Digitale medier i uge 48 (2020)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

😲 YouTube blokerer One America News Network

TV-sta­tio­nen, der poli­tisk lig­ger til højre for Fox News, er en af Trumps favorit­ter. Bloomberg skriv­er, at blok­erin­gen skyldes, at OAN pås­tod, der find­es en kur mod COVID-19.

👻 Snapchat lancerer Spotlight

Som du kan læse lige herun­der, beg­y­n­der de sociale plat­forme at ligne hinan­den. Snapchat har lanceret en funk­tion, som Social Media Today kalder "essen­tial­ly Tik­Tok with­in Snapchat". Det er et feed med snaps fra forskel­lige pro­fil­er.

Snapchat udlover desu­den 1 mil­lion dol­lars om dagen til dem, der laver de bed­ste ind­slag på Spot­light.

"‘We’re net­ting out with high­er rev­enue’: Pub­lish­ers reap­ing the ben­e­fits of Snapchat’s strong sec­ond half"
Digi­day

🤷‍♂️ Platformene begynder at ligne hinanden

I sid­ste uge lancerede Twit­ter som den indtil videre sid­ste sociale plat­form Sto­ries-for­matet – hos dem hed­der det Fleets. I mandags lancerede Snapchat så deres Spot­light, der – lige­som det kendes fra Tik­Tok – spred­er en video baseret på, hvor pop­ulær den er.

I den forbindelse har Axios sam­let op og kigget på de forskel­lige funk­tion­er på de forskel­lige plat­forme.

😔 Facebook betaler penge tilbage efter målefejl

The Wall Street Jour­nal skriv­er, at Face­book har betalt penge tilbage til annon­cør­er, efter der er blevet målt fork­ert.

"Fejlen lig­ger i værk­tø­jet "con­ver­sion lift", som bruges til at måle effek­ten af kam­pag­n­er. Det kan eksem­pelvis være antallet af app-down­loads eller for­brugeres køb af et pro­dukt. Værk­tø­jet har i et års tid givet et for højt bud på annon­cernes effekt, og det er den fejl," skriv­er Medi­aWatch.

😲 Første TikTokker når 100 mio. følgere

Char­li D’Amelio kan kalde sig den første på Tik­Tok til at nå 100 mil­lion­er føl­gere. Og der er langt ned til fel­tet – ifølge The Verge er kun to kom­met over de 50 mil­lion­er.

Og det er gået stærkt. D’Amelio beg­y­n­dte at udgive på Tik­Tok i maj 2019.

"98 Mil­lion Tik­Tok Fol­low­ers Can’t Be Wrong"
The Atlantic

❓ Hvad er Parler?

Jeg har tidligere haft his­to­ri­er om Twit­ter-alter­na­tivet Par­ler, som især kon­ser­v­a­tive i USA er glade for, med her i Ugerevyen. Hvis du gerne vil have Par­ler fork­laret, har Recode en artikel til dig.

⚠️ Twitter advarer nu også ved like af tweets

Twit­ters bered­skab og teknolo­gi blev testet, da amerikan­erne gik til valg og selve led­eren af den frie ver­den beg­y­n­dte at dele infor­ma­tion, der... ikke helt stemte overens med sand­he­den. Social Media Today skriv­er, at Twit­ter nu ikke bare advar­er om tweets, der inde­hold­er mis­in­for­ma­tion – men også hvis man lik­er det.

✅ Twitter genoptager verificeringer

I 2021 i vil Twit­ter atter beg­y­n­de at ver­i­fi­cere pro­fil­er og belønne dem med det blå ✓-mærke, der indik­er­er, at per­so­n­en bag også er den, han eller hun påstår. Det skriv­er Bloomberg.

Del 2: Digitale medietendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🦹‍♂️ Ritzau udsat for hacker-angreb

Tirs­dag mor­gen blev Ritzau ramt af et hack­er-angreb, der lignede et pro­fes­sionelt angreb, skrev Jyl­lands-Posten.

Hos Ritzau val­gte man at lukke ned for alle ser­vere, da man var usikker på, hvor stor skade, angre­bet kunne med­føre. Der­for måtte de blandt andet dis­tribuere his­to­ri­er på e‑mail.

Poli­tiken skrev ons­dag, at hack­erne kræver en løs­esum af Ritzau.

"Da Ritzau ikke trykkede på beske­den, er det uvist, hvor stor en løs­es­lum hack­erne krævede.Ritzau har mere end 100 ser­vere, og omkring en fjerd­edel er beskadi­gede efter hack­eran­gre­bet."

De første meldinger lød på, at Ritzau ville være tilbage på fuld styrke tors­dag. Men tors­dag skrev Medi­aWatch, at det for­mentlig først sker i week­enden.

🎤 Nyhedspodcasts hitter

Daglige nyhed­spod­casts udgør min­dre end 1% af det sam­lede antal pod­cast, men de står for mere end 10% af alle down­loads i USA, skriv­er Nie­man Lab.

