Digitale medier i uge 10 (2021)
Her har du den mest komplette opdatering på sociale medier og digital udvikling i mediebranchen. Du bliver holdt opdateret og sparer masser af tid.
Digital Ugerevy udgives af Lars K Jensen, der rådgiver, udvikler og arbejder med digitale medier og udvikling.
Bemærk: Denne opsamling er stadig under udarbejdelse. Tilmeld dig nyhedsbrevet, så får du en mail med den.
Del 1: Sociale medier
Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.
🇦🇺 Trækker Facebook stikket i Australien igen?
“Two weeks after Facebook struck a deal with the Australian government to pay publishers for displaying their news content the social network has failed to sign a single big media player – sparking fears of a second news feed ban.
Sources close to the negotiations say Facebook is either freezing them out or refusing to budge on key clauses, which could indicate the platform is getting cold feet and considering “pulling the plug” again.”
De har tilsyneladende gang i noget lignende lovgivning i USA:
Factbox: How U.S. bills would help news media negotiate with Facebook, Google
– Reuters
🥴 Sådan blev Facebook afhængig af “fake news”
MIT Technology Review har et portræt af Facebooks chef for AI (kunstig intelligens), Joaquin Quiñonero Candela:
“The company’s AI algorithms gave it an insatiable habit for lies and hate speech. Now the man who built them can’t fix the problem.”
Mere om misinformation:
It’s not just a social media problem: How search engines can spread misinformation
– Nieman Lab
⚔️ Facebook stritter imod FTC’s monopolanklager
I december vedtog den amerikanske Federal Trade Commission (FTC) at sagsøge Facebook for monopol. Det drejer sig især om købene af Instagram og WhatsApp.
Facebook har nu sendt et modsvar tilbage, hvor de opfordrer til, at sagen helt droppes, kan du læse hos Platformer, blandt andre.
TechCrunch har også en fin gennemgang af Facebooks modspil, hvor du blandt andet kan blive klogere på, hvad det er Facebook forsøger at spille på og beskylder FTC for.
Som begge artikler gør det klart, bliver der i øjeblikket kigget på amerikansk monopollovgivning og antitrust, der retteligt bør handle om mere og andet end blot hævede priser.
💉 Facebooks kamp mod anti-vaccine er op ad bakke
“Facebook isn’t solely responsible for anti-vaccine ideology, which is as old as vaccination itself. And Facebook doesn’t have the unilateral power to stop anti-vaccine content. But the experts Recode spoke to said Facebook should have taken — or still can take — several key steps to make the conversation surrounding vaccines on Facebook healthier.”
🌅 Twitter-tester billeder i fuld visning (og 4K)
“Twitter is testing a new way to display images in tweet timelines, which would see full images shown in tweets, as opposed to cropped previews.”
Sådan ser det ud i testen:
Derudover tester Twitter også upload og visning af billeder i 4K-kvalitet.
⛔ Twitter lader annoncører styre, hvem der kan svare på tweets
I noget tid har man som Twitter-bruger haft mulighed for at kunne styre, hvem der kan svare på et givent tweet. Den funktion kommer nu også til promoverede tweets, skriver Social Media Today.
🔀 Facebook tester Instagram Reels i Facebook-feed’et
Det var lidt af et vidunder, at Facebooks køb af Instagram gled så let forbi de amerikanske antitrust-myndigheder. Test som denne gør det yderligere kompliceret.
“Facebook is running a trial in India in which users can share Instagram Reels, short video clips with augmented-reality effects, in the news feed of the main blue app. Separately, Facebook is also renaming its own short form video product ‘Reels on Facebook.'”
👊 Højrereadikalt indhold på Facebook skaber masser af engagement
“In the months before and after the 2020 election, far-right pages that are known to spread misinformation consistently garnered more engagement on Facebook than any other partisan news, according to a New York University study published Wednesday.”
😮 Sådan fik Yahoo News 1 mio. følgere på TikTok på en måned
“I think we’ve been very successful building our brand and audience on TikTok because we’ve been very authentic with the audience about who we are and what we offer,” Lambert said. “We didn’t take our Yahoo News content and just sort of transport it to a different platform. On TikTok, we are news for Gen Z delivered by Gen Z from the trusted Yahoo newsroom. What we’ve been able to do is provide that fact-based news, but inject an element of fun and engagement into it.”
🐦 Rusland vil gøre Twitter langsom
Styret har krævet, at Twitter fjerner indhold om Putin-kritikeren Navalny. Det har Twitter ikke gjort, så nu vil myndighederne sløve platformen, skriver Version2.
👍 Instagram tester “skjul likes” som indstilling
“Instagram has actually been testing this option also – in January, app researcher Alessandro Paluzzi shared screenshots of his finding of a new option within Instagram’s back-end code that would enable users to hide or unhide like counts on their posts.”
🇸🇪 TikTok åbner kontor i Stockholm
TikTok åbner en nordisk division med hovedkvarter i Stockholm. I spidsen står Liv Sandberg, der tidligere har arbejdet for Facebook, skriver MediaWatch.
Del 2: Digitale tendenser
Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang, branchen forsøger at tage til sig.
🛑 Netflix vil slå ned på deling af kodeord
“Some users have reported seeing a screen saying, ‘If you don’t live with the owner of this account, you need your own account to keep watching.’
