Digitale medier i uge 22 (2022)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Gør som de andre – få Ugerevyen i indbakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

🇩🇰 Flere ser sociale medier som skadelige for demokratiet

Fra MediaWatch:

“Danskerne er sammen med de øvrige vestlige lande relativt skeptiske over for sociale medier som Facebook og Twitter og deres konsekvenser for demokratiet, skriver Berlingske.”

👋 Sheryl Sandberg forlader Meta

Fra Fortune:

“The 52 year-old executive, whose 2013 best selling book “Lean In” strongly advocated for women and how they can play bigger roles in leadership, told Fortune in an interview that the Meta job left little time for some of her other priorities at a crucial moment in history.”

Protocol har opsamlingen:

“That timing is impossible to buy, but even if it’s true, Sandberg’s decision didn’t happen in a vacuum. The writing has been on the Facebook wall for years.”

Mere ↓

Sheryl Sandberg’s Exit Has Been Long-Rumored at Facebook
Bloomberg

Meta’s famous COO is leaving after 14 years at the company—and so goes a partnership that shaped our world.
Wired

Sandberg’s Advertising Empire Leaves a Complicated Legacy
Bloomberg

Javier Olivan, who’s replacing Sheryl Sandberg at Meta, built his career on international expansion
CNBC

Sheryl Sandberg Is Stepping Down From Meta
The New York Times

Sheryl Sandberg calls it quits
Platformer

🤳 Instagram lancerer nye Reels-funktioner

Fra TechCrunch:

“As it continues to chase TikTok, Meta today announced a series of updates and new features for its Reels products across both Facebook and Instagram. Most notably, it’s offering a Sound Sync feature on Facebook Reels and adding support for longer Instagram Reels of up to 90 seconds, instead of 60 seconds, previously. The expansion follows TikTok’s move into YouTube territory with videos that can now be 10 minutes, instead of just three as before.”

📺 YouTube har store planer for dit TV

Fra FWIW af David Tavrdon:

YouTube is rolling out a new feature that more closely connects your phone to your TV. If you open the app while watching it on your smart TV you can connect the two and turn it into a companion for the TV. It will let you add comments, queue up next, like and subscribe.”

📚 Bog & Idé skaber bogsalg via TikTok-hashtag

Fra MediaWatch:

“I årets første tre måneder har salget af engelske bøger i Bog & Idé været tre gange så højt som i hele 2021. Direktør peger på hashtag på populært socialt medie som en del af forklaringen.”

🐦 Twitter vil satse mere kortsigtet

Fra Bloomberg:

“Executives told workers of plans to pull back resources for some long-term ambitions, including audio spaces, newsletters and communities, in favor of focusing on more immediate needs, like user growth and personalization efforts, according to people familiar with the matter. That means many employees will be shuffled within the company’s consumer product group, the people said.”

Mere ↓

Twitter tries shrinking to grow
Platformer

📌 Nu kan man “pinne” tweets i Communities

Fra Social Media Today:

“As you can see in this example, Twitter Community mods will now have a new ‘Pin to Community Timeline’ option on any Community tweet, which will then keep that tweet at the top of the Community feed, essentially serving as a conversation prompt or notice.”

👎 Twitter lukker TweetDeck-app’en til Mac

Fra The Verge:

“Twitter shut down TweetDeck’s Windows app in 2016, versions for iOS, Android, and Adobe Air went away in 2013, and now the Mac version is set to disappear after July 1st.”

💸 Så mange penge har partierne brugt på Facebook

Fra Mediet Markedsføring:

“2.692.264 kroner. Så mange penge har partier, politikere, interessenter og private aktører brugt på at føre valgkamp på Facebook frem mod folkeafstemningen om Danmarks forsvarsforbehold. “

💸 Så mange penge har Ekstra Bladet brugt på Facebook

Fra MediaWatch:

“JP/Politiken-avisen har lagt tusinder af kroner i Facebook-annoncer mod afskaffelsen af forbeholdet under valgkampen. Ekstra Bladet er en EU-kritisk avis, forklarer ansv. chefredaktør, der mener, annonceplads hos Facebook var den bedste måde at nå en bredere målgruppe.”

🤦🏻‍♂️ FTC giver Twitter bøde for salg af brugerdata

Fra BBC:

Twitter in the US must pay a $150m (£119m) fine after law enforcement officials accused it of illegally using users’ data to help sell targeted ads.

Læs mere:

Twitter to pay $150 million penalty for allegedly breaking its privacy promises – again
Federal Trade Commission

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

✨ Værd at vide om Google Analytics 4

Fra MarTech:

“What makes Google Analytics 4 different from UA, though? The measurement data model is now based on events and parameters. A page view, for example, is an event. A parameter would be tracking video views or page scrolling for example. Here is a long list of automatically collected events and parameters, with no effort required from you.”

