwide panel of Facebook users’ feeds, shows how unevenly those labels were applied: Posts were rarely called “false,” even when they contained debunked conspiracy theories. And posts by Donald Trump were treated with the less direct flags, even when they contained lies.”

⌚️ Facebook arbejder på et ur

The Information skriver:

“Facebook is building a smartwatch it hopes to start selling next year, according to people with direct knowledge of the device. The watch will let wearers send messages using Facebook’s services and also offer health and fitness features, according to four of those people.”

🆙 Parler er online igen

Den nye host hedder SkySilk. TechCrunch skriver:

“Users can now log in to Parler on the web, but when they do they will find that all their old posts and content have been removed. It’s unclear whether this was a consequence of the hurried exit from AWS last month, a scorched-earth policy regarding the content that got the site in hot water in the first place or for some other reason.”

🤳 Sådan laver du godt Reels-indhold

Anbefalingerne kommer fra Facebook, der ejer Instagram, så tag det for hvad det er. Læs mere hos Social Media Today.

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

😎 Indenfor hos WaPos “visual forensic team”

Journalism.co.uk skriver:

The Washington Post has been reconstructing the biggest news stories of 2020 through a range of open-source visual forensic techniques and it has more in store for 2021.

The visual forensic team was officially launched last September after informally working since March. They did a piece on how Iran is building a massive grave for coronavirus victims, covered the events surrounding the death of George Floyd, and more recently, the siege on the US Capitol on 6 January 2021.

💬 NYTimes lancerer Slack-app

Nieman Lab skriver:

“On Thursday, The New York Times launched a Slack app that’s designed to help foster conversations about Times stories where people already are — that is, in their existing Slack workspace.

The Slack app is part of The Times’ larger exploration into reaching new audiences, deputy audience director Anna Dubenko said.”

💰 Danske Medier vil hjælpe podcastere

MediaWatch skriver:

“Danske podcastere får flere og flere lyttere og bør få adgang til offentlig støtte på lige fod med andre mediefolk, mener Danske Medier. “

Læs også:

The podcast wars will come down to ad tech, not exclusive content
– The Verge

📚 Bog & Idé lancerer streamingtjeneste

MediaWatch skriver:

“Indeks Retail, der står bag boghandlerkæden Bog & Idé, vil ikke længere se til fra sidelinjen, mens den ene streamingtjeneste efter den anden lægger fra land og lancerer nu sin egen tjeneste, skriver Børsen.”

🎤 Udfordringen ved at moderere podcasts

The Verge skriver:

“A disparate network of companies makes up the podcasting world, including apps, hosting services, sales teams, and networks. Moderation will need to happen across these companies to be effective, and in this current moment, that effort doesn’t work the way it does at tech monoliths like Facebook, Twitter, or YouTube, which can remove someone with a push of a button. Put simply, podcasting isn’t ready for full-scale, widespread moderation — if that’s even what the industry wants.”

🤔 Nu skal Google-algoritmen kigge på brugeroplevelse

Google varslede sidste år, at søgealgoritmen fra 2021 ville begynde at tage størrelser som brugeroplevelse (målt ved loadtid, stabilitet etc.) med i rankingen af resultater.

Det sker i maj, og det er ved at være på tide for udgiverne at gøre sig klar, skriver What’s New in Publishing:

“The metrics that make up Core Web Vitals continue to evolve over time. The current set focuses on three aspects of the user experience—loading, interactivity, and visual stability.”

👊 Disney+ vil udfordre andre streamingtjenester i Danmark

MediaWatch skriver:

“Om få dage udvider den amerikanske underholdningsmaskine sin streamingtjeneste i Danmark med sektionen Star, og det forventer Disneys direktør for Norden og Baltikum vil få flere brugere til at vælge Disney+ frem for konkurrerende tjenester. Det skriver Berlingske.”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🇪🇺 Danske Medier håber, Google/Australien-aftale kan bruges i EU

MediaWatch skriver:

“Regeringen i Australien er på vej med en ny lov, der skal tvinge techselskaber til at betale medier for nyheder og indhold, der deles på deres platforme – også i små uddrag. Skridtet bliver fulgt tæt af brancheorganisationen Danske Medier, der håber, det kan få forhandlinger om en lignende aftale i EU på gled, skriver Berlingske.”

