Digitale medier i uge 8 (2021)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

Du finder historierne om kampen mellem medierne (eller nogle af dem) og Facebook under del 2, “Digitale tendenser”.

🤑 Snart kan du tjene penge på dine tweets

Indblik:
“Twitter har præsenteret Super Follow, der gør det muligt for Twitter-brugere at have deres egen “paywall” til tweets og andet indhold.

Læs mere

👏 Økosystemet omkring Clubhouse vokser

I takt med, at Clubhouse stiger i popularitet, er der vokset en underskov af relaterede tjenester op. Det er for eksempel soundboards, noter til dagsordener, optagelser, linkforkortere etc.

Læs mere hos Wired

🇩🇰 Her er de danske Facebook-sider, der skaber flest reaktioner

Journalisten skriver:

“TV 2 Nyhederne, Ekstra Bladet og B.T. ligger klart i front over det danske Facebook-indhold, der skaber mest engagement.”

🛠 LinkedIn klar med anbefalings-tool side side-admins

Page admins can now curate organic content through a new ‘Recommend’ tool and suggest trending articles for employees to reshare through ‘Content Suggestions’. We’ve also added a new Analytics feature that allows you to measure the reach and impact of your employee advocacy program.

Læs mere hos Social Media Today

😖 Sørgede Zuckerberg for særbehandling af Alex Jones?

BuzzFeed News skriver:

“But Zuckerberg didn’t consider the Infowars founder to be a hate figure, according to a person familiar with the decision, so he overruled his own internal experts and opened a gaping loophole: Facebook would permanently ban Jones and his company — but would not touch posts of praise and support for them from other Facebook users. This meant that Jones’ legions of followers could continue to share his lies across the world’s largest social network.”

👓 Facebook overvejer ansigtsgenkendelse i AR-briller

BuzzFeed News skriver:

“Face recognition … might be the thorniest issue, where the benefits are so clear, and the risks are so clear, and we don’t know where to balance those things”

😬 Clubhouse ramt af databrud

Bloomberg skriver:

“An unidentified user was able to stream Clubhouse audio feeds this weekend from “multiple rooms” into their own third-party website, said Reema Bahnasy, a spokeswoman for Clubhouse. While the company says it’s “permanently banned” that particular user and installed new “safeguards” to prevent a repeat, researchers contend the platform may not be in a position to make such promises.”

Læs opfølgningen:

Clubhouse promises fix after audio insecurely streamed from third-party website
The Verge

📷 21 ting du skal vide om Instagram i 2021

Social Media Today skriver:

“The Squarelovin crew have put together an overview of a range of key data points on Instagram use, including average time spent in-app, shopping insights, engagement, influencer marketing growth, and more.”

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

💣 Denne uge i kampen mellem medier og Facebook

Den helt store historie i øjeblikket er Australiens kamp med Facebook og kravet om, at de skal betale til medierne – og om et kommende lovforslag om noget lignende herhjemme.

Vi starter i Australien.

🤝 Australien og Facebook er nået til enighed

Blokeringen af de australske medier ser ud til at have båret frugt for Facebook, der nu har fået en bedre aftale. Det kan du blandt andet læse om i denne artikel hos DR.

Ikke alene bliver der lagt en to måneder lang periode ind, hvor parterne i de enkelte aftaler (Platform X og Medie Y) kan forhandle en aftale på plads, inden der eventuelt bliver tvunget en aftale igennem. Facebook får nu også mulighed for at sige nej, hvis man ikke kan nå frem til en aftale, lyder det til.

Det virker ret vildt – og betyder, at man må spørge sig selv, hvad der reelt er tilbage i lovforslaget. Loven er siden blevet vedtaget.

Facebook har også givet deres version af begivenhederne.

🇩🇰 Det danske forslag

Hvor man i Australien tager udgangspunkt i konkurrencelov og markedsandele, tager den danske tilgang (kulturminister Joy Mogensen har varslet et lovforslag om en måneds tid) udgangspunkt i EUs nye direktiv om ophavsret.

Det betyder, at man kigger på brugen af indhold i stedet for monopollignende markedsdominans, som man gør “down under”.

Jeg har skrevet om nogle af forskellene på den danske og australske tilgang: Derfor er mediernes krav til Facebook problematiske. Jeg har også skrevet om fem ting, du bør være opmærksom på i den kommende lov om ophavsret.

Samtidig er der et europæisk samarbejde på vej inspireret af den australske tilgang (der handler om konkurrencelovgivning og ikke ophavsret).

👎 Dansk modstand mod betalingskrav til Facebook

I den danske mediebranche har det især været direktørerne fra JP/Polikens Hus og Berlingske, Stig Ørskov og Anders Krab-Johansen, der har tegnet linjen for danske medier, men nu melder Altinget og Zetland ud og går imod den hårdt linje, skriver Journalisten:

“‘Facebook yder en service for os, og det er helt logisk en forkert idé, at de skal betale os for at yde den service,’ mener Tav Klitgaard fra Zetland. Altingets chefredaktør bakker op”

De understreger begge, at der er problemer med Facebook og den rolle, Facebook spiller i et demokratisk samfund, men at det er forkert at straffe Facebook.

“Facebook yder en service for os, og det er helt logisk en forkert idé, at de skal betale os for at yde den service,” lyder det fra Zetlands direktør.