Some users have reported seeing a screen saying, ‘If you don’t live with the owner of this account, you need your own account to keep watching.'”
✨ Media City Odense i første startup-samarbejde
Media City Odense skriver i en pressemeddelelse:
“Klipworks har udviklet en software, der gør det let for mediehuse at modtage video fra brugere, seere, medarbejdere eller kunder. Via acceleratorprogrammer i udlandet er de allerede godt i gang med at forfine og videreudvikle deres produkt til kunder i mediebranchen, men de har manglet en indgangsvinkel herhjemme. Den får de nu via Media City Odense.”
➕ Apple Podcasts går fra “abonnér” til “følg”
Det skyldes, at folk i højre grad forbinder det at abonnere på noget med, at man betaler for det. Derimod er det gratis at følge, som vi kender det fra Twitter, Instagram etc. Læs mere hos Nieman Lab.
Det er i øvrigt også interessant i kontekst af nyhedsbreve, hvor der både er gratis og betalte nyhedsbreve.
🔦 Google føjer “Full Coverage” til søgeresultater
Tilbage i 2018 tilføjede Google funktionen til Google News, der skal gøre det lettere at komme rundt om et emne. Nu udvider de den til søgeresultater også. Google skriver selv:
“When you’re searching for information on a timely topic, you see a carousel of articles at the top of your Search results highlighting relevant news. Now for big, developing news stories, you can tap into a Full Coverage page after scrolling to the end of the top stories carousel or by selecting “More news on…” right below the carousel.”
🎤 Podcastere mangler fælles stemme
“Trods stigende udbredelse mangler…”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
Del 3: Business
Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.
😳 Farvel til Poul Madsen, kommerciel direktør og massageannoncer
Det er ikke småting, der sker på Ekstra Bladet. Poul Madsen har valgt at stoppe, og det samme har den kommercielle direktør, Claus Rothoff Brix. Samtidig er det også slut med massageannoncer.
Læs mere hos Ekstra Bladet selv
Den nye digitale direktør skal især fokusere på det digitale abonnementssalg, skiver MediaWatch.
Jeg har også skrevet lidt i den anledning: Skal Ekstra Bladet lukke Nationen?
💌 The Information lancerer nyhedsbrevsforretning
Det amerikanske tech-medie er en af mine absolutte favoritter og en af de absolut sidste abonnementer, jeg nogensinde opsiger.
“The Information is launching five new email newsletters beginning Monday, spanning topics around business, finance and tech. […]
Some of The Information’s existing newsletters will be refreshed and formalized as the company pushes more into newsletter products.”
🤔 Hvad vi ved og ikke ved om Googles nye annonce-tracking-tiltag
“Google is signaling aggressively that the era of direct consumer targeting as we’ve known it is ending. It pushed some ad businesses close to the ledge and made others walk back from it.”
💰 Bloomberg tester betaling for digitale events
“Like other publishers that sought a lifeline as the Covid-19 pandemic enforced stay-at-home orders, Bloomberg Media began offering virtual events in March of last year, but were free to attend to keep its captured audience engaged, in addition to the ad inventory that came along with it. The company is now experimenting with ways to take its virtual events strategy to the next level, as the vaccine rollout continues and a return to in-person events draws nearer.”
🤝 JPPOL køber medie om design og arkitektur
[…] digitale, engelsksprogede design- og arkitekturmedie, Dezeen […]
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
Læs også:
Direktør efter opkøb af annoncemedie…
– MediaWatch
Del 4: Udvikling og tech
Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.
🕶 Rygte: Apple på vej med “mixed reality”-headset
“Apple plans to release its long-rumored mixed reality headset “in mid-2022,” followed by augmented reality glasses by 2025, well-regarded analyst Ming-Chi Kuo said today in a research note with TF International Securities, obtained by MacRumors.”
🔒 Sådan beskytter du dit privatliv overfor nyhedsbreve
“Tracking pixels can report the times and dates their associated email was opened, as well as the location of the device used, and the email client involved. That’s a lot of data to feed back to a third-party that you might not know much about.”
Jeg har tidligere skrevet om, at e-mail måske bliver det næste sted, hvor privacy-kampen kommer til at stå.
🤔 Hvad er en NFT?
Måske har du læst om NFT – for eksempel i forbindelse med, at Twitters CEO, Jack Dorsey, har solgt det første tweet nogensinde for 2,5 millioner dollars. Han solgte det som en såkaldt “NFT” – men hvad hulen er det?
Det forsøger Digiday at forklare:
“NFTs are non-fungible tokens. They act as a non-duplicable digital certificate of ownership for any assigned digital asset. Basically, it is a smart contract that is put together using bits of open source code, which anyone can find from platforms like GitHub, and used to secure that digital item. Once the code is written, it is then minted, or permanently published, into a token (most commonly a token called an ERC 721) on a blockchain, like Ethereum. “
Læs også:
Alle taler om NFT’er – men hvad er det egentlig?
– Soundvenue
🦾 Myndigheder bør fortælle, når de bruger AI
“Risiko for diskrimination kræver …”
(Uddraget er forkortet af hensyn til den nye lov om ophavsret og brug af uddrag fra pressepublikationer. Læs mere.)
🚗 Tesla lukker fora lancerer social platform
“Tesla plans to shut down the forums section on its website as it launches a new social platform called the Tesla Engagement Platform, a move that’s raised the ire of a community of its most ardent supporters.”