Digitale medier i uge 20 (2022)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🛡 Twitter og Musk: Sagaen fortsætter

Først var Elon Musk klar til at købe Twit­ter. Så sat­te han han­dlen på pause, for­di han angiveligt ikke har tiltro til den måde, Twit­ter analy­ser­er og vur­der­er, hvor mange falske og automa­tis­erede kon­ti og pro­fil­er, der er på plat­for­men.

Twit­ter (der i øvrigt beskylder Musk for at bryde en "Non-Dis­clo­sure Agree­ment" – NDA ved at tweete om de falske pro­fil­er) forsvar­er nu deres metode.

Fra Social Media Today:

"Today, in response to pub­lic crit­i­cism from Musk that Twitter’s method­ol­o­gy in count­ing spam and fake accounts is clear­ly wrong, cur­rent Twit­ter CEO Parag Agraw­al tweet­ed out a long expla­na­tion of the company’s cur­rent fake pro­file detec­tion and removal process."

Imens har Musk stil­let Twit­ter over­for et ulti­ma­tum. Fra Bloomberg:

"Elon Musk declared he won’t pro­ceed with his $44 bil­lion takeover of Twit­ter Inc. unless the social media giant can prove bots make up few­er than 5% of its users, cast­ing yet more uncer­tain­ty over the deal."

Ifølge Twit­ters ledelse kan man dog ikke bare sætte sådan en han­del på pause, og der­for fort­sæt­ter sal­get til Musk, skriv­er Bloomberg. Prisen er heller ikke til forhan­dling, siger de.

Som Bene­dict Evans skriv­er i sit nyheds­brev (som jeg desværre ikke kan linke til):

"Elon Musk con­tin­ues to talk about Twit­ter as though the big prob­lems are con­tent mod­er­a­tion and bots, both of which seem like total dis­trac­tions to me — bots are an annoy­ance but don't answer the shout­ing into the void prob­lem, and for 99% of peo­ple the con­tent mod­er­a­tion prob­lem is that there’s not enough, not too much."

There Are Just Three Expla­na­tions for Elon Musk’s Unhinged Behav­ior Right Now
Slate

Elon’s Twit­ter Bid Start­ed With Jack Dorsey
Bloomberg

Musk’s Twit­ter bid, and the “bot” com­pli­ca­tion
Colum­bia Jour­nal­ism Review

Why Elon Musk should read Facebook’s lat­est trans­paren­cy report
The Verge

Twit­ter Los­es Three More Execs as Musk Takeover Dra­ma Con­tin­ues
Social Media Today

😔 Facebook ville gøre det sværere at målrette annoncer, men...

Fra Nie­man Lab:

"Face­book pledged to remove race, health con­di­tions, and polit­i­cal affil­i­a­tion from ad-tar­get­ing options, but The Markup found adver­tis­ers can still eas­i­ly tar­get the same peo­ple."

😉 Overflyvning på Metas metaversemanifest

Fra TechCrunch:

"The Medi­um post Clegg pub­lished yes­ter­day warns read­ers it will require 32 min­utes of their lives to take in. So few peo­ple may have cared to read it. As a Brit, I can assure you, no one should feel oblig­ed to sub­mit to 32 min­utes of Nick Clegg — espe­cial­ly not blovi­at­ing at his employer’s behest. So TechCrunch took that bul­let for the team and read (ok, skim-read) the screed so you don’t have to."

🗳 Kan sociale platforme få folk til at stemme?

Fra Teen Vogue:

"Snapchat and Face­book talk a big game around vot­ing, but do these efforts actu­al­ly get peo­ple to vote?"

🌟 Twitter tester fremhævning af tweet-"author" i svarene

Skønt der hersker noget, der kan ligne kaos, omkring Musks mulige overtagelse af Twit­ter, fort­sæt­ter de med at udvikle på pro­duk­terne.

Fra andre plat­forme kender vi den visuelle inden­ti­fika­tion, der vis­er og fremhæver, når en kom­men­tar eller et svar kom­mer fra den per­son, der skrev det oprindelige indlæg eller opda­ter­ing, der har affødt debat­ten.

Twit­ter tester noget lig­nende, skriv­er Social Media Today.

🕹 Twitter præsenterer privatlivspolitik som videospil

Fra The Guardian:

"After you com­plete your objec­tive, the lev­el ends and Twit­ter bless­es you with a dis­tilled talk­ing point from its ethics board. Case in point: once I col­lect­ed my first set of bones, a mes­sage popped up on screen inform­ing me that I could opt out of Twitter’s tar­get­ed adver­tise­ments if I want­ed. The sec­ond time around, I was giv­en instruc­tions on how to fil­ter my DMs."

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

👋 Le Gammeltoft forlader Heartbeats

Fra Jour­nal­is­ten:

"'Det er lykkedes, og mit mål om at skabe en bæredygtig for­ret­ning nåede vi, da vi sid­ste reg­n­sk­ab­sår skabte et pos­i­tivt resul­tat. Der­for er det nu tid for mig at søge nye udfor­dringer,' skriv­er hun og takker medar­be­jdere og inve­stor­er."

Le Gam­meltoft vil ”søge nye udfor­dringer”
Medi­aWatch

Bureau-chef for­lad­er Heart­beats i hælene på direk­tør
Medi­aWatch

🎧 Apple opdaterer Podcasts-app'en

Der kom­mer nogle inter­es­sante opda­teringer, skriv­er Apple selv. Bl.a. kan man nu tilbyde sin pre­mi­um-pod­cast på års­ba­sis og ikke kun per måned, og så bliv­er det bl.a. let­tere at styre stor­age af pod­casts.

