Digitale medier i uge 10 (2021)

Her har du den mest kom­plette opda­ter­ing på sociale medi­er og dig­i­tal udvikling i mediebranchen. Du bliv­er holdt opdateret og spar­er mass­er af tid.

Dig­i­tal Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der råd­giv­er, udvikler og arbe­jder med dig­i­tale medi­er og udvikling.

Bemærk: Denne opsam­ling er stadig under udar­be­jdelse. Tilmeld dig nyheds­brevet, så får du en mail med den.

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge lin­ket i bun­den af hvert nyheds­brev

[toc]

Del 1: Sociale medier 

Her find­er du his­to­ri­er om eller fra de store sociale plat­forme, der har en enorm rolle at spille i kon­tak­ten mellem udgiver/afsender og mod­tager.

🇦🇺 Trækker Facebook stikket i Australien igen?

The Guardian skriv­er:

"Two weeks after Face­book struck a deal with the Aus­tralian gov­ern­ment to pay pub­lish­ers for dis­play­ing their news con­tent the social net­work has failed to sign a sin­gle big media play­er – spark­ing fears of a sec­ond news feed ban.

Sources close to the nego­ti­a­tions say Face­book is either freez­ing them out or refus­ing to budge on key claus­es, which could indi­cate the plat­form is get­ting cold feet and con­sid­er­ing “pulling the plug” again."

De har tilsyneladende gang i noget lig­nende lov­givn­ing i USA:

Fact­box: How U.S. bills would help news media nego­ti­ate with Face­book, Google
- Reuters

Cheat sheet: How the Jour­nal­ism Com­pe­ti­tion Bill would allow pub­lish­ers in the U.S. to col­lec­tive­ly bar­gain with Face­book and Google
- Digi­day

🥴 Sådan blev Facebook afhængig af "fake news"

MIT Tech­nol­o­gy Review har et portræt af Face­books chef for AI (kun­stig intel­li­gens), Joaquin Quiñonero Can­dela:

"The company’s AI algo­rithms gave it an insa­tiable habit for lies and hate speech. Now the man who built them can't fix the prob­lem."

Mere om mis­in­for­ma­tion:

It’s not just a social media prob­lem: How search engines can spread mis­in­for­ma­tion
- Nie­man Lab

⚔️ Facebook stritter imod FTC's monopolanklager

I decem­ber ved­tog den amerikanske Fed­er­al Trade Com­mis­sion (FTC) at sagsøge Face­book for monopol. Det drejer sig især om købene af Insta­gram og What­sApp.

Face­book har nu sendt et modsvar tilbage, hvor de opfor­dr­er til, at sagen helt droppes, kan du læse hos Plat­former, blandt andre.

TechCrunch har også en fin gen­nem­gang af Face­books mod­spil, hvor du blandt andet kan blive klogere på, hvad det er Face­book forsøger at spille på og beskylder FTC for.

Som begge artik­ler gør det klart, bliv­er der i øje­b­likket kigget på amerikan­sk monopollov­givn­ing og antitrust, der ret­teligt bør han­dle om mere og andet end blot hævede pris­er.

💉 Facebooks kamp mod anti-vaccine er op ad bakke

Recode skriv­er:

"Face­book isn’t sole­ly respon­si­ble for anti-vac­cine ide­ol­o­gy, which is as old as vac­ci­na­tion itself. And Face­book doesn’t have the uni­lat­er­al pow­er to stop anti-vac­cine con­tent. But the experts Recode spoke to said Face­book should have tak­en — or still can take — sev­er­al key steps to make the con­ver­sa­tion sur­round­ing vac­cines on Face­book health­i­er."

🌅 Twitter-tester billeder i fuld visning (og 4K)

Social Media Today skriv­er:

"Twit­ter is test­ing a new way to dis­play images in tweet time­lines, which would see full images shown in tweets, as opposed to cropped pre­views."

Sådan ser det ud i testen:

Deru­dover tester Twit­ter også upload og vis­ning af billed­er i 4K-kvalitet.

⛔ Twitter lader annoncører styre, hvem der kan svare på tweets

I noget tid har man som Twit­ter-bruger haft mulighed for at kunne styre, hvem der kan svare på et givent tweet. Den funk­tion kom­mer nu også til pro­moverede tweets, skriv­er Social Media Today.

🔀 Facebook tester Instagram Reels i Facebook-feed'et

Det var lidt af et vidun­der, at Face­books køb af Insta­gram gled så let for­bi de amerikanske antitrust-myn­dighed­er. Test som denne gør det yderligere kom­pliceret.

Bloomberg skriv­er:

"Face­book is run­ning a tri­al in India in which users can share Insta­gram Reels, short video clips with aug­ment­ed-real­i­ty effects, in the news feed of the main blue app. Sep­a­rate­ly, Face­book is also renam­ing its own short form video prod­uct 'Reels on Face­book.'"