😕 B.T.’s lokalsatsning er snart på halv bemanding

Fra Journalisten:

“De tidsbegrænset ansatte på B.T.’s city-redaktioner får ikke forlænget deres kontrakt, når den udløber – for de flestes vedkommende – den 30. juni.”

B.T. kommer ikke til at forlænge løst ansatte på lokalsatsning
MediaWatch

Fastansatte på B.T. er bekymrede efter udmelding
Journalisten

🏆 Se vinderne fra Danish Digital Awards

Fra Mediet Markedsføring:

“Særligt ét bureau og én organisation hev et væld af guld-statuetter hjem ved Danish Digital Awards 2022. Se alle vinderne her.”

🏅 …og Danske Mediers designpriser

Fra Journalisten:

“Danske Medier har lagt årets digitale priser og Årets Avisside sammen til en prisuddeling. I dag blev Danske Mediers designpriser uddelt for første gang ved et arrangement i København”

✋ Nordiske Medier skruer ned for Kommunefokus

Fra MediaWatch:

“‘Denne udgave af Kommunefokus bliver den sidste af sin slags,’ lyder det i en afskedsartikel til læserne af magasinet, som er rettet mod beslutningstagere dels i kommunerne, dels i virksomheder, der handler med kommuner.”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🤔 Zetlands medlemsvækst er gået i stå

Fra MediaWatch:

“En opbremsning i medlemstilvæksten hos det digitale medie Zetland får ikke Ditlev Bredahl, som står for en ejerandel på ca. 20 pct., til at ryste på hånden. ”Jeg er ikke bekymret for forretningen overhovedet,” lyder det. “

Mere ↓

Zetland køber medejer ud for at gøre plads til medarbejdere i ejerkreds
MediaWatch

➕ Derfor slår The Independent to apps sammen

Fra Press Gazette:

“The Independent’s new app aims to use its combined subscription and ad revenue model to help the newspaper hit four million registered users by the end of 2022.”

✉️ Sådan arbejder Vox med e-commerce-nyhedsbreve

Fra Digiday:

“Vox Media is working on identifying the titles, newsletters and franchises that are primed for the addition of shopping content, either by adding that content to existing newsletters or creating separate e-commerce newsletters. It comes down to finding that right mix of a “healthy” subscriber base and engagement, said Camilla Cho, svp of e-commerce at Vox Media.”

💰 The Economist overvejer paywall for lyd

Fra Press Gazette:

“The Economist’s monthly podcast listeners are now more than double its print subscriber base – and the audio products are paying their way despite being outside the publication’s paywall.

But The Economist’s director of podcasts John Prideaux (pictured) told Press Gazette that offering may not be free forever.”

😬 Annoncører er ikke klar til livet uden cookies

Fra Mediet Markedsføring:

“Selvom tredjepartscookien snart går bort, siger flere annoncører, at de slet ikke har en løsning klar på problemet. Flere siger også, at udfasningen af tredjeparts-cookien allerede har ramt deres annoncering. Sådan lyder det i en ny undersøgelse fra Adform.”

PS: Adform har udviklet en annonceløsning, der ikke bruger tredjepartscookies. Bare så det aspekt lige er med 🙂

👛 Gyldendals Chapter lægger abonnementsmodellen om

Fra MediaWatch:

“Der skal større lønsomhed i Chapter, der er Gyldendals streamingtjeneste med bøger. Derfor lægger selskabet an til at droppe sin nuværende abonnementsmodel og skrue op for priserne, fortæller adm. direktør Jesper Siber. “

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

📲 Hvad er der mon på vej i iOS 16?

Fra Bloomberg:

“Apple’s upcoming iOS 16 is likely to upgrade the lock screen, messaging and health features. Also: Another Apple car manager leaves, the company raises employee pay, and a closely watched union election gets canceled.”

🧠 Nordisk tech-tænketank på plads

Fra MediaWatch:

“En ny tænketank etableret af Nordisk Ministerråd for Kultur har fået en dansk formand, som er partner i analysebureauet Analyse og Tal. Tænketankens opgave bliver at kvalificere debatten om tech-giganters indflydelse på demokratiet.”

🤨 NTF-lån boomer

Fra Protocol:

“NFTs are no longer just cute JPEGs to use for a Twitter avatar — they’re big business. The latest proof: NFT lending, which lets people lend out their NFTs as collateral to borrow crypto, is booming.”

😎 Hvordan kan metaverset se ud om 5 år?

Fra Fast Company:

“While consensus is hard to find, Argodesign—a design firm that’s spent years consulting for Magic Leap—has put its cards on the table. It has developed a five-year vision for mixed reality, offering a convincing argument for how products like HoloLens and Magic Leap can work in half a decade. This metaverse would function as well for Starbucks as for Apple, with enough value and control for people to actually use.”