Digitale medier i uge 47 (2020)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Dine konkur­renter læs­er måske med.
Sørg for, at den næste opsam­ling også lan­der i din ind­bakke:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🐦 Twitter ruller de forsvindende "Fleets" ud til alle

Selvføl­gelig skal Twit­ter også have ind­hold, der forsvin­der af sig selv – som vi kender det fra oprindeligt Snapchat og Insta­gram Sto­ries (der endte med at blive en langt større suc­ces end orig­i­nalen).

Twit­ter har nu lanceret "Fleets" til alle brugere, og det skal nok blive en fest. TechCrunch kunne hur­tigt skrive, at den nye funk­tion lid­er under trykket.

"Fleets" er opda­teringer, der forsvin­der efter 24 timer. De vis­es i top­pen af Twitter-feed'et, som det kendes fra... ja, alle andre sted­er, vel.

Ven­ture­Beat skriv­er, at Fleets blandt andet han­dler om at gøre det min­dre "skræm­mende" at dele ind­hold på plat­for­men. Hvis du gerne vil læse mere og læn­gere – og jeg men­er langt — om den nye funk­tion, er det hos Casey New­ton og hans Plat­former-nyheds­brev, det sker.

"Social-media inno­va­tion is dead"
Busi­ness Insid­er

Jeg har sam­let op på ten­densen:

Væk i mor­gen: Plat­forme elsker fly­gtigt ind­hold
Med Twit­ters lancer­ing af “Fleets” er alle plat­formene nu med på “Stories”-bølgen med ind­hold, der forsvin­der af sig selv. Men hvor­for gør alle det – og påvirk­er det feed’et?

🔈 ...og lydrum

Recode skriv­er:

"Twit­ter is also test­ing out a new audio fea­ture called audio spaces that large­ly resem­bles the embat­tled, invi­ta­tion-based start­up audio app Club­house which launched ear­li­er this year. [...]

With the new fea­ture, a user will be able to start a con­ver­sa­tion and then allow oth­ers to par­tic­i­pate or lis­ten in. The com­pa­ny likens the fea­ture to a “well-host­ed din­ner par­ty” and antic­i­pates that the tool will be used for debate."

💵 Instagram overvejer at betale medier

Det er ganske stille overve­jelser, kan vi læse hos Axios. Overve­jelserne kom­mer efter, Insta­gram fylder mere og mere som nyhed­skilde for brugerne – som du kan læse om lige herun­der 👇

📸 Unge finder nyheder på Instagram

Glob­alt har Insta­gram for nylig over­halet Twit­ter som kilde til nyhed­er – her­hjemme skete det for lang tid siden. Berlingske har skrevet om ten­densen på bag­grund af en under­søgelse. Hvis du ikke har abon­nement der­til, har Medi­aWatch en citat-his­to­rie:

"Et vok­sende antal unge bruger i højere grad sociale medi­er som Face­book og Insta­gram som deres primære nyhed­skilder. Hvor 66 pct. får nyhed­er gen­nem tv'et, bruger 75 pct. af de unge Face­book som nyhed­skilde."

"Forsker til medi­er: Glem for­dommene og lær af influ­encerne"
Medi­aWatch

📱 Nu kan alle lave Instagram "Guides"

Tidligere i år lancerede Insta­gram deres "Guides"-format ud, der kort for­t­alt gør det muligt at udgive læn­gere ind­hold i en faneblad på sin pro­fil. Nu rulles funk­tio­nen ud til alle, skriv­er TechCrunch.

🕵️‍♂️ ...og deaktivere tredjeparts-tracking

Det her er fan­tastisk nyt i en tid, hvor vi vist alle efter­hån­den ved, at der er noget, der hed­der dig­i­talt pri­vatliv. Social Media Today skriv­er:

"Insta­gram has added a new set­ting which will enable users to choose whether they can be tar­get­ed with more per­son­al­ized ads in the app via the usage of sup­ple­men­tary data sourced from third-par­ty plat­forms and providers."

🎧 YouTube lancerer lyd-annoncer

Den nye mulighed – der pt. er i beta – har de samme måle‑, audi­ence- og brand safe­ty-funk­tion­er som videokam­pag­n­erne, skriv­er YouTube.

"In our months of alpha test­ing, we found that more than 75 per­cent of mea­sured audio ad cam­paigns on YouTube drove a sig­nif­i­cant lift in brand aware­ness.

One of our ear­ly testers, Shut­ter­fly, used audio ads to influ­ence pur­chase con­sid­er­a­tion among inter­est­ed shop­pers, dri­ving above bench­mark lifts of 14 per­cent lift in ad recall and 2 per­cent lift in favor­a­bil­i­ty among their tar­get audi­ence."