👊 Højrereadikalt indhold på Facebook skaber masser af engagement

Pro­to­col skriv­er:

"In the months before and after the 2020 elec­tion, far-right pages that are known to spread mis­in­for­ma­tion con­sis­tent­ly gar­nered more engage­ment on Face­book than any oth­er par­ti­san news, accord­ing to a New York Uni­ver­si­ty study pub­lished Wednes­day."

😮 Sådan fik Yahoo News 1 mio. følgere på TikTok på en måned

Nie­man Lab skriv­er:

“I think we’ve been very suc­cess­ful build­ing our brand and audi­ence on Tik­Tok because we’ve been very authen­tic with the audi­ence about who we are and what we offer,” Lam­bert said. “We didn’t take our Yahoo News con­tent and just sort of trans­port it to a dif­fer­ent plat­form. On Tik­Tok, we are news for Gen Z deliv­ered by Gen Z from the trust­ed Yahoo news­room. What we’ve been able to do is pro­vide that fact-based news, but inject an ele­ment of fun and engage­ment into it.”

🐦 Rusland vil gøre Twitter langsom

Styret har krævet, at Twit­ter fjern­er ind­hold om Putin-kri­tik­eren Naval­ny. Det har Twit­ter ikke gjort, så nu vil myn­dighed­erne sløve plat­for­men, skriv­er Version2.

👍 Instagram tester "skjul likes" som indstilling

Social Media Today skriv­er:

"Insta­gram has actu­al­ly been test­ing this option also — in Jan­u­ary, app researcher Alessan­dro Paluzzi shared screen­shots of his find­ing of a new option with­in Instagram's back-end code that would enable users to hide or unhide like counts on their posts."

🇸🇪 TikTok åbner kontor i Stockholm

Tik­Tok åbn­er en nordisk divi­sion med hov­ed­kvarter i Stock­holm. I spid­sen står Liv Sand­berg, der tidligere har arbe­jdet for Face­book, skriv­er Medi­aWatch.

Del 2: Digitale tendenser

Her kan du læse nogle af ugens ten­denser inden­for medi­er. Det kan være en ny metode eller til­gang, branchen forsøger at tage til sig.

🛑 Netflix vil slå ned på deling af kodeord

BBC skriv­er:

"Some users have report­ed see­ing a screen say­ing, 'If you don't live with the own­er of this account, you need your own account to keep watch­ing.'

Some users have report­ed see­ing a screen say­ing, 'If you don't live with the own­er of this account, you need your own account to keep watch­ing.'"

✨ Media City Odense i første startup-samarbejde

Media City Odense skriv­er i en pressemed­delelse:

"Klip­works har udviklet en soft­ware, der gør det let for mediehuse at mod­tage video fra brugere, seere, medar­be­jdere eller kun­der. Via accel­er­a­tor­pro­gram­mer i udlan­det er de allerede godt i gang med at forfine og videreud­vikle deres pro­dukt til kun­der i mediebranchen, men de har man­glet en indgangsvinkel her­hjemme. Den får de nu via Media City Odense."

➕ Apple Podcasts går fra "abonnér" til "følg"

Det skyldes, at folk i højre grad forbinder det at abon­nere på noget med, at man betaler for det. Der­i­mod er det gratis at følge, som vi kender det fra Twit­ter, Insta­gram etc. Læs mere hos Nie­man Lab.

Det er i øvrigt også inter­es­sant i kon­tekst af nyheds­breve, hvor der både er gratis og betalte nyheds­breve.

🔦 Google føjer "Full Coverage" til søgeresultater

Tilbage i 2018 til­fø­jede Google funk­tio­nen til Google News, der skal gøre det let­tere at komme rundt om et emne. Nu udvider de den til søgere­sul­tater også. Google skriv­er selv:

"When you’re search­ing for infor­ma­tion on a time­ly top­ic, you see a carousel of arti­cles at the top of your Search results high­light­ing rel­e­vant news. Now for big, devel­op­ing news sto­ries, you can tap into a Full Cov­er­age page after scrolling to the end of the top sto­ries carousel or by select­ing “More news on...” right below the carousel."

🎤 Podcastere mangler fælles stemme

Medi­aWatch skriv­er:

"Trods sti­gende udbre­delse man­gler..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Del 3: Business

Her kan du læse nogle af ugens his­to­ri­er og ten­denser inden­for for­ret­ning­sud­vikling i mediebranchen. Alt­så det, der han­dler om at tjene penge.

😳 Farvel til Poul Madsen, kommerciel direktør og massageannoncer

Det er ikke småt­ing, der sker på Ekstra Bladet. Poul Mad­sen har val­gt at stoppe, og det samme har den kom­mer­cielle direk­tør, Claus Rothoff Brix. Sam­tidig er det også slut med mas­sagean­non­cer.

