Snart kan du tjene penge på dine tweets

Screen­shot fra Twit­ters præsen­ta­tion

Twit­ter har i læn­gere tid hin­tet, at der var noget nyt på vej, og at man kiggede på at tjene penge på andet end annon­cer, der er farlige at være afhængige af – som blandt andet flere medi­er har oplevet.

På den for­rige Dig­i­tal Ugerevy-snak på Club­house havde Did­de Elnif og jeg his­to­rien oppe, hvor jeg talte om, at Twit­ter for­mentlig ville lancere en mod­el, som vi også kender fra nyheds­breve efter­hån­den: Man kan udkomme/udgive gratis – og så kan man udgive særligt ind­hold som det kun er dem, der betaler penge for at følge med, der kan læse.

Nu har de så præsen­teret præ­cis det.

De kalder det Super Fol­lows, og skønt der end­nu ikke er sat lancer­ings­da­to på, er det nok den næste store opda­ter­ing, vi kom­mer til at se fra dem.

Det smarte ved den mod­el er, at både os, der udgiv­er på Twit­ter og Twit­ter selv kan tjene penge, da Twit­ter for­mentlig vil tage et cut af abon­nementsprisen. Det er mod­eller, der kendes fra nyheds­brevs­plat­forme som Sub­stack og Revue – som Twit­ter købte for nylig.

Og netop købet af Revue bliv­er ekstra inter­es­sant i denne nye kon­tekst. Da Twit­ter annon­cerede købet, gjorde de klart, at denne form for indt­jen­ing var noget, der var på vej:

"You can expect audi­ence-based mon­e­ti­za­tion to be an area that we’ll con­tin­ue to devel­op new ways to sup­port, whether it’s help­ing broad­en rev­enue streams or serv­ing as a cor­ner­stone of someone’s busi­ness."

Udover Super Fol­low har Twit­ter også annon­ceret en ny grup­pe­funk­tion (ikke ulig Face­book-grup­per), hvor folk kan mødes omkring emn­er og inter­ess­er. Den fea­ture har de kaldt "Com­mu­ni­ties".

Der sker en del hos Twit­ter lige nu. De er også i gang med at betat­este Twit­ter Spaces, der er deres konkur­rent til Club­house. Hvis du er nys­ger­rig på, hvor­dan det ser ud, delte jeg nogle screen­shots forleden, da jeg havde mulighed for at delt­age.

I forbindelse med præsen­ta­tio­nen af Super Fol­low skriv­er TechCrunch:

"Screen­shots shared by Twit­ter show­case a fea­ture that allows Twit­ter users to sub­scribe to their favorite cre­ators for a month­ly price (one screen­shot details a $4.99 per month cost) and earn cer­tain sub­scriber-only perks, includ­ing things like “exclu­sive con­tent,” “sub­scriber-only newslet­ters,” “com­mu­ni­ty access,” “deals & dis­counts,” and a “sup­port­er badge” for sub­scribers. Cre­ators in the pro­gram will also be able to pay­wall cer­tain media they share, includ­ing tweets, fleets and chats they orga­nize in Twitter’s Club­house com­peti­tor Spaces."

Jeg har altid været glad for Twit­ter og plat­for­mens åben­hed – og selvføl­gelig de folk, man kan møde og tale med der. At de nu føjer nye funk­tion­er samt et betal­ingslag gør det end­nu mere inter­es­sant. ◉

Bliv bedre til dit arbe­jde.
Følg og forstå de dig­i­tale medi­etendenser med Dig­i­tal Ugerevy:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

Du mod­tager én mail om ugen med inter­es­sante ind­b­lik + min ugentlige opsam­ling på ugens vigtig­ste trends og his­to­ri­er.