Digitale medier i uge 48 (2020)

Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.

Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

Del 1: Sociale medier 

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

😲 YouTube blokerer One America News Network

TV-stationen, der politisk ligger til højre for Fox News, er en af Trumps favoritter. Bloomberg skriver, at blokeringen skyldes, at OAN påstod, der findes en kur mod COVID-19.

👻 Snapchat lancerer Spotlight

Som du kan læse lige herunder, begynder de sociale platforme at ligne hinanden. Snapchat har lanceret en funktion, som Social Media Today kalder “essentially TikTok within Snapchat“. Det er et feed med snaps fra forskellige profiler.

Snapchat udlover desuden 1 million dollars om dagen til dem, der laver de bedste indslag på Spotlight.

“‘We’re netting out with higher revenue’: Publishers reaping the benefits of Snapchat’s strong second half”
Digiday

🤷‍♂️ Platformene begynder at ligne hinanden

I sidste uge lancerede Twitter som den indtil videre sidste sociale platform Stories-formatet – hos dem hedder det Fleets. I mandags lancerede Snapchat så deres Spotlight, der – ligesom det kendes fra TikTok – spreder en video baseret på, hvor populær den er.

I den forbindelse har Axios samlet op og kigget på de forskellige funktioner på de forskellige platforme.

😔 Facebook betaler penge tilbage efter målefejl

The Wall Street Journal skriver, at Facebook har betalt penge tilbage til annoncører, efter der er blevet målt forkert.

“Fejlen ligger i værktøjet “conversion lift”, som bruges til at måle effekten af kampagner. Det kan eksempelvis være antallet af app-downloads eller forbrugeres køb af et produkt. Værktøjet har i et års tid givet et for højt bud på annoncernes effekt, og det er den fejl,” skriver MediaWatch.

😲 Første TikTokker når 100 mio. følgere

Charli D’Amelio kan kalde sig den første på TikTok til at nå 100 millioner følgere. Og der er langt ned til feltet – ifølge The Verge er kun to kommet over de 50 millioner.

Og det er gået stærkt. D’Amelio begyndte at udgive på TikTok i maj 2019.

“98 Million TikTok Followers Can’t Be Wrong”
The Atlantic

❓ Hvad er Parler?

Jeg har tidligere haft historier om Twitter-alternativet Parler, som især konservative i USA er glade for, med her i Ugerevyen. Hvis du gerne vil have Parler forklaret, har Recode en artikel til dig.

⚠️ Twitter advarer nu også ved like af tweets

Twitters beredskab og teknologi blev testet, da amerikanerne gik til valg og selve lederen af den frie verden begyndte at dele information, der… ikke helt stemte overens med sandheden. Social Media Today skriver, at Twitter nu ikke bare advarer om tweets, der indeholder misinformation – men også hvis man liker det.

✅ Twitter genoptager verificeringer

I 2021 i vil Twitter atter begynde at verificere profiler og belønne dem med det blå ✓-mærke, der indikerer, at personen bag også er den, han eller hun påstår. Det skriver Bloomberg.

Del 2: Digitale medietendenser

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.

🦹‍♂️ Ritzau udsat for hacker-angreb

Tirsdag morgen blev Ritzau ramt af et hacker-angreb, der lignede et professionelt angreb, skrev Jyllands-Posten.

Hos Ritzau valgte man at lukke ned for alle servere, da man var usikker på, hvor stor skade, angrebet kunne medføre. Derfor måtte de blandt andet distribuere historier på e-mail.

Politiken skrev onsdag, at hackerne kræver en løsesum af Ritzau.

“Da Ritzau ikke trykkede på beskeden, er det uvist, hvor stor en løseslum hackerne krævede.Ritzau har mere end 100 servere, og omkring en fjerdedel er beskadigede efter hackerangrebet.”

De første meldinger lød på, at Ritzau ville være tilbage på fuld styrke torsdag. Men torsdag skrev MediaWatch, at det formentlig først sker i weekenden.

