Nu skal der forskes i mikrobetaling

Ingen gider abonnere på en masse digitale aviser og medier for blot at kunne læse enkelte artikler hist og her, man selv synes er interessant. Kunne man ikke forestille sig en model, hvor man kan købe for én artikel ad gangen i stedet for at forpligte sig til et helt abonnement?

Det er en af de mest hyppige – udslidte, vil nogen sige – diskussioner i den digitale mediebranche. Hvad enten man kalder det mikrobetaling (eller stykkøb, som jeg har plæderet for) er det noget, parterne ikke rigtig har kunnet mødes om snakke om.

Teksten fortsætter herunder ↓

Artiklen udkom med Digital Ugerevy-nyhedsbrevet

Tilmeld dig, hvis du ikke vil gå glip af den næste:

Du kan altid afmelde dig igen ved at bruge linket i bunden af hvert nyhedsbrev

💌

Fra skyttegravskrig til forskning

I stedet bliver det ofte en skyttegravskrig med brugere, der råber “I forstår os ikke – vi vil ikke binde os til et abonnement”, mens medierne råber “I forstår ikke os – det hænger ikke forretningsmæssigt sammen for os at sælge én artikel ad gangen” tilbage.

Nu sker der omsider noget. Der skal nemlig forskes i mikrobetalinger herhjemme.

Det sker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX, der sætter docent Aske Kammer og adjunkt Thomas Spejlborg Sejersen til at undersøge sagerne.

DMJX’ Aske Kammer (til venstre) og Thomas Spejlborg Sejersen

Det handler dog ikke kun om mikobetaling men også om de såkaldte “datawalls”, hvor vi får adgang til indhold mod at give adgang til vores data.

“Selv om det er 25 år siden, de danske medier kom på internettet, er det ikke for alvor lykkedes at skabe et alternativ til klassisk abonnementssalg og annonceindtægter,” siger Aske Kammer i en DMJX-pressemeddelelse.

Et af de store problemer er, at der er meget lidt viden om, hvordan brugerne reelt forholder sig til mediernes digitale forretningsmodeller.

“Afstanden mellem medierne og deres brugere forekommer stor på det her område,” forklarer Aske Kammer mig.

Han fortsætter:

“Men det er i alles interesse, at der findes en løsning, for brugerne og samfundet har for stærke journalistiske medier. Derfor taler vi også både med brugerne og med medierne – for vi bliver nødt til at komme hele vejen rundt for at kunne arbejde konstruktivt og komme videre.”

I pressemeddelelsen forklares det, at projektet både skal afdække mediernes viden om og erfaringer via bl.a. samtaler med medieledere – samt munde ud i koncepter og modeller via workshops og eksperimenter med brugere.

Danmark er bagefter

Og tiden er nu. Hvert år spørger Reuters Institute i forbindelse med deres ‘Digital News Report’, hvor mange, der har betalt for online nyheder indenfor det seneste år.

2021-rapporten er vi – stadig – bagefter de andre nordiske lande. Og afstanden er kun blevet større:

Land20202021
Norge42%45%
Sverige27%30%
Finland19%20%
Danmark17%16%

Om mikrobetaling eller stykkøb bliver en del af løsningen er dog svært at sige. Som jeg nævnte ovenfor er debatten præget af, at mange medier har svært ved at se det hænge sammen økonomisk.

Kort fortalt kan det ikke betale sig for medierne at sælge artiklerne til den pris, forbrugerne er klar til at betale.

Skidt historik

Og historikken ser ikke god ud for mikrofortalerne. Lad os tage et par eksempler:

august 2018 meldte Nets ud, at de ville bane vejen for mikrobetaling. Et år senere var jeg vært for en paneldebat, der havde Nets’ Director for Strategy & Digital, Simon Buchwaldt-Nissen blandt deltagerne.

Her kunne han fortælle, at de havde sat projektet på pause. Årsagen: Manglende opbakning fra de store aktører i den danske mediebranche.

Få måneder forinden havde Blendle (der ellers var en af de store bastioner for mikrobetaling) meldt ud, at de ville gå væk fra modellen og kun fokusere på abonnementssalg.

Herhjemme forsøgte Mandag Morgen sig med en noget højere stykpris, end man ellers ser (150 kroner). De valgte dog også at stoppe, da det underminerede deres forretningsmodel, har chefredaktør Jakob Nielsen forklaret i et tweet.

En udfordret model

Modellen med stykkøb har en række udfordringer, blandt andet at det er svært for os som forbrugere at tage stilling til ved hver enkel artikel, om den er noget, vi vil betale for.

Det kan du læse mere om i denne Twitter-tråd fra Jysk Fynske Mediers data- og analyseredaktør, Claes Holtzmann, der stadig er relevant og interessant i dag.

Er mikrobetaling død?” spurgte jeg efter Blendles udmelding. Og det er så det, vi forhåbentlig bliver klogere på, når DMJX præsenterer deres resultater i starten af 2023.