Digitale medier i uge 8 (2022)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🎞 Meta ruller Reels ud til alle

Fra Social Media Today:

"Meta’s tak­ing its bat­tle against Tik­Tok to the next stage with the full launch of Reels on Face­book, using the platform’s mas­sive scale to cap­i­tal­ize on the pop­u­lar­i­ty of short-form video con­tent."

Can Reels save Face­book?
Pro­to­col

🎥 TikTok vil have længere videoer

Fra Wired:

"The com­pa­ny knows that clips over 60 sec­onds in length stress users out. That won't stop it from chas­ing the lucra­tive long-video mar­ket."

🌍 Klimaskeptikere smutter igennem Facebooks filtre

Fra Nie­man Lab:

"Face­book is fail­ing to label many posts from web­sites most like­ly to pub­lish cli­mate change mis­in­for­ma­tion, accord­ing to a new report from a British watch­dog group."

🖼 Meta begrænser muligheder for rammer på profilbilleder

Fra Social Media Today:

"Last year, we lim­it­ed the abil­i­ty to cre­ate pro­file frames on Face­book to author­i­ta­tive orga­ni­za­tions. We’re con­tin­u­ing that work now, so that Pro­file frames from unap­proved Pages and pro­files can no longer be applied to new pro­file pic­tures. On March 21, only pro­file frames from cer­tain gov­ern­ment ser­vices or orga­ni­za­tions and those pro­vid­ing author­i­ta­tive infor­ma­tion on COVID-19 will be avail­able. This change reflects our con­tin­ued empha­sis on help­ing peo­ple express their sup­port around impor­tant issues like vot­ing and reli­able health infor­ma­tion."

😬 Twitter blokerede meldinger om russiske tropper ved en fejl

Fra Version2:

"Twit­ter lukkede en række kon­ti, der udfør­er såkaldt open-source intel­li­gence, for­di de overtrådte det sociale medies ind­hold­spoli­tik. Kon­tiene er nu åbnet igen, efter at Twit­ter erk­ender, at det var en fejl."

Health­care uni­corn Ro parts ways with top execs after fresh round of fund­ing
TechCrunch

😬 Derfor har Tradeshift en dårlig sag mod Trumps sociale medie

Fra Com­put­er­world:

"Danske Tradeshift vil få ual­min­deligt svært ved at vin­de en retssag mod Don­ald Trumps sociale medie, der har et logo, som til forvek­sling lign­er det danske sel­sk­abs logo. Se hvor­for her."

Britisk sel­skab føl­ger i køl­van­det på Tradeshift: Trump har også kopieret vores logo — se de tre næsten ens logo­er her
Com­put­er­world

Medieråd­giv­er: Trump kan bruge nyt medie til val­gkamp
Medi­aWatch

The hard truth about Truth Social
Plat­former

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

😮 Mere end hver femte ser ikke flow-tv

Fra Medi­aWatch:

"Flow-tv har i ny under­søgelse fra Audi­ence Project for­mået at øge ande­len af ugentlige brugere i Dan­mark, men sam­tidig bliv­er stream­ingt­jen­esterne stadigt mere pop­ulære. Det "vildeste tal i under­søgelsen" er dog ifølge ana­lytik­er, hvor­dan danskerne forestiller sig, at deres for­brug udvikler sig."

Ejer af Yousee og Tel­more indgår samar­be­jde med Dis­ney
Medi­aWatch

✨ Tidligere Altinget-redaktør starter nichemedie

Jeg er involveret i Impact Insid­er, da det er mig, der har ans­varet for teknikken og sitet – så jeg er total inhab­il, men bege­jstret 🙂

Fra Medi­aWatch:

"Med støtte fra Oak Foun­da­tion Den­mark og Bikuben­fonden læg­ger et nyt nicheme­die med fokus på kon­struk­tiv jour­nal­is­tik op til at hjælpe aktør­er i det offentlige og pri­vate erhvervs­liv samt civil­sam­fun­det, fra land tirs­dag. Tidligere redak­tion­schef på Uge­brevet A4 og redak­tør på Altinget står bag."

🍿 Privacy Shield-afløser kan være klar inden sommer

Det her er et emne, rigtig mange burde være optaget af.

Fra Version2:

"En aftale om en erstat­ning af over­førsels­grund­laget Pri­va­cy Shield kan være klar inden som­mer, fortæller Didi­er Reyn­ders, EU-kom­mis­sær for retlige anliggen­der."

🤨 Internettet afkræfter russisk propaganda

Fra Vice:

"There are dozens of sto­ries like this. But as Rus­sia floods Telegram, Tik­Tok, and its own state-con­trolled media with sto­ries of Ukrain­ian aggres­sion, peo­ple on the inter­net are using open-source intel­li­gence tools that have pro­lif­er­at­ed in recent years to debunk Russia’s claims. Inter­net sleuths are debunk­ing the Kremlin’s dis­in­for­ma­tion and jus­ti­fi­ca­tion for war in real time."

🦆 Konspirationsteoretikere skifter til DuckDuckGo

Fra The New York Times:

"The embrace by some con­ser­v­a­tive influ­encers and con­spir­a­cy the­o­rists is part of a broad­er effort to shift peo­ple away from Big Tech."

📺 Starzplay: Ny streaming-tjeneste kommer til landet

Fra Flatpanels.dk:

"Starz­play, en stream­ingt­jen­este fra Lion­s­gate, har slået dørene op i Dan­mark og Nor­den med Hol­ly­wood-film, serier og nye orig­i­nal­pro­duk­tion­er. Tjen­esten kan prøves før køb."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

😬 IAB-afgørelse kan presse danske medier

Fra Medi­aWatch:

"En afgørelse af det bel­giske datatil­syn kan føre til, at mål­ret­tet annon­cer­ing bliv­er besværligt eller helt umuligt. Det bety­der bl.a., der er en risiko for, medierne taber annon­ceindtægter, vur­der­er annon­cechef og bran­cheo­r­gan­sa­tion."

💡 Sådan kan ikke-nyhedsindhold skaffe abonnenter

Fra Digi­day:

"Some pub­lish­ers, like Gan­nett, Salon and The Atlantic, have not only not­ed these changes, but have begun act­ing on those read­er impuls­es to hope­ful­ly dri­ve traf­fic back to oth­er areas of their sites in order to build loy­al­ty and con­vince those read­ers to become paid sub­scribers. Among the actions they’ve tak­en are cre­at­ing con­tent spe­cif­ic land­ing pages and invest­ing in pro­duc­ing more sto­ries for those sub­jects, as well as close­ly track­ing which por­tion of read­ers are return­ing to those cat­e­gories."

🆕 Mediehusene Midtjylland lancerer tre lokale erhvervsmedier

Fra Medi­aWatch:

"Med nye sites om det lokale erhvervs­liv i hen­holdsvis Hern­ing, Silke­borg og Skive udvider Mediehusene Midtjyl­land sin dig­i­tale jour­nal­is­tik. Tidligere har mediehuset lanceret lokale sites for sport, ung­dom og byliv."

🧱 Sådan arbejder The Daily Beast med registreringsvægge

Fra Digi­day:

"But the team has a plan for read­ers who are unlike­ly to ever pay for a sub­scrip­tion, too, Lib­by said. Using a reg­is­tra­tion wall mod­el, the Beast is call­ing the Access Pass, read­ers will be giv­en access to an arti­cle in exchange for per­son­al infor­ma­tion, like an email address. Not all read­ers will be pre­sent­ed with this option, how­ev­er; the exact for­mu­la for deter­min­ing who is unlike­ly to buy a sub­scrip­tion is still being cal­cu­lat­ed, she added."

🎤 LinkedIn lancerer podcast-netværk

Fra Axios:

"The new pod­cast net­work will include a slate of 12 shows called "LinkedIn Presents," which fea­ture exclu­sive pro­gram­ming from career influ­encers and indus­try exec­u­tives like Mor­ra Aarons-MeleRufus GriscomMita Mallick and Dee C. Mar­shall."

👀 Kig indenfor i Spotifys podcast-strategi

Fra Busi­ness Insid­er:

"Indus­try insid­ers and leaked deal terms high­light Spotify's pod­cast strat­e­gy and chal­lenges.

While devel­op­ment of orig­i­nals has been slow, acqui­si­tions like Joe Rogan's pod­cast have been hits."

Media buy­ers note Spotify’s lat­est acqui­si­tions are good for Spo­ti­fy – but ask if they are good for pod­cast­ing 
Digi­day

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🤟 Meta-AI skal kunne oversætte alle sprog

Fra Com­put­er­world:

"Face­book-stifteren Mark Zucker­berg løfter sløret for en række inno­v­a­tive AI-pro­jek­ter, der skal inte­gr­eres i det kom­mende metavers. En ny soft­ware skal blandt andet kunne over­sætte alle sprog."

Mark Zucker­berg demos a tool for build­ing vir­tu­al worlds using voice com­mands
TechCrunch

👊 Danske Medier vil have regeringen til at presse på platforme

Fra Medi­aWatch:

"I forbindelse med de afs­lut­tende EU-forhan­dlinger om ny digi­tial reg­u­ler­ing under Dig­i­tal Mar­kets Act bør regerin­gen presse på for at sikre presseud­gi­vere "fair adgang" til dig­i­tale plat­forme som Google og Face­book. Det er meldin­gen fra Danske Medi­er, der vil have poli­tik­erne til at bruge mødet i dag til at rette fokus mod området. "

🕶 Sony offentliggør PlayStation VR2-design

Fra The Verge:

"Sony has final­ly revealed the design of its next-gen­er­a­tion PlaySta­tion VR2 head­set, after it announced it in Feb­ru­ary 2021, showed off the con­trollers last March, and con­firmed it would be called PlaySta­tion VR2 in Jan­u­ary."

🤔 Sådan kan du bruge Chromes forbedrede sikkerhedstilstand

Fra Wired:

"You get a safer, more secure brows­er expe­ri­ence, but Google gets a lot more data about you. "

Google ind­før­er ny sikker­heds-funk­tion i Chrome: Snart vil du kunne til­fø­je pass­word manuelt (det har vi savnet længe)
Com­put­er­world