🎤 Nyhedspodcasts hitter

Daglige nyhedspodcasts udgør mindre end 1% af det samlede antal podcast, men de står for mere end 10% af alle downloads i USA, skriver Nieman Lab.

Tallene kommer fra et nyt studie af seks lande, hvor Danmark også er med. Vi ligger dog ikke så godt:

🎼 Sådan vil YouTube vinde kampen om musik-streaming

Vi snakker meget om Spotify (med rette), men det er værd at huske på, at det er YouTube, der er den suverænt største streaming-tjeneste indenfor musik. Og det er en plads, den Google-ejede videoplatform agter at beholde.

Protocol skriver:

“YouTube doesn’t want to be the place users discover new songs, only to leave and pay $10 a month to stream them on Spotify. It wants to put the entire music business onto a single platform. It has spent the last couple years building and improving the YouTube Music service, developing its very own $10-a-month premium streaming app. Now it’s shutting down Google Play Music, ramping up promotion for YouTube Music and preparing to battle with the giants.”

👷‍♂️ Washington Post fokuserer på integration og abonnement i Arc

Et af de – efter sigende – mest spændende Content Management-systemer (CMS’er) i branchen er The Washington Posts Arc, der er bygget direkte til medier, selvfølgelig. Digiday skriver om nogle af de nyeste tilføjelser til Arc.

Det handler blandt andet om integrationer og om abonnementer, der skal gøre livet lettere for abonnementsmedier:

“While not every one of Arc’s clients operates a subscription business, subs have become an increasingly important priority to Arc clients since Arc launched subscription tools last year. Arc clients, combined, have 50 million registered or subscribed users, the company said, and Arc has added 20 new clients on the subscription side in the past four months, a spokesperson said.”

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

🛑 Politiken dropper programmatiske annoncer

I en pressemeddelelse fortæller Politiken, at de siger farvel til programmatiske annoncer, der til forskel fra mere gammeldags klassiske annoncer bliver udbudt på baggrund af audiences og udbudt på auktioner via et sindrigt netværk af systemer.

MediaWatch skriver, at Politiken sætter en fjerdedel af banneromsætningen på spil ved at tage afsked med programmatisk annoncering. Det er selvfølgelig en fjerdedel af noget, der er en del af den samlede omsætning, er det værd at huske.

I januar måned skrev MediaWatch om, hvordan hele JP/Pol-koncernen er blevet mindre afhængig af annoncekronerne.

“Jeg skal ikke lægge skjul på, at vi med en vis betryggelse konstaterer, at annonceomsætningens andel af vores samlede omsætning nu kun er en fjerdedel,” sagde CEO Stig Ørskov dengang.

Der er formentlig medier i koncernen, der er mere afhængige af indtjening på annoncer end Politiken, så det er næppe Politiken, der har trukket opad i det regnestykke. Ergo er det ikke et kritisk indtjeningsben, Politiken nu saver af.

Fremover vil annoncer på Politiken.dk kun blive handlet via direkte salg og den nye Publisher-platform, som blandt andet JP/Politikens Hus selv står bag.

🎧 Gyldendal køber svensk forlag for lydbøger

Gyldendal vil gerne sætte skub i den digitale udvikling, og har derfor købt Word Audio Publishing (WAPI). Prisen lyder på 70 millioner kroner, og det gælder også om at skabe en international gren af forretningen, skriver MediaWatch.

🤝 Bonnier og Benjamin fusionerer

Da det blev meldt ud, at Benjamin Media skulle flytte ind hos Bonnier Publications, begyndte nogle nok relativt hurtigt at stille spørgsmålstegn ved, om det nu også holdt, at de to ville fortsætte som separate selskaber.

Og det gjorde det ikke, skriver MediaWatch. Bonnier-direktør Jesper Buchvald bliver direktør for et samlede selskab.

📈 Abonnement: NYT og WaPo er gået frem under Trump

I USA taler de om det såkaldte “Trump bump”: At valget af præsident Trump og den øgede spredning af misinformation har betydet, at mange flere har søgt deres nyheder fra mere verificerede og troværdige kilder, hvilket nogle aviser har tjent godt på.