Tal­lene kom­mer fra et nyt studie af seks lande, hvor Dan­mark også er med. Vi lig­ger dog ikke så godt:

🎼 Sådan vil YouTube vinde kampen om musik-streaming

Vi snakker meget om Spo­ti­fy (med rette), men det er værd at huske på, at det er YouTube, der er den suverænt største stream­ing-tjen­este inden­for musik. Og det er en plads, den Google-ejede video­plat­form agter at beholde.

Pro­to­col skriv­er:

"YouTube doesn't want to be the place users dis­cov­er new songs, only to leave and pay $10 a month to stream them on Spo­ti­fy. It wants to put the entire music busi­ness onto a sin­gle plat­form. It has spent the last cou­ple years build­ing and improv­ing the YouTube Music ser­vice, devel­op­ing its very own $10-a-month pre­mi­um stream­ing app. Now it's shut­ting down Google Play Music, ramp­ing up pro­mo­tion for YouTube Music and prepar­ing to bat­tle with the giants."

👷‍♂️ Washington Post fokuserer på integration og abonnement i Arc

Et af de – efter sigende – mest spæn­dende Con­tent Man­age­ment-sys­te­mer (CMS'er) i branchen er The Wash­ing­ton Posts Arc, der er bygget direk­te til medi­er, selvføl­gelig. Digi­day skriv­er om nogle af de nyeste til­fø­jelser til Arc.

Det han­dler blandt andet om inte­gra­tioner og om abon­nementer, der skal gøre livet let­tere for abon­nementsme­di­er:

"While not every one of Arc’s clients oper­ates a sub­scrip­tion busi­ness, subs have become an increas­ing­ly impor­tant pri­or­i­ty to Arc clients since Arc launched sub­scrip­tion tools last year. Arc clients, com­bined, have 50 mil­lion reg­is­tered or sub­scribed users, the com­pa­ny said, and Arc has added 20 new clients on the sub­scrip­tion side in the past four months, a spokesper­son said."

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

🛑 Politiken dropper programmatiske annoncer

I en pressemed­delelse fortæller Poli­tiken, at de siger farvel til pro­gram­ma­tiske annon­cer, der til forskel fra mere gam­meldags klas­siske annon­cer bliv­er udbudt på bag­grund af audi­ences og udbudt på auk­tion­er via et sin­drigt netværk af sys­te­mer.

Medi­aWatch skriv­er, at Poli­tiken sæt­ter en fjerd­edel af ban­nerom­sæt­nin­gen på spil ved at tage afsked med pro­gram­ma­tisk annon­cer­ing. Det er selvføl­gelig en fjerd­edel af noget, der er en del af den sam­lede omsæt­ning, er det værd at huske.

I jan­u­ar måned skrev Medi­aWatch om, hvor­dan hele JP/Pol-kon­cer­nen er blevet min­dre afhængig af annon­cekro­nerne.

"Jeg skal ikke lægge skjul på, at vi med en vis betryggelse kon­stater­er, at annon­ceom­sæt­nin­gens andel af vores sam­lede omsæt­ning nu kun er en fjerd­edel," sagde CEO Stig Ørskov den­gang.

Der er for­mentlig medi­er i kon­cer­nen, der er mere afhængige af indt­jen­ing på annon­cer end Poli­tiken, så det er næppe Poli­tiken, der har trukket opad i det reg­nestykke. Ergo er det ikke et kri­tisk indt­jen­ings­ben, Poli­tiken nu saver af.

Fre­mover vil annon­cer på Politiken.dk kun blive han­dlet via direk­te salg og den nye Pub­lish­er-plat­form, som blandt andet JP/Politikens Hus selv står bag.

🎧 Gyldendal køber svensk forlag for lydbøger

Gylden­dal vil gerne sætte skub i den dig­i­tale udvikling, og har der­for købt Word Audio Pub­lish­ing (WAPI). Prisen lyder på 70 mil­lion­er kro­ner, og det gælder også om at skabe en inter­na­tion­al gren af for­ret­nin­gen, skriv­er Medi­aWatch.

🤝 Bonnier og Benjamin fusionerer

Da det blev meldt ud, at Ben­jamin Media skulle fly­tte ind hos Bon­nier Pub­li­ca­tions, beg­y­n­dte nogle nok rel­a­tivt hur­tigt at stille spørgsmål­stegn ved, om det nu også holdt, at de to ville fort­sætte som sep­a­rate sel­sk­aber.

Og det gjorde det ikke, skriv­er Medi­aWatch. Bon­nier-direk­tør Jes­per Buch­vald bliv­er direk­tør for et sam­lede sel­skab.

📈 Abonnement: NYT og WaPo er gået frem under Trump

I USA taler de om det såkaldte "Trump bump": At val­get af præsi­dent Trump og den øgede spred­ning af mis­in­for­ma­tion har bety­det, at mange flere har søgt deres nyhed­er fra mere ver­i­fi­cerede og tro­værdi­ge kilder, hvilket nogle avis­er har tjent godt på.

