Hvad nu, Podimo?

Podimo hæver prisen med 50 procent og introducerer et begrænset antal lydbøger. Er det pivot eller krisetegn? I debatten på sociale medier peger flere på, at Podimo er ved at gøre sig til i forhold til et muligt salg.

Af Lars K Jensen / lars@willmore.dk
(Følg Lars på Twitter / LinkedIn)

Foto: Burst / Pexels

KOMMENTAR. Da Podimo lancerede i september 2019 var det under stor bevågenhed. Omsider var der nogle, der forsøgte at lancere podcasts, der kostede penge. Dengang som nu var podcast præget af såvel stort udbud som efterspørgsel – men dårlig økonomi.

“Det er interessant, at der nu er nogle, der rent faktisk gør noget,” sagde jeg, da Journalisten spurgte mig og Zetlands Tav Klitgaard om at vurdere Podimo-app’en umiddelbart efter lancering.

Den bedste forretningsmulighed for en podcaster er stadig at få en sponsor på, men det kræver arbejde – og for mange kræver det også held.

Podimo ville tilbyde en anden vej – en model, som det blandt andet kendes fra Spotify. Her betaler du som lytter et fast beløb hver måned for at lytte, og den del af pengene, der ikke går til Spotify selv, bliver fordelt baseret på, hvad du har lyttet til.

Artiklen fortsætter herunder ↓

Bliv bedre til dit arbejde.
Følg og forstå de digitale medietendenser med Digital Ugerevy:

Du modtager én mail om ugen med interessante indblik + min ugentlige opsamling på ugens vigtigste trends og historier.

Podimo gik i markedet med to modeller:

  • En, hvor du kun udgiver din podcast på Podimo og deler indtægterne 50/50
  • Og en model, hvor din podcast også findes andre steder, og Podimo tager 80% af indtjeningen

I tiden op til lanceringen var der dog flere, der tvivlede på den model. Eric Ziengs er selv podcaster og ekspert på området – og til Journalisten sagde han:

“Den er god for de podcastere, der har et bredt publikum med mange lyttere, men den er elendig for nichepodcastere, og det er netop nichen, som podcasts er gode til. Hvis du har en uafhængig nichepodcast med 1.000 lyttere om måneden, så vil den eksklusive aftale som udgangspunkt være et tab.”

Det var Podimos indholdsdirektør, Nikolaj Koppel, dog uenig i.

Modellen netop er god for niche-podcasts, sagde han, fordi der fordeles på reelt forbrug – hvilket kan lyde pudsigt, når en niche-podcast nærmest per definition har ganske få lyttere, og det må antages, at de lyttere også lytter til andre (og mere populære) podcasts.

Småpenge

Det lader dog til, at den store succes er udeblevet, både for Podimo og podcasterne på platformen — og at branchen måske var/er mindre tålmodige end Podimo selv.

Godt nok havde den danske podcast-ekspert Tor Arnbjørn varslet, at Podimo ikke ville blive en succes på Danmark alene, men det vakte alligevel opsigt i maj måned i år, da Journalisten kunne fortælle, at podcaster Rikke Colin – med tre podcasts på Podimo – kun tjente “småpenge” på platformen.

Podimos medstifter og Chief of Strategic Relations, Eva Lægdsgaard, sagde til Journalisten, at Podimo stadig var “ekstremt tidligt på rejsen”.

I april måned oplyste Podimo, at 200.000 brugere havde “været forbi”. Det vil sige, at hvis du havde oprettet en Podimo-profil imellem september 2019 og maj 2020, som du var holdt op med at bruge igen, ville du formentlig tælle med i den statistik.

Det er derfor begrænset, hvor meget markedet kan læse ud af det tal. Antal abonnenter ville Podimo ikke ud med.

Økosystem

Hos investorerne er der tiltro til visionen og projektet, ser det ud til. I maj måned hentede Podimo 112 millioner kroner i en ny investeringsrunde.

