Uge 14, 2025

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af mig, Lars K Jensen, og jeg arbe­jder til daglig med audi­ence-udvikling i Berlingske-kon­cer­nen.

Gør som de andre. Få overb­likket allerede i ind­bakken:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🤨 Bliver TikTok nu forbudt alligevel?

Fra The Verge:

Tik­Tok gets to con­tin­ue oper­at­ing in the US for a while longer, thanks to Trump’s Depart­ment of Jus­tice not enforc­ing a ban that was passed by Con­gress and upheld by the Supreme Court. TikTok’s US host­ing providers, includ­ing Apple, Google, and Ora­cle, are seem­ing­ly still okay with this sit­u­a­tion despite the fact that they are very much break­ing the law. And unless Trump ulti­mate­ly eas­es on tar­iffs against Chi­na, Tik­Tok may end up banned after all.

📲 Instagram på vej med "Edits" app

Fra Social Media Today:

Mosseri says that Edits is “get­ting real­ly close”, and should be avail­able with­in “the next cou­ple of weeks.” Mosseri says that a select­ed group of cre­ators are cur­rent­ly beta test­ing the app, with a view to the release of an ini­tial, “sim­ple” ver­sion short­ly.

🫤 Hvad betyder Metas ændringer for debatten?

Fra KFo­rum:

Et væld af ændringer og tilt­ag blev annon­ceret fra Meta i beg­y­n­delsen af året. Sådan kan det påvirke dig, der har aktive kom­men­tar­fel­ter på Face­book og Insta­gram.

Relateret:

Meta offi­cial­ly says good­bye to its US fact check­ers on Mon­day
TechCrunch

🤳 Substack lancerer video-feed

Fra TechCrunch:

Sub­stack con­tin­ues to dou­ble down on video amid TikTok’s uncer­tain future in the U.S. The com­pa­ny announced on Mon­day that it’s rolling out a scrol­lable video feed in its app, mak­ing it the lat­est plat­form to intro­duce a Tik­Tok-like feed.

🔮 Kan Blueskys AT Protocol blive det, fediverset drømmer om?

Fra Nie­man Lab:

So, will AT Pro­to­col be able to build out some­thing like the Fedi­verse dream of 2022? It’ll be dif­fi­cult, but I think it’ll bring some real advan­tages to the fight. For one, Bluesky’s pop­u­lar­i­ty will offer a bet­ter jump­ing-off point for oth­er apps. “Login with Bluesky” is a more use­ful pitch than “Login with Mastodon” ever will be.

For anoth­er, the grow­ing inter­est in AT Pro­to­col seems to be more focused on build­ing new apps than in inte­grat­ing old ones — which sug­gests there’ll be more peo­ple invest­ed in see­ing the pro­to­col suc­ceed.

🤔 Sådan har Signal brugt "Signalgate" i sin markedsføring

Fra Fast Com­pa­ny:

Is that a good thing for Sig­nal? There are some poten­tial risks and pitfalls—and usu­al­ly hav­ing “gate” append­ed to your com­pa­ny name isn’t exact­ly a plus. But in this case, the atten­tion appears to be pay­ing off for Sig­nal.

🤝 Musks AI-firma køber X af Musk

Fra Medi­aWatch:

Ifølge Elon Musk vær­dian­sættes xAI til 80 mia. dol­lar som følge af han­dlen.

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

📉 Medier mister trafik fra søgemaskiner

Fra Axios:

A siz­able slow­down in traf­fic refer­rals from tra­di­tion­al search engines is unlike­ly to be off­set by new AI search plat­forms in the fore­see­able future, if ever, accord­ing to new data.

✨ KunThy er gået i luften

Fra Medi­aWatch:

For det lokale mediesel­skab Kun­mors han­dler det ikke læn­gere kun om Mors — nu han­dler det også om Thy.

😟 Mediers apps er slemme til at lække data

Fra Journalism.co.uk:

87 per cent of mag­a­zine and news­pa­per apps and 77 per cent of news apps leaked hard-cod­ed cre­den­tials, com­pared to an aver­age of 71 per cent of apps across all cat­e­gories. This is based on a sam­ple of 156,080 ran­dom­ly select­ed iOS apps – approx­i­mate­ly 8 per cent of the App Store.

💸 EU vil pålægge Apple og Meta minimale bøder

Fra Finan­cial Times:

The EU is set to impose min­i­mal fines on Apple and Face­book own­er Meta next week under its Dig­i­tal Mar­kets Act, as Brus­sels seeks to avoid esca­lat­ing ten­sions with US Pres­i­dent Don­ald Trump.

