Uge 47 i digitale medier, platforme og teknologi

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbe­jder til daglig med audi­ence-udvikling i Berlingske-kon­cer­nen.

Gør som de andre. Få overb­likket allerede i ind­bakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

I denne uge: skjul

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

✨ Her er Metas værktøjer til generativ AI

Fra Social Media Today:

"Meta has today show­cased two new gen­er­a­tive AI projects, that will even­tu­al­ly enable Face­book and Insta­gram users to cre­ate videos from text prompts, and facil­i­tate cus­tomized edits of images in-stream, which could have a range of valu­able appli­ca­tions."

👊 Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal holde platformene i ørerne

Fra Medi­aWatch:

"Det bliv­er Konkur­rence- og For­bruger­styrelsen, der på dan­sk grund skal holde hånd i han­ke med store dig­i­tale plat­forme i hen­hold til de nye regler udstukket i EU-lov­pakken Dig­i­tal Ser­vices Act (DSA). Det fremgår af en med­delelse fra Erhvervs­min­is­teri­et."

👨‍🔬 Meta lancerer nye værktøjer til forskere

Fra hes­tens mund:

"We’re rolling out new tools that pro­vide researchers access to more pub­licly-avail­able con­tent across Face­book and Insta­gram.

We’re expand­ing our social cap­i­tal research to bet­ter under­stand the dri­vers of eco­nom­ic mobil­i­ty around the world."

😒 Erhvervsministeren er bekymret over influencere

Fra Jour­nal­is­ten:

"Danske influ­encere skal sætte sig bedre ind i markeds­føringsloven, så de blandt andet kan over­holde regler for reklame, men­er en ”dybt bekym­ret” erhvervs­min­is­ter, Morten Bød­skov (S)."

Mere:

  • "Børn bliv­er i vidt omfang brugt af influ­encere til markeds­føring og reklame på de sociale medi­er, hvilket ifølge en række bør­ne­or­gan­i­sa­tion­er er dybt prob­lema­tisk. Der­for kræver de nu, at loven skær­pes. Erhvervs­min­is­teren er klar til at lytte til forslaget, og influ­encerne selv er pos­i­tive over for ideen." [Berlingske]

🤳 Instagram åbner for download af offentlige reels

Fra Social Media Today:

"Insta­gram has today announced that all users can now down­load pub­licly post­ed Reels in the app, after ini­tial­ly rolling out the option to U.S. users back in June."

✨ TikTok præsenterer "conversational UI"

Fra Social Media Today:

"The impact of Chat­G­PT extends beyond the inter­face itself, with a grow­ing num­ber of plat­forms now look­ing to inte­grate more con­ver­sa­tion­al UI ele­ments into their sys­tems, in order to align with evolv­ing habit­u­al trends, which many now see as the future.

Tik­Tok is the lat­est to latch onto this, with a new “Cus­tomize Feed” option with­in your “For You” page set­tings that lets you enter in con­ver­sa­tion­al guid­ance on what you want to see more, or less of, in-stream."

👊 YouTube slår til mod kontodeling

Fra Flat­pan­els:

"Kun­der med YouTube Pre­mi­um-abon­nement med fam­i­liedel­ing er beg­y­n­dt at mod­tage emails om, at deres kon­to vil blive sat i bero om 2 uger, hvis de ikke kan bevise, at de bor i samme hus­stand ved at opl­yse adresse."

Og de fort­sæt­ter kam­p­en mod adblock­ing:

  • YouTube Steps up Its Fight Against Ad Block­ers With Load Delays [Social Media Today]

💸 YouTube opdaterer reglerne for, hvad man må tjene penge på

Fra TechCrunch:

"YouTube is updat­ing its guide­lines to allow new types of con­tent to mon­e­tize adult con­tent, includ­ing videos that dis­play nudi­ty while breast­feed­ing and non-sex­u­al­ly graph­ic danc­ing."

🔙 Link-overskrifter vender tilbage til X

Fra TechCrunch:

"Elon Musk said that X, for­mer­ly Twit­ter, will start show­ing head­lines in pre­view cards with URLs on the plat­form again after remov­ing titles last month."

🤨 X‑CEO satser på sin søn

Fra Semafor:

"Lin­da Yac­cari­no, the CEO of X, for­mer­ly Twit­ter, has turned the service’s Hail Mary bet on an imag­ined $100 mil­lion polit­i­cal adver­tis­ing busi­ness over to some­one she trusts: her son Matt Madra­zo."

Mere X's for­ret­ning:

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

📲 Sådan byggede The New York Times lyd-app fra bunden

Fra hes­tens mund:

"It’s not often that you get to build a new prod­uct from the ground up. At The New York Times, cross-dis­ci­pli­nary col­lab­o­ra­tion is at the heart of many of the company’s dig­i­tal inno­va­tions, and design played a piv­otal role in imag­in­ing, express­ing, and val­i­dat­ing the var­i­ous avenues a to-be-defined prod­uct might take.

Here is a look at how we worked togeth­er with col­leagues across the busi­ness and news­room to bring this audio-first expe­ri­ence to life."

👀 Amazon kigger mere og mere mod Danmark

Fra Medi­aWatch:

"Der er skruet godt og grundigt op for char­men på Ama­zons tyske plat­form, hvor danske for­brugere nu bliv­er mødt med danske tek­ster og flere pro­duk­ter mål­ret­tet et dan­sk marked. Pris­erne er dog fort­sat i euro, men spørg­er man Jeppe Ham­ming, dig­i­tal direk­tør i bureauet Nørgård Mikkelsen, har e‑handelskæmpen med tilt­aget for alvor kastet net­tet ud for at kapre kun­der i Dan­mark."