Såsom New York Times og Washington Post, der er tredoblet på digitale abonnementer, skriver Axios.

Læs også:

“ANALYSIS: When does ‘subscription fatigue’ set in?”
Inside.com

“SCMP’s 10 questions for publishers launching digital subscriptions”
WAN-IFRA / Lee Kah Whye

💳 Nu kan medier lave målrettede tilbud på Apples App Store

Nieman Lab skriver:

“Want to offer a special introductory rate for students and educators? Superfans of your local football team? People who’ve hit your paywall five months running? You now can through the App Store on iPad and iPhones.”

🇫🇷 Google indgår copyright-aftale med seks aviser

Reuters fortæller, at Google har indgået en aftale med seks franske aviser om at betale for brugen af deres indhold:

“The agreements with the six French newspapers are based on criteria such as the publisher’s ‘contribution to political and general information,’ the daily volume of publications, the monthly internet traffic and the use of their content on Google’s platform, Google said.”

Og der er nyt fra Australien også:

“Google and Facebook news payments to include ABC and SBS after change to draft code”
The Guardian

👀 Shibsted i Sverige går med på annoncer på kontekst

Da cookies bliver mere og mere udfordrede, bliver det også sværere og sværere at tracke og bygge en profil på de besøgende. I stedet kigger flere medier på at skifte til kontekstbaseret annoncering, hvor annoncerne bliver solgt op imod specielt indhold – i stedet for til specielle brugere.

Sverige i Schibsted er nu med på den udvikling, skriver MediaWatch.

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

😱 Amazon-nedbrud lammer store dele af internettet

Amazon Web Services er blevet ramt af et stort nedbrud, skriver blandt andre TechCrunch. Ifølge Amazon er det primært Nordamerika, der er ramt, hvor flere systemer er sat ud af spillet – blandt andet er Adobe og Roku påvirket.

TechCrunch skriver selv, at nedbruddet også påvirker deres mulighed for at tage imod betaling fra medlemmer.

Alt dette bør minde os om, at Amazon driver en meget stor del af internettet, skriver David Tavrdon.

😡 Kritik af Googles Privacy Sandbox

Cookies er på vej ud, og især tredjeparts-cookies er presset. Det er problematisk, fordi digitale annoncer og deres succes er afhængige af cookies. Derfor skal der etableres et alternativ.

Googles bud hedder Privacy Sandbox, men ifølge Press Gazette bliver det mødt af kritik fra både udgivere og marketing-folk, fordi flere er bange for, at det vil give Google for meget kontrol.

🤖 Database samler på AI-fejl

Vice skriver om den såkaldte Artificial Intelligence Incident Database. Folkene bag beskriver det som en “systematized collection of incidents where intelligent systems have caused safety, fairness, or other real-world problems”.

Besøg databasen, der i skrivende stund indeholder mere end 1.000 incidents.

🤷‍♂️ Hvor blev de frygtede deepfakes af?

Nu har vi læst op og ned om deepfakes (ofte et videoklip, hvor et ansigt eller en person siger noget, vedkommende aldrig har sagt i virkeligheden), og det var en af de frygtede ting omkring det amerikanske præsidentvalg.

Men eksplosionen udeblev, og Wired spørger nu, hvordan det kan være.

⛈ Nye EU-anbefalinger rammer cloud-markedet

Version2 skriver:

“Det er slut med at bruge cloud-tjenester, der er hostet i USA eller andre lande udenfor EU i fremtiden. Det vurderer flere eksperter, efter Databeskyttelsesrådet har offentliggjort anbefalinger om dataoverførsel til tredjelande.”

🤳 Kommer der regler for ansigtsgenkendelse i USA?

Emnet har været oppe at vende flere gange på det seneste, og nu skriver Wired, at IBM og Microsoft ikke bare lykønskede Biden med sejren; de opfordrede ham også til at komme i gang med at lovgive omkring ansigtsgenkendelse.

Det gjorde de selvfølgelig også, fordi de gerne vil høres og være med til at påvirke lovgivningen.

Læs artiklen