😔 Facebook ved, at Trump-mærkater har meget lille effekt

De store plat­forme fik mere travlt end nor­malt med at holde øje med præsi­dent Trump, da amerikan­erne gik til valg.

I sid­ste uge for­t­alte Twit­ter, hvor­dan deres mark­er­ing og stand­sning af mis­in­for­ma­tion var gået. 300.000 tweets var blevet blok­eret (svarende til 0,2% af alle tweets om val­get), og 74% af vis­ningerne skete efter, mark­eringerne var kom­met på. Hastighed bety­der alt.

Buz­zFeed kan nu fortælle lidt om, hvor­dan det ser ud hos Face­book – baseret på intern data, de har fået adgang til:

"'We have evi­dence that apply­ing these informs to posts decreas­es their reshares by ~8%,' the data sci­en­tists said. 'How­ev­er giv­en that Trump has SO many shares on any giv­en post, the decrease is not going to change shares by orders of mag­ni­tude.'"

"Facebook’s redou­bled AI efforts won’t stop the spread of harm­ful con­tent"
Ven­ture­Beat

🛑 Danske virksomheder holder fast i annonce-stop på Facebook

Medi­aWatch skriv­er:

"Hverken Lego eller Ørst­ed har i sinde at droppe deres nuværende annon­ces­top på den sociale plat­form Face­book trods flere ini­tia­tiv­er fra medi­et i lyset af kam­pag­nen 'Stop Hate For Prof­it'. Det skriv­er Finans."

👎 Twitter overvejer "dislike"-knap

Mash­able skriv­er, at Twit­ter overve­jer en slags "stem ned"-funktion, som det kendes fra blandt andet Red­dit. Det kom frem efter Twit­ters pro­duk­tchef del­tog i en snak på Twit­ter – selvføl­gelig.

Det er selvføl­gelig ikke det samme som, at den er på vej, skal vi huske 😉

👀 Facebook lancerer Post Malone-show på Messenger og Instagram

Showet kan ses via Face­books 'Watch Together'-funktion fra sep­tem­ber, skriv­er Social Media Today. Det tyder alt­så på, at de 10 episoder ikke kan ses på selve Face­book eller Face­book Watch. Inter­es­sant.

⏱ US-regeringen udskyder TikTok-blokering

I sid­ste uges opsam­ling kunne du læse, at Bytedance – der står bag Tik­Tok, som Trump har pres­set til at sælge den amerikanske del af for­ret­nin­gen – brokkede sig over, at det ikke skete noget.

Nu er der så en slags udmeld­ing. Det blev Ora­cle og Wal­mart, der købte den amerikanske Tik­Tok, og Trump-admin­is­tra­tio­nen giv­er dem nu yderligere 15 dage til at få styr på han­dlen. Men mon ikke, at det mere er Trump-admin­is­tra­tio­nen, der har brug for den ekstra tid i øje­b­likket..?

Del 2: Digitale medietendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

📚 Podimo — nu med lydbøger og højere pris

Podi­mo må nu udvide porte­føl­jet med et udvalg af lyd­bøger og hæver prisen, skriv­er Medi­aWatch.

"Vi skal være som boghan­dleren i lufthav­nen"
Medi­aWatch

🤖 Ritzau lancerer CVR-robot

Ritzau har i forve­jen en række "robot­ter" kørende, der kan levere ind­hold­et. Nu bliv­er hold­et udvidet med en mask­ine, der kan skrive artik­ler på bag­grund af det Cen­trale Virk­somhed­sreg­is­ter (CVR).

📧 Listory vil hjælpe dig med de mange nyhedsbreve

Nyheds­breve er all the rage i øje­b­likket, men det bety­der selvsagt også, at der bliv­er mere og mere travlt i mod­tagernes ind­bakker. Det vil Lis­to­ry hjælpe med. Det er kura­ter­ing på tværs af nyheds­breve, og du kan bruge tjen­esten gratis (og se på annon­cer) eller betale og få mere avanceret kura­ter­ing.

Betal­ingsny­heds­breve er ikke med, for­di ind­hold­et er – ja – gemt bag betal­ingsvæg.

Du kan læse lidt mere om Lis­to­ry hos Medi­etrends.

🤖 Her er programmet for AI i journalistik-festival

For nogle uger siden offentlig­gjorde Jour­nal­is­mAI ved Lon­don School of Eco­nom­ics, at de hold­er en dig­i­tal konference/festival for kun­stig intel­li­gens i jour­nal­is­tikken. Blandt talerne er der dan­sk repræsen­ta­tion ved Altinget.

👍 Tips til journalister, der skriver om AI

Det er et klas­sisk dilem­ma inden­for jour­nal­is­tikken: Hvor­dan fork­lar­er man noget, der er kom­plekst. Kun­stig intel­li­gens fylder mere – både for og på medierne og i sam­fun­det. Der­for skal det selvføl­gelig dækkes. Men det er kom­pliceret stof.