Læs også:

Australia says content laws already working after Nine-Google deal reports
– Reuters

Google, Facebook Nearing Deals to Pay for News, Australia Says
– Bloomberg

Microsoft: U.S. should consider Aussie law vexing Facebook, Google
– Axios

💰 Ny rapport: Medier og digital betaling anno 2020

Fra MediaScale (Patrick Arendal Fahlström):

“I rapporten finder du bl.a. svar på, hvor mange medier, der i 2020 er begyndt at arbejde med abonnementet som forretningsmodel og hvordan prisniveauet er på tværs af mediekategorier og nicher. Et prisniveau, der perspektiveres til streamingtjenesternes gennemsnitspriser. Og så har de lokale medier oplevet fornyet interesse i mediedebatten. Derfor er et længere afsnit tilegnet de lokale mediers uudnyttede potentiale for digital betaling.”

Skriv dig op og modtag rapporten

🤝 Googles aftale i Frankrig skaber undren hos andre medier

Google har indgået en aftale med franske APIG, der repræsenterer de fleste af de store medier i landet. Ifølge aftalen skal Google betale 76 millioner dollars (~470 millioner kroner) hen over tre år til 121 franske medier for brug af indhold.

Til gengæld bliver medierne en del af ‘Google Showcase’, der bl.a. kan betyde adgang til udvalgt indhold bag paywall’en.

Det vækker undren, og vrede, hos andre udgivere i Frankrig, der ikke er med i aftalen, og i andre lande. Det skriver Reuters. Blandet andet vil AFP også gerne have copyright-aftalen til at dække nyhedsbureuaer.

📊 Forbes’ førstepartsdataløsning trækker på 70 datasæt

Digiday skriver:

“Leadership hopes ForbesOne can help insulate Forbes from the revenue crunch coming with the end of third-party cookies. But there are also hopes the visibility and insights available from ForbesOne can be used across the organization:

A product manager might use the way people consume Forbes content before and after virtual events to change the experience future attendees get, or an editor might use content consumption reports to inform future coverage or distribution strategies.”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

👨‍💻 Sådan skiftede BBC til serverless

“Serverless” er en interessant tendens og teknologi, som du kan læse mere om på Wikipedia, hvis du er nysgerrig:

“[…] a cloud computing execution model in which the cloud provider allocates machine resources on demand, taking care of the servers on behalf of their customers. Serverless computing does not hold resources in volatile memory; computing is rather done in short bursts with the results persisted to storage.”

Hos Version2 kan du læse, hvordan BBC flyttede deres website til serverless.

💁‍♂️ AppsFlyver vil hjælpe app-udviklere efter privacy-stramninger

Apples privacy-stramninger for bl.a. tracking på tværs af apps er på vej.

VentureBeat skriver:

“AppsFlyer is trying to help developers and advertisers to get the most out of the SKAdNetwork with something AppsFlyer calls SK360. This product will gather information and show it to clients, simplifying it for them so they don’t have to write a single line of code, Witkowski said. […]

AppsFlyer will also launch PredictSK, a new predictive analytics solution that will be a part of its SKAdNetwork suite, SK360. The predictive product will try to forecast whether a new user will be loyal when it comes to using an app or game over the next 30 days.”

😬 Bliver Danmark et GDPR-bødely?

I uge 6 blev møbelkæden ID Design (der ejer ILVA) idømt en bøde op 100.000 kr. Version2 skriver:

“Landets første GDPR-bøde blev kun en brøkdel af, hvad anklagemyndigheden havde krævet. Det er overraskende for en så alvorlig sag og kan bane en uheldig vej for Danmark, siger formand for Rådet Digital Sikkerhed Henning Mortensen.”