I juni fortalte direktør Morten Strunge i øvrigt, at vi formentlig skal fem år ud i fremtiden, før Podimo tjener penge. Heller ikke her ville han dele tal på abonnenter, men “brugertallet” (igen: hvor mange, der har “været forbi”) var nu steget til 250.000, og han sagde, at konverteringsraterne (altså dem, der vælger at betale) så gode ud.

“Vi er ved at bygge et økosystem, og det tager tid,” lød det fra Podimo selv.

I september i år lød det så, at app’en er blevet hentet 400.000 gange i Danmark – igen et tal, der ikke siger noget konkret om aktiv brug eller betalingsvillighed.

Lydbøger i lufthavnen

For nylig blev det økosystem, som Podimo er ved at bygge, så beriget med et udvalg af noget, Morten Strunge kender godt fra sin forrige virksomhed, Mofibo; e-bøger. Til MediaWatch forklarede direktøren, at Podimo skal være som boghandleren i lufthavnen:

“Man finder et stærkt og repræsentativt udvalg i de forskellige kategorier. Vi skal ikke være den bognørdede tjeneste. Vi skal være massemarkedets tjeneste, som hjælper folk i gang med lydbøger på en nem og overskuelig måde.”

Udvalget af e-bøger tæller blandt andet kendte krimier af forfattere som Jo Nesbø og Stieg Larsson – og så er vi vist næsten kommet så langt væk fra niche-podcasts, som man kan.

Samtidig hævede Podimo prisen med 50 procent fra 39 til 59 kroner om måneden – prisstigningen skal blandt andet gå til at kunne betale flere penge til podcasterne.

Prisstigning og tilføjelse af ikke-unikt indhold. Nøgternt set ligner det krisetegn. Og spørgsmålet er, om podcast-markedet overhovedet har brug for en udgave af boghandleren i lufthavnen. Krimier på lydbog er i forvejen noget af det mest populære indhold på lyd, så Podimo får langt fra nogen “edge” til sit produkt.

Er det uundværligt?

I forbindelse med lanceringen af Podimo i september sidste år spurgte Journalisten podcaster Jakob Stegelmann og anmelder Christian Monggaard om, hvad Podimo skulle gøre for at ændre markedet for podcasts.

En af Monggaards pointer var (og er formentlig stadig), at det kræver, at brugerne oplever indholdet som uundværdligt – som det kendes fra blandt andet Netflix. Krimilydbøger er næppe uundværlige, forstået på den måde, at de kan lyttes i rigelig omfang andre steder.

Spørgsmålet er desuden, om en e-bogslytter vil skifte til eller supplere sin lytning med Podimos udvalg.

Og det er ikke nok at have indhold, der er uundværligt. For nylig delte Podimo bruger Asger Jørgensen på Twitter, at han havde opsagt sit Podimo-abonnement:

“Jeg har opsagt mit abonnement på @Podimo_DK, fordi jeg er stærkt utilfreds med prispolitik, prioriteringerne hen mod lydbøger og appens kvalitet. Jeg kommer til at savne Dårligdommerne og Hakkedrengene helt vildt, men sådan må det være nu ☹️”

Det er selvfølgelig blot én bruger ud af mange, men opsigelsen har en pointe: Selvom du har indhold, der er svært at undvære, skal du matche det med et godt værditilbud – og interface/oplevelse.

Prøver de på at blive solgt?

Jeg retweetede Asger Jørgensens tweet med ordene om, at Podimo står et svært sted. Og det førte til en interessant debat om Podimos situation og fremtid.

Mads Kristensen, der rådgiver og bygger startups hos InQvation mener, som flere andre, at Podimo kigger mod at blive solgt.

“Som sådan er der jo ikke noget odiøst i, at man som startup er en rum tid om at nå til profitabilitet. Men der skal være en farbar vej derhenimod. Og det er måske den, der ser noget tåget ud i dette tilfælde,” skriver han i et andet tweet.