Journalism.co.uk giv­er dig tips fra nogle af de dygtige. Det han­dler bl.a. om explain­er-artik­ler og forskellen på kom­pe­tence og viden.

🎤 Loud inviterer eksterne til at lave podcasts

Medi­aWatch skriv­er:

"Pod­cas­tredak­tør vil ikke sætte beløb på, hvor meget der er afsat til pro­gra­mind­køb, men under­streger, at 'det er en stor ting for os'.

🎧 Nu kan du embedde Apple-podcasts

Apple er langt fra det hur­tig­ste dyr i skoven her, men det er alligev­el værd at nævne, at Apple nu også tilby­der embed af pod­casts, så du kan vise din lyd på dit web­site.

Jeg har testet det lidt, og det ser ud til, play­eren loader, selvom man fravæl­ger cook­ies og track­ing – det vil være vigtigt for mange, især medi­er.

Deru­dover tilby­der dan­skud­viklede Pod­friend også embed/indlejring af podcasts/episoder uden track­ing. Tjek det wid­get-set­up her.

👎 TV 2 Sport har droppet nichepodcasts

Mange taler om nich­er, og mange taler om lyd. Det er tilsyneladende ikke hos TV 2 Sport, de to skal kom­bineres, skriv­er Medi­aWatch:

"TV 2 Sport har ned­droslet fokus på pod­casts, som ifølge kanalchef i øje­b­likket rum­mer begrænset kom­mer­cielt poten­tiale. Det er dog ikke utænke­ligt, at fremti­den kan byde på yderligere sat­sning på lydme­di­et."

👨‍💻 Vox-medstifter skifter også til Substack

En spæn­dende ten­dens lige nu er jour­nal­is­ter og redak­tør­er, der siger deres job op og starter et nyheds­brev, ofte på Sub­stack – mest kendt er måske Casey New­ton fra The Verge. Nu er det Vox-med­s­tifter Matthew Ygle­sias, der tager hop­pet.

✊ 18.000 musikere vil have bedre rettigheder på Spotify

Tilt­aget kaldes "Jus­tice at Spo­ti­fy", og hos Vice kan du læse, at det især han­dler om tre ting:

"First, they're ask­ing the stream­ing giant to pay out at least a pen­ny per stream, which is about three times the $.0038 pay­out artists receive on aver­age for their music.

Sec­ond, they are demand­ing greater finan­cial trans­paren­cy from the com­pa­ny, includ­ing around its con­tracts with major labels, dis­trib­u­tors, and man­age­ment com­pa­nies.

Last­ly, they want Spo­ti­fy to put an end to its legal bat­tles over roy­al­ty rates, which the union describes as being 'intend­ed to fur­ther impov­er­ish artists.'"

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🤝 BuzzFeed køber HuffPost

Aftal­en bety­der blandt andet, at de to vil syn­dikere ind­hold på tværs og sam­men "udforske annon­cemu­lighed­er", skriv­er Wall Street Jour­nal. Deru­dover vil Buz­zFeeds grundlæg­ger og chef, Jon­ah Peretti, køre det sam­lede sel­skab. Han var i øvrigt med til at stifte det, der tilbage i 2005 hed Huff­in­g­ton Post.

"‘They want­ed to unload it bad’: Why Huff­Post made sense for Buz­zFeed – and Ver­i­zon Media Group"
Digi­day

✨ Google Digital News Initiative gør status på 2020

Året er ved at være gået, og så skal der sam­les op rundt omkring. Google har udgivet Impact Report 2020 for deres New Ini­tia­tive, der siden 2018 har postet 189 mil­lion­er dol­lars (~1,2 mil­liarder kro­ner) ud til mere end 6.000 mod­tagere i 118 lande.

I rap­porten kan du læse lidt om, hvad pen­gene er gået til, og hvor­dan de forled­er sig på emn­er og geografi.

💪 10er.dk vokser støt

10er.dk er en dona­tion­splat­form, som Mikkel Malm­berg står bag. Den bruges blandt andet er pod­casts – her i blandt Bor­gen Unplugged. Medi­aWatch fortæller, at 10er.dk vokser støt, og at Malm­berg sænker prisen lidt.

💲 Mere indhold kommer bag betalingsmure

Digi­day skriv­er, at medi­er og udgi­vere nu læg­ger mere og mere ind­hold bag betal­ingsmure. I artiklen kan du læse erfaringer fra Philadel­phia Inquir­er, Dal­las Morn­ing News og McClatchy.

🔐 Nu kan du også bygge paywall hos Squarespace

I takt med at dynamikken ændr­er sig, og vi ser flere udgi­vere (store som små), der gerne vil tjene penge på at sælge adgang til deres ind­hold, kom­mer vi også til at se flere, der udby­der værk­tø­jer.