Pod­news har en fin opsam­ling på nyhed­erne og fortæller også om det kom­mende 'Del­e­gat­ed Deliv­ery', der gør det end­nu let­tere for dem, der sæl­ger deres pod­cast som pre­mi­um-ind­hold.

✨ The Economists podcasts runder 1.000.000.000 downloads

Fra AdWeek:

"The Econ­o­mist pod­cast net­work has had over a bil­lion down­loads since its start in 2016, across its net­work of five podcasts—and its over­all adver­tis­ing rev­enue for pod­cast­ing grew 30% year-on-year, accord­ing to the pub­lish­er."

💌 Den Uafhængige lancerere nyhedsbreve

Fra Medi­aWatch:

"Et skriftligt kon­den­sat af den dig­i­tale radios daglige mor­genud­sendelse skal holde travle medlem­mer i stalden."

💸 Disney+ også på vej med reklamer

Fra Medi­aWatch:

"Dis­ney vil lancere en bil­ligere udgave af Dis­ney+ med reklamer, og med hen­vis­ning til for­til­fælde vur­der­er Dis­neys finans­di­rek­tør, at størst­ede­len af abon­nen­terne vil fore­trække reklamem­o­d­ellen."

Net­flix stram­mer bæl­tet og fyr­er 150 ansat­te
Medi­aWatch

📊 Flotte grafer til Figma, XD og Sketch

Arbe­jder du med datavi­su­alis­eringer, kan det være dette kit er noget for dig.

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🔬 Hvorfor vil nogle ikke abonnere på medier?

Nyheds­brevet RQ1 skriv­er løbende om ny forskn­ing inden­for nyhed­er og jour­nal­is­tik, og i sen­este udgave kig­ger de især på betal­ingsvil­lighed for medi­er:

"Study par­tic­i­pants had four pri­ma­ry moti­va­tions for not sub­scrib­ing: price (no sur­prise there!), ade­quate news avail­able else­where for free, con­cerns about com­mit­ment (i.e., not want­i­ng to bind one­self), and deliv­ery and tech­ni­cal prob­lems."

💡 Derfor bør medier overveje registreringsvægge

Fra Toolk­its:

"For pub­lish­ers sell­ing sub­scrip­tions, the appeal of reg­is­tra­tion walls lies in their abil­i­ty to help dri­ve audi­ence engage­ment and pro­pel read­ers down the path to con­ver­sion. But even for pub­lish­ers with­out sub­scrip­tion offer­ings, reg­is­tra­tion presents an increas­ing­ly attrac­tive mech­a­nism for cre­at­ing stronger audi­ence con­nec­tions and col­lect­ing valu­able first-par­ty data to help dri­ve adver­tis­ing rev­enues, prod­uct and con­tent devel­op­ment, and oth­er areas of their busi­ness­es."

🤔 Sådan forsimplede Bild deres prisstrategi

Fra The Fix:

"Accord­ing to Daniel Muss­ing­hoff, direc­tor of pre­mi­um for Bild, var­i­ous tests and exper­i­ments over the years have showed them that they should keep the ini­tial sub­scrip­tion offer sim­pler. It start­ed by fold­ing in the sport pack­age into all sub­scrip­tion tiers.

Then they start­ed think­ing what would hap­pened if they elim­i­nat­ed two prod­ucts that tar­get­ed a small niche of cus­tomers and A/B test­ed a sin­gle sub­scrip­tion of the offer page (only the basic prod­uct). The result was more new sub­scribers and high­er over­all rev­enue."

🎤 Sådan arbejder The Washington Post med social audio

Fra Dig­i­tal Con­tent Next:

"In the 18 months since social audio spaces were intro­duced the media land­scape, dig­i­tal con­tent com­pa­nies have exper­i­ment­ed to uncov­er their pur­pose and how they can best serve audi­ences. For The Wash­ing­ton Post, the answer was revealed amid the dis­cus­sion of a mas­sive leak of off­shore data, which exposed the secrets, deals, and assets of the world’s rich and pow­er­ful."

🤼 Netflix chef skal forhandle med tech-firmaer for medier

Fra Medi­aWatch:

"Knap et år efter stif­telsen af et for­valt­nings­sel­skab, der på veg­ne af en lang række danske medi­er skal forhan­dle betal­ingsaf­taler med plat­forme som Google og Face­book, ansæt­ter sel­sk­a­bet en adm. direk­tør, som skal få gang i egentlige forhan­dlinger. "

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🇺🇸 USAs militær bygger sit eget metavers

Fra Wired:

"The key tech­nolo­gies need­ed for the metaverse—augmented and vir­tu­al real­i­ty, head­mount­ed dis­plays, 3D sim­u­la­tions and vir­tu­al envi­ron­ments built by arti­fi­cial intel­li­gence—are already found in the defense world. The result is a lot less pol­ished, cutesy, and spa­cious than Mark Zuckerberg’s vir­tu­al world vision, but that’s part­ly the point. And there’s a good chance that the under­ly­ing tech could take off, even if it stut­ters in the civil­ian realm."

🕵️‍♀️ Googles private browsing skal undersøges

Fra Reuters:

"The Google search engine col­lects data on users who think they can be anony­mous if they use a "pri­vate brows­ing" mode, Texas Attor­ney Gen­er­al Ken Pax­ton claimed on Thurs­day, fil­ing an amend­ed pri­va­cy law­suit against the Alpha­bet Inc unit."

😎 Apple på vej med "mixed reality"-headset

Fra Bloomberg:

"Apple Inc. exec­u­tives pre­viewed its upcom­ing mixed-real­i­ty head­set to the company’s board last week, indi­cat­ing that devel­op­ment of the device has reached an advanced stage, accord­ing to peo­ple with knowl­edge of the mat­ter."