Såsom New York Times og Wash­ing­ton Post, der er tre­doblet på dig­i­tale abon­nementer, skriv­er Axios.

Læs også:

"ANALYSIS: When does 'sub­scrip­tion fatigue' set in?"
Inside.com

"SCMP’s 10 ques­tions for pub­lish­ers launch­ing dig­i­tal sub­scrip­tions"
WAN-IFRA / Lee Kah Whye

💳 Nu kan medier lave målrettede tilbud på Apples App Store

Nie­man Lab skriv­er:

"Want to offer a spe­cial intro­duc­to­ry rate for stu­dents and edu­ca­tors? Super­fans of your local foot­ball team? Peo­ple who’ve hit your pay­wall five months run­ning? You now can through the App Store on iPad and iPhones."

🇫🇷 Google indgår copyright-aftale med seks aviser

Reuters fortæller, at Google har indgået en aftale med seks franske avis­er om at betale for bru­gen af deres ind­hold:

"The agree­ments with the six French news­pa­pers are based on cri­te­ria such as the publisher’s 'con­tri­bu­tion to polit­i­cal and gen­er­al infor­ma­tion,' the dai­ly vol­ume of pub­li­ca­tions, the month­ly inter­net traf­fic and the use of their con­tent on Google’s plat­form, Google said."

Og der er nyt fra Aus­tralien også:

"Google and Face­book news pay­ments to include ABC and SBS after change to draft code"
The Guardian

👀 Shibsted i Sverige går med på annoncer på kontekst

Da cook­ies bliv­er mere og mere udfor­drede, bliv­er det også sværere og sværere at tracke og bygge en pro­fil på de besø­gende. I stedet kig­ger flere medi­er på at skifte til kon­tek­st­baseret annon­cer­ing, hvor annon­cerne bliv­er sol­gt op imod specielt ind­hold – i stedet for til specielle brugere.

Sverige i Schib­st­ed er nu med på den udvikling, skriv­er Medi­aWatch.

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

😱 Amazon-nedbrud lammer store dele af internettet

Ama­zon Web Ser­vices er blevet ramt af et stort ned­brud, skriv­er blandt andre TechCrunch. Ifølge Ama­zon er det primært Nor­dameri­ka, der er ramt, hvor flere sys­te­mer er sat ud af spillet – blandt andet er Adobe og Roku påvir­ket.

TechCrunch skriv­er selv, at ned­brud­det også påvirk­er deres mulighed for at tage imod betal­ing fra medlem­mer.

Alt dette bør minde os om, at Ama­zon dri­ver en meget stor del af inter­net­tet, skriv­er David Tavr­don.

😡 Kritik af Googles Privacy Sandbox

Cook­ies er på vej ud, og især tred­jeparts-cook­ies er pres­set. Det er prob­lema­tisk, for­di dig­i­tale annon­cer og deres suc­ces er afhængige af cook­ies. Der­for skal der etableres et alter­na­tiv.

Googles bud hed­der Pri­va­cy Sand­box, men ifølge Press Gazette bliv­er det mødt af kri­tik fra både udgi­vere og mar­ket­ing-folk, for­di flere er bange for, at det vil give Google for meget kon­trol.

🤖 Database samler på AI-fejl

Vice skriv­er om den såkaldte Arti­fi­cial Intel­li­gence Inci­dent Data­base. Folkene bag beskriv­er det som en "sys­tem­atized col­lec­tion of inci­dents where intel­li­gent sys­tems have caused safe­ty, fair­ness, or oth­er real-world prob­lems".

Besøg data­basen, der i skrivende stund inde­hold­er mere end 1.000 inci­dents.

🤷‍♂️ Hvor blev de frygtede deepfakes af?

Nu har vi læst op og ned om deep­fakes (ofte et videok­lip, hvor et ansigt eller en per­son siger noget, ved­k­om­mende aldrig har sagt i virke­lighe­den), og det var en af de frygt­ede ting omkring det amerikanske præsi­dent­valg.

Men eksplo­sio­nen ude­blev, og Wired spørg­er nu, hvor­dan det kan være.

⛈ Nye EU-anbefalinger rammer cloud-markedet

Version2 skriv­er:

"Det er slut med at bruge cloud-tjen­ester, der er hostet i USA eller andre lande uden­for EU i fremti­den. Det vur­der­er flere ekspert­er, efter Databeskyt­telses­rådet har offentlig­gjort anbe­falinger om dataover­førsel til tred­je­lande."

🤳 Kommer der regler for ansigtsgenkendelse i USA?

Emnet har været oppe at vende flere gange på det sen­este, og nu skriv­er Wired, at IBM og Microsoft ikke bare lykønskede Biden med sejren; de opfor­drede ham også til at komme i gang med at lov­give omkring ansigts­genk­endelse.

Det gjorde de selvføl­gelig også, for­di de gerne vil høres og være med til at påvirke lov­givnin­gen.

Læs artiklen