Relateret:

Zucker­berg ønsker støtte fra Trump for at undgå Meta-konkur­rence­sag
Medi­aWatch

Medie: EU vil straffe Musks X med bøde på 1 mia. dol­lar
Medi­aWatch

Del 3: Business og strategi

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

💳 Unge svenskere har højere betalingsvillighed end voksne

Fra Medi­aWatch:

Unge svenskere på 20–30 år er mere tilbø­jelige end gen­nem­snit­tet til at betale for mindst et dig­i­talt abon­nement på en avis.

Vi har i øvrigt en lig­nende ten­denser her­hjemme — her beskrevet i en artikel fra 2022:

Unge vok­sne er mere vil­lige til at betale for nyhed­er end gen­nem­snit­tet
Medi­aWatch

🕵️‍♂️ YouSee skruer ned for tiltag mod kontodeling

Fra Flat­pan­els:

I mor­gen ind­før­er YouSee en ny begræn­sning på stream­ing, men den bliv­er ikke lige så stram som først udmeldt. YouSee vil i stedet tillade 2 sam­tidi­ge streams uden­for hjem­met.

💌 Sådan arbejder MIT med nyhedsbreve

Fra Dig­i­tal Con­tent Next:

Newslet­ters are a crit­i­cal piece of MIT's sub­scrip­tion fun­nel. But growth doesn’t come from a slick sign-up page or the odd social pro­mo­tion. A holis­tic approach is required, which brings togeth­er con­sis­tent calls-to-action and smart con­tent reuse

Mere e‑mail:

Inter­ac­tive email is the game chang­er brands can’t ignore
MarTech

💡 Sådan får du et publikum til dit "nyhedsprojekt"

Fra Journalism.co.uk:

Find­ing and keep­ing an audi­ence is essen­tial for your inde­pen­dent jour­nal­ism to sur­vive — here's how suc­cess­ful founders built theirs while bal­anc­ing qual­i­ty con­tent with strate­gic growth

📈 Good Tape er en god forretning for Zetland

Fra Jour­nal­is­ten:

Mest iøjne­faldende er væk­strat­en i tran­skriber­ings­dat­tersel­sk­a­bet Good Tape, der lev­erede en omsæt­ningsvækst på omtrent 350 pro­cent og et pos­i­tivt resul­tat på lidt over en mil­lion kro­ner mod et under­skud på godt 1,9 mil­lion­er kro­ner året før.

🥱 Er abonnementstrætheden ved at indfinde sig?

Fra What's New in Pub­lish­ing:

Sub­scrip­tions, on the oth­er hand, are show­ing signs of fatigue. Growth slowed to 3.26% YoY, a mod­est increase but a clear decel­er­a­tion from pre­vi­ous quar­ters. It comes amid wider con­cerns of con­sumer burnout as high­light­ed by a sur­vey in Inter­na­tion­al Busi­ness Times which found that 85% of con­sumers across the U.S., UK, France, and Ger­many, felt over­whelmed by the num­ber of sub­scrip­tions they man­age. 

Del 4: Teknologi og AI

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

😞 AI-bots kvæler Wikipedia

Fra Plat­former:

Scrap­ers caused the online encyclopedia's band­width to increase by 50 per­cent last year — and its plan to fight back may not be enough

😬 Det er blevet lettere at lave falske billeder

Fra Jour­nal­is­ten:

Chat­G­PT tillad­er for første gang, at brugerne kan lave falske fotos af poli­tikere som Mette Fred­erik­sen og Don­ald Trump. Det vil skabe en syn­d­flod af AI-billed­er

💰 AI-bevilling til Constructive Institute

Fra Medi­aWatch:

En bevilling på godt fire og en halv mio. kr. fra Indus­triens Fond bety­der, at ni jour­nal­is­ter får mulighed for at ruste sig til udviklin­gen inden for kun­stig intel­li­gens hos Con­struc­tive Insti­tute.

🤔 Har Team Trump beregnet tariffer med AI?

Fra The Verge:

Where did these num­bers come from? Appar­ent­ly, an over­sim­pli­fied cal­cu­la­tion that sev­er­al major AI chat­bots hap­pen to rec­om­mend.

👨‍💻 Nu kan Microsofts Copilot gå på nettet

Fra TechCrunch:

Copi­lot can now take action on “most web­sites,” Microsoft says, enabling it to book tick­ets, reserve restau­rants, and more. The bot has gained the abil­i­ty to remem­ber spe­cif­ic things about you, sim­i­lar to OpenAI’s Chat­G­PT, like your favorite food and films. And it can now ana­lyze real-time video from your phone, answer­ing ques­tions in the con­text of what it “sees.”