Læs mere hos Ekstra Bladet selv

Den nye dig­i­tale direk­tør skal især fokusere på det dig­i­tale abon­nementssalg, skiv­er Medi­aWatch.

Jeg har også skrevet lidt i den anled­ning: Skal Ekstra Bladet lukke Natio­nen?

💌 The Information lancerer nyhedsbrevsforretning

Det amerikanske tech-medie er en af mine abso­lutte favorit­ter og en af de abso­lut sid­ste abon­nementer, jeg nogensinde opsiger.

Axios skriv­er:

"The Infor­ma­tion is launch­ing five new email newslet­ters begin­ning Mon­day, span­ning top­ics around busi­ness, finance and tech. [...]

Some of The Information's exist­ing newslet­ters will be refreshed and for­mal­ized as the com­pa­ny push­es more into newslet­ter prod­ucts."

🤔 Hvad vi ved og ikke ved om Googles nye annonce-tracking-tiltag

Digi­day skriv­er:

"Google is sig­nal­ing aggres­sive­ly that the era of direct con­sumer tar­get­ing as we’ve known it is end­ing. It pushed some ad busi­ness­es close to the ledge and made oth­ers walk back from it."

💰 Bloomberg tester betaling for digitale events

Digi­day skriv­er:

"Like oth­er pub­lish­ers that sought a life­line as the Covid-19 pan­dem­ic enforced stay-at-home orders, Bloomberg Media began offer­ing vir­tu­al events in March of last year, but were free to attend to keep its cap­tured audi­ence engaged, in addi­tion to the ad inven­to­ry that came along with it. The com­pa­ny is now exper­i­ment­ing with ways to take its vir­tu­al events strat­e­gy to the next lev­el, as the vac­cine roll­out con­tin­ues and a return to in-per­son events draws near­er."

🤝 JPPOL køber medie om design og arkitektur

Medi­aWatch skriv­er:

[...] dig­i­tale, engel­sksprog­ede design- og arkitek­turme­die, Dezeen [...]

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

Læs også:

Direk­tør efter opkøb af annon­ceme­die...
- Medi­aWatch

Del 4: Udvikling og tech

Her får du et kig på nogle af ugens his­to­ri­er inden­for den dig­i­tale udvikling og teknolo­gi, der enten direk­te eller indi­rek­te kan have betyd­ning for medier/udgivere.

🕶 Rygte: Apple på vej med "mixed reality"-headset

MacRu­mours skriv­er:

"Apple plans to release its long-rumored mixed real­i­ty head­set "in mid-2022," fol­lowed by aug­ment­ed real­i­ty glass­es by 2025, well-regard­ed ana­lyst Ming-Chi Kuo said today in a research note with TF Inter­na­tion­al Secu­ri­ties, obtained by MacRu­mors."

🔒 Sådan beskytter du dit privatliv overfor nyhedsbreve

Wired skriv­er:

"Track­ing pix­els can report the times and dates their asso­ci­at­ed email was opened, as well as the loca­tion of the device used, and the email client involved. That's a lot of data to feed back to a third-par­ty that you might not know much about."

Jeg har tidligere skrevet om, at e‑mail måske bliv­er det næste sted, hvor pri­va­cy-kam­p­en kom­mer til at stå.

🤔 Hvad er en NFT?

Måske har du læst om NFT — for eksem­pel i forbindelse med, at Twit­ters CEO, Jack Dorsey, har sol­gt det første tweet nogensinde for 2,5 mil­lion­er dol­lars. Han sol­gte det som en såkaldt "NFT" — men hvad hulen er det?

Det forsøger Digi­day at fork­lare:

"NFTs are non-fun­gi­ble tokens. They act as a non-duplic­a­ble dig­i­tal cer­tifi­cate of own­er­ship for any assigned dig­i­tal asset. Basi­cal­ly, it is a smart con­tract that is put togeth­er using bits of open source code, which any­one can find from plat­forms like GitHub, and used to secure that dig­i­tal item. Once the code is writ­ten, it is then mint­ed, or per­ma­nent­ly pub­lished, into a token (most com­mon­ly a token called an ERC 721) on a blockchain, like Ethereum. "

Læs også:

Alle taler om NFT’er – men hvad er det egentlig?
- Sound­v­enue

🦾 Myndigheder bør fortælle, når de bruger AI

Version2 skriv­er:

"Risiko for diskrim­i­na­tion kræver ..."

(Uddraget er forko­rtet af hen­syn til den nye lov om ophavs­ret og brug af uddrag fra pressepub­lika­tion­er. Læs mere.)

🚗 Tesla lukker fora lancerer social platform

TechCrunch skriv­er:

"Tes­la plans to shut down the forums sec­tion on its web­site as it launch­es a new social plat­form called the Tes­la Engage­ment Plat­form, a move that’s raised the ire of a com­mu­ni­ty of its most ardent sup­port­ers."