Altingets chefredaktør, Jakob Nielsen, har også selv sat ord på det i en artikel, hvor han pointerer det problematiske i, at en aftale med penge fra Facebook kan føre til en øget polarisering af danske medier:

“Hvis medierne skal forhandle aftalen med techselskaberne kollektivt, risikerer en masse mindre medier, som ikke er medlem af interesseorganisationen Danske Medier, at stå helt uden for og dermed få endnu sværere ved at etablere sig på et i forvejen vanskeligt marked. Og hvis pengene fra Facebook fordeles efter omsætning, vil det bidrage til at fastfryse de nuværende magtforhold i mediebranchen.”

Organisationen Nye Medier gør det i et debatindlæg hos Altinget klart, at de er bange for, at de små medier risikerer at blive taberne i kampen mellem de store medier og tech-firmaer.

“Med andre ord er vi afhængige af, at folk kan møde, se og finde alternativer til den traditionelle dækning, og den mulighed begrænser kulturministeren med sit forslag,” skriver de.

Jon Lund har også en god artikel hos Kommunikationsforum om historierne. Samme sted skriver Peter Svarre om “quixotisk regulering af nordkoreanske dimensioner“.

🤖 BT erstatter community-managers med automatisering

BT har implementeret et nye system til deling af indhold på Facebook og Twitter. Derfor har de opsagt otte studentermedhjælpere, der har fungeret som community-managers, skriver Journalisten.

Systemet skal blandt andet finde det optimale tidspunkt at dele historierne på.

📊 Substack introducerer bedre statistik

Og det var også på tide, kan man tilføje. De nye muligheder gør Substack lidt mere ligesom CRM-delen af MailChimp, hvor man bl.a. kan lave segmenter.

Læs mere hos Substack selv

✨ Spotify lancerer nye værktøjer til podcasting

Det handler blandt andet om et samarbejde md WordPress, der kan gøre skrevne artikler til podcasts via Anchor, muligheden for at lægge video på podcasts – samt en mulighed for at lægge et interaktivt lag på podcasts.

Læs mere hos Axios

…og så ser det også ud til, de vil teste betalt abonnement på podcasts.

…og et særligt abonnement med hifi-lydkvalitet.

📚 Føljeton lancerer nyhedsbrev om bøger

MediaWatch skriver:

“Torsdag kommer et nyt medie om bøger til verden. “Læsevejr”, hedder det, og det er skabt i et samarbejde mellem Føljeton, magasinet Atlas, forlaget Gutkind og Thorvaldsens Museum. Det fremgår af en pressemeddelelse.”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

😡 Google får kritik for at tale med nogle franske medier

Reuters skriver:

“This comes amid complaints by French news publishers that Google failed to hold talks with them in good faith to find an agreement. The same publishers were not part of the $76 million three-year deal signed between the U.S. firm and and a group of 121 publications, as Reuters reported earlier this month.”

👊 Chrome-opdatering er god for Google, dårlig for annoncører

Wired skriver:

“If all goes according to plan, then future updates to the world’s most popular web browser will rewrite the rules of online advertising and make it far harder to track the web activity of billions of people. But it’s not that simple. What seems like a big win for privacy may, ultimately, only serve to tighten Google’s grip on the advertising industry and web as a whole.”

🇪🇸 El Pais når 90.000 abonnenter med “pandemic paywall”

PressGazette skriver:

“Spain’s biggest newspaper, El Pais, launched a paywall strategy at the start of May, having delayed it by two months at the start of the Covid-19 pandemic, and has already reached more than 90,000 digital subscribers.”

💸 Google tillader igen politiske annoncer

Axios skriver:

“Google informed its advertising partners Monday that its platforms will resume accepting all political ads starting Wednesday, after banning them following last month’s insurrection at the U.S. Capitol, according to an email obtained by Axios.”

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

🕵️‍♀️ Sådan kan journalister beskytte kilder via “deep web”

Journalism.co.uk skriver:

“According to Alan Pearce, author of Deep Web for Journalists, the “deep web” is the “greatest tool” we can use to safeguard vulnerable sources.”

💪 TV 2 skruer op for teknologien i ny Play-strategi

MediaWatch skriver:

“TV 2 vil accelerere den teknologiske udvikling markant som led i 2025-strategien “TV 2 Play til alle”. Her har mediekoncernen sat sejlene mod 1,3 mio. streaming-abonnenter i 2025 – knap og nap en fordobling fra de 700.000, TV 2 Play har i dag – og det kræver større investeringer i digital udvikling og drift, siger TV 2’s digitale udviklingsdirektør, Rahul Yadav.”

🤯 Ny Google-AI skal udvikle AI-modeller automatisk

VentureBeat skriver:

“Google today announced the release of Model Search, an open source platform designed to help researchers develop machine learning models efficiently and automatically.”

😮 10 “breakthrough”-teknologier i 2020

Okay, det er ikke det hele, der er relevant i en Digital Ugerevy-kontekst. Men noget af det er, og det er vigtigt at huske at blive fascineret nu og da.

Det er MIT Technology Review, der står bag listen:

  • Messenger RNA vaccines
  • GPT-3
  • TikTok recommendation algorithms
  • Lithium-metal batteries
  • Data trusts
  • Data trusts
  • Digital contact tracing
  • Hyper-accurate positioning
  • Remote everything
  • Multi-skilled AI