Nu melder Square­space sig i koret af sted­er, hvor du kan udgive bag pay­wall. Det gælder selvføl­gelig artik­ler – men du kan også bygge et nyheds­brev på, som jo er all the rage i branchen i øje­b­likket.

👍 Apple sænket cuttet for mange apps

Apple har været ekstremt meget i væl­ten de sen­este uger på grund af det cut, de tager fra betalinger for/i apps i App Store. Nu melder de ud, at de sænker det cut fra 30 til 15 pro­cent for apps, der omsæt­ter for under 1 mil­lion dol­lars (~6,3 mil­lion­er kro­ner) årligt.

"Apple cuts com­mis­sions: Indus­try reacts, reg­u­la­tors watch"
Ven­ture­Beat

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

👍 Google vil ikke længere fremhæve AMP-sider

I forbindelse med at Google lancerede deres Accel­er­at­ed Mobile Pages-teknolo­gi (der giv­er bedre per­for­mance på mobile web­sites) dedik­erede de en plads til en "tophis­to­ri­er-karus­sel" i deres søgere­sul­tater.

Det stop­per nu, skriv­er The Markup.

"Vi vil pri­or­itere sider med en god oplevelse, uanset om de har imple­menteret AMP eller en anden web-teknolo­gi," skriv­er Google selv.

Ændrin­gen kom­mer sam­tidig med, antitrust-pres­set mod Google stiger.

🧠 Sådan fanger Facebook misinformation og had med AI

TechCrunch har en artikel på bag­grund af nogle posts fra Face­books CTO, der han­dler om deres arbe­jde med kun­stig intel­li­gens i kam­p­en mod mis­in­for­ma­tion og hate­speech.

Du kan blandt andet læse lidt om, hvor­dan de går til spro­g­analyse, og hvor­dan algo­rit­mer hjælper dem i arbe­jdet med at tjekke så ekstremt meget ind­hold, som der hver dag bliv­er delt på Face­book.

👄 Sådan byggede Google "nyn for at synge"

Jeg må indrømme, at det fløj under min radar, men i sid­ste måned lancerede Google en funk­tion, der gør det muligt at søge efter en sang ved blot at syn­ge eller sågar nynne den.

Hos Ven­ture­Beat kan du læse, hvor­dan Google byggede funk­tio­nen:

"But match­ing hummed tunes with songs required a nov­el approach. As Google explains, it had to devel­op a mod­el that could learn to focus on the dom­i­nant melody of a song while ignor­ing vocals, instru­ments, and voice tim­bre; dif­fer­ences stem­ming from back­ground nois­es; and room rever­ber­a­tions."

🤖 Schibsted opruster på AI

En af ver­dens største mediekon­cern­er, norske Schib­st­ed, har lanceret et cen­ter for forskn­ings­baseret inno­va­tion inden­for kun­stig intel­li­gens.

Det foregår i Trond­heim og hed­der – selvføl­gelig, fristes man til at sige, "Nor­wAI". Læs mere hos Schib­st­ed selv.

Her­hjemme lancerede Ekstra Bladet noget lig­nende i okto­ber måned.

😬
YouTube-downloader tilbage på Github

I sid­ste måned bad RIAA (The Record­ing Indus­try Asso­ci­a­tion of Amer­i­ca) Github, der koster kode for en lang række pro­jek­ter, fjerne koden til et værk­tøj, der gør det muligt at down­loade video­er fra YouTube.

Github lad­er dog til ikke at ryste på hån­den. Værk­tø­jet er nu online igen, skriv­er TechCrunch, og Github starter en "defense fund" på indtil videre 1 mil­lion dol­lars til at beskytte udviklere mod lig­nende copy­right-sager.

🥱 ePrivacy står stille

Medi­aWatch skriv­er, at det står lidt i stampe med den den kom­mende revi­sion af ePri­va­cy-loven:

"et er end­nu ikke lykkedes EU's medlem­s­lande at nå til enighed om, hvor­dan bru­gen af data skal reg­uleres ved for eksem­pel brug af nye kom­mu­nika­tion­st­jen­ester som mes­sen­ger på trods af snart fire års forhan­dlinger."

💰 Ticketmaster får millionbøde efter datalæk

Bøden kom­mer efter at cyberan­greb mod bil­let­plat­forme tilbage i 2018, skriv­er Version2 og citer­er BBC.

🥰 Så starter tech-charmeoffensiven overfor Biden

Recode skriv­er:

"When it comes to Sil­i­con Val­ley, Joe Biden is some­thing of a blank slate. And for Sil­i­con Val­ley, that means Joe Biden is some­thing of an oppor­tu­ni­ty."