Det fik Joakim Ditlev, der er dansk ekspert indenfor digital marketing og strategi, på banen:

“Helt enig. Men i det øjeblik den oprindelige exit strategi ikke længere er i sigte, er det udelukkende et spørgsmål om investorer vil realisere et tab nu eller tage en endnu større risiko. Ikke sund forretningsudvikling.”

Claes Holtzmann, der er data- og analyseredaktør hos Jysk Fynske Medier, tror ikke, folk skal vænnes til at betale for podcast. I stedet handler det om at finde ud af, hvad det er for en opgave, Podimo skal løse for brugerne, som man taler om indenfor den digitale produktudvikling og med frameworks som for eksempel ‘Jobs To Be Done’.

Kommer der ny afregning?

Bjørn Vestergaard – der arbejder med digital marketing og strategi og blandt andet står bag den populære ‘Rollemodellerne’-podcast – ser også ønsket om at blive købt som et muligt scenarie for Podimo.

I en LinkedIn-kommentar nævner han Spotify som en oplagt virksomhed for Podimo at bejle til – fordi Spotify har foretaget en række opkøb indenfor netop podcast og nu er tilstede i alle led af værdikæden indenfor podcasting.

Han hæfter sig også ved, at Podimo siger, de vil bruge prisstigningen til at kunne betale flere penge til podcasterne.

“Det kan betyde, at de revurderer deres model for afregning til podcasterne. Ellers har jeg meget svært ved at se hvordan det kan gavne podcasteren i et økosystem, med afregning på lyttetid at få mere indhold. Men mange mener, at Podimos ikke er lykkedes med at skabe en god model for afregning af creators, så måske kigger de på det,” skriver han.

Bjørn Vestergaard har tidligere rejst debatten om podcasternes vilkår i podcastmarkedet i et debatindlæg hos MediaWatch.

Anders Schäffner, der er Product Manager hos TV 2, ser Podimo som “et bet på at skabe en betalingsforretning på lyd“, hvor den præcise form er mindre vigtig, da det alligevel smelter sammen.

Det smelter dog ikke helt sammen hos Podimo endnu.

Klodset implementering

Hvor reeltn et tiltag som inkluderingen af lydbøger er i forhold til en overvejet strategi, kan nogle gange læses ud af, hvordan nyt indhold eller funktioner bygges ind i produktet.

Asger Jørgensen, som jeg nævnte tidligere, er ikke blot utilfreds med lydbøger og priser, men også app’ens kvalitet. Efter lanceringen var en af Podimos største svagheder i produktet, at det var umuligt at linke direkte til en podcast. Det gør det ekstra svært for podcasterne på Podimo at markedsføre og linke til deres indhold – ligesom du ikke kan dele en god episode af en podcast, du hører.

Hvordan er lydbøgerne så bygget ind? Ja, det ser lidt klodset ud, som Podimo-abonnent og journalist, Mathias Svane Kraft, gør opmærksom på i et tweet:

“Og skulle dit liv være så tømt for indhold, at du vil lytte til førnævnte biografi, bliver den ikke engang spillet i rækkefølge, fordi appen kun forstår sig på podcasts, hvor det nyeste afsnit – ikke kapitel 1 – spilles som det første.”

Jeg åbnede Podimo-app’en på min telefon og jep, den er god nok. Kapitlerne i lydbøgerne vises simpelthen i omvendt rækkefølge – fordi det er sådan, det kendes fra podcasts:

Nu er det jo kun indikationer, men det tyder ikke på, at lydbogsdelen i Podimo-app’en er testet særlig grundigt.

Hvis man vil være boghandleren i lufthavnen og gøre det let for folk hurtigt at komme i gang med noget skønlitteratur, er det en dårlig start at gøre det sværere for brugerne at lytte til det nye indhold.

Vi må se

Om Podimo går efter at blive solgt eller om de fortsætter den hidtige kurs og fortsat vil bygge et økosystem som boghandleren i lufthavnen, vil de kommende måneder vise.

Populære krimier præsenteret i omvendt rækkefølge gør dog næppe den store forskel.

Udover Danmark er Podimo også tilgængelig i Spanien og Tyskland.