Mere:

👋 Spotify lukker i Uruguay efter ny copyright-lov

Fra Music Busi­ness World­wide:

"In oth­er words, Spo­ti­fy argues that the intro­duc­tion of this so-called equi­table remu­ner­a­tion in the mar­ket via the amend­ments to music copy­right law in Uruguay means that the stream­ing ser­vice will be required “to pay twice for the same music” – a move SPOT says will jeop­ar­dize its oper­a­tions in the Uruguayan mar­ket."

🛑 Goodpod fjerner auto-AI-podcast-beskrivelser igen

Fra Pod­news:

"The AI-gen­er­at­ed descrip­tions appeared to have been added with­out the knowl­edge or con­sent of cre­ators. Shows can be claimed by cre­ators; but no com­mu­ni­ca­tion was sent to the cre­ators of each indi­vid­ual show that this addi­tion­al infor­ma­tion had been added."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

😟 JFM lukker hyperlokale og erhvervsmedier

Fra Medi­aWatch:

"Den første del af omlægnin­gen inde­bær­er, at seks af de ni lokale medi­er under Liv-bran­det i Østjyl­land bliv­er lukket, så kræfterne kan fokuseres på de tre fort­sæt­tende lokalme­di­er i Skan­der­borg, Ris­skov og Lystrup. [...]

Fra årsskiftet sam­ler JFM de fem dig­i­tale erhvervsme­di­er, der blev lanceret i 2021, med lokale erhvervs­ny­hed­er fra Aarhus, Esb­jerg, Odense, Ran­ders og Trekantsom­rådet."

Mere:

💳 Mediano rykker podcasts bag paywall

Fra Medi­aWatch:

"For første gang læg­ger fod­bold­pod­cas­ten Medi­ano nogle af de sine udsendelser bag en betal­ingsmur. Det er ifølge direk­tør og ansv. chefredak­tør Peter Brüch­mann et udtryk for, at Medi­ano har oplevet, at vejen frem for begge medi­ets for­ret­nings­ben er blevet bety­delig ste­jlere."

🍪 Sådan vil The Guardian vise annoncer til brugere, der har afslået cookies

Fra Press Gazette:

"The new “ad prod­uct with integri­ty”, dubbed Guardian Light, was unveiled at the pub­lish­er’s adver­tis­er upfront last week.

The com­pa­ny said the devel­op­ment means brands “can now reach pri­va­cy-aware users for the first time in years”. The Guardian claims to be the first pub­lish­er in the UK to roll out such a capa­bil­i­ty."

🤔 Hvad kan annoncører gøre ifm. generativ AI og copyright?

Fra Digi­day:

"Brands and agen­cies know bet­ter than to use copy­right­ed work in their cam­paigns with­out per­mis­sion (or they should). But what about con­tent cre­at­ed using gen­er­a­tive AI tools that may be trained on copy­right­ed work with­out the copy­right own­ers’ con­sent?"

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

💰 Google betaler lokalmedier for at teste AI-værktøjer

Fra Axios:

"They are designed to help local pub­lish­ers turn things like press releas­es into arti­cles using dif­fer­ent tones and styles.

Sources told Axios that the tools can help craft not only arti­cles but newslet­ters as well."

🤖 Erhvervsmediet Vigeur bygger sin egen GPT

Fra Medi­etrends' sen­este nyheds­brev:

"GPT'er kan også fodres med ind­hold, og det har det nord­jyske erhvervsme­die Vigeur gjort. Der­for kan Vigeur Men­tor, som Vigeur kalder GPT'en, svare på alle tænke­lige spørgsmål med udgangspunkt i de artik­ler, som Vigeur har skrevet igen­nem årene."

😬 Meta opløser team til ansvarlig AI

Fra Medi­aWatch:

"Det vil fre­mover være sel­sk­a­bets øvrige AI-teams, der skal sikre, at Metas udvikling og brug af kun­stig intel­li­gens foregår på ans­varlig vis, fremgår det af et internt notat."

😡 News Corp er trætte af AI-firmaer, der scraper indhold

Fra Digi­day:

"Dur­ing News Corp’s and IAC’s lat­est earn­ings calls, the pub­lish­ers reit­er­at­ed their anger toward gen­er­a­tive AI com­pa­nies and their scrap­ing of pub­lish­ers’ con­tent with­out per­mis­sion or pay­ment."

🤔 Kan ChatGPT opsummere en times paneldebat?

Fra Media Nation:

"What appears below, pro­duced entire­ly by Chat­G­PT, looks shock­ing­ly good. I just hope that it’s an accu­rate and use­ful sum­ma­ry."

🎧 Podimo tester søgning med generativ AI

Fra Medi­aWatch:

"I den nye søge­funk­tion, som kaldes ”Con­ver­sa­tion­al Search,” får brugeren mulighed for at skrive med en cha­tro­bot i jagten på en rel­e­vant pod­cast. Det fremgår af en pressemed­delelse fra Podi­mo."

⌚ Tidslinje over OpenAI-/Altman-balladen

Fra TechCrunch:

"It’s a fast-mov­ing sit­u­a­tion that we’re still try­ing to get to the bot­tom of. No doubt more will become clear as time goes on. To make it eas­i­er to fol­low all that’s hap­pened in the mean­time, though, we’ve put togeth­er a time­line; we’ll do our best to keep it cur­rent."

Mere:

😎 Apples Pro-headset bliver måske lidt forsinket

Fra Mash­able:

"When Apple launched its first aug­ment­ed real­i­ty head­set, the Vision Pro, back in June 2023, the com­pa­ny said the prod­uct would actu­al­ly be avail­able